Jump to content
Geplaatst:
comment_1335517

Er is een Operation Flashpoint game in de maak. En ik ga daar wat over zeggen...

[c=black]Operation Flashpoint 2[/c]

ofp2b.jpg

FL Power Unlimited :

Wie weet herinneren jullie het je nog: Operation Flashpoint (OP), een shooter die in mijn optiek als eerste de oorlogsvoering in open terrein op de kaart zette. Delta Force van NovaLogic kwam natuurlijk ook een flink eind (de geboorte van het lange-afstands snipen), maar het was OP dat je voor het eerst strategisch buiten de bekende lineaire loopgraven-setup liet kijken. Niks gangetje, gangetje, niks glazen wanden; opeens werd je geconfronteerd met een grote open omgeving waarin je van alle kanten kon aanvallen, voertuigen kon inzetten, je team echt kon aanvoeren. En, heel belangrijk, het was een shooter die het ‘one shot, one kill’-principe invoerde. Oftewel, één keer een kogel in je bast en je was dead meat.

Nieuwe standaard

Die moeilijkheidsgraad, dat gevoel van realisme, dat zie je vandaag de dag bijna niet meer. Tuurlijk, de Battlefields, Call Of Duty’s en de Ghost Recons zijn fantastisch om te spelen, maar ze schenken ons niet meer die ultradiepe oorlogssimulatie die OP bracht.

Zeer waarschijnlijk heeft dat te maken met het feit dat veel uitgevers bang zijn dat een al te diepe simulatie te veel mainstream gamers afschrikt. Die maken liever een shooter waarin je negen kogels kan slikken voordat je neergaat.

Persoonlijk haat ik die shit en die attitude. Ik heb ‘t wel vaker geroepen: mainstream betekent NIET makkelijker. Mainstream betekent volgens mij dat de game echt goed moet zijn, omdat de mainstream gamer niet van plan is drie games per maand te kopen, maar slechts één hele goede per kwartaal.

Call of Duty Modern Warfare bewees bijvoorbeeld zeer overtuigend dat je geen arcadeknaller hoeft te maken om succesvol te zijn, want tien miljoen games verkopen noem ik redelijk mainstream.

En nu ik de eerste beelden van OP 2 heb gezien, durf ik te zeggen dat deze game zeker mainstream appeal heeft. In die zin dat de game angstwekkend goed lijkt te gaan worden én omdat deze game de nieuwe standaard in het shootergenre gaat neerzetten.

Hoogtepunt

De OP-presentatie was voor mij misschien wel hèt hoogtepunt van de afgelopen E3. Niet alleen door wat ik te zien kreeg (Gears of War 2, Prince of Persia en Heavy Rain maakten ook veel indruk), maar omdat dit de eerste keer was dat de pers aan de game, die al jaren in ontwikkeling is, mocht ruiken. Ik lul namelijk niet als ik zeg dat ik jaar in jaar uit op de E3 naar de stand van de Codies ging om te vragen of OP er draaide. Maar nu was ie er dan. En beste lezertjes; hij gaat het lange wachten 110% waard zijn.

De trailer heeft iedereen inmiddels denk ik wel gezien, en hoewel die grafisch niet helemaal weergeeft hoe OP 2 er uit zal zien, toont het wel goed welke sfeer Bohemian wil gaan neerzetten. En dat is er een van een modern oorlogsconflict zoals Georgië en Rusland onlangs uitvochten. Een sluimerend conflict dat heel snel escaleert en dan binnen een paar dagen beslist moet worden, omdat daarna de publieke opinie en de VN er tussen gaan staan.

Gears of War

Het strijdtoneel van OP 2 bevindt zich op een van de Shira Islands, een bestaande eilandengroep vol olievelden waar China en de VS al vele tientallen jaren over kibbelen. En dit keer is dat kibbelen dus omgeslagen in knokken.

Dat Bohemian voor de VS heeft gekozen is logisch. De Yanks hebben namelijk het vetste wapenarsenaal ter wereld, en dat wordt vol ingezet in OP 2.

