Jump to content

Formule 1 Grand Prix 2009 Mededelingen & reactietopic

Geplaatst:
comment_1317661

F12.jpg

Volgende Grand Prix

Grand Prix van Japan

4 oktober 2009 - 14:00 uur

Welkom in het Formule 1 Grand Prix 2009 Mededelingen & reactietopic!

In dit topic zullen komende maanden alle Grand Prix te zien staan die zoal gereden zijn. Een apart reactie topic is geopend daarvoor. Hier dus niet posten! Het reactietopic vindt u hier. Hieronder kunt u alles bijhouden door middel van tabellen. Deze verslagen worden allemaal geschreven door Miek.

Het seizoen 2009 van Formule 1 is tevens het 60ste seizoen van deze hoogste klasse in autosport.

Nieuwtjes.jpg

Het nieuwe F1 seizoen biedt nieuwe dingen zoals nieuwe regels, nieuwe bolides, en een nieuweling: Sebastien Buemi. Ik som graag even alle nieuwigheden ( regels, team veranderingen, veranderingen aan bolides, …) voor u op:

  • Slick tyres, de banden zonder groeven zijn na 10 jaar afwezigheid helemaal terug. Door deze groeven te verwijderen uit de banden, krijgen de rijders nu weer meer grip op de weg! :tu: Nadeel is dat ze wel sneller verslijten.
  • Iedere rijder mag maximum 8 motoren op zijn kerfstok hebben.
  • Een nieuw onderdeel is toegevoegd aan de bolides: het onderdeel slaat energie op terwijl de bolide rijdt, die later kan gebruikt worden. Meer hierover in het filmpje hier verder.
  • De voorvleugel is nu kleiner en wijder, achtervleugels worden hoger.
  • Pit lanes zijn nu niet langer gesloten als de Safety Car zijn ronde doet.
  • David Coulthard maakt nu voortaan plaats voor Sebastien Vettel. Buemi vervangt Vettels zitje.
  • Vettel maakt de overstap van Toro Rosso naar Red Bull Racing.
  • Vanaf heden zal Abu Dhabi het seizoen 2009 afsluiten. 2 circuits ruimden ervoor plaats.
  • BrawnGP is de opvolger van Honda, waar Button nu in Melbourne faam maakte met Barrichelo.

Dit knap filmpje is een computeranimatie waarin je Mark Webber en Sebastien Vettel ziet racen, en zo alle nieuwe

regels aan bod komen.







TeamsRijderscopy.jpg

De grootste deel rijders van dit seizoen blijven dezelfde op één nieuweling na: Sebastien Buemi bij Scuderia Toro Rosso. BrawnGP is de opvolger van Honda, dat blijkt een zeer goed team te zijn: hun debuut race hadden ze zo al van de eerste keer gewonnen. Ik heb een tabel gemaakt met alle aanwezige rijders en teams in 2009.

Rijder Team
Lewis Hamilton McLaren-Mercedes
Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes
Jenson Button BrawnGP
Rubens Barrichelo BrawnGP
Fernando Alonso Renault
Nelson Piquet (Jr.). Renault
Kimi Räikkönen Ferrari
Felipe Massa Ferrari
Sebastien Bourdais Scuderia Toro Rosso Ferrari
Sebastien Buemi Scuderia Toro Rosso Ferrari
Robert Kubica BMW Sauber
Nick Heidfeld BMW Sauber
Giancarlo Fisichella Force India-Mercedes
Adrian Sutil Force India-Mercedes
Jarno Trulli Toyota
Timo Glock Toyota
Sebastian Vettel Red Bull Racing
Mark Webber Red Bull Racing

Aanwezige teams:



2009copy.jpg

Natuurlijk zijn er in elk seizoen de gebruikelijke circuits erbij. België komt er weer bij en een gloednieuw circuit, namelijk het Abu Dhabi circuit, gelegen te Yas Island. Een bijhorend lijstje:

Circuit Plaats Race datum Nummer laps Circuit lengte Race afstand
Melbourne Australië 29 Maart 2009 58 5,303 km 307,574 km
Kuala Lumpur Malëisië 05 April 2009 56 5,543 km 310,408 km
Shangai China 19 April 2009 56 5,451 km 305,066 km
Sakhir Bahrein 26 April 2009 57 5,412 km 308,238 km
Catalunya Spanje 10 Mei 2009 66 4,655 km 307,104 km
Monaco Monte Carlo 24 Mei 2009 78 3,340 km 260,520 km
Istanbul Turkije 07 Juni 2009 58 5,338 km 309,396 km
Silververstone Groot-Brittanië 21 Juni 2009 60 5,141 km 308,355 km
Nurburgring Duitsland 12 Juli 2009 60 5,148 km 308,863 km
Magyar Nagidij Budapest 26 Juli 2009 70 4,381 km 306,630 km
Valencia Grand Prix of Europa 23 Augustus 2009 57 5,419 km 308,883 km
Spa-Francorchamps België 30 Augustus 2009 44 7,004 km 308,052 km
Monza Italië 13 September 2009 53 5,793 km 306,720 km
Singapore Singapore 27 September 2009 61 5,067 km 308,950 km
Suzuka Japan 04 Oktober 2009 53 5,807 km 307,573 km
Sao Paulo Brazilië 18 Oktober 2009 71 4,309 km 305,909 km
Santa Marina Abu Dhabi 01 November 2009 55 5,554 km 305,470 km

DriverenConstruct.jpg

Het drivers en constructors championship houdt op zich heel wat in: na een race krijgt het winnende team een maximum aantal punten (dat is 18), daarna de tweede positie, en derde. Bij de rijders is het precies hetzelfde: de eerste positie in het klassament van het rijders kampioenschap (dus Drivers championship) is als je de eerste ben in de race: ben je de eerste krijg je 10 punten, de tweede 8 punten, derde 6 punten en vierde 5 punten. Daarna krijg je nog een aantal punten: als vijfde krijg je er 4, daarna 3, 2 en 1 punt voor de 8ste. Op het einde van het seizoen wint de rijder met het hoogste aantal punten. Hieronder ziet u de tabels van het team en drivers championship (deze word elke race gewijzigd naargelang de uitslagen).

Klassement Team Championship:

  • Voor de laatste klassmentspunten van het teamkampioenschap in 2008, klik dan door naar hier.



Klassement Drivers Championship:

  • Voor de laatste klassementspunten van het rijderskampioenschap in 2009, klik dan door naar hier.



GrandPrix2009copy.jpg

In deze sectie van deze hoofdpost kan u alle races met de winnaars waarnemen volgens deze tabel. Alle verslagen van deze races kan je nalezen als je wat naar beneden scrollt ;). Meer specifieke uitslagen kan je nalezen in de verslagen.

Grand Prix Winnaar Verslag
Melbourne Australian Grand Prix 2009 Jenson Button Lees verslag
Kuala Lumpur Malaysian Grand Prix 2009 Jenson Button Lees verslag
Shangai Chinese Grand Prix 2009 Sebastien Vettel Lees verslag
Sakhir Bahrain Grand Prix 2009 Jenson Button Lees verslag
Catalunya Spain Grand Prix 2009 Jenson Button Lees verslag
Monte Carlo Monaco Grand Prix 2009 Jenson Button Lees verslag
Istanbul Turkish Grand Prix 2009 Jenson Button Lees verslag
Silverstone British Grand Prix 2009 Sebastien Vettel Lees verslag
Nürburgring German Grand Prix 2009 Mark Webber Lees verslag
Magyar Nagydij Hungarian Grand Prix 2009 Lewis Hamilton Lees verslag
Valencia European Grand Prix 2009 Rubens Barrichello Lees verslag
Spa Belgian Grand Prix 2009 Kimi Räikkönen Lees verslag
Monza Italian Grand Prix 2009 Rubens Barrichello Lees verslag
Marina Bay Singapore Grand Prix 2009 Lewis Hamilton Lees verslag

Nieuwscopy-1.jpg

Terwijl er alles rond de Grand Prix, teams, nieuwe regels en rijders te doen is, wordt er ook nog altijd nieuws bekent gemaakt omtrent deze autosport. Alvast bedankt aan -Niels- voor het idee van deze rubriek!



icon14.gif Alle regels en afspraken op het forum gelden hier ook!

icon13.gif Nieuwe ideeën, foutjes of gewoon iets toe te voegen: het kan allemaal. PB Miek!

