Jump to content
Geplaatst:
comment_1294612

Hoi allemaal.

Ik heb sinds kort ene probleem met mij bios, het probleem is simpel, hij boot gewoon helemaal niet, het bios scherm komt niet eens. Nou dnek ik(en hoop ik ook) dat het probleem software matig is en het probleem in de bios zit.

Nu heb ik dus de BIOs versie gedownload die ik momenteel gebruik(er is geen nieuwere), ik heb de tutorial voor je bios flashen doorgelezen, en daar word gebraagt om een bootable floppy disc te maken, maar wat word hier nou precies mee bedoelt.

De tut;

»BIOS Update Utility

ASRFLASH.EXE: The Flash Memory Writer utility is included in the WinZip format of BIOS file. It updates the BIOS by uploading a new BIOS file to the programmable flash ROM chip on the motherboard. To determine the BIOS version of your motherboard, press <F2> to enter the BIOS setup utility during bootup, and check the BIOS version from the Main menu. Larger numbers represent a newer BIOS file. This utility works only in DOS mode. (How do I check the BIOS version?)

How do I check the BIOS version?

1.The BIOS version can be found during system boot up.

2.The BIOS version can be found in BIOS setup utility.

The Flash Memory Writer utility can not be suitable for all ASRock motherboards. Please use the Flash utility which is included in each BIOS file to update its BIOS. Also ASRock motherboard MUST use ASRock's Flash utility to update BIOS, those uncertified BIOS flashing tools will cause motherboard damage.

»Updating BIOS Procedures

1. Create a bootable system floppy disk.

2. Download an updated ASRock BIOS file (WinZip format with .zip file extension) from the web site, unzip the BIOS file and save both ASRFLASH.EXE utility and BIOS file to the disk you created in step 1.

3. Boot from the disk you created in step 2.

4. At the "A:\" prompt, type ASRFLASH, hit space bar once, and type BIOS file name then press <Enter>. For example: A:\ASRFLASH K7S41GX2.00 <Enter> then you will see a message "Please wait for BIOS loading ROM".

5. After 30 seconds, you will see the message "Flash ROM Update Completed - Pass", then you have finished upgrading the BIOS.

6. After finishing upgrading the BIOS, please remove the floppy disk. Restart your system and press <F2> to enter the BIOS setup utility during boot up.

7. In Exit menu, please select "Load Default Settings" and press <Enter> to continue.

8. Select "Exit Saving Changes" and press <Enter> to exit the BIOS setup utility.

9. Now, system is booting up with new BIOS.

»Notice

If you encounter problems while updating the new BIOS, DO NOT turn off your system since this corrupt BIOS might cause your system failed to boot up. Just repeat the process, and if the problem still persists, update the original BIOS file. If the Flash Memory Writer utility was not able to successfully update a complete BIOS file, your system may not be able to boot up. If this happens, your system will need service.

De rest is niet zo'n probleem, alleen stap 1 is een probleem.

En mocht dit niet werken, wat is dan het probleem(mogelijk)?

Featured Replies

Geplaatst:
comment_1299020
zo kun je het wel zeggen ja.

Maar ik heb ook geen tijd om zulke dignen te testen, dus probeer ik het f fmet een game

Als je geen tijd hebt, moet je sowieso niet te hoog gaan overclocken. ;) Maar je kunt toch wel een nachtje testen? Computer aan laten, wekker op zo'n 4 uur na het beginnen. Of helemaal niet. :)

Geplaatst:
  • Auteur
comment_1299116

tja, op de 250 deed hij het ook zonder problemen.

Het blijft raar dat ik gewoon eerst een week op 260 kan draaien en daarna niet meer(dan wil de bios pas booten na 3 keer), de pc is dan ook veel trager dan normaal maar bij het opstarten lijkt alles normaal te werken.

@ikt; slaapt lekker met de pc naast je oor :puh:

Geplaatst:
  • Auteur
comment_1303393

okee ff ene update, de bios werkt nu zonder problemen alleen verder loopt mijn hardware waardeloos. NFS UG2 kon ik normaal zonder problemen op high spelen, nu lijkt het niet meer te lukken (ong 20 fps) en ook andere spellen willen ineens niet meer, wat is hier nu ene mogelijk probleem? ik zal zaterdag ff kijken met de drivers enzo(zonder drivers proberen, deed ik oook op mijn oude pc)

• 4 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur
comment_1323873

ff een bump :puh:

Vandaag liep mijn pc achterlijk in de soep, en dat was echt niet normaal.

