Jump to content
Geplaatst:
comment_1285715

Allereerst wil ik graag even zeggen dat ik hier een serieus discussie-topic van wil hebben, en niet alleen mensen die zomaar iets zeggen. Beargumenteer het, en als dit je niet interesseert en/of je hebt er geen verstand van, blijf dan weg. :clown:

We zitten op dit moment in een recessie. Wat vind jij; moet de overheid ingrijpen (Keneysiaans) of moet de economie zijn eigen weg gaan (Neo-Klassiek)?

Met "ingrijpen" bedoel ik dingen als het redden van banken, het verlagen/verhogen van belastingen of de europese centrale bank die de rente veranderd.

Zelf ben ik meer Keneysiaans gericht, ik vind dat de overheid in moet grijpen. Wat zou er gebeuren als een bank op zijn gat gaat? Daar schieten we helemaal niets mee op. Het vertrouwen van de consument is compleet weg, en ook de banken onderling (die elkaar lenen e.d.) wordt verslechterd. Met alle gevolgen van dien... Want wat gebeurd er als het vertrouwen van de consument weg is? Juist, iedereen haalt het geld van de bank, en dat is natuurlijk wel het laatste waar we behoefte aan hebben. Zeker als je in de gaten houdt dat de banken dat geld gewoon niet op voorraad hebben!

Het verlagen of verhogen van de belastingen kan beiden voordelen hebben, afhankelijk van het gedrag van de consumenten. Natuurlijk niet voor de gewone consument, vanuit zijn standpunt, maar wel vanuit het economisch opzicht. Als de overheid de belasting verlaagt, betekent dat dat de consument meer kán consumeren. Maar dat betekent niet dat die dat doet! Als het roerige tijden zijn, zoals op dit moment, houdt de consument vaak de hand op de knip. Met andere woorden, belastingen verlagen heeft geen zin als de consument toch spaart en niet uitgeeft. In zo'n geval moet je belastingen juist verhogen, want dan kan de overheid die uitgaven zelf doen, als de consument toch nauwelijks consumeert... Hangt maar net af wat de instelling van de consumenten is, en ik weet niet in wat voor milieu we op dit moment zitten.

En wat betreft die rente, dat is een goede oplossing. Helaas denkt de ECB (Europese Centrale Bank) dat we nog dieper afzakken met de economie, naar een depressie i.p.v. een recessie, dus willen ze deze maatregel nog even achter de hand houden.

Graag een beetje leuke discussie, mét argumenten! :)

• Reacties 33
  • Bezichtigingen 3.5k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
comment_1312778
Ik hink een beetje op twee gedachten. Aan de ene kant is het goed voor de economie: men leeft langer, dus men moet langer doorwerken voor die zijn pensioen krijgt. Het kost de overheid, en de pensioenfondsen, veel minder geld. Aan de andere kant ben ik ook tegen. Als je de aow gerechtigde leeftijd verhoogt, betekent dat dat de verzekeringspremies omhoog gaan. Je hebt immers 2 jaar langer de kans om arbeidsongeschikt te worden.

Daarom denk ik maar zo: eerst zien, dan geloven. Het heeft zeker de potentie om te slagen, maar of dat ook werkelijk het geval is zullen we wel merken...

Toen de AOW leeftijd ingevoerd werd, is er al afgesproken deze gematig te verhogen. Als dit plan gewoon door was gegaan zaten we meen ik al op 72. Daarnaast is de gemiddelde levensverwachting van 65/67 naar 78 gegaan, dat terwijl de AOW-leeftijd op 65 blijft steken. Als straks de gemiddelde levensverwachting 100 is, werken we dan nog steeds maar tot ons 65ste?

• 4 years later...
Geplaatst:
comment_2127528

Ik pak even een onderwerp van vroeger, omdat ik precies zo'n soort onderwerp wilde creëren. En ik denk dat het hetzelfde is.

>>>>>>>>>>+<<<<<<<<<<

Men zou in de recessie moeten uitgeven en in goede tijden moeten bezuinigen. Helaas is het zo, dat je dat in de politiek er nooit er door heen krijgt. Want wie wil nou wanneer het goed gaat een politicus die zegt "Ik gooi de belastingen omhoog en we moeten allemaal bezuinigen, omdat het goed gaat.".

Dat is dan ook tot nu toe heel vaak gebeurd, waardoor we veel geld moeten betalen aan staatsschuld. Zo'n 10 miljard euro per jaar (meer dan dat we aan defensie besteden!).

Vinden jullie dat we eerst nu uit de recessie moeten klimmen door te stimuleren en daarna bezuinigen? Dat de staatsschuld zo groot is, dat we direct extra moeten bezuinigen? Of hebben jullie een ander idee?

Ik vind het erg lastig :puh:

Bewerkt: door NicolaB

Geplaatst:
comment_2127573

Ik ben dan niet de VVD'er bij uitstek, maar ik vind dat ze het wel goed doen. Ik zou het alleen nog wat steviger aanpakken. Schulden (incl. rente) opschuiven heeft totaal geen zin, vooral bij zo'n bedrag. Ik denk dat dat soort stevigere beleid ook wat laat zien in tijden van crisis...

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.