Bewerkt: door Miek

  • Reacties 368
  • Bezichtigingen 24.5k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Posted Images

Featured Replies

Geplaatst:
comment_1429509
Stofzuiger, het draait allemaal om de centen. Als Sutil of Fisichella meer geld aangeboden bij, ik geef nu maar een voorbeeld, neem nu dat ze 200 000€ krijgen om bij McLaren te gaan rijden, en ze krijgen 225 000€ om bij Force India te gaan rijden, denk ik dat ze de keuze snel gaan maken. Ook al rijden ze bij een slechter team, het hangt gewoon af hoeveel geld ze aangeboden krijgen.

Iemand met het echte race bloed zou echt wel bij het betere team gaan. Als ik F1 coureur zou zijn zou ik dat niet om het geld zijn, maar om te winnen.

Zet je in deze situatie, wat kies je veel geld(zekerheid) of een beter team waar je misschien veel geld kan verdienen?

Geplaatst:
comment_1429516
Zet je in deze situatie, wat kies je veel geld(zekerheid) of een beter team waar je misschien veel geld kan verdienen?

Het betere team. Als ik F1 coureur zou zijn zou ik geen matige auto willen, ik zou een goede willen waar ik veel races mee kan winnen. En als je veel races wint en je wint misschien wel het kampioenschap komen de sponsoren echt wel met (heel) veel geld.

Geplaatst:
comment_1429529
Zet je in deze situatie, wat kies je veel geld(zekerheid) of een beter team waar je misschien veel geld kan verdienen?

Het betere team. Als ik F1 coureur zou zijn zou ik geen matige auto willen, ik zou een goede willen waar ik veel races mee kan winnen. En als je veel races wint en je wint misschien wel het kampioenschap komen de sponsoren echt wel met (heel) veel geld.

Inderdaad, alleen ik ben al sinds Schumacher was gestopt voor Sutil. Vorig jaar was de auto echt een pruts.

Dit jaar is het wat beter maar wat je zegt, een matige auto is echt een irritant ding terwijl Force-India zijn eerste punten wil behalen vooral in Duitsland toen Sutil Raikkonen had geraakt en weer de pits in moest. Balen, maar ja ik verlang echt naar de race van Valencia. Hopelijk dat Schumacher eerste eindigt en Sutil of Fisichella eindelijk eens hun eerste punten behalen.

  • 2 weken later...
Geplaatst:
comment_1438677

Toro Rosso doet weer kinderachtig van ja wij mochten Alguersuari niet testen dan mag Schumi ook niet testen.

Vond het vrij stom.

Maar ja ik denk niet dat Schumi gelijk al een zege scoort.

Als dat gebeurt ben ik in wolken.

Wou eens eindelijk dat Sutil zijn eerste punten scoren, ben al fan van hem sinds Schumacher weg is maar nou heb ik een dubbel idols dus dat is dan weer wat gezelliger.

Bewerkt: door Dago58x

Geplaatst:
comment_1443321

ik las het ja, ik vin het persoonlijk niet erg hoor, op de baan was het sowieso meer een aso dan een coureur.

Ik neem enkele voorbeelden,

Adelaide 1994, Hill probeert een inhaal actie en schuni rijdt op een aanrijding in, beiden uitgeschakelt, scumi word met 1 punt meer kampioen

Jerez 1997, Villeneuve probeert een inhaalactie op schumacher, schum,acher stuurt opzettelijk in en schakelt daarmee zichzelf uit.

Oostenrijk 2002, Barrichello laat net voor de finish schumacher voorbij gaan, sindsdien zijn teamorders verboden.

Monaco 2006, in de qualifictaie 'verremt' schumacher zich in la rascasse waardoor er geel hangt en alonso geen pole meer kan rijden. Overduidelijk was het opzettelijk, hoe groot isd e kans dat als je in monaco je verremt oid je niet in de vangrails vliegt? Als hij nou slim was geweest had hij hem in de muur gedrukt.

