Jump to content

Formule 1 Grand Prix 2009 Mededelingen & reactietopic

Geplaatst:
comment_1317661

F12.jpg

Volgende Grand Prix

Grand Prix van Japan

4 oktober 2009 - 14:00 uur

Welkom in het Formule 1 Grand Prix 2009 Mededelingen & reactietopic!

In dit topic zullen komende maanden alle Grand Prix te zien staan die zoal gereden zijn. Een apart reactie topic is geopend daarvoor. Hier dus niet posten! Het reactietopic vindt u hier. Hieronder kunt u alles bijhouden door middel van tabellen. Deze verslagen worden allemaal geschreven door Miek.

Het seizoen 2009 van Formule 1 is tevens het 60ste seizoen van deze hoogste klasse in autosport.

Nieuwtjes.jpg

Het nieuwe F1 seizoen biedt nieuwe dingen zoals nieuwe regels, nieuwe bolides, en een nieuweling: Sebastien Buemi. Ik som graag even alle nieuwigheden ( regels, team veranderingen, veranderingen aan bolides, …) voor u op:

  • Slick tyres, de banden zonder groeven zijn na 10 jaar afwezigheid helemaal terug. Door deze groeven te verwijderen uit de banden, krijgen de rijders nu weer meer grip op de weg! :tu: Nadeel is dat ze wel sneller verslijten.
  • Iedere rijder mag maximum 8 motoren op zijn kerfstok hebben.
  • Een nieuw onderdeel is toegevoegd aan de bolides: het onderdeel slaat energie op terwijl de bolide rijdt, die later kan gebruikt worden. Meer hierover in het filmpje hier verder.
  • De voorvleugel is nu kleiner en wijder, achtervleugels worden hoger.
  • Pit lanes zijn nu niet langer gesloten als de Safety Car zijn ronde doet.
  • David Coulthard maakt nu voortaan plaats voor Sebastien Vettel. Buemi vervangt Vettels zitje.
  • Vettel maakt de overstap van Toro Rosso naar Red Bull Racing.
  • Vanaf heden zal Abu Dhabi het seizoen 2009 afsluiten. 2 circuits ruimden ervoor plaats.
  • BrawnGP is de opvolger van Honda, waar Button nu in Melbourne faam maakte met Barrichelo.

Dit knap filmpje is een computeranimatie waarin je Mark Webber en Sebastien Vettel ziet racen, en zo alle nieuwe

regels aan bod komen.







TeamsRijderscopy.jpg

De grootste deel rijders van dit seizoen blijven dezelfde op één nieuweling na: Sebastien Buemi bij Scuderia Toro Rosso. BrawnGP is de opvolger van Honda, dat blijkt een zeer goed team te zijn: hun debuut race hadden ze zo al van de eerste keer gewonnen. Ik heb een tabel gemaakt met alle aanwezige rijders en teams in 2009.

Rijder Team
Lewis Hamilton McLaren-Mercedes
Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes
Jenson Button BrawnGP
Rubens Barrichelo BrawnGP
Fernando Alonso Renault
Nelson Piquet (Jr.). Renault
Kimi Räikkönen Ferrari
Felipe Massa Ferrari
Sebastien Bourdais Scuderia Toro Rosso Ferrari
Sebastien Buemi Scuderia Toro Rosso Ferrari
Robert Kubica BMW Sauber
Nick Heidfeld BMW Sauber
Giancarlo Fisichella Force India-Mercedes
Adrian Sutil Force India-Mercedes
Jarno Trulli Toyota
Timo Glock Toyota
Sebastian Vettel Red Bull Racing
Mark Webber Red Bull Racing

Aanwezige teams:



2009copy.jpg

Natuurlijk zijn er in elk seizoen de gebruikelijke circuits erbij. België komt er weer bij en een gloednieuw circuit, namelijk het Abu Dhabi circuit, gelegen te Yas Island. Een bijhorend lijstje:

