Jump to content
Geplaatst:
comment_1283120
AMSTERDAM - Een vliegtuig van Turkish Airlines, afkomstig uit Istanbul, is vanmorgen om half elf neergestort bij Schiphol. Dat bevestigde een woordvoerder van de luchthaven. Details zijn nog niet bekend. Het toestel stortte neer bij het naderen van de Polderbaan.

Ongeluk_144626c.jpg

</a>Een vliegtuig van Turkish Airlines is woensdag neergestort vlak voor de landing op de Polderbaan van Schiphol. Het vliegtuig kwam uit Istanbul (\'A. Lugtigheid\' via AD) Gewonden worden op brancards het bij Schiphol gecrashte vliegtuig uitgedragen. Volgens een ooggetuige staan er zeker twintig ambulances ter plekke en helpt ambulancepersoneel gewonden in een weiland in de buurt van waar het vliegtuig tot stilstand kwam. Sommige mensen zijn op eigen kracht het vliegtuig uitgekomen. Zo\'n vijftig man zouden het toestel inmiddels hebben verlaten.

Het vliegtuig, met 134 mensen aan boord, heeft niet in brand gestaan. Er zijn mogelijk nog gewonden in het toestel. Volgens CNN Turkije is er één dode en zijn er 20 gewonden.

Het toestel, een Boeing 737 met vluchtnummer THY 1951, is naast de baan geland, nabij de A9 tussen het Rotterpolderplein en Schiphol, en brak in drie stukken. De staart en een motor zijn afgebroken en in het midden van het vliegtuig is een breuk.

De A9 richting Amsterdam is afgezet bij de afslag Haarlem. Het verkeer ligt volledig stil. Hulpdiensten rijden af en aan. Er zijn ook enkele helikopters van hulpdiensten gesignaleerd.

Slecht bekend

Turkish Airlines staat slecht bekend in Europa. De maatschappij heeft veel meer ongelukken gehad dan andere luchtvaartmaatschappijen in Europa. De website airdisaster.com geeft luchtvaartmaatschappijen een ranking. Hoe hoger, hoe onveiliger. KLM heeft een 1,25, British Airway een 0,32, Turkish Airways een 7,3.

De vergelijkingen van de veiligheid zijn gebaseerd op het aantal dodelijke slachtoffers in relatie tot het aantal reizigerskilometers. Sinds 1973 verloor de maatschappij tien vliegtuigen bij ongelukken, waarbij 844 mensenlevens verloren gingen. Turkish Airlines Vlucht 981, die op 3 maart 1974 in Frankrijk verongelukte, was voor de vliegtuigramp van Tenerife het zwaarste vliegtuigongeval.

Het vliegtuig dat is neergestort is een Boeing 737-800. Dat staat juist te boek als een van de veiligste vliegtuigen ooit. Op 76 miljoen vluchten werden slechts 47 ‘incidenten’ geturfd. Slechts drie vliegtuigtypes hadden minder kans op ‘incidenten’, aldus de website airdisasters.com.

IN-schiphol-crash-2_144630a.jpg

Meer nieuws volgt.

Bewerkt: door Jesperkaj

• Reacties 168
  • Bezichtigingen 11.2k
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Populairste bijdragers

Featured Replies

Geplaatst:
comment_1283713
Aan de ene kant ben ik best wel boos op de Turkse pers, ze zeiden in het begin van dat er geen doden en bijna geen gewonden zouden zijn, later blijkt op TV dat er dus meer dan 50 man gewond bleek te zijn en 9 mensen al dood. Jammer maar helaas gebeuren zulke dingen nou, natuurlijk hoop ik niet dat het nog eens gaat gebeuren maar er gebeuren dagelijks ongelukken, nou kun je niet meteen zeggen dat dit meer verdriet kan leveren als bij andere ongelukken. :Y

Aan de ééne kant kan je de Turkse pers wel begrijpen.

Zij willen hun land natuurlijk niet in het zwart laten zetten. :Y

Maar langst de andere kant moesten ze er ook niet over liegen. :N

Maar we zullen wel zien aan wat of wie het lag.