Dus ja, ik ben er wel blij mee dat hij toch niet rijdt, alhoewel Badoer een slechte keus is, hij heeft al 10 jaar geen race meer gereden, in de tijd dat hij formule1 coureur was was hij al niet vooruit te branden, dus hoe groot is de kans dat hij dat nu wel is? Hij heeft compleet geen race ervaring meer.

Geplaatst:
comment_1443325

Hij was inderdaad niet altijd even sportief, en het is een arrogante eikel, maar hij kan wel rijden. Maar er zit voor sommige mensen wel een pluspunt aan, goedkope(re) 2e hands kaartjes voor Valencia en Spa :puh:.

Geplaatst:
comment_1443326
ik las het ja, ik vin het persoonlijk niet erg hoor, op de baan was het sowieso meer een aso dan een coureur.

Ik neem enkele voorbeelden,

Adelaide 1994, Hill probeert een inhaal actie en schuni rijdt op een aanrijding in, beiden uitgeschakelt, scumi word met 1 punt meer kampioen

Jerez 1997, Villeneuve probeert een inhaalactie op schumacher, schum,acher stuurt opzettelijk in en schakelt daarmee zichzelf uit.

Oostenrijk 2002, Barrichello laat net voor de finish schumacher voorbij gaan, sindsdien zijn teamorders verboden.

Monaco 2006, in de qualifictaie 'verremt' schumacher zich in la rascasse waardoor er geel hangt en alonso geen pole meer kan rijden. Overduidelijk was het opzettelijk, hoe groot isd e kans dat als je in monaco je verremt oid je niet in de vangrails vliegt? Als hij nou slim was geweest had hij hem in de muur gedrukt.

Dus ja, ik ben er wel blij mee dat hij toch niet rijdt, alhoewel Badoer een slechte keus is, hij heeft al 10 jaar geen race meer gereden, in de tijd dat hij formule1 coureur was was hij al niet vooruit te branden, dus hoe groot is de kans dat hij dat nu wel is? Hij heeft compleet geen race ervaring meer.

Ja we kennen al die voorvallen wel :7 ,

hij heeft niet echt proper gereden, maar hoe wou je wereldkampioen worden?

Deze voorvallen zijn trouwens tactische beslissingen die hij nam en daar zal hij

mee worden aangezien, trouwens hij is ervoor gestraft dus...

Niet voor alles natuurlijk, soms is hij er uiteindelijk voor beloont,

maar hij doet deze dingen uit noodzaak (of zelfs hebzucht) naar die wereldtitel.

Om ook even te vergelijken: hoe proper heeft Hamilton zijn races gereden

om wereldkampioen te worden? Nu is hij dat wel gedeeltelijk verleerd

maar hij heeft vuil gereden hoor.

Over Luca Badoer, we kunnen nu nog niets beoordelen,

we hebben hem nog niet zien rijden in de laatste 10jaar

dus heb je helemaal geen standpunten meer om op

voorhand te kunnen zeggen dat het niks gaat worden,

voor antwoord zullen we moeten wachten tot Valencia.

Geplaatst:
comment_1443328

genoeg redenen waarom het geen succes word

-10 jaar geleden was hij al geen succes

-Hij heeft al 10 jaar geen race meer gereden

-hij is 38 en daarmee de oudste coureur

-hij heeft nog geen meter met de F60 gereden

Ik zelf zie het iig geen succes worden.

En Hamilton reed zo vuil vorig jaar nog niet hoor, wat heb je hem fout zien doen dan? ik kan zo 1-2-3 niets bedenken, om die vergelijking te doen gaat niet met elkaar op, een aggresieve inhaalactie tegenover opzettelijk iemand eruit beuken, rare vergelijking. Je kunt ook kampioen worden door eerlijk te rijden, zie hmailton, raikkonen en alonso, ook hakkinen werd kampioen zonder als een aso over de baan te crossen.

Geplaatst:
comment_1443336
genoeg redenen waarom het geen succes word

-10 jaar geleden was hij al geen succes

-Hij heeft al 10 jaar geen race meer gereden

-hij is 38 en daarmee de oudste coureur

-hij heeft nog geen meter met de F60 gereden

Ik zelf zie het iig geen succes worden.

En Hamilton reed zo vuil vorig jaar nog niet hoor, wat heb je hem fout zien doen dan? ik kan zo 1-2-3 niets bedenken, om die vergelijking te doen gaat niet met elkaar op, een aggresieve inhaalactie tegenover opzettelijk iemand eruit beuken, rare vergelijking. Je kunt ook kampioen worden door eerlijk te rijden, zie hmailton, raikkonen en alonso, ook hakkinen werd kampioen zonder als een aso over de baan te crossen.

Ik zou eerder Alonso en Hakkinen(zeker deze 2) als eerlijke rijders beschouwen boven Hamilton en Raikkönen,

maar ja, deze dicussie heeft geen zin want niemand van ons 2 gaat winnen :7 ,

laten we ons houden bij reageren op gebeurtenissen van dit jaar en recente gegevens ^_^ .

Geplaatst:
comment_1443582

Ik denk dat Hamilton beter dan Hakkinen wordt, en Alonso is niet zo een geweldig coureur.

En de Ferrari team baas wil nu i.p.v. 2 F1 auto´s 3 F1 auto´s per team. Lijkt mij erg mooi, nog meer competitie. Maar wel raar dat de Ferrari baas zegt dat hij Schumacher in de 3e auto wil, Schumacher is toch niet voor niks met pensioen gegaan.

Geplaatst:
  • Auteur
comment_1448924

Badoer had niet echt een competitieve auto tot hij testrijder werd bij Ferrari. Hij was even dichtbij bij een overwinning in 99' omdat het weer heel erg veranderelijk was en veel rijders al uit waren. Hij reed met zijn Minardi op 4de plaats en plots viel zijn motor uit. Kut.

En Schumacher kon niet rijden wegens nekproblemen. Hij hangde als hij een bocht nam met zijn hoofd uit de auto. Een bewijs hoe zwaar deze sport wel is. Soms voel je spieren die je niet eens wist dat ze bestonden.

En die 3 auto's bij Ferrari zijn niet eerlijk. Zo kunnen ze met drie wagens nog meer punten bij elkaar sprokkelen voor het constructeurs kampioenschap. Ik ben er wel voor als ze het bij elk team doet, meer zitjes: meer kansen voor nieuwe coureurs om zich te bewijzen.

En Hearv, wat jij zegt is lachwekkend. Hij heeft geen meter gereden met de F60? Hallo, hij is een TESTRIJDER. Hij moet die auto's afstellen en voelt wat er goed en niet goed is aan de auto. Hij heeft waarschijnlijk al meer met een F60 gereden dan Massa en Raïkkonen samen. Hij kent die auto tot in de puntjes. En trouwens is Barrichello ook 37 en is hij al dicht bij de eerste positie geweest.

Bewerkt: door Miek

Geplaatst:
comment_1449428

Even corrigeren, Miek. :$ Badoer is geen moment in de buurt van de overwinning op de Nürburgring in 1999 geweest. Hij reed vierde met een Minardi toen met 13 ronden te gaan zijn motor plofte, maar een kans op de overwinning is er geen moment geweest. :puh:

Drie auto's voor Ferrari betekent dat Ferrari ook meer geld uit moet geven. In dat geval zouden er ook beperkingen kunnen gelden dat enkel de punten van beste twee coureurs meetellen voor het constructeurskampioenschap. Op de een of andere manier moet het startveld vol en een paar jaar geleden werd die mogelijkheid van drie wagens bij de grotere teams ook al genoemd.

Het is misschien vreemd, maar Badoer heeft inderdaad niet de F60 bestuurd. Testen tijdens het seizoen is niet toegestaan, dus hebben Raikkonen en Massa zoveel mogelijk rondjes gereden. Voor Badoer is de auto net zo nieuw als voor Schumacher, al heeft Badoer nog wel in de auto van 2008 gereden.

Gast
Dit onderwerp is gesloten.

Recent actief 0

  • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.