Eigenlijk heeft dit spel letterlijk meer recht op de titel Gears of War dan het maaksel van Cliffy B. Als je ziet hoeveel wapens (zeventig verschillende) en voertuigen (vijftig verschillende) in OP 2 zitten, en vooral met wat voor oog voor detail ze zijn gemaakt, dan weet je dat de echte wapenfreak z’n lol op kan.

Ik garandeer je dat zelfs een echte wapenexpert geen enkele fout zal kunnen vinden. Niet voor niets dat het Amerikaanse leger dit spel met veel interesse volgt. Wapentuig dat je straks allemaal kunt inzetten voorafgaand of tijdens het gevecht. Plannen en nadenken wordt namelijk net zo belangrijk als knallen en vechten.

Medelijden

Het eiland waar de actie speelt, is tot op de laatste centimeter in het spel gestopt. Honderden vierkante meters terrein staan straks vanaf het begin van het spel tot je beschikking. En alhoewel je zeker missies en opdrachten zult krijgen en er een verhaallijn in het spel zit, kun je steeds zelf bepalen hoe je de aanval gaat inzetten.

Dat werd getoond middels een soort demonstratie van een mogelijk spelfragment (speelbare code is er nog niet) waarin je als verkenner een klein gehuchtje met Chinezen naderde. Omdat je met jouw licht bewapende team geen kans maakt tegen de tanks in dat dorp, riep men een artillerie-aanval op. Na een halve minuut hoorden we een hoop gehuil en vervolgens ploften de granaten in het dorp neer. De uitwerking was zo heftig dat je bijna medelijden kreeg met de pixelpoppetjes die ongetwijfeld allemaal sneuvelden.

Na het bombardement ging de groep verder op pad. Het zwaardere geschut was nu uitgeschakeld, alleen was men even de vooruitgeschoven verdedigingslinie vergeten. De goed gecamoufleerde vijanden openden het vuur precies op het moment dat de mannen midden in een stukje open gebied belandden. En daar stopte het indrukwekkende stukje beeld.

Indrukwekkend is niet alleen de actie. Heftiger is misschien wel de omgeving die zo van een foto getrokken lijkt. Fotorealisme lijkt me nog onmogelijk, maar de heuvels en het gras, het dorp in de verte en de luchtaanval zijn angstwekkend echt.

Nogmaals, het waren geen ingame beelden, maar Bohemians zweerde dat het een goede impressie gaf van hetgeen we straks te zien gaan krijgen.

De shit

Natuurlijk kun je zeggen dat ik nog niet zelf met de game heb kunnen spelen, dat ik eigenlijk nog te weinig heb kunnen zien om zo enthousiast te zijn over een spel. Dat ik niet mag hypen op basis van filmpjes.

Ik heb echter wel dik tien jaar ervaring. Heb honderden games in hetzelfde stadium gezien en inmiddels wel een beetje inzicht in wanneer iets goed gaat worden. En waarom zou Bohemian een half jaar voor launch met beelden komen die niet haalbaar zijn; dat soort nepwerk showt men hoogstens een paar jaar vooraf.

Ik baseer mijn enthousiasme ook op de staat van dienst van de developer. Niemand geloofde Bohemian toen ze in de jaren ‘90 de eerste Operation Flashpoint aankondigden.

Ach, neem maar gewoon van mij aan dat OP 2 de shit gaat worden!

Verwachting

Ik kon de developer op de E3 wel voor zijn kanis slaan dat ie mij niet met deze game liet spelen. Op basis van de presentatie, het verhaal, de passie en de beelden is dit de game waarop ik meest wacht in 2008/2009.

+ Waanzinnige looks.

+ Wapens en voertuigen.

+ Nieuwe standaard op meerdere fronten.

- Nog niet mogen spelen.

