Jump to content
Geplaatst:
comment_1335517

Er is een Operation Flashpoint game in de maak. En ik ga daar wat over zeggen...

[c=black]Operation Flashpoint 2[/c]

ofp2b.jpg

FL Power Unlimited :

Wie weet herinneren jullie het je nog: Operation Flashpoint (OP), een shooter die in mijn optiek als eerste de oorlogsvoering in open terrein op de kaart zette. Delta Force van NovaLogic kwam natuurlijk ook een flink eind (de geboorte van het lange-afstands snipen), maar het was OP dat je voor het eerst strategisch buiten de bekende lineaire loopgraven-setup liet kijken. Niks gangetje, gangetje, niks glazen wanden; opeens werd je geconfronteerd met een grote open omgeving waarin je van alle kanten kon aanvallen, voertuigen kon inzetten, je team echt kon aanvoeren. En, heel belangrijk, het was een shooter die het ‘one shot, one kill’-principe invoerde. Oftewel, één keer een kogel in je bast en je was dead meat.

Nieuwe standaard

Die moeilijkheidsgraad, dat gevoel van realisme, dat zie je vandaag de dag bijna niet meer. Tuurlijk, de Battlefields, Call Of Duty’s en de Ghost Recons zijn fantastisch om te spelen, maar ze schenken ons niet meer die ultradiepe oorlogssimulatie die OP bracht.

Zeer waarschijnlijk heeft dat te maken met het feit dat veel uitgevers bang zijn dat een al te diepe simulatie te veel mainstream gamers afschrikt. Die maken liever een shooter waarin je negen kogels kan slikken voordat je neergaat.

Persoonlijk haat ik die shit en die attitude. Ik heb ‘t wel vaker geroepen: mainstream betekent NIET makkelijker. Mainstream betekent volgens mij dat de game echt goed moet zijn, omdat de mainstream gamer niet van plan is drie games per maand te kopen, maar slechts één hele goede per kwartaal.

Call of Duty Modern Warfare bewees bijvoorbeeld zeer overtuigend dat je geen arcadeknaller hoeft te maken om succesvol te zijn, want tien miljoen games verkopen noem ik redelijk mainstream.

En nu ik de eerste beelden van OP 2 heb gezien, durf ik te zeggen dat deze game zeker mainstream appeal heeft. In die zin dat de game angstwekkend goed lijkt te gaan worden én omdat deze game de nieuwe standaard in het shootergenre gaat neerzetten.

Hoogtepunt

De OP-presentatie was voor mij misschien wel hèt hoogtepunt van de afgelopen E3. Niet alleen door wat ik te zien kreeg (Gears of War 2, Prince of Persia en Heavy Rain maakten ook veel indruk), maar omdat dit de eerste keer was dat de pers aan de game, die al jaren in ontwikkeling is, mocht ruiken. Ik lul namelijk niet als ik zeg dat ik jaar in jaar uit op de E3 naar de stand van de Codies ging om te vragen of OP er draaide. Maar nu was ie er dan. En beste lezertjes; hij gaat het lange wachten 110% waard zijn.

De trailer heeft iedereen inmiddels denk ik wel gezien, en hoewel die grafisch niet helemaal weergeeft hoe OP 2 er uit zal zien, toont het wel goed welke sfeer Bohemian wil gaan neerzetten. En dat is er een van een modern oorlogsconflict zoals Georgië en Rusland onlangs uitvochten. Een sluimerend conflict dat heel snel escaleert en dan binnen een paar dagen beslist moet worden, omdat daarna de publieke opinie en de VN er tussen gaan staan.

Gears of War

Het strijdtoneel van OP 2 bevindt zich op een van de Shira Islands, een bestaande eilandengroep vol olievelden waar China en de VS al vele tientallen jaren over kibbelen. En dit keer is dat kibbelen dus omgeslagen in knokken.

Dat Bohemian voor de VS heeft gekozen is logisch. De Yanks hebben namelijk het vetste wapenarsenaal ter wereld, en dat wordt vol ingezet in OP 2.

Eigenlijk heeft dit spel letterlijk meer recht op de titel Gears of War dan het maaksel van Cliffy B. Als je ziet hoeveel wapens (zeventig verschillende) en voertuigen (vijftig verschillende) in OP 2 zitten, en vooral met wat voor oog voor detail ze zijn gemaakt, dan weet je dat de echte wapenfreak z’n lol op kan.

Ik garandeer je dat zelfs een echte wapenexpert geen enkele fout zal kunnen vinden. Niet voor niets dat het Amerikaanse leger dit spel met veel interesse volgt. Wapentuig dat je straks allemaal kunt inzetten voorafgaand of tijdens het gevecht. Plannen en nadenken wordt namelijk net zo belangrijk als knallen en vechten.

Medelijden

Het eiland waar de actie speelt, is tot op de laatste centimeter in het spel gestopt. Honderden vierkante meters terrein staan straks vanaf het begin van het spel tot je beschikking. En alhoewel je zeker missies en opdrachten zult krijgen en er een verhaallijn in het spel zit, kun je steeds zelf bepalen hoe je de aanval gaat inzetten.

Dat werd getoond middels een soort demonstratie van een mogelijk spelfragment (speelbare code is er nog niet) waarin je als verkenner een klein gehuchtje met Chinezen naderde. Omdat je met jouw licht bewapende team geen kans maakt tegen de tanks in dat dorp, riep men een artillerie-aanval op. Na een halve minuut hoorden we een hoop gehuil en vervolgens ploften de granaten in het dorp neer. De uitwerking was zo heftig dat je bijna medelijden kreeg met de pixelpoppetjes die ongetwijfeld allemaal sneuvelden.

Na het bombardement ging de groep verder op pad. Het zwaardere geschut was nu uitgeschakeld, alleen was men even de vooruitgeschoven verdedigingslinie vergeten. De goed gecamoufleerde vijanden openden het vuur precies op het moment dat de mannen midden in een stukje open gebied belandden. En daar stopte het indrukwekkende stukje beeld.

Indrukwekkend is niet alleen de actie. Heftiger is misschien wel de omgeving die zo van een foto getrokken lijkt. Fotorealisme lijkt me nog onmogelijk, maar de heuvels en het gras, het dorp in de verte en de luchtaanval zijn angstwekkend echt.

Nogmaals, het waren geen ingame beelden, maar Bohemians zweerde dat het een goede impressie gaf van hetgeen we straks te zien gaan krijgen.

De shit

Natuurlijk kun je zeggen dat ik nog niet zelf met de game heb kunnen spelen, dat ik eigenlijk nog te weinig heb kunnen zien om zo enthousiast te zijn over een spel. Dat ik niet mag hypen op basis van filmpjes.

Ik heb echter wel dik tien jaar ervaring. Heb honderden games in hetzelfde stadium gezien en inmiddels wel een beetje inzicht in wanneer iets goed gaat worden. En waarom zou Bohemian een half jaar voor launch met beelden komen die niet haalbaar zijn; dat soort nepwerk showt men hoogstens een paar jaar vooraf.

Ik baseer mijn enthousiasme ook op de staat van dienst van de developer. Niemand geloofde Bohemian toen ze in de jaren ‘90 de eerste Operation Flashpoint aankondigden.

Ach, neem maar gewoon van mij aan dat OP 2 de shit gaat worden!

Verwachting

Ik kon de developer op de E3 wel voor zijn kanis slaan dat ie mij niet met deze game liet spelen. Op basis van de presentatie, het verhaal, de passie en de beelden is dit de game waarop ik meest wacht in 2008/2009.

+ Waanzinnige looks.

+ Wapens en voertuigen.

+ Nieuwe standaard op meerdere fronten.

- Nog niet mogen spelen.

Operation Flashpoint 2: Dragon Rising

PC / XBOX 360 / PS3

BOHEMIAN INTERACTIVE/ CODEMASTERS

2009

Eigen Mening :

OF lijkt me een leuk spel te gaan worden, en ook voor mij de game van 2009. Call of Duty is leuk, maar onrealistisch. Flashpoint 2 is ruw gezegd wel realistisch. Want nu (anno 2009) zie je geen enkele soldaat meer recht op de tegenstander aflopen. En Zeventig (!) verschillende wapens. Ik durf te wedden dat ik eind mei met een brede grijns Operation Flashpoint ga spelen.

Trailer :

Gamekings Preview (Perstrip) : Klik.

  • Reacties 168
  • Bezichtigingen 15.8k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
comment_1424040
OT: Ik hoop dat er geen dlc komen, maar dat gewoon wel alles in de game zit, anders moet je (weer) extra betalen...

Als de game goed verkoopt zal er zeker DLC komen, want de ontwikkelaar wil natuurlijk nog meer verdienen.

Maar een MAPPACK lijkt me gek, want het is een groot eiland, maar dan is het misschien een klein eilandje aan de kust ofso...Ik ben benieuwd naar deze game!!!

Dat hebben ze toch ook gedaan met oblivion, wel een andere ontwikkelaar maar dan nog.

  • 3 weken later...
Geplaatst:
comment_1443111

Nieuwe gameplay filmpjes al gezien? :)

Hardcore mode:

("Hardcore Mode" developer video)

('Blinding the Dragon' Part 1)

('Blinding the Dragon' Part 2)

Normal mode:

('Take The Beach' Part1)

('Take The Beach' Part 2)

Ziet er gewoon meesterlijk uit! :D

Geplaatst:
comment_1443180

Ziet er erg realistisch uit. Gelukkig ben je in dit spel niet in je eentje, en werk je lekker met een team naar de overwinning. Zeker een must-have voor mij. Daarom heb ik hem ook gereserveerd. Bedankt voor de filmpjes, super!

Geplaatst:
  • Auteur
comment_1443789

Ik ben 2 oktober jarig 8). Ik ga allemaal geld vragen, en dan ga ik Modern Warfare 2, Assasins Creed 2 en Operation Flashpoint 2 kopen. Ik verwacht erg veel van Operation FP 2. Ik kende de serie ook nog helemaal niet, en ben ook nieuw in de hardcore shooters. Maar ik verwacht dat het een hele vette game gaat worden, en een must have voor de hardcore gamer.

  • 2 weken later...
Geplaatst:
comment_1461518
Heeft OF2:DR ook een schademodel? En hoe zit het met een multiplayer, hoe werkt die?

Kijk anders even HIER.

Ik heb even op de Nederlandse gekeken:

Men kan in een level voorwerpen uit de omgeving beschadigen, en deze schade is gedurende de rest van het SPEL(!) blijvend.

En

Het spel bevat een multiplayer voor 32 spelers.

@Elias: Als je nog van die mooie filmpjes hebt, wel posten hé :)

Bewerkt: door .Stan

Geplaatst:
comment_1461560

Er is vandaag een nieuwe trailer opgedoken genaamd: 'Sounds of war'

Bekijk hier de trailer:

Ook zijn de Achievements vrijgegeven:

Florence Nightingale Award 20G

Apply the field dressing to other wounded soldiers 20 times

All Patched Up 20G

Apply a field dressing to an injured friend in co-op

Unbloodied Hands 20G

Complete a mission without directly killing anyone yourself

Company Killer 50G

Kill or incapacitate 100 enemies

Platoon Pounder 30G

Kill or incapacitate 50 enemies

Squad Slayer 20G

Kill or incapacitate 25 enemies

The Sky is Falling 20G

Kill an enemy with a helicopter without using its weapons

Clear Skies 20G

Kill an enemy vehicle with an AA weapon

Scrap Metal 20G

Kill an enemy vehicle with an AT weapon

Low Blow 20G

Kill an enemy vehicle with an AT mine

Hard Rain 20G

Call in your first artillery barrage

Shock and Awe 20G

Call in your first air strike

Without Warning 20G

Destroy Radar emplacement

Saber Beats SAM 20G

Disable the SAM sites

Tide's Out 20G

Successfully hold the beachhead

Runway Relief 20G

Capture the airfield

Sandman Saviors 20G

Extract the downed air crew

Fly Away Peter, Fly Away Paul 20G

Get to the extraction chopper

Resource Management 20G

Secure the fuel depot

Heroic Rescue 20G

Rescue the hostages

Uphill Struggle 20G

Eliminate the PLA mortar site

Bug Out 20G

Reach the extraction point

Ship It 20G

Assault the Naval base

Skirinka Island Tour 30G

Find the PLA helicopter and fly it around Skirinka Island in Dragon Rising

Ghost Ops 30G

Eliminate the PLA Commander in Blinding The Dragon

Get Creative 30G

Destroy the PLA APC at the top of the beach in United We Stand

Hip Shooter 30G

Destroy the fleeing PLA transport helicopter in Eagle Offense

Hitchhiker 30G

Destroy the PLA armored units around the ghost village in Powder Trail

Fuel the fire 30G

Destroy all of the PLA fuel trucks in Hip Shot

Ruthless Efficiency 30G

Eliminate the remaining troops on the second line with one mortar barrage in Bleeding Edge

Perfect Rescue 30G

All hostages must survive in Looking for Lois

Keep 'em Rolling 30G

Ensure all of the Abrams reach the supporting fire position in Trumpet's Sound

Two Birds, One Stone 30G

Eliminate Han and the radio station with one JDAM in Decapitation

Vertical Envelopment 30G

Pilot an MH-60S safely to the designated landing zone in Dragon Fury

Dragon Rising 70G

Complete the campaign on any difficulty

Dragon Rising - Hardcore 100G

Complete the campaign on Hardcore difficulty

Bron: xbox360achievements

Zoals je ziet véél Achievements (36) .

De Trophy's van de PS3 zullen dezelfde zijn als die van de Xbox

Geplaatst:
comment_1462143
Er is vandaag een nieuwe trailer opgedoken genaamd: 'Sounds of war'

Bekijk hier de trailer:

Zoals je ziet véél Achievements (36) .

De Trophy's van de PS3 zullen dezelfde zijn als die van de Xbox

Zie ik nou op 3:02 dat banden van wagens lek kunnen gaan? Dat is echt vet!

Het zijn maar 36 achievements. Veel minder dan in GRiD of GTA4. Dat vind ik wel jammer.

Geplaatst:
comment_1462592
Company Killer 50G

Kill or incapacitate 100 enemies

Platoon Pounder 30G

Kill or incapacitate 50 enemies

Squad Slayer 20G

Kill or incapacitate 25 enemies

Ik heb nog eens goed naar die achievements gekeken maar eigenlijk gaan ze helemaal nergens over! ''Kill 100 enemies and you will receive the worlds easiest 100G!'' Het had wel iets meer een uitdaging mogen zijn hoor.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

  • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.