Jump to content

Formule 1 Grand Prix 2009 Mededelingen & reactietopic

Geplaatst:
comment_1317661

F12.jpg

Volgende Grand Prix

Grand Prix van Japan

4 oktober 2009 - 14:00 uur

Welkom in het Formule 1 Grand Prix 2009 Mededelingen & reactietopic!

In dit topic zullen komende maanden alle Grand Prix te zien staan die zoal gereden zijn. Een apart reactie topic is geopend daarvoor. Hier dus niet posten! Het reactietopic vindt u hier. Hieronder kunt u alles bijhouden door middel van tabellen. Deze verslagen worden allemaal geschreven door Miek.

Het seizoen 2009 van Formule 1 is tevens het 60ste seizoen van deze hoogste klasse in autosport.

Nieuwtjes.jpg

Het nieuwe F1 seizoen biedt nieuwe dingen zoals nieuwe regels, nieuwe bolides, en een nieuweling: Sebastien Buemi. Ik som graag even alle nieuwigheden ( regels, team veranderingen, veranderingen aan bolides, …) voor u op:

  • Slick tyres, de banden zonder groeven zijn na 10 jaar afwezigheid helemaal terug. Door deze groeven te verwijderen uit de banden, krijgen de rijders nu weer meer grip op de weg! :tu: Nadeel is dat ze wel sneller verslijten.
  • Iedere rijder mag maximum 8 motoren op zijn kerfstok hebben.
  • Een nieuw onderdeel is toegevoegd aan de bolides: het onderdeel slaat energie op terwijl de bolide rijdt, die later kan gebruikt worden. Meer hierover in het filmpje hier verder.
  • De voorvleugel is nu kleiner en wijder, achtervleugels worden hoger.
  • Pit lanes zijn nu niet langer gesloten als de Safety Car zijn ronde doet.
  • David Coulthard maakt nu voortaan plaats voor Sebastien Vettel. Buemi vervangt Vettels zitje.
  • Vettel maakt de overstap van Toro Rosso naar Red Bull Racing.
  • Vanaf heden zal Abu Dhabi het seizoen 2009 afsluiten. 2 circuits ruimden ervoor plaats.
  • BrawnGP is de opvolger van Honda, waar Button nu in Melbourne faam maakte met Barrichelo.

Dit knap filmpje is een computeranimatie waarin je Mark Webber en Sebastien Vettel ziet racen, en zo alle nieuwe

regels aan bod komen.







TeamsRijderscopy.jpg

De grootste deel rijders van dit seizoen blijven dezelfde op één nieuweling na: Sebastien Buemi bij Scuderia Toro Rosso. BrawnGP is de opvolger van Honda, dat blijkt een zeer goed team te zijn: hun debuut race hadden ze zo al van de eerste keer gewonnen. Ik heb een tabel gemaakt met alle aanwezige rijders en teams in 2009.

Rijder Team
Lewis Hamilton McLaren-Mercedes
Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes
Jenson Button BrawnGP
Rubens Barrichelo BrawnGP
Fernando Alonso Renault
Nelson Piquet (Jr.). Renault
Kimi Räikkönen Ferrari
Felipe Massa Ferrari
Sebastien Bourdais Scuderia Toro Rosso Ferrari
Sebastien Buemi Scuderia Toro Rosso Ferrari
Robert Kubica BMW Sauber
Nick Heidfeld BMW Sauber
Giancarlo Fisichella Force India-Mercedes
Adrian Sutil Force India-Mercedes
Jarno Trulli Toyota
Timo Glock Toyota
Sebastian Vettel Red Bull Racing
Mark Webber Red Bull Racing

Aanwezige teams:



2009copy.jpg

Natuurlijk zijn er in elk seizoen de gebruikelijke circuits erbij. België komt er weer bij en een gloednieuw circuit, namelijk het Abu Dhabi circuit, gelegen te Yas Island. Een bijhorend lijstje:

Circuit Plaats Race datum Nummer laps Circuit lengte Race afstand
Melbourne Australië 29 Maart 2009 58 5,303 km 307,574 km
Kuala Lumpur Malëisië 05 April 2009 56 5,543 km 310,408 km
Shangai China 19 April 2009 56 5,451 km 305,066 km
Sakhir Bahrein 26 April 2009 57 5,412 km 308,238 km
Catalunya Spanje 10 Mei 2009 66 4,655 km 307,104 km
Monaco Monte Carlo 24 Mei 2009 78 3,340 km 260,520 km
Istanbul Turkije 07 Juni 2009 58 5,338 km 309,396 km
Silververstone Groot-Brittanië 21 Juni 2009 60 5,141 km 308,355 km
Nurburgring Duitsland 12 Juli 2009 60 5,148 km 308,863 km
Magyar Nagidij Budapest 26 Juli 2009 70 4,381 km 306,630 km
Valencia Grand Prix of Europa 23 Augustus 2009 57 5,419 km 308,883 km
Spa-Francorchamps België 30 Augustus 2009 44 7,004 km 308,052 km
Monza Italië 13 September 2009 53 5,793 km 306,720 km
Singapore Singapore 27 September 2009 61 5,067 km 308,950 km
Suzuka Japan 04 Oktober 2009 53 5,807 km 307,573 km
Sao Paulo Brazilië 18 Oktober 2009 71 4,309 km 305,909 km
Santa Marina Abu Dhabi 01 November 2009 55 5,554 km 305,470 km

DriverenConstruct.jpg

Het drivers en constructors championship houdt op zich heel wat in: na een race krijgt het winnende team een maximum aantal punten (dat is 18), daarna de tweede positie, en derde. Bij de rijders is het precies hetzelfde: de eerste positie in het klassament van het rijders kampioenschap (dus Drivers championship) is als je de eerste ben in de race: ben je de eerste krijg je 10 punten, de tweede 8 punten, derde 6 punten en vierde 5 punten. Daarna krijg je nog een aantal punten: als vijfde krijg je er 4, daarna 3, 2 en 1 punt voor de 8ste. Op het einde van het seizoen wint de rijder met het hoogste aantal punten. Hieronder ziet u de tabels van het team en drivers championship (deze word elke race gewijzigd naargelang de uitslagen).

Klassement Team Championship:

  • Voor de laatste klassmentspunten van het teamkampioenschap in 2008, klik dan door naar hier.



Klassement Drivers Championship:

  • Voor de laatste klassementspunten van het rijderskampioenschap in 2009, klik dan door naar hier.



GrandPrix2009copy.jpg

In deze sectie van deze hoofdpost kan u alle races met de winnaars waarnemen volgens deze tabel. Alle verslagen van deze races kan je nalezen als je wat naar beneden scrollt ;). Meer specifieke uitslagen kan je nalezen in de verslagen.

Grand Prix Winnaar Verslag
Melbourne Australian Grand Prix 2009 Jenson Button Lees verslag
Kuala Lumpur Malaysian Grand Prix 2009 Jenson Button Lees verslag
Shangai Chinese Grand Prix 2009 Sebastien Vettel Lees verslag
Sakhir Bahrain Grand Prix 2009 Jenson Button Lees verslag
Catalunya Spain Grand Prix 2009 Jenson Button Lees verslag
Monte Carlo Monaco Grand Prix 2009 Jenson Button Lees verslag
Istanbul Turkish Grand Prix 2009 Jenson Button Lees verslag
Silverstone British Grand Prix 2009 Sebastien Vettel Lees verslag
Nürburgring German Grand Prix 2009 Mark Webber Lees verslag
Magyar Nagydij Hungarian Grand Prix 2009 Lewis Hamilton Lees verslag
Valencia European Grand Prix 2009 Rubens Barrichello Lees verslag
Spa Belgian Grand Prix 2009 Kimi Räikkönen Lees verslag
Monza Italian Grand Prix 2009 Rubens Barrichello Lees verslag
Marina Bay Singapore Grand Prix 2009 Lewis Hamilton Lees verslag

Nieuwscopy-1.jpg

Terwijl er alles rond de Grand Prix, teams, nieuwe regels en rijders te doen is, wordt er ook nog altijd nieuws bekent gemaakt omtrent deze autosport. Alvast bedankt aan -Niels- voor het idee van deze rubriek!



icon14.gif Alle regels en afspraken op het forum gelden hier ook!

icon13.gif Nieuwe ideeën, foutjes of gewoon iets toe te voegen: het kan allemaal. PB Miek!

Bewerkt: door Miek

  • Reacties 368
  • Bezichtigingen 24.5k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Posted Images

Featured Replies

  • 3 weken later...
  • 5 weken later...
Geplaatst:
comment_1550289

De coureurs die tot nu toe allemaal bekend zijn:

Mclaren:

1. Button

2. Hamilton

Mercedes GP:

3. Rosberg

4.