Operation Flashpoint 2: Dragon Rising

PC / XBOX 360 / PS3

BOHEMIAN INTERACTIVE/ CODEMASTERS

2009

Eigen Mening :

OF lijkt me een leuk spel te gaan worden, en ook voor mij de game van 2009. Call of Duty is leuk, maar onrealistisch. Flashpoint 2 is ruw gezegd wel realistisch. Want nu (anno 2009) zie je geen enkele soldaat meer recht op de tegenstander aflopen. En Zeventig (!) verschillende wapens. Ik durf te wedden dat ik eind mei met een brede grijns Operation Flashpoint ga spelen.

Trailer :

Gamekings Preview (Perstrip) : Klik.

  • Reacties 168
  • Bezichtigingen 15.8k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

  • 2 weken later...
Geplaatst:
comment_1519330

Yeeeuy, uitgespeeld! In 1 week en 1 dag ^_^ Heb 800/1000 G eruit weten te halen in 1 Campaign. Ik denk dat ik maar het 1 en ander op Hardcore ga proberen en meer achievements.

Hoe heb je dat voor mekaar gekregen? Ik ben nu bij missie 10 en daar moet je 5km lopen. Dat doe ik op m`n allersnelst en dan zegt ie nog dat te laat ben terwijl het niet sneller kon! Intussen heb ik het spel alweer opgeborgen omdat ik gek werd van al die fouten.

Geplaatst:
comment_1519378

Yeeeuy, uitgespeeld! In 1 week en 1 dag ^_^ Heb 800/1000 G eruit weten te halen in 1 Campaign. Ik denk dat ik maar het 1 en ander op Hardcore ga proberen en meer achievements.

Hoe heb je dat voor mekaar gekregen? Ik ben nu bij missie 10 en daar moet je 5km lopen. Dat doe ik op m`n allersnelst en dan zegt ie nog dat te laat ben terwijl het niet sneller kon! Intussen heb ik het spel alweer opgeborgen omdat ik gek werd van al die fouten.

Lolz, bij missie 10 (die niet-schieten missie toch?) moet je als je die Radio Station hebt opgeblazen, naar beneden de berg aflopen (richting de Radar Tower berg). Daar staat een vrachtwagen... Lukt het je niet op deze manier? Dan moet je nadat je er een bom op hebt gegooid de berg waar je dan opstaat, naar boven lopen. Dan vanaf daar LOODRECHT naar je eindbestemming lopen. Kom je geen enemies tegen.

Tip voor missie 10 achievement:

Wacht tot dat General huppeldepup in de Radio Station zit en gooi dan een bommetje op het TOPJE VAN DE TOREN. Gaat het niet van z'n leien dakje, dan doe je gewoon ''Load Last Checkpoint'' en je komt weer op dezelfde plek te staan, maar nu mag je die bom nog een keer gooien. Probeer het telkens een stukje lager te gooien OP DIE TOREN totdat je de achievement hebt.

Bewerkt: door lexus123

  • 4 weken later...
  • 1 maand later...
Geplaatst:
  • Auteur
comment_1554819

Ik heb hem gisteren gekocht, en hij is zeker aan te raden. Vooral de multiplayer mode Anihilation is vet.

Je zit met twee teams (China vs Amerika), en elk team heeft 3 (4?) Fireteams, en ik kan je zeggen dat Fireteam-leader zijn wel heel leuk is.

Vooral als je op de kaart een commando geeft, en dat je team het ook nog echt gaat doen. Want niets is meer ergerlijk dan een vijandig Fireteam dat je onder druk zet. Dus gewoon kopen.

  • 2 maanden later...
Geplaatst:
comment_1595814

Ik zit vast. :duh: Ik zit nu bij de volgende missie: Mission 9 - Trumpets.

Op een gegeven moment kom je uit een soort olie-opslag en daarna moet je de berg op voor de volgende objective:

Destroy PLA AT defenses.

Je moet dan bij op een plek na die berg allemaal gasten neerschieten en als je dat gedaan hebt en de kust is veilig, dan komen je manschappen (blauw). Alleen ik kom steeds daar aan en ik schiet wat mensen neer en dan komt er al een tank van ons aan!! Terwijl als je walktroughs kijkt moeten die pas komen als je alles gekillt hebt. En nu krijg ik dus al 30x Mission Failed zonder dat dat spel ook maar iets zegt wat ik fout heb gedaan. En die tank komt echt al na een halve minuut, dus zelfs bij rambo stijl iedereen neer knallen krijg ik die melding.