De bios liep zonder reden vast in het start menu, hij ckeckt alles zoals het hoort maar liep vast

bij het opnieuw proberen kan ik in het mnu komen maar daar niks doen, de data stond fout en hij liep hierin vast

opnieuw, ik kom in het menu maar als ik wil resetten loopt hij vast.

Nog ene keer proberen, het enigste wat ik zie is een wit streepje en de bios komt niet eens.

Nog een keer dus, er gebeurt echt helemaal niks, het witte streepje is ook verdwenen.

En hierna kon ik eindelijk in de bios en heel snel de settings resetten, hierna wou hij wel weer gewoon booten.

Het eigenaardige is is dat ik niks had veranderd, ik had alleen de 1394 netwerk kaart op disabled gezet en de hele bios liep in de soep. Wat is nou het probleem want dit lijkt me aardig serieus?

Geplaatst:
  • Auteur
comment_1323902

ja dat heb ik gedaan en nu loopt hij ook wel weer ok.

Maar er klopt iets heel erg niet, nu failt hij gewoon(en hoe) op een clock van 230, wat hij makkelijk moet hebben.

toen ik de pc net had, een half jaar geleden, draaide hij 260 probleemloos, en ineens bam wil hij het niet meer en nu wil hij clocks van 230 niet eens meer draaien.

Geplaatst:
  • Auteur
comment_1324175

Ik heb op mijn cpu zelf een asus chilly vent zitten, dus dat kan het probleem ook neit echt zijn lijkt mij.

Het zou mss kunnen komen doordat er veel stof in de heatsink zit, maar ik zou neit weten hoe je die eraf kunt halen om hem schoon te maken.

Geplaatst:
comment_1324296

ik kreeg ook de 3.5ghz zonder me vcore omhoog te hoeven zetten, bij 3.6ghz moest ik pas de vcore omhoog zetten om het stabiel te houden, gewoon pech of geluk hebben met je chipset aangezien elke anders is.. Maar het is toch echt een must om je temperaturen in de gaten te houden dmv stresstests etc als je gaat overclocken, anders zie je wat er gebeurd..

Geplaatst:
  • Auteur
comment_1324357

ja dat begrijp ik, hij zou een verhoging van 30MHz in de settings en ene verlaging van de multiplier makkelijk aan kunnen, dat heeft hij eerst ook gedaan maar nu lijkt hij geen enkele vernadering meer toe te staan in de bios, als ik dat namelijk doe gaat de bios trippen met vastlopers enzo(wist niet eens dat je bios kon vastlopen).

Ik kan zometeen ff kijken met 1 klein dingetje veranderen of hij het dan wel gewoon doet, als hij het dan niet doet klopt er iets heel erg niet.

De temperaturen van mijn pc kloppen ook gewoon, mijn cpu op 20 graden en de rest van de kast zo rond de 36 graden als ik ff internet enzo, als ik dan een spel speel word het in de kast zelf ongeveer 55 gradne en rond de cpu 35(als je SIW moet geloven)

Bij een clock van 200 naar 230 weet ik zeker dat mijn pc stabiel blijft want dat heeft hij gewoon maanden goed gedaan, ook clocks naar 260 heeft hij goed gedaan, maar nu wil de bios dat ineens neit meer.

Geplaatst:
comment_1324437
ja dat begrijp ik, hij zou een verhoging van 30MHz in de settings en ene verlaging van de multiplier makkelijk aan kunnen, dat heeft hij eerst ook gedaan maar nu lijkt hij geen enkele vernadering meer toe te staan in de bios, als ik dat namelijk doe gaat de bios trippen met vastlopers enzo(wist niet eens dat je bios kon vastlopen).

Ik kan zometeen ff kijken met 1 klein dingetje veranderen of hij het dan wel gewoon doet, als hij het dan niet doet klopt er iets heel erg niet.

De temperaturen van mijn pc kloppen ook gewoon, mijn cpu op 20 graden en de rest van de kast zo rond de 36 graden als ik ff internet enzo, als ik dan een spel speel word het in de kast zelf ongeveer 55 gradne en rond de cpu 35(als je SIW moet geloven)

Bij een clock van 200 naar 230 weet ik zeker dat mijn pc stabiel blijft want dat heeft hij gewoon maanden goed gedaan, ook clocks naar 260 heeft hij goed gedaan, maar nu wil de bios dat ineens neit meer.

het kan maanden goed lopen maar dan nog kan het zijn dat het niet 100% stabiel loopt, en dat is toch belangrijk anders mol je ondertussen je hardware, daarom kan het goed zijn dat je eerst dingen wel kon en nu niet meer, en dat bedoel ik dus in de weg van hogere clocks.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.