Red Bull Racing:

5. Vettel

6. Webber

Ferrari:

7. Massa

8. Alonso

Williams:

9. Barrichello

10. Hülkenberg(D)

Renault:

11. Kubica

12.

Force India:

14. Sutil

15. Liuzzi

Scuderia Toro Rosso:

16. Buemi

17. Alguersuari

Lotus F1:

18. Trulli

19. Kovalainen

Campos Meta:

20.

21. Senna

US F1:

22.

23.

Virgin Racing:

24. Glock

25. Di Grassi(D)

Sauber:

26.

27.

Er zijn nog 7 plaatsen vrij op dit moment.

Geplaatst:
comment_1550304

Gaat Hülkenber meerijden? :7 Laatste keer dat die nog reed was op de N¨rubrugring, 3 jaar geleden. Hij had wel goed inzicht, hij was de enige die de juiste bandenkeuze had gemaakt :puh: .

Geplaatst:
comment_1550709

Die gaat samen met Barrichello het Williams F1 team vertegenwoordigen. Als Hülkenberg geen punten scoort, ligt het zeker aan die wagen. Hij haalde toch eventjes het GP2 kampioenschap binnen dit jaar.

Ik heb hoge verwachtingen van hem. Heb hem in A1GP, F3 en GP2 zien racen en hij kan écht goed racen. Zou me verbazen als hij niet bij een topteam komt later.

Gerucht: Kamui Kobayashi tekent bij Sauber

Volgens de doorgaans goed ingevoerde Finse krant Turun Sanomat heeft Kamui Kobayashi getekend bij Sauber.

Sauber

De Japanner maakte dit jaar indruk tijdens de laatste twee Grands Prix toen hij bij Toyota inviel voor de geblesseerde Timo Glock. Nadat de renstal besloot te stoppen met Formule 1 zat Kobayashi zonder werkgever. Met de financiële steun van Toyota is Kobayashi er volgens de Finnen in geslaagd om bij Sauber in te stappen. Bertrand Baguette, de kampioen van de World Series by Renault, is aangetrokken als reserverijder.

Bron: RTL GP

Dat zou ook mooi zijn, hij liet erg mooie dingen zien bij Toyota. Heeft ook Trulli om de oren gereden in Abu Dhabi en Jenson Button 2x flink tegengewerkt.

Geplaatst:
comment_1552890

Volg vanaf 1998 de F1 en ben het eigenlijk elk jaar een beetje meer jammer aan het vinden hoe alles zich ontwikkeld.

Al die klote regels en die kut FIA, ecclestone die van alles probeert om aan meer geld te komen en niet nadenkt over wat de sport beter en spannender maakt.

Nu wilt ie ook al RTL verbieden om F1 uit te zenden omdat het teveel geld kost en hij het niet bepaald nodig vind dat RTL F1 gaat uitzenden (n)

Nee ik weet niet of ik volgend jaar weer ga kijken.

Bewerkt: door MightyDuck

Geplaatst:
comment_1553550

Volg vanaf 1998 de F1 en ben het eigenlijk elk jaar een beetje meer jammer aan het vinden hoe alles zich ontwikkeld.

Al die klote regels en die kut FIA, ecclestone die van alles probeert om aan meer geld te komen en niet nadenkt over wat de sport beter en spannender maakt.

Nu wilt ie ook al RTL verbieden om F1 uit te zenden omdat het teveel geld kost en hij het niet bepaald nodig vind dat RTL F1 gaat uitzenden (n)

Nee ik weet niet of ik volgend jaar weer ga kijken.

Sommige regels slaan inderdaad nergens op nee, daar ben ik het met je eens. Maar dat er volgend jaar niet meer getankt kan worden is wel een vooruit gang, word het weer wat spannender ;)

Geplaatst:
comment_1553556

Ik vind het ook zielig van ze dat ze over een paar jaar bepaalde functies(Op internet bijvoorbeeld) betaald willen maken. Dan mag je nog eens gaan betalen om je favoriete sport te mogen kijken :duh:

Ze mogen die Bernie Ecclestone van mij echt uit die F1 trappen, hij is alleen bezig met zijn eigen bankrekening en niet bezig om de sport fasinerend te maken voor de fans.

Ik hoop dat met Todt aan de macht de F1 weer een genot wordt om te kijken.

Geplaatst:
comment_1553585

Volg vanaf 1998 de F1 en ben het eigenlijk elk jaar een beetje meer jammer aan het vinden hoe alles zich ontwikkeld.

Al die klote regels en die kut FIA, ecclestone die van alles probeert om aan meer geld te komen en niet nadenkt over wat de sport beter en spannender maakt.

Nu wilt ie ook al RTL verbieden om F1 uit te zenden omdat het teveel geld kost en hij het niet bepaald nodig vind dat RTL F1 gaat uitzenden (n)

Nee ik weet niet of ik volgend jaar weer ga kijken.

Sommige regels slaan inderdaad nergens op nee, daar ben ik het met je eens. Maar dat er volgend jaar niet meer getankt kan worden is wel een vooruit gang, word het weer wat spannender ;)

Spannender als er niet meer getankt wordt?

No way.

Hoeveel vette acties zijn er wel niet geweest in de pitstraat door het tanken, kijk naar de pitbrand van Verstappen in 94, Irvine had het in 95 volgens mij ook en bij Ferrari is het ook een paar keer voorgekomen, ook met Hamilton en Raikkonen in Interlagos dit jaar nog en dat Albers en Massa de hele tankinstallatie meenemen, dat is toch juist vet om te zien?

Ook dat er dan iets mis kan gaan waardoor iemand anders er weer voordeel van heeft omdat iemand in de pits te lang blijft staan omdat de slang er niet goed uit gaat of omdat ze de hele tankinstallatie moeten wisselen omdat het niet werkt lijkt me toch veel spannender dan een pitstop van maar 3 seconde met alleen maar banden wisselen en waar er dus eigenlijk niet heel veel fout meer kan gaan.

Nee dat niet meer bijtanken is denk ik wel de meest achterlijke regel in de hele F1 (N)

Bewerkt: door MightyDuck

Geplaatst:
comment_1553611

Volg vanaf 1998 de F1 en ben het eigenlijk elk jaar een beetje meer jammer aan het vinden hoe alles zich ontwikkeld.

Al die klote regels en die kut FIA, ecclestone die van alles probeert om aan meer geld te komen en niet nadenkt over wat de sport beter en spannender maakt.

Nu wilt ie ook al RTL verbieden om F1 uit te zenden omdat het teveel geld kost en hij het niet bepaald nodig vind dat RTL F1 gaat uitzenden (n)

Nee ik weet niet of ik volgend jaar weer ga kijken.

Sommige regels slaan inderdaad nergens op nee, daar ben ik het met je eens. Maar dat er volgend jaar niet meer getankt kan worden is wel een vooruit gang, word het weer wat spannender ;)

niet dus, de hoge heren zijn mooi even vergeten dat de auto die het minste brandstof gebruikt gewoon waarschijnlij kde snelste is, gewoon omdat die een stuk lichter aan de race kan beginnen. aangezien 10 kilo brandstof per ronde al 3 tiende oplevert kan die tijdswinst dus al in de seconde oplopen.

Geplaatst:
comment_1554529

Volg vanaf 1998 de F1 en ben het eigenlijk elk jaar een beetje meer jammer aan het vinden hoe alles zich ontwikkeld.

Al die klote regels en die kut FIA, ecclestone die van alles probeert om aan meer geld te komen en niet nadenkt over wat de sport beter en spannender maakt.

Nu wilt ie ook al RTL verbieden om F1 uit te zenden omdat het teveel geld kost en hij het niet bepaald nodig vind dat RTL F1 gaat uitzenden (n)

Nee ik weet niet of ik volgend jaar weer ga kijken.

Sommige regels slaan inderdaad nergens op nee, daar ben ik het met je eens. Maar dat er volgend jaar niet meer getankt kan worden is wel een vooruit gang, word het weer wat spannender ;)

Spannender als er niet meer getankt wordt?

No way.

Hoeveel vette acties zijn er wel niet geweest in de pitstraat door het tanken, kijk naar de pitbrand van Verstappen in 94, Irvine had het in 95 volgens mij ook en bij Ferrari is het ook een paar keer voorgekomen, ook met Hamilton en Raikkonen in Interlagos dit jaar nog en dat Albers en Massa de hele tankinstallatie meenemen, dat is toch juist vet om te zien?

Ook dat er dan iets mis kan gaan waardoor iemand anders er weer voordeel van heeft omdat iemand in de pits te lang blijft staan omdat de slang er niet goed uit gaat of omdat ze de hele tankinstallatie moeten wisselen omdat het niet werkt lijkt me toch veel spannender dan een pitstop van maar 3 seconde met alleen maar banden wisselen en waar er dus eigenlijk niet heel veel fout meer kan gaan.

Nee dat niet meer bijtanken is denk ik wel de meest achterlijke regel in de hele F1 (N)

Tsjaa daar heb je wel een goed punt... :clown: Maar nu kan er ook heel veel fout gaan. Misschien nog wel meer omdat je je brandstof moet plannen voordat de race begint ;)

Geplaatst:
comment_1554534

Gaat Hülkenber meerijden? :7 Laatste keer dat die nog reed was op de N¨rubrugring, 3 jaar geleden. Hij had wel goed inzicht, hij was de enige die de juiste bandenkeuze had gemaakt :puh: .

Hülkenberg heeft nog geen Formule 1 race gereden, waardoor hij ook met de test begin december mee mocht doen. Afgelopen jaar werd hij kampioen in de GP2, dus rijden kan hij wel (hij heeft sowieso al behoorlijk wat getest). Jij bent in de war met Markus Winkelhock die op de Nürburgring 2007 als enige op regenbanden van start ging en daardoor de leiding pakte, totdat er een code rood kwam. Overigens was het team (Spyker) verantwoordelijk voor die bandenkeuze, want zij riepen Winkelhock aan het eind van de opwarmronde naar binnen.

Ik vind het ook zielig van ze dat ze over een paar jaar bepaalde functies(Op internet bijvoorbeeld) betaald willen maken. Dan mag je nog eens gaan betalen om je favoriete sport te mogen kijken :duh:

Ach, dat zijn enkel wat extra functies die je waarschijnlijk toch niet mist als je een Formule 1 race kijkt. Lijkt me niet iets om je druk over te maken, aangezien dat de uitzending zelf verder niet aan zal tasten.

Kobayashi is trouwens bevestigd bij Sauber, maar dat wisten jullie natuurlijk al wel. ^_^

Geplaatst:
comment_1554722

'Schumacher tekent bij Mercedes Grand Prix'

22 december 2009

Volgend het Duitse blad Bild is de terugkeer van Michael Schumacher in kannen en kruiken. Het tijdschrift meldt dat de Duitser een contract heeft getekend voor een jaar bij Mercedes Grand Prix.

De geruchten gaan al een tijdje en hoewel er in feite nog geen concreet bewijs is voor de claim van Bild, dient het bericht toch behoorlijk serieus genomen te worden. Het Duitse blad is namelijk vaak zeer goed op de hoogte van het reilen en zeilen rondom de 'Rekordmeister'. Ferrari-president Luca di Montezemolo was de eerste die de geruchten over Schumcher enige grond gaf, door te verklaren dat zijn voormalige coureur 'zeer dicht' bij een contract met Mercedes is.

En nu zegt Bild dus dat de kogel door de kerk is. Het is natuurlijk het zoveelste bericht over Schumi, maar het lijkt erop dat het toch echt gaat gebeuren. Woordvoerdster Sabine Kehm wil niks zeggen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Bron: GPUPDATE

Ik weet echt niet of dit waar is want in de officiële site staat dit er niet bij maar

als dit waar is wil ik er wat zeggen.

Misschien zijn de velen niet met mij eens maar ik heb een voordeel en een nadeel hierover.

Het nadeel is dat ik zwaar kut vind dat Schumacher met een zwart auto rijdt,

misschien denken sommige ´Ja waar slaat dat nou weer op´ maar velen zijn ook gewend

Schumacher te zien in een rood auto en dat zie ik totaal niet bij een zwart auto.

Dat vond ik echt best wel jammer.

En het voordeel is dat Schumacher een fan van mij is en tevreden ben dat hij

terug is gekeerd.

Heb ik er twee fans op rooster liggen Sutil en Schumacher. :puh:

Bewerkt: door Dago58x

Geplaatst:
comment_1554726

dat weet de hele wereld al lang, alleen is het nooit aangekondigd.

Schumacher zelf en zijn manager zeggen iets in de geest van 'we willen hier geen antwoord op geven maar het ook niet ontkennen' in normale volksmond is dat gewoon een ja, schumacher rijdt gewoon volgend jaar bij mercedes.

Alles wat nu nog word gedaan is een promotiestunt, al deze geruchten zijn geweldig voor mercedes' aandelenwaarde.

Gast
Dit onderwerp is gesloten.

Recent actief 0

  • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.