Voor de duidelijkheid, het gaat over dit stuk: filmpje. Check de map vanaf 4:10 voor de plek die ik bedoel.

Ik kom er niet uit, ik wordt helemaal gek van die tank die al komt aanrijden terwijl ik nog bezig ben. :N

Geplaatst:
comment_1595827

Dat probleem ken ik nog wel, maar geen idee hoe je het oplost. Ik heb de game tijdens die missie maar aan de kant gegooid. Ik word zo gek van al die fouten en bugs dat ik hem niet eens meer wil uitspelen.

Geplaatst:
comment_1595842

Ik heb het nu iets anders aangepakt maar dat werkt zelfs niet.. Kan niet anders dan een bug zijn, missie maar opnieuw doen. :N

Missie gelukt. Ik was terug gelopen en er bleek een heel stuk terug nog een vijand te leven. :puh:

Bewerkt: door Kai-ShockWave

  • 2 weken later...
Geplaatst:
comment_1604040

ik wil hem gaan kopen maar ik wil eerst weten of het een keigoede game is?

Ik vind van niet. Je moet veel lopen en haast niet schieten en je teammates reageren ook maar half. Als ik tegen mn teammates zeg dat ze 100 meter verderop moeten gaan staan loop ik daar heen en als ik daar ben en achter me kijk staan m'n teammates daarachter nog steeds uit hun neus te vreten.

Geplaatst:
comment_1604276

ik wil hem gaan kopen maar ik wil eerst weten of het een keigoede game is?

Ik vind van niet. Je moet veel lopen en haast niet schieten en je teammates reageren ook maar half. Als ik tegen mn teammates zeg dat ze 100 meter verderop moeten gaan staan loop ik daar heen en als ik daar ben en achter me kijk staan m'n teammates daarachter nog steeds uit hun neus te vreten.

oke hij lijkt me vet, maar zo te horen van gemiddelde spelers niet

Geplaatst:
comment_1604318

ik wil hem gaan kopen maar ik wil eerst weten of het een keigoede game is?

Ik vind van niet. Je moet veel lopen en haast niet schieten en je teammates reageren ook maar half. Als ik tegen mn teammates zeg dat ze 100 meter verderop moeten gaan staan loop ik daar heen en als ik daar ben en achter me kijk staan m'n teammates daarachter nog steeds uit hun neus te vreten.

oke hij lijkt me vet, maar zo te horen van gemiddelde spelers niet

Je zou hem kunnen lenen van iemand oid.

  • 2 weken later...
Geplaatst:
comment_1609829

ik wil hem gaan kopen maar ik wil eerst weten of het een keigoede game is?

Ik vindt het wel een vette game. De missies duren wel lang alleen het zijn er niet zo heel veel. Bij veel missies kan je artillerie inroepen voor mooie effecten, dat is wel vet. Nadeel aan de game is dat je in een missie soms meer loopt dan dat je schiet. Ik ben op dit moment bezig met hardcore (voor Platinum), maar dat is bijna onmogelijk. De checkpoints die je in de andere moeilijkheidsgraden wel hebt, zijn hier verdwenen waardoor je na een uur een missie te hebben gespeeld weer helemaal overnieuw moet beginnen. Maar als je gewoon "Normal" doet heb je daar geen last van.

Minpunten van de game zijn teammaten die totaal eigenwijs zijn en doen waar ze zin in hebben. Het is niet altijd het geval, maar vaak kost het wel het leven van 1 van die personen. Je moet ze verder ook geen opdrachten geven om voertuigen te besturen, want lopend ben je nog sneller als je hun laat rijden.

