Jump to content
Geplaatst:
comment_1335517

Er is een Operation Flashpoint game in de maak. En ik ga daar wat over zeggen...

[c=black]Operation Flashpoint 2[/c]

ofp2b.jpg

FL Power Unlimited :

Wie weet herinneren jullie het je nog: Operation Flashpoint (OP), een shooter die in mijn optiek als eerste de oorlogsvoering in open terrein op de kaart zette. Delta Force van NovaLogic kwam natuurlijk ook een flink eind (de geboorte van het lange-afstands snipen), maar het was OP dat je voor het eerst strategisch buiten de bekende lineaire loopgraven-setup liet kijken. Niks gangetje, gangetje, niks glazen wanden; opeens werd je geconfronteerd met een grote open omgeving waarin je van alle kanten kon aanvallen, voertuigen kon inzetten, je team echt kon aanvoeren. En, heel belangrijk, het was een shooter die het ‘one shot, one kill’-principe invoerde. Oftewel, één keer een kogel in je bast en je was dead meat.

Nieuwe standaard

Die moeilijkheidsgraad, dat gevoel van realisme, dat zie je vandaag de dag bijna niet meer. Tuurlijk, de Battlefields, Call Of Duty’s en de Ghost Recons zijn fantastisch om te spelen, maar ze schenken ons niet meer die ultradiepe oorlogssimulatie die OP bracht.

Zeer waarschijnlijk heeft dat te maken met het feit dat veel uitgevers bang zijn dat een al te diepe simulatie te veel mainstream gamers afschrikt. Die maken liever een shooter waarin je negen kogels kan slikken voordat je neergaat.

Persoonlijk haat ik die shit en die attitude. Ik heb ‘t wel vaker geroepen: mainstream betekent NIET makkelijker. Mainstream betekent volgens mij dat de game echt goed moet zijn, omdat de mainstream gamer niet van plan is drie games per maand te kopen, maar slechts één hele goede per kwartaal.

Call of Duty Modern Warfare bewees bijvoorbeeld zeer overtuigend dat je geen arcadeknaller hoeft te maken om succesvol te zijn, want tien miljoen games verkopen noem ik redelijk mainstream.

En nu ik de eerste beelden van OP 2 heb gezien, durf ik te zeggen dat deze game zeker mainstream appeal heeft. In die zin dat de game angstwekkend goed lijkt te gaan worden én omdat deze game de nieuwe standaard in het shootergenre gaat neerzetten.

Hoogtepunt

De OP-presentatie was voor mij misschien wel hèt hoogtepunt van de afgelopen E3. Niet alleen door wat ik te zien kreeg (Gears of War 2, Prince of Persia en Heavy Rain maakten ook veel indruk), maar omdat dit de eerste keer was dat de pers aan de game, die al jaren in ontwikkeling is, mocht ruiken. Ik lul namelijk niet als ik zeg dat ik jaar in jaar uit op de E3 naar de stand van de Codies ging om te vragen of OP er draaide. Maar nu was ie er dan. En beste lezertjes; hij gaat het lange wachten 110% waard zijn.

De trailer heeft iedereen inmiddels denk ik wel gezien, en hoewel die grafisch niet helemaal weergeeft hoe OP 2 er uit zal zien, toont het wel goed welke sfeer Bohemian wil gaan neerzetten. En dat is er een van een modern oorlogsconflict zoals Georgië en Rusland onlangs uitvochten. Een sluimerend conflict dat heel snel escaleert en dan binnen een paar dagen beslist moet worden, omdat daarna de publieke opinie en de VN er tussen gaan staan.

Gears of War

Het strijdtoneel van OP 2 bevindt zich op een van de Shira Islands, een bestaande eilandengroep vol olievelden waar China en de VS al vele tientallen jaren over kibbelen. En dit keer is dat kibbelen dus omgeslagen in knokken.

Dat Bohemian voor de VS heeft gekozen is logisch. De Yanks hebben namelijk het vetste wapenarsenaal ter wereld, en dat wordt vol ingezet in OP 2.

Eigenlijk heeft dit spel letterlijk meer recht op de titel Gears of War dan het maaksel van Cliffy B. Als je ziet hoeveel wapens (zeventig verschillende) en voertuigen (vijftig verschillende) in OP 2 zitten, en vooral met wat voor oog voor detail ze zijn gemaakt, dan weet je dat de echte wapenfreak z’n lol op kan.

Ik garandeer je dat zelfs een echte wapenexpert geen enkele fout zal kunnen vinden. Niet voor niets dat het Amerikaanse leger dit spel met veel interesse volgt. Wapentuig dat je straks allemaal kunt inzetten voorafgaand of tijdens het gevecht. Plannen en nadenken wordt namelijk net zo belangrijk als knallen en vechten.

