Jump to content

Mexicaanse griep


Cabyon

Recommended Posts

De varkenspest dreigt zich te ontwikkelen tot een nationaal drama. En als er niet wordt opgepast, tot een Euro--pese catastrofe. Daarom is er niet veel in te brengen tegen het besluit van de Europese Commissie de export van levende varkens uit Nederland te verbieden. Voorlopig voor ruim een week, waarschijnlijk voor langer. Koste wat kost moet immers worden voorkomen dat de uiterst besmettelijke ziekte zich verder verspreidt.

De negatieve reactie van minister Van Aartsen (Landbouw) op de Europese beslissing valt daarom, hoe begrijpelijk ook, niet goed te praten. De minister had op zijn klompen kunnen aanvoelen dat Brussel met zo'n maatregel zou komen. Daarop kun je wachten als blijkt dat de ziekte niet beperkt blijft tot een klein gebied en tientallen varkenshouders en handelaren om kortzichtige economische redenen transportverboden aan hun laars lappen.

Het is wel sneu voor Van Aartsen, omdat het inderdaad niet aan hem heeft gelegen dat Nederland nu zo stevig wordt aangepakt. Overal heeft het ministerie van Landbouw bewondering geoogst voor de rigoureuze wijze waarop het heeft getracht de ziekte onder controle te houden. Epidemiologen die zich bezig houden met besmettelijke ziekten die gevaarlijk zijn voor de mens - de varkensziekte is dat nadrukkelijk niet - zijn zelfs jaloers. Ze zouden maar wat graag zien dat een dergelijke ingrijpende aanpak ook mogelijk zou zijn bij epidemieën die de gezondheid van mensen bedreigen.

Het ministerie van Landbouw heeft dus alles gedaan wat in zijn vermogen lag om de schade zo beperkt mogelijk te houden. Dat men daar in Brussel toch niet van onder de indruk is geraakt, riekt inderdaad een beetje naar 'stank voor dank'. Het gaat echter niet aan de Europese maatregel te beschouwen als een poging van andere varkensexporterende Europese landen concurrent Nederland het leven zuur te maken. Als de varkenspest net over de grens in België was uitgebroken, had Nederland ongetwijfeld een exportverbod voor Vlaamse varkens ondersteund.

Het is intussen te hopen dat de ziekte in Nederland zich niet verder zal verspreiden, omdat het exportverbod dan nog lang kan duren, met alle schadelijke gevolgen vandien voor de hele Nederlandse varkenshouderij. De bedrijfstak zal dat zelf in volle breedte moeten inzien en zich moeten schikken naar de maatregelen die de overheid treft. En nog zal moeten treffen: de varkenshouderij in ons land is door haar opzet uiterst kwetsbaar voor epidemische rampen doordat zoveel dieren week in week uit worden vervoerd van het ene bedrijf naar het andere. Omdat een algehele vaccinatieplicht ook om economische redenen niet haalbaar is, zal er een beter registratiesysteem moeten komen dat echt waterdicht is

Nemen jullie dit ernstig serieus?

Link to comment
Delen op andere websites

nouw als we deze ziekte in nederland krijgen kunnen weer heel wat varkensbedrijfen sluiten.

Dus de markt stort weer in betekend dat het geld gaat kosten en daar mogen de varkens boeren voor op draaien.

en alle varkens mogen dus niet van het bedrijf af maar als dit te lang gaat duren krijg je grote problemen

Elke dag nieuwe biggen= ruimte nodig = alle ruimte gebruiken = ruimte op? dan word het erg moeilijk.

Dus als het uitbreekt in Nederland of andere groote varkens landen krijgen we groote problemen

Link to comment
Delen op andere websites

Als het aantal gevallen met die ziekte per dag explosief toeneemt moet de regering snel maatregelen treffen om die ziekte uit het land te houden of om het aantal gevallen zo laag mogelijk te houden vind ik. Ik hoop dat er vaccinaties bestaan die deze ziekte voorkomen en ik hoop ook dat we er een grote voorraad aan hebben zodat er weinig mensen besmet kunnen worden.

Ik vind het nu nog wel een beetje te vroeg om alarm te slaan, want dat deden we bij de vogelgriep (H5N1) ook niet. Laten we nou eens eerst afwachten of het zich wereldwijd verspreidt en in de buurt van Nederland/in Nederland komt. Als dat het geval is moeten we snel maatregelen treffen.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik denk dat we nu wel degelijk maatregelen moeten opnemen want als die ziekte Nederland binnenkomt hebben we een probleem, er moet nu snel een tegengif worden gemaakt. Als we nu niks doen is het misschien te laat.

Link to comment
Delen op andere websites

Nemen jullie dit ernstig serieus?

Tuurlijk neem ik dit serieus, het is nu al in