Jump to content

[3DMAX][SA]Geavanceerde Prelightning Toepassen


Tim

Recommended Posts

Geavanceerde prelightning toepassen:

Beste mensen,

De master tutorial list staat bordevol nuttige tutorials over GTAmodding. Maar toch zijn ze het belangrijkste vergeten. Namelijk het toepassen van geavanceerde prelightning.

In deze tutorial ga ik jullia stap voor stap uitleggen hoe d.m.v. een daylight systeem, prachtige prelightning kan toepassen.

1: laad je scene, en ga vervolgens naar het Front view venster, klik op create -> systems -> daylight system. Er verschijnt een venster met een mededeling, klik op ja.

2:klik ergens in het scherm, en er verschijnt een daylight wat de prelightning zal toepassen.

3: vervolgens kan je rechts in het scherm de tijd, locatie en datum instellen, klik in ieder geval op Get Location, en kies vervolgens een locatie, en klik OK

screen1dzq.jpg

3: Kies vervolgens een datum, en tijd.

4: ga naar Modify toe rechts boven in de hoek. Kies vervolgens onder shadows: Adv. Ray Traced, en vink het vakje bij use global settings aan

screen2x.jpg

5: Scroll naar beneden en kies bij advanced settings voor zowel Contrast als soften Diff edge 1.0

Vervolgens vink je bij shadow parameters Light affects shadow Color aan.

Vink on aan bij atmosphere shadows. Daarna vink je ook on aan bij transparant shadows onder optimalisations

screenonderstap5.jpg

vervolgens vink je Cast Shadows aan onder Skylight parameters

screen3mjs.jpg

Ok dit was het gedeelte van het Daylight system. Vanaf nu gaan we ons bezig houden met het toepassen van vertex colors, en radiosity prelightning

6: ga naar het menu Rendering bovenaan het scherm, kies advanced lightning, en dan radiosity

7:zet de inital quality op 88.0, en vink enabled aan onder Radiosity meshing parameters

screen4g.jpg

Vervolgens klik je op setup, er verschijnt een venster environment & effects:

screen5y.jpg

Kies een achtergrond kleur, want hierdoor word de prelightning merendeels beinvloed, kies in het rijtje bij exposure control voor Automatic Exposure Control, zet de brightness wat lager, en het contrast hoger. in mijn geval is dat 46.0 en 50.0

8: Druk op start in het renderscene venster: Vervolgens moet je eventjes wachten todat hij klaar is.

Nu hebben we het toepassen van Radiosity afgerond. Om vervolgens je models ingame te kunnen zetten met de prelightning die je net toepast hebt, moeten we day vertex colors toepassen.Selecteer hiervoor alle models die voor jou van belang zijn om met prelightning ingame te komen. Let op: nadat je vertex colors heb toegevoegt kun je misschien denken dat je scene nu helemaal is opgen**kt, dit is gelukkig echter niet het geval, want als je het daylight ([daylight01] weghaald dan zie je je prelightning.

9: nadat je de toepasselijke models heb geselecteert ga je bovenin het scherm naar tools -> assign vertex colors. rechts in het scherm moet je naar beneden scrollen (het menu met settings)

Kies onder channel voor Vertex Color, deze optie is alleen van toepassing voor Day vertex colors, Nightvertex colors zal ik dadelijk nog wel eventjes bespreken.

Kies onder color asignment Color by vertex. Onder rendering options, kies je: Radiosity, Render Direct Illumination, vergeet daarna niet een vinkje te zetten bij Shadows.

Vervolgens klik je op Assign to Selected, LET OP: dit duurt lang, aan de hand van hoe gedetaileerd je models zijn.

screen6e.jpg

Namate de Vertex Colors zijn toegepast ben je in staat ze te bewerken, dit is bij Night Vertex Colors van belang, of het ook goed mogelijk is om radiosity en heel de meuk toe te passen voor donkere prelightning op de models, ben ik nog niet zo zeker van. In ieder geval zal handmatig toepassen van Vertex Colors wel werken.

10: kies onder channel voor Vertex Illum, de rest van de instellingen laat je zo.

Als je ieder model pikzwart wil maken (wat ook goed van toepassing kan zijn) kan je ook onder Light Model, op Diffuse only klikken. Dit scheelt in ieder geval tijd en moeite ;) . Als je dit wilt dan kan je stap11 overslaan.

*11*: Klik op Edit, er verschijnt een venstertje, In dit venstertje kan je de groote van je penceel instellen, en de intesiteit van de Vertex paint. Klik op het kwastje voor Diffuse.

Bovenin het scherm kan je aanklikken of je de vertex paint per Face, per Group/model, of per vertex wil toepassen. Vervolgens ga je met de penceel (rondje op scherm) gelijdelijk over je model heen, om deze donkerder te maken. Wat ook heel handig is, is om gebruik te maken van een layer, klik hiervoor op Mode:, en bekijk welke layer het beste is voor je models!

screen7d.jpg

12: ervolgens moet je dus een .dff maken van je model. Ik ga er vanuit dat je weet hoe dit moet. Het enige wat je nog kunt doen voordat je je .dff maakt, is het vakje Nor in de dff exporter uitklikken.

Vergeet trouwens niet om in de .ide de laatste waarde in de tekstregels van de desbetreffende models te veranderen in 1

In ieder geval veel succes!

Voor vragen kan je altijd bij mij terecht.

Je zult ongetwijfeld wel tegen problemen aanlopen, want prelightning is een moeilijk onderdeel in de GTA modding scene. Maar ik zal je zo goed mogelijk hiermee proberen te helpen ;)

screen8a.jpg

greetz. Tim

Bewerkt: door Tim
Link to comment
Delen op andere websites

Het lijkt erop dat deze tutorial rechtstreeks gekopieerd is van het Private Section van MS, maar ik kan het mis hebben. :7

Verder wel een hele goeie tutorial, maar merk je dan ook daadwerkelijk veel verschil ingame?

Apple-Mac

Link to comment
Delen op andere websites

Nee. Deze tutorial is gewoon pas geschreven door mij,. Ik vind het belangrijk dat andere modificaties ook mooie prelightning kunnen toepassen. Op GTAforums word van deze methode ruim gebruik gemaakt door Gostown paradise en Myriad islands.

Ik zie graag in de toekomst bij total conversions op gtaforum.nl een hogere toegevoegde waarde ;)

Ingame zie je idd daadwerkelijk verschil. Let wel op dat deze screen onofficieel is en dat de prelightning fout is. Nieuwe prelightning word toegepast. Deze prelightning was zegmaar een test.

nietofficieel.jpg

Link to comment
Delen op andere websites

Kijk, dit noem ik nou een tutorial.

De tutorial is goed uitgelegd, daarbij zijn er ook veel goede en duidelijke plaatjes gebruikt.

Verder mooi uitgebreid en goed leesbaar.

Goed gedaan Tim! :tu:

Grtz Devanna

Link to comment
Delen op andere websites

de methode van toepassen is goed, maar met de instellingen die ik heb gebruik lukt het niet goed om de prelightning juist op het scherm te krijgen. Deze tutorial zal nog geupdate worden.

In ieder geval kan dit een basis vormen

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...