Circuit Plaats Race datum Nummer laps Circuit lengte Race afstand
Melbourne Australië 29 Maart 2009 58 5,303 km 307,574 km
Kuala Lumpur Malëisië 05 April 2009 56 5,543 km 310,408 km
Shangai China 19 April 2009 56 5,451 km 305,066 km
Sakhir Bahrein 26 April 2009 57 5,412 km 308,238 km
Catalunya Spanje 10 Mei 2009 66 4,655 km 307,104 km
Monaco Monte Carlo 24 Mei 2009 78 3,340 km 260,520 km
Istanbul Turkije 07 Juni 2009 58 5,338 km 309,396 km
Silververstone Groot-Brittanië 21 Juni 2009 60 5,141 km 308,355 km
Nurburgring Duitsland 12 Juli 2009 60 5,148 km 308,863 km
Magyar Nagidij Budapest 26 Juli 2009 70 4,381 km 306,630 km
Valencia Grand Prix of Europa 23 Augustus 2009 57 5,419 km 308,883 km
Spa-Francorchamps België 30 Augustus 2009 44 7,004 km 308,052 km
Monza Italië 13 September 2009 53 5,793 km 306,720 km
Singapore Singapore 27 September 2009 61 5,067 km 308,950 km
Suzuka Japan 04 Oktober 2009 53 5,807 km 307,573 km
Sao Paulo Brazilië 18 Oktober 2009 71 4,309 km 305,909 km
Santa Marina Abu Dhabi 01 November 2009 55 5,554 km 305,470 km

DriverenConstruct.jpg

Het drivers en constructors championship houdt op zich heel wat in: na een race krijgt het winnende team een maximum aantal punten (dat is 18), daarna de tweede positie, en derde. Bij de rijders is het precies hetzelfde: de eerste positie in het klassament van het rijders kampioenschap (dus Drivers championship) is als je de eerste ben in de race: ben je de eerste krijg je 10 punten, de tweede 8 punten, derde 6 punten en vierde 5 punten. Daarna krijg je nog een aantal punten: als vijfde krijg je er 4, daarna 3, 2 en 1 punt voor de 8ste. Op het einde van het seizoen wint de rijder met het hoogste aantal punten. Hieronder ziet u de tabels van het team en drivers championship (deze word elke race gewijzigd naargelang de uitslagen).

Klassement Team Championship:

  • Voor de laatste klassmentspunten van het teamkampioenschap in 2008, klik dan door naar hier.



Klassement Drivers Championship:

  • Voor de laatste klassementspunten van het rijderskampioenschap in 2009, klik dan door naar hier.



GrandPrix2009copy.jpg

In deze sectie van deze hoofdpost kan u alle races met de winnaars waarnemen volgens deze tabel. Alle verslagen van deze races kan je nalezen als je wat naar beneden scrollt ;). Meer specifieke uitslagen kan je nalezen in de verslagen.

Grand Prix Winnaar Verslag
Melbourne Australian Grand Prix 2009 Jenson Button Lees verslag
Kuala Lumpur Malaysian Grand Prix 2009 Jenson Button Lees verslag
Shangai Chinese Grand Prix 2009 Sebastien Vettel Lees verslag
Sakhir Bahrain Grand Prix 2009 Jenson Button Lees verslag
Catalunya Spain Grand Prix 2009 Jenson Button Lees verslag
Monte Carlo Monaco Grand Prix 2009 Jenson Button Lees verslag
Istanbul Turkish Grand Prix 2009 Jenson Button Lees verslag
Silverstone British Grand Prix 2009 Sebastien Vettel Lees verslag
Nürburgring German Grand Prix 2009 Mark Webber Lees verslag
Magyar Nagydij Hungarian Grand Prix 2009 Lewis Hamilton Lees verslag
Valencia European Grand Prix 2009 Rubens Barrichello Lees verslag
Spa Belgian Grand Prix 2009 Kimi Räikkönen Lees verslag
Monza Italian Grand Prix 2009 Rubens Barrichello Lees verslag
Marina Bay Singapore Grand Prix 2009 Lewis Hamilton Lees verslag

Nieuwscopy-1.jpg

Terwijl er alles rond de Grand Prix, teams, nieuwe regels en rijders te doen is, wordt er ook nog altijd nieuws bekent gemaakt omtrent deze autosport. Alvast bedankt aan -Niels- voor het idee van deze rubriek!



icon14.gif Alle regels en afspraken op het forum gelden hier ook!

icon13.gif Nieuwe ideeën, foutjes of gewoon iets toe te voegen: het kan allemaal. PB Miek!