Geplaatst:
comment_1283714
Aan de ene kant ben ik best wel boos op de Turkse pers, ze zeiden in het begin van dat er geen doden en bijna geen gewonden zouden zijn, later blijkt op TV dat er dus meer dan 50 man gewond bleek te zijn en 9 mensen al dood. Jammer maar helaas gebeuren zulke dingen nou, natuurlijk hoop ik niet dat het nog eens gaat gebeuren maar er gebeuren dagelijks ongelukken, nou kun je niet meteen zeggen dat dit meer verdriet kan leveren als bij andere ongelukken. :Y

Vreemd genoeg kan ik niet wachten tot dit in Air Crash Investecation (ofzo) komt... :7

Geplaatst:
comment_1283727

Vreemd genoeg kan ik niet wachten tot dit in Air Crash Investecation (ofzo) komt... :7

Dat komt toch op National Geographic? :puh:

Geplaatst:
comment_1283750

Ik keek net op teletekst van de NOS en zag dat er 86 gewonden zijn gevallen: 24 Lichtgewond, 25 zwaargewond, en van 31 passagiers worden hun toestand onderzocht. En natuurlijk staat het dodental nu nog op 9 doden.

En als jullie allemaal naar de website van de Nos gaan en dan op 'Teletekst' klikken. Vervolgens typ je in een vak, het nummer '409' in.

Op dat pagina staat dat Henk Westbroek zijn rampvlucht heeft gemist, van het gecrashte vliegtuig. Hij heeft heel veel mazzel, omdat hij te lui was om op te staan! Anders was hij gewond geraakt bij de crash!

Bewerkt: door Torritor

Geplaatst:
comment_1283757

Ik word nu wel een beetje ramp-moe

natuurlijk is het heel erg, maar elke programma die ik wil kijken begint eerst weer met een 5 minuten praatje over het voorval en ik weet alles al en dan laten ze voor de duizendste keer weer dezelfde footage zien,

Geplaatst:
comment_1283798
Er zijn wel ergere ongelukken gebeurt hoor. Met vliegtuigen al helemaal. Er zijn vaak genoeg bom volle vliegtuigen neer gestort met meer dan 50 doden. Dit is natuurlijk wel erg, maar ik vind het enorm mee vallen.

Nou... In A'Dam (denk ik) is er ook een vliegtuig dichtbij huizen, en het is geëxplodeerd.

Geplaatst:
comment_1283805
Er zijn wel ergere ongelukken gebeurt hoor. Met vliegtuigen al helemaal. Er zijn vaak genoeg bom volle vliegtuigen neer gestort met meer dan 50 doden. Dit is natuurlijk wel erg, maar ik vind het enorm mee vallen.

Nou... In A'Dam (denk ik) is er ook een vliegtuig dichtbij huizen, en het is geëxplodeerd.

Een Boeing 747 was op een flat neergestort in Amsterdam.

Geplaatst:
comment_1283808

Was dat in Nederland? :?

Geplaatst:
comment_1283812

Bijlmerramp

Geplaatst:
comment_1283814

Geplaatst:
comment_1283837

Amsterdam ligt in Nederland ja, dus het antwoord is, Ja :Y.

Bewerkt: door FerryN

Geplaatst:
comment_1283839

Amsterdam ligt in Nederland ja, dus het antwoord is, Ja :Y.

Wat heeft amsterdam veel pech. :{

Geplaatst:
comment_1283858
...

...

...

...

...

Wat heeft amsterdam veel pech. :{

Nee,ze hebben gewoon het grootste/drukste vliegveld van Nederland en dus de meeste kans op vliegtuig ongelukken.

Ook, maar qua Europa heeft Schiphol het meest onnozele land- en stijgings reglement van alle grote luchthavens. Een piloot moet bij wijze van spreken 700 pagina's doorlezen alleen om tot landen te komen.

Bewerkt: door Pennywise The Clown

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.