Jump to content

Formule 1 Grand Prix 2009 Mededelingen & reactietopic

Geplaatst:
comment_1317661

F12.jpg

Volgende Grand Prix

Grand Prix van Japan

4 oktober 2009 - 14:00 uur

Welkom in het Formule 1 Grand Prix 2009 Mededelingen & reactietopic!

In dit topic zullen komende maanden alle Grand Prix te zien staan die zoal gereden zijn. Een apart reactie topic is geopend daarvoor. Hier dus niet posten! Het reactietopic vindt u hier. Hieronder kunt u alles bijhouden door middel van tabellen. Deze verslagen worden allemaal geschreven door Miek.

Het seizoen 2009 van Formule 1 is tevens het 60ste seizoen van deze hoogste klasse in autosport.

Nieuwtjes.jpg

Het nieuwe F1 seizoen biedt nieuwe dingen zoals nieuwe regels, nieuwe bolides, en een nieuweling: Sebastien Buemi. Ik som graag even alle nieuwigheden ( regels, team veranderingen, veranderingen aan bolides, …) voor u op:

  • Slick tyres, de banden zonder groeven zijn na 10 jaar afwezigheid helemaal terug. Door deze groeven te verwijderen uit de banden, krijgen de rijders nu weer meer grip op de weg! :tu: Nadeel is dat ze wel sneller verslijten.
  • Iedere rijder mag maximum 8 motoren op zijn kerfstok hebben.
  • Een nieuw onderdeel is toegevoegd aan de bolides: het onderdeel slaat energie op terwijl de bolide rijdt, die later kan gebruikt worden. Meer hierover in het filmpje hier verder.
  • De voorvleugel is nu kleiner en wijder, achtervleugels worden hoger.
  • Pit lanes zijn nu niet langer gesloten als de Safety Car zijn ronde doet.
  • David Coulthard maakt nu voortaan plaats voor Sebastien Vettel. Buemi vervangt Vettels zitje.
  • Vettel maakt de overstap van Toro Rosso naar Red Bull Racing.
  • Vanaf heden zal Abu Dhabi het seizoen 2009 afsluiten. 2 circuits ruimden ervoor plaats.
  • BrawnGP is de opvolger van Honda, waar Button nu in Melbourne faam maakte met Barrichelo.

Dit knap filmpje is een computeranimatie waarin je Mark Webber en Sebastien Vettel ziet racen, en zo alle nieuwe

regels aan bod komen.







TeamsRijderscopy.jpg

De grootste deel rijders van dit seizoen blijven dezelfde op één nieuweling na: Sebastien Buemi bij Scuderia Toro Rosso. BrawnGP is de opvolger van Honda, dat blijkt een zeer goed team te zijn: hun debuut race hadden ze zo al van de eerste keer gewonnen. Ik heb een tabel gemaakt met alle aanwezige rijders en teams in 2009.

Rijder Team
Lewis Hamilton McLaren-Mercedes
Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes
Jenson Button BrawnGP
Rubens Barrichelo BrawnGP
Fernando Alonso Renault
Nelson Piquet (Jr.). Renault
Kimi Räikkönen Ferrari
Felipe Massa Ferrari
Sebastien Bourdais Scuderia Toro Rosso Ferrari
Sebastien Buemi Scuderia Toro Rosso Ferrari
Robert Kubica BMW Sauber
Nick Heidfeld BMW Sauber
Giancarlo Fisichella Force India-Mercedes
Adrian Sutil Force India-Mercedes
Jarno Trulli Toyota
Timo Glock Toyota
Sebastian Vettel Red Bull Racing
Mark Webber Red Bull Racing

Aanwezige teams:



2009copy.jpg

Natuurlijk zijn er in elk seizoen de gebruikelijke circuits erbij. België komt er weer bij en een gloednieuw circuit, namelijk het Abu Dhabi circuit, gelegen te Yas Island. Een bijhorend lijstje:

Circuit Plaats Race datum Nummer laps Circuit lengte Race afstand
Melbourne Australië 29 Maart 2009 58 5,303 km 307,574 km
Kuala Lumpur Malëisië 05 April 2009 56 5,543 km 310,408 km
Shangai China 19 April 2009 56 5,451 km 305,066 km
Sakhir Bahrein 26 April 2009 57 5,412 km 308,238 km
Catalunya Spanje 10 Mei 2009 66 4,655 km 307,104 km
Monaco Monte Carlo 24 Mei 2009 78 3,340 km 260,520 km
Istanbul Turkije 07 Juni 2009 58 5,338 km 309,396 km
Silververstone Groot-Brittanië 21 Juni 2009 60 5,141 km 308,355 km
Nurburgring Duitsland 12 Juli 2009 60 5,148 km 308,863 km
Magyar Nagidij Budapest 26 Juli 2009 70 4,381 km 306,630 km
Valencia Grand Prix of Europa 23 Augustus 2009 57 5,419 km 308,883 km
Spa-Francorchamps België 30 Augustus 2009 44 7,004 km 308,052 km
Monza Italië 13 September 2009 53 5,793 km 306,720 km
Singapore Singapore 27 September 2009 61 5,067 km 308,950 km
Suzuka Japan 04 Oktober 2009 53 5,807 km 307,573 km
Sao Paulo Brazilië 18 Oktober 2009 71 4,309 km 305,909 km
Santa Marina Abu Dhabi 01 November 2009 55 5,554 km 305,470 km

DriverenConstruct.jpg

Het drivers en constructors championship houdt op zich heel wat in: na een race krijgt het winnende team een maximum aantal punten (dat is 18), daarna de tweede positie, en derde. Bij de rijders is het precies hetzelfde: de eerste positie in het klassament van het rijders kampioenschap (dus Drivers championship) is als je de eerste ben in de race: ben je de eerste krijg je 10 punten, de tweede 8 punten, derde 6 punten en vierde 5 punten. Daarna krijg je nog een aantal punten: als vijfde krijg je er 4, daarna 3, 2 en 1 punt voor de 8ste. Op het einde van het seizoen wint de rijder met het hoogste aantal punten. Hieronder ziet u de tabels van het team en drivers championship (deze word elke race gewijzigd naargelang de uitslagen).

Klassement Team Championship:

  • Voor de laatste klassmentspunten van het teamkampioenschap in 2008, klik dan door naar hier.



Klassement Drivers Championship:

  • Voor de laatste klassementspunten van het rijderskampioenschap in 2009, klik dan door naar hier.



GrandPrix2009copy.jpg

In deze sectie van deze hoofdpost kan u alle races met de winnaars waarnemen volgens deze tabel. Alle verslagen van deze races kan je nalezen als je wat naar beneden scrollt ;). Meer specifieke uitslagen kan je nalezen in de verslagen.

Grand Prix Winnaar Verslag
Melbourne Australian Grand Prix 2009 Jenson Button Lees verslag
Kuala Lumpur Malaysian Grand Prix 2009 Jenson Button Lees verslag
Shangai Chinese Grand Prix 2009 Sebastien Vettel Lees verslag
Sakhir Bahrain Grand Prix 2009 Jenson Button Lees verslag
Catalunya Spain Grand Prix 2009 Jenson Button Lees verslag
Monte Carlo Monaco Grand Prix 2009 Jenson Button Lees verslag
Istanbul Turkish Grand Prix 2009 Jenson Button Lees verslag
Silverstone British Grand Prix 2009 Sebastien Vettel Lees verslag
Nürburgring German Grand Prix 2009 Mark Webber Lees verslag
Magyar Nagydij Hungarian Grand Prix 2009 Lewis Hamilton Lees verslag
Valencia European Grand Prix 2009 Rubens Barrichello Lees verslag
Spa Belgian Grand Prix 2009 Kimi Räikkönen Lees verslag
Monza Italian Grand Prix 2009 Rubens Barrichello Lees verslag
Marina Bay Singapore Grand Prix 2009 Lewis Hamilton Lees verslag

Nieuwscopy-1.jpg

Terwijl er alles rond de Grand Prix, teams, nieuwe regels en rijders te doen is, wordt er ook nog altijd nieuws bekent gemaakt omtrent deze autosport. Alvast bedankt aan -Niels- voor het idee van deze rubriek!



icon14.gif Alle regels en afspraken op het forum gelden hier ook!

icon13.gif Nieuwe ideeën, foutjes of gewoon iets toe te voegen: het kan allemaal. PB Miek!

