Jump to content
Geplaatst:
comment_1322100

K.O.'s IDE/IPL Debugger

Intro

Naar aanleiding van dit topic van Tim ben ik begonnen met het schrijven van een soort van Debugger voor de .IDE en .IPL bestanden in GTA San Andreas. Deze bestanden geven in feite vorm aan de hele map. Wanneer een modder in zo'n bestandje een klein typfoutje maakt, kan het zijn dat heel San Andreas niet meer werkt. Het is dan erg lastig om uit te zoeken waar je precies je foutje hebt gemaakt. Het doel van deze tool is om dit zoekwerk te vergemakkelijken en te versnellen.

Achterliggende techniek

Een stand-alone .exe bestand dat je zo kunt downloaden zou misschien wel zo gemakkelijk zijn, maar dit zou ik zelf nooit voor elkaar krijgen. Visual Basic kan ik niet en mijn C++ is bij lange na niet goed genoeg om iets dergelijks te maken. Daarom heb ik besloten om een web-based tool te maken, iets wat mij beter ligt; dat wil zeggen een internetpagina waar je je .IPL bestand kunt selecteren en kunt laten checken. De tool is geschreven in de taal PHP en maakt veelvuldig gebruik van RegEx (PCRE), ofwel reguliere expressies.

Wat kan de tool reeds?

Tot nu toe nog niet heel geweldig veel, om eerlijk te zijn. Je kunt een .IPL bestand uploaden en de inst, cull, grge, enex, pick en auzo blokjes zullen dan volledig op een juiste syntax gecheckt worden. Dus als je bijvoorbeeld een komma ergens hebt staan waar een punt had moeten staan, of wanneer je ergens een decimaal getal hebt staan waar een integer (heel getal) hoort te staan, geeft het script een foutmelding.

Wat zal de tool kunnen?

Natuurlijk kunnen erg nog IPL-blokjes worden toegevoegd om op hun syntax te checken, maar wat ik vooral nog wens toe te voegen is een functie die checkt of namen/ID's in de IDE wel overeenkomen met de namen/ID's in de IPL. Ik weet echter nog niet precies hoe ik dit het beste aan kan pakken, maar in principe is het wel te doen.

Wanneer zal de tool af zijn?

Geen idee. Ik heb niet veel tijd om eraan te werken en om eerlijk te zijn heeft het momenteel ook geen hoge prioriteit. Ik hoop zeker nog wel meerdere functies eraan toe te voegen, maar ik weet nog niet wanneer.

Waar is die tool te vinden?

Een vroege versie kan hier worden bekeken.

De broncode

Momenteel 226/232 regels aan code! :7 De broncode is hier te downloaden:

debugger.zip

Kan ik meehelpen?

Natuurlijk! Zoals ik al zei is deze tool open-source en kan je alles wijzigen wat je wil. Als je wil dat het in deze versie wordt opgenomen vraag ik je wel om de door jou doorgevoerde wijzigingen naar mij te sturen, bij voorkeur via PB. :tu:

En verder...

Reacties, op- of aanmerkingen zijn allemaal zeer welkom! Let er aub wel op dat het script zich in feite nog in een vroeg stadium bevindt en dat het lang niet zo efficiënt mogelijk geoptimaliseerd is. Desalniettemin ben ik benieuwd naar wat jullie er van vinden! :Y

:cya:

Topic-updates

08-04-09 - codebox verwijderd die de pagina lay-out vernaaide.

15-04-09 - versie voor Linux geupload.

23-04-09 - link naar huidige versie erin gezet.

Bewerkt: door K.O.

Featured Replies

Geplaatst:
comment_1380013

Nou, er is wel al iemand die hier aan gedacht heeft, en >dit< is die tool. Het is anders dan K.O.'s project, maar het helpt toch om deze dingen te maken. En bij KAMS zit natuurlijk de Map IO, en die genereert ook IPL's.

K.O., zeg maar als je weer tijd hebt om er aan te werken, ik wacht :tu:

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.