Bewerkt: door Miek

  • Reacties 368
  • Bezichtigingen 24.5k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Posted Images

Featured Replies

Geplaatst:
comment_1428920
Dat was in de regen hé, de 2e dag bij droog weer was het verschil tussen hem en de vaste coureurs 0,5 seconden. En waar ben je hem tegen gekomen, want dan heb je wel geluk. Hoewel ik ook de kans heb dat ik hem volgend jaar tegen kom, ik zeg alleen niet waar...

In Italië natuurlijk, die gast zat in ons hotel in zo'n rustig kustdorpje.

Gaaf. Maar ik denk dat als hij in F1 gaat hij de 2e coureur kan worden die in op de motoren en in de F1 auto's wereldkampioen word.

Wie was de eerste eigenlijk?

Geplaatst:
comment_1428924
Wie was de eerste eigenlijk?

John Surtees, mijn vader heeft die man nog ontmoet op Assen. En zijn zoon is laatst overleden in de F2.

Ah, Surtees, wist ik niet dat die ook Motor deed, dankje.

Geplaatst:
comment_1428930
Wie was de eerste eigenlijk?

John Surtees, mijn vader heeft die man nog ontmoet op Assen. En zijn zoon is laatst overleden in de F2.

Ah, Surtees, wist ik niet dat die ook Motor deed, dankje.

Daar is hij op begonnen, en 7 maal wereldkampioen op geworden. 3 keer op de 350 cc en 4 keer op de 500cc.

Geplaatst:
comment_1428932
Wie was de eerste eigenlijk?

John Surtees, mijn vader heeft die man nog ontmoet op Assen. En zijn zoon is laatst overleden in de F2.

Ah, Surtees, wist ik niet dat die ook Motor deed, dankje.

Daar is hij op begonnen, en 7 maal wereldkampioen op geworden. 3 keer op de 350 cc en 4 keer op de 500cc.

Indrukwekkend, was hij in de F1 ook in zijn tijd,

BMW dreigt trouwens nog is om ook op te stappen.

Geplaatst:
  • Auteur
comment_1428984

Trouwens, op die verschrikkelijke groene bochten die je zegt... Daar ga ik zitten, ik zit aan Les Combes. Kan je de wagens mooi zien omdat er daar een chicane is.

Ben benieuwd hoe Schumi het zal doen, kan haast niet wachten. Heeft hij zijn rode helm eigenlijk nog? En trouwens: Barrichello mag er nog niet uit! Pas als ie wereldkampioen wordt mag hij volgens mij rusten. Hij zit er tenslotte al 15 jaar op te wachten.

Geplaatst:
comment_1428989
Trouwens, op die verschrikkelijke groene bochten die je zegt... Daar ga ik zitten, ik zit aan Les Combes. Kan je de wagens mooi zien omdat er daar een chicane is.

Ben benieuwd hoe Schumi het zal doen, kan haast niet wachten. Heeft hij zijn rode helm eigenlijk nog? En trouwens: Barrichello mag er nog niet uit! Pas als ie wereldkampioen wordt mag hij volgens mij rusten. Hij zit er tenslotte al 15 jaar op te wachten.

Les Combes is hier zoals je zegt ideaal voor omdat de auto's 'traag' door deze bochten moeten,

de nieuwe Bus-Stop kan hier ook dienst doen maar, daar staat het gaas in de weg en zijn ze te snel gekeerd.

Geplaatst:
comment_1429191
Trouwens, op die verschrikkelijke groene bochten die je zegt... Daar ga ik zitten, ik zit aan Les Combes. Kan je de wagens mooi zien omdat er daar een chicane is.

Ben benieuwd hoe Schumi het zal doen, kan haast niet wachten. Heeft hij zijn rode helm eigenlijk nog? En trouwens: Barrichello mag er nog niet uit! Pas als ie wereldkampioen wordt mag hij volgens mij rusten. Hij zit er tenslotte al 15 jaar op te wachten.

Het geluid en zicht is daar geweldig, maar het is minder om te rijden. En ik zou ook wel willen dat Barrichello wereldkampioen word, maar ik ben bang dat het hem niet meer gaat lukken :N .

Geplaatst:
comment_1429194
Trouwens, op die verschrikkelijke groene bochten die je zegt... Daar ga ik zitten, ik zit aan Les Combes. Kan je de wagens mooi zien omdat er daar een chicane is.