Medelijden

Het eiland waar de actie speelt, is tot op de laatste centimeter in het spel gestopt. Honderden vierkante meters terrein staan straks vanaf het begin van het spel tot je beschikking. En alhoewel je zeker missies en opdrachten zult krijgen en er een verhaallijn in het spel zit, kun je steeds zelf bepalen hoe je de aanval gaat inzetten.

Dat werd getoond middels een soort demonstratie van een mogelijk spelfragment (speelbare code is er nog niet) waarin je als verkenner een klein gehuchtje met Chinezen naderde. Omdat je met jouw licht bewapende team geen kans maakt tegen de tanks in dat dorp, riep men een artillerie-aanval op. Na een halve minuut hoorden we een hoop gehuil en vervolgens ploften de granaten in het dorp neer. De uitwerking was zo heftig dat je bijna medelijden kreeg met de pixelpoppetjes die ongetwijfeld allemaal sneuvelden.

Na het bombardement ging de groep verder op pad. Het zwaardere geschut was nu uitgeschakeld, alleen was men even de vooruitgeschoven verdedigingslinie vergeten. De goed gecamoufleerde vijanden openden het vuur precies op het moment dat de mannen midden in een stukje open gebied belandden. En daar stopte het indrukwekkende stukje beeld.

Indrukwekkend is niet alleen de actie. Heftiger is misschien wel de omgeving die zo van een foto getrokken lijkt. Fotorealisme lijkt me nog onmogelijk, maar de heuvels en het gras, het dorp in de verte en de luchtaanval zijn angstwekkend echt.

Nogmaals, het waren geen ingame beelden, maar Bohemians zweerde dat het een goede impressie gaf van hetgeen we straks te zien gaan krijgen.

De shit

Natuurlijk kun je zeggen dat ik nog niet zelf met de game heb kunnen spelen, dat ik eigenlijk nog te weinig heb kunnen zien om zo enthousiast te zijn over een spel. Dat ik niet mag hypen op basis van filmpjes.

Ik heb echter wel dik tien jaar ervaring. Heb honderden games in hetzelfde stadium gezien en inmiddels wel een beetje inzicht in wanneer iets goed gaat worden. En waarom zou Bohemian een half jaar voor launch met beelden komen die niet haalbaar zijn; dat soort nepwerk showt men hoogstens een paar jaar vooraf.

Ik baseer mijn enthousiasme ook op de staat van dienst van de developer. Niemand geloofde Bohemian toen ze in de jaren ‘90 de eerste Operation Flashpoint aankondigden.

Ach, neem maar gewoon van mij aan dat OP 2 de shit gaat worden!

Verwachting

Ik kon de developer op de E3 wel voor zijn kanis slaan dat ie mij niet met deze game liet spelen. Op basis van de presentatie, het verhaal, de passie en de beelden is dit de game waarop ik meest wacht in 2008/2009.

+ Waanzinnige looks.

+ Wapens en voertuigen.

+ Nieuwe standaard op meerdere fronten.

- Nog niet mogen spelen.

Operation Flashpoint 2: Dragon Rising

PC / XBOX 360 / PS3

BOHEMIAN INTERACTIVE/ CODEMASTERS

2009

Eigen Mening :

OF lijkt me een leuk spel te gaan worden, en ook voor mij de game van 2009. Call of Duty is leuk, maar onrealistisch. Flashpoint 2 is ruw gezegd wel realistisch. Want nu (anno 2009) zie je geen enkele soldaat meer recht op de tegenstander aflopen. En Zeventig (!) verschillende wapens. Ik durf te wedden dat ik eind mei met een brede grijns Operation Flashpoint ga spelen.

Trailer :

Gamekings Preview (Perstrip) : Klik.

  • Reacties 168
  • Bezichtigingen 15.8k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
comment_1492480

Nog wat nieuws over de Multiplayer maps:

At launch there will be 2 MP maps for each of the two game-modes (Annihilation & Infiltration) making a total of 4 MP maps.

As we've already mentioned both on the forums and in interviews, there are plans underway to release additional MP maps for the console as DLC after the launch of the game.

En ook nog 3 gameplay filmpjes van Gamespot in één filmpje samengevoegd:

:dans:

Geplaatst:
comment_1492606
ik vind operation flashpoint 2, toch iets , tja onafgeronds hebben, athans hoe ik et nu zie... die mannetjes lopen mij een beetje te on-realistisch. En dat praten over de radio ( bijv move to bush " 3 o Clock " ) vind ik ook een beetje, gare voice-acting. Het is wel, een mooi spel , maar zo revolutionair zoals operation flashpoint 1 was, wordt deze game denk ik niet.

Edit: willen ze het echt realistisch laten lijken, dan mogen gebouwen ook wel iets beter kapot gaan ( neem als voorbeeld Red Faction Guerilla )

Gebouwen kunnen ook stuk gaan.

Alleen dan op een ander niveau.

EDIT: Weer een nieuwe trailer van het platform Xbox 360:

dat is exact wat ik zei :puh:^_^

Geplaatst:
comment_1492631
Ik begin meer en meer positief te worden over deze titel. Deel 1 vond ik toch wat tegenvallen, vanwege het de hakkerigheid van de gameplay. Tot nu toe zie ik dat niet in deel 2.

Vraag me af, hoe hoog die moeilijkheidsgraad is.

Die ligt heel er hoog ;)

Geplaatst:
comment_1492644

Jup het is ook heel realistisch, met een kogel kan je al dood liggen, En een fout in je strategie en je word keihard bestraft door de vijanden. Zelfs je eigen teamleden kunnen deserteren als blijkt dat jij een slechte strateeg bent, en jou soldaten als kanonnenvoer op de vijand afstuurt.

Geplaatst:
comment_1493559

Er zijn net afbeeldingen opgedoken met alle wapens.

Aangezien ze super groot zijn heb ik ze in een link gezet.

Alle wapens zijn van de game zelf, dus niet van het internet.

*PISTOLS

MEU(SOC)

QSZ92

*ASSAULT RIFLES en ASSAULT RIFLES

M4A1

M4A1(CQB)

M4A1(MARKSMAN)

M4A1(ASSAULT)

M4A1(NIGHT OPS)

M4A1(STEALTH)

M16A4

M16A4(CQB)

M16A4(MARKSMAN)

M16A4(ASSAULT)

M16A4(NIGHT OPS)

M16A4(STEALTH)

MK16 MOD 0

MK16 MOD 0(STEALTH)

MK16 MOD 0(ASSAULT)

MK17 MOD 0

MK17 MOD 0(MARKSMAN)

MK17 MOD 0(NIGHT OPS)

QBZ95

QBZ95(ASSAULT)

QBZ95(MARKSMAN)

QBZ95(NIGHT OPS)

TYPE 81-1

TYPE 81-1(NIGHT OPS)

TYPE 81-1(ASSAULT)

TYPE 81-1(MARKSMAN)I

*GRENADE LAUNCHERS

M32 multi shot

M203

GP30

FN EGLM

*EQUIPMENT

BINOCULARS

MEDIC KIT

FIELD DRESSINGS

NVG

IR STROBE

*GRENADES

FRAG GRENADE

SMOKE GRENADE

COLOURED MARKER SMOKE GRENADE

*KNIVES

COMBAT KNIFE(USMC)

COMBAT KNIFE(PLA)

*MACHINE GUNS

MK48 MOD 0

M249 SAW

TYPE 67-II

QBB95 SAW

*MINES

M14 AP Mine

Type 72 AP Mine

M18A1 Claymore Mine

POMZ2 Claymore Mine

M21 AT Mine

TM62 AT Mine

*SCOPES

EOTECH Holographic Scope

Combat Scope(PLA)

Red Dot Sight

Marksman Scope(PLA)

ACOG RCO(USMC)

Marksman Scope(USMC)

Marksman Scope[2](PLA)

Thermal Sight(USMC)

Thermal Sight[2](USMC)

Thermal Sight(PLA)

*SHOULDER LAUNCHED

SMAW - Dual mode & anti-tank ordinance

PF98 Queen Bee - anti-personell & anti-tank ordinance

FIM-92A Stinger

QW-2 SAM

FGM-148 Javeline

*SUBMACHINE GUNS

MP5A4

QCQ-05

*SNIPER RIFLES

M21

Model 82A1

Model 82A1 (Night Ops)

QBU88

M99

*VEHICLE MOUNTED

M240 pintle or M240 coaxial

Type 67-ll Pintle or Type 67-ll coaxial

Emplaced 0.50 cal or M2 0.50 caliber

Emplaced QJC88 or QJC88 Pintle

Emplaced Mk19 or Mk19 pintle or Mk19 turret

M134 minigun

(PLA= People's Liberation Army (China) en USMC (United States Marine Corps))

Dat noem ik nou eens een wapengalerij ^_^

Geplaatst:
comment_1494429

Door het zien van de wapens is dit toch een must buy geworden bij me. :Y Ik speelde totnogtoe één shooter, en dat was COD MW. Ik ga sowieso MW2 kopen, maar deze gaat toch ook in m'n gamescollectie terechtkomen. Als ie wat afgeprijsd is tenminste. :puh:

Geplaatst:
comment_1497498

Aangezien mij vorig bericht 24u gelden is, telt dit niet als dubbelpost :7.

Er is weer een nieuwe filmpje opgedoken, dit keer ''Look And Feel'', ik zou zeggen look and post.

En ja 2:47 is gruwelijk.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

  • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.