Grafisch zien er voor de rest wel goed uit, alleen kom je vaak wel veel bugs tegen. Als je hem haalt, probeer hem dan goedkoop te krijgen of zoals Djmaddox zegt: leen hem van iemand.

  • 3 weken later...
Geplaatst:
comment_1622187

Ge-wel-dig spel. Dit kun je niet vergelijken met andere FPS games, dit is een heel ander genre. Als je geluk hebt, kun je wel 5 kogels vangen zonder dood te gaan, maar als je pech hebt, BAM, dood. Het team commanderen gaat nogal stroef hier, maar ik ben niet echt iemand die bevelen geeft, eerder iemand alleen opereert of recht op zijn doel (alleen) af gaat, maar in dit spel kan dat echt niet meer, dan ben je voordat je kunt knipperen met je ogen dood. Je teammaten heb je echt nodig dus. Wagens zijn ook handig om afstanden af te leggen, maar daarover staat weer dat je in een hinderdaag kunt rijden. Een enkele goed gemikte RPG en doei! Ook vet hoe wapens en dingen daaromheen zijn gemaakt, je ziet alle attachments die allemaal ook werken, en als je bijvoorbeeld geraakt bent aan je linkerarm zie je ook je linkerarm op het beeld met bloedspetters. Ook realistisch is dat kogels niet precies in het midden van je crosshair vallen, maar gewoon lekker waar ze willen. Erg uitdagend, vooral op langere afstanden. Mijn mes, in tegenstelling tot BFBC2/MW1/MW2/WAW heb ik nog nooit kunnen gebruiken omdat je, zoals eerder gezegd, niet regelrecht op de vijand kunt rennen om een mes in zijn hoofd te planten. De AI is ook netjes uitgewerkt, de vijanden hebben bijvoorbeeld echt een gezichtsveld, als je een groep vijanden stieken van achteren benadert kun je ze allemaal afslachten zonder dat ze het merken. Zo was ik een keer naast een rij vijanden beland (ik merkte ze toen pas) en ze zagen me niet. Veel beter dan in BFBC2, waar ze weten waar je bent ookal ben je nog stealtier dan een geest. Alleen jammer dat de AI van je teammaten nogal laag is, bij die ene missie dat je die vliegers moest redden, gingen ze steeds dood, omdat ze vóór het huis gingen schuilen in plaats van erin of erachter. Jammer. Ook willen ze het niet op het lopen zetten als jij dat doet, ze trekken langzaam terug. Jammer, want ik was bijna stealth weggeslopen. En er zijn zeker nog dingen die ik vergeet op het gebied van gameplay. Maar die zijn zeker nog steeds awesome. Wel jammer dat 't wapen wisselen langzaam gebeurt als je scrolled, je kunt bijvoorbeeld niet al rennend een granaat pakken uit de scrollijst, je MOET de knop gebruiken. Jammer.

Graphics zijn minder indrukwekkend, al zijn de graphics wel oké. Zo zijn de belichtingseffecten van de zon erg mooi gemaakt, is de nacht echt prachtig. Maar de lamp op je geweer werkt minder goed, die werkt niet op rook en geeft geen schaduwen. Ook is de bloombalans matig, een echt oog kan grote verschillen tussen licht en donker onderscheiden, maar in OF2 is dat balans helemaal vernaggelt. Crysis doet het beter op dat gebied. Ook jammer is het ontbreken van die kleine dingetjes zoals SSAO. Maar niet dat het erg is, want het gameplay gedeelte maakt het helemaal goed. Crysis moet zich bewijzen via de graphics, verder heeft Crysis niet echt veel indrukwekkends.

+ Gameplay

+ Realisme

+ Kleine grafische dingetjes

+ Wapenarsenaal

+ Vijandelijke AI

- Andere grafische dingen

- Vriendelijke AI

  • 1 maand later...
Geplaatst:
comment_1651580

Als het goed is krijg ik de game vandaag in me bus. :D Ik kan niet wachten op de verfrissende gameplay die de game bevat. Ben dat rondrennen als een kip zonder kop in Modern Warfare 2 ook wel is zat.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

  • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.