Ben benieuwd hoe Schumi het zal doen, kan haast niet wachten. Heeft hij zijn rode helm eigenlijk nog? En trouwens: Barrichello mag er nog niet uit! Pas als ie wereldkampioen wordt mag hij volgens mij rusten. Hij zit er tenslotte al 15 jaar op te wachten.

Het geluid en zicht is daar geweldig, maar het is minder om te rijden. En ik zou ook wel willen dat Barrichello wereldkampioen word, maar ik ben bang dat het hem niet meer gaat lukken :N .

Misschien als hij de mogelijkheid gehad een paar jaar geleden had het hem

misschien wel gelukt, maar hij was meestal de 2de man van Schumi.

Geplaatst:
comment_1429197
Misschien als hij de mogelijkheid gehad een paar jaar geleden had het hem

misschien wel gelukt, maar hij was meestal de 2de man van Schumi.

Ja, als Schumacher niet zou rijden en hij bij Ferrari zou zitten zou het hem lukken, maar Schumacher reed wel mee en was gewoon de betere rijder...

Geplaatst:
comment_1429199
Misschien als hij de mogelijkheid gehad een paar jaar geleden had het hem

misschien wel gelukt, maar hij was meestal de 2de man van Schumi.

Ja, als Schumacher niet zou rijden en hij bij Ferrari zou zitten zou het hem lukken, maar Schumacher reed wel mee en was gewoon de betere rijder...

Jammer toch voor Barichello dat hij nooit de mogelijkheid heeft gehad,

maar ja wie gaat het zeggen, evengoed had er een andere rijder hem

ook kunnen voor zijn, maar dit is geschiedenis en hierover discussiëren verandert

er toch niks aan :N , Irvine had hetzelfde voor met Schumacher.

Geplaatst:
comment_1429208
Misschien als hij de mogelijkheid gehad een paar jaar geleden had het hem

misschien wel gelukt, maar hij was meestal de 2de man van Schumi.

Ja, als Schumacher niet zou rijden en hij bij Ferrari zou zitten zou het hem lukken, maar Schumacher reed wel mee en was gewoon de betere rijder...

Maar Schumacher werd wel echt altijd voorgetrokken. Echt naai voor Barrichello. Hetzelfde gebeurd nu een beetje bij McLaren. Bij de Nürburgring had Hamilton de nieuwe wagen, maar Koveleinen had nog steeds de oude. Het is wel begrijpelijk omdat Koveleinen echt slechter is, maar dan nog is het heel naai.

Geplaatst:
comment_1429212
Maar Schumacher werd wel echt altijd voorgetrokken. Echt naai voor Barrichello. Hetzelfde gebeurd nu een beetje bij McLaren. Bij de Nürburgring had Hamilton de nieuwe wagen, maar Koveleinen had nog steeds de oude. Het is wel begrijpelijk omdat Koveleinen echt slechter is, maar dan nog is het heel naai.

Ze kregen het niet op tijd af, en dan zou ik het aan de beste rijder geven, dan is de kans op punten hoger. En Schumacher werd inderdaad voorgetrokken, maar hij was gewoon de betere rijder, uit team belang doen ze dat, want Schumacher had een grotere kans op punten.

Geplaatst:
comment_1429213
Misschien als hij de mogelijkheid gehad een paar jaar geleden had het hem

misschien wel gelukt, maar hij was meestal de 2de man van Schumi.

Ja, als Schumacher niet zou rijden en hij bij Ferrari zou zitten zou het hem lukken, maar Schumacher reed wel mee en was gewoon de betere rijder...

Maar Schumacher werd wel echt altijd voorgetrokken. Echt naai voor Barrichello. Hetzelfde gebeurd nu een beetje bij McLaren. Bij de Nürburgring had Hamilton de nieuwe wagen, maar Koveleinen had nog steeds de oude. Het is wel begrijpelijk omdat Koveleinen echt slechter is, maar dan nog is het heel naai.

Kovalainen kan zich zo ook niet bewijsen als hij altijd de slechtere wagen krijgt :N ,

dat doet de sport toch wat kapot, dat sommige worden voortgetrokken.

Gast
Dit onderwerp is gesloten.

Recent actief 0

  • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.