- Reacties 33
- Bezichtigingen 3.5k
- Created
- Laatste reactie
Top Posters In This Topic
-
robbie21496 7 posts
-
Mania-92 6 posts
-
Dutchy3010 4 posts
-
moechy 2 posts
Featured Replies
Recent actief 0
- Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
Allereerst wil ik graag even zeggen dat ik hier een serieus discussie-topic van wil hebben, en niet alleen mensen die zomaar iets zeggen. Beargumenteer het, en als dit je niet interesseert en/of je hebt er geen verstand van, blijf dan weg.
We zitten op dit moment in een recessie. Wat vind jij; moet de overheid ingrijpen (Keneysiaans) of moet de economie zijn eigen weg gaan (Neo-Klassiek)?
Met "ingrijpen" bedoel ik dingen als het redden van banken, het verlagen/verhogen van belastingen of de europese centrale bank die de rente veranderd.
Zelf ben ik meer Keneysiaans gericht, ik vind dat de overheid in moet grijpen. Wat zou er gebeuren als een bank op zijn gat gaat? Daar schieten we helemaal niets mee op. Het vertrouwen van de consument is compleet weg, en ook de banken onderling (die elkaar lenen e.d.) wordt verslechterd. Met alle gevolgen van dien... Want wat gebeurd er als het vertrouwen van de consument weg is? Juist, iedereen haalt het geld van de bank, en dat is natuurlijk wel het laatste waar we behoefte aan hebben. Zeker als je in de gaten houdt dat de banken dat geld gewoon niet op voorraad hebben!
Het verlagen of verhogen van de belastingen kan beiden voordelen hebben, afhankelijk van het gedrag van de consumenten. Natuurlijk niet voor de gewone consument, vanuit zijn standpunt, maar wel vanuit het economisch opzicht. Als de overheid de belasting verlaagt, betekent dat dat de consument meer kán consumeren. Maar dat betekent niet dat die dat doet! Als het roerige tijden zijn, zoals op dit moment, houdt de consument vaak de hand op de knip. Met andere woorden, belastingen verlagen heeft geen zin als de consument toch spaart en niet uitgeeft. In zo'n geval moet je belastingen juist verhogen, want dan kan de overheid die uitgaven zelf doen, als de consument toch nauwelijks consumeert... Hangt maar net af wat de instelling van de consumenten is, en ik weet niet in wat voor milieu we op dit moment zitten.
En wat betreft die rente, dat is een goede oplossing. Helaas denkt de ECB (Europese Centrale Bank) dat we nog dieper afzakken met de economie, naar een depressie i.p.v. een recessie, dus willen ze deze maatregel nog even achter de hand houden.
Graag een beetje leuke discussie, mét argumenten!