Bewerkt: door Miek

  • Reacties 368
  • Bezichtigingen 24.5k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Posted Images

Featured Replies

Geplaatst:
comment_1490340

De kalender van 2010 ziet er als volgt uit:

14-3 Grand Prix van Bahrein

28-3 Grand Prix van Australië

4-4 Grand Prix van Maleisië

18-4 Grand Prix van China

9-5 Grand Prix van Spanje

23-5 Grand Prix van Monaco

30-5 Grand Prix van Turkije

13-6 Grand Prix van Canada

27-6 Grand Prix van Valencia

11-7 Grand Prix van Groot-Brittannië

25-7 Grand Prix van Duitsland

1-8 Grand Prix van Hongarije

29-8 Grand Prix van België

12-9 Grand Prix van Italië

26-9 Grand Prix van Singapore

3-10 Grand Prix van Japan

17-10 Grand Prix van Korea

31-10 Grand Prix van Abu Dhabi

14-11 Grand Prix van Brazilië

Bron: GPUPDATE.NL

19 races, best tof.

Geplaatst:
comment_1490363

Dit staat op nos.nl:

Het Franse Formule 1-team Renault is door de Internationale Automobielfederatie (FIA) voor twee jaar voorwaardelijk geschorst.

Reden van de straf was de opzettelijke crash van Nelsinho Piquet tijdens de Grand Prix van Singapore. Tweede coureur Piquet kreeg orders om met zijn bolide uit te vallen. Daardoor kon teamgenoot Fernando Alonso de race winnen.

Voormalig teambaas Flavio Briatore kreeg een levenslange schorsing voor zijn aandeel in het schandaal. Briatore, in 1994 teambaas van Jos Verstappen bij Benneton, stapte vorige week al op bij Renault-ING.

Hij deed dat samen met Pat Symonds, die maandag ook bestraft werd voor zijn aandeel in het schandaal. Symonds werd vijf jaar uitgesloten van de Formule 1.

FIA mild na boetedoening Renault

De Renault-directie ging door het stof en bood het bestuurscollege van de FIA verontschuldigingen aan voor wat al 'crashgate' was gaan heten.

De FIA had Renault per direct uit de Formule 1 kunnen zetten, maar was na het vertrek van de hoofdverantwoordelijken Briatore en Symonds al milder gestemd.

Piquet, die in augustus door Renault als coureur aan de kant werd gezet, kreeg al immuniteit toen hij te kennen gaf dat hij de zaak aanhangig wilde maken.

Zijn voormalige stalgenoot Alonso werd van alle blaam gezuiverd. Het complot was weliswaar beraamd om de Spanjaard aan WK-punten te helpen, maar de coureur was zelf niet op de hoogte van dat plan.

@Gijsso:

Volgens mij op de Hockenheim ring

Bewerkt: door GTAJoel

Geplaatst:
comment_1490419

@Gijsso:

Volgens mij op de Hockenheim ring

Yup.

Jammer, had op Nürbürgring gewild. Veel leuker.

Ze wisselen om het jaar af, anders kunnen zowel Hockenheim als Nurburgring het niet betalen.

Geplaatst:
  • Auteur
comment_1492350

Ik ben blij dat Brazilië weer de seizoensafsluiter wordt. Het is daar altijd een goede sfeer. Het domste wat je volgens mij kan doen is op een geheel nieuw circuit het seizoen laten afsluiten.

Het verslag van Monza is er nu eindelijk, weliswaar met enige vertraging. Lees: klik Ook alles aan dit topic en het topic van de verslagen is helemaal upgedate. Ook de klassementspunten.

Geplaatst:
comment_1492763
Ik ben blij dat Brazilië weer de seizoensafsluiter wordt. Het is daar altijd een goede sfeer.

Mee eens, het is een prachtige seizoensafsluiter. Beter dan bijvoorbeeld China dat we in 2005 hadden, daar was toen weinig aan. Ik weet natuurlijk niet hoe Abu Dhabi is, maar aangezien het weer door Herman Tilke is ontworpen, is de kans groot dat het opnieuw geen sfeer heeft.

Dan maar hopen dat het WK daar beslist wordt... bij voorkeur in de laatste bocht! ^_^

Geplaatst:
comment_1492769
Mee eens, het is een prachtige seizoensafsluiter. Beter dan bijvoorbeeld China dat we in 2005 hadden, daar was toen weinig aan. Ik weet natuurlijk niet hoe Abu Dhabi is, maar aangezien het weer door Herman Tilke is ontworpen, is de kans groot dat het opnieuw geen sfeer heeft.

Dan maar hopen dat het WK daar beslist wordt... bij voorkeur in de laatste bocht! ^_^

Ja, Brazilië heeft de perfecte sfeer voor het afsluiten en over Abu Dhabi, dat circuit heeft helemaal geen reliëf,

dus lijkt het mezowieso al minder aangenaam of sfeervol :7 .

Geplaatst:
  • Auteur
comment_1493745

Net zoals vorig jaar :puh:. Had Glock Hamilton vorig jaar niet voor laten gaan, was Massa wereldkampioen in 2008. Het was echt uitzonderlijk dat het zo spannend was.

Maar ik denk dat Glock wel wat centjes heeft gekregen voor het doorlaten van Hamilton, want ik geloof niet in het toeval dat hij trager was dan Hamilton.

Wel jammer dat Barrichello in de laatste bocht crashte, maar hij werd toch 5de. De laatste 2 minuten voor Q1 moest de versnellingsbak die de laatste ronde in Spa in de fik stond vervangen worden en door een gridstraf is hij nu tiende... Maar Button is toch twee plaatsen achter hem.

Geplaatst:
comment_1493747
Net zoals vorig jaar :puh:. Had Glock Hamilton vorig jaar niet voor laten gaan, was Massa wereldkampioen in 2008. Het was echt uitzonderlijk dat het zo spannend was.

Maar ik denk dat Glock wel wat centjes heeft gekregen voor het doorlaten van Hamilton, want ik geloof niet in het toeval dat hij trager was dan Hamilton.

Wel jammer dat Barrichello in de laatste bocht crashte, maar hij werd toch 5de. De laatste 2 minuten voor Q1 moest de versnellingsbak die de laatste ronde in Spa in de fik stond vervangen worden en door een gridstraf is hij nu tiende... Maar Button is toch twee plaatsen achter hem.

Glock reed op slicks in de regen, daarom was hij trager.

Geplaatst:
  • Auteur
comment_1494673

Wat een lange race! De Grand Prix duurde zelfs zo lang dat de zenders geen zendtijd meer hadden voor de persconferentie. Het was soms echt lastig, de race duurde twee uren en dan keek ik ook nog naar de inleiding op BBC. Maar goed, even over de race: die 2de positie doet me denken aan de 2de positie van Fisichella in Spa. Ik ben heel blij voor Toyota dat hun werk wordt beloond.

Hamilton deed het weer goed, hun wagen kreeg een aërodinamica pakket en het blijkt resultaat te hebben voor Singapore. Wat ook jammer is is dat Webber geen wereldkampioen meer kan worden omdat hij deze race te weinig punten heeft gesprokkeld om zijn achterstand nog in te halen. Ik baal echt als titelstrijders moeten opgeven.

Vettel verraste ook! Eerst ging Rosberg op het podium scoren, maar dan kreeg hij een drive-through penalty, en werd het Vettel. Vettel kreeg dan hetzelfde wegens de snelheid in de pitlane te overtreden en daarna hebben Glock en Alonso hun plek ingenomen. Heel bizar allemaal.

Ik ben tevreden met de 6de plaats van Barrichello, maar ik baal er echt van dat Button voor hem was (1 pos.) en daardoor toch weer een punt voorsprong heeft. Maar gelukkig maakt hij nog veel kans op de titel. Ook de constructeurstitel lijkt al binnen te zijn.

Ik heb het niet voor dit nachtelijke stratencircuit. Geef mij maar een circuit in het midden van de dag, met wat wolkjes aan de lucht, een paar chicanes en rechte stukken, kerbs, gras aan de kanten en een grintbak, zoals Silverstone of Spa. Dat noem ik nou eens echte F1-circuits.

Beter dan dat kan ik het niet beschrijven. Maar lees dan het nieuwe verslag! :tu:

Bewerkt: door Miek

Gast
Dit onderwerp is gesloten.

Recent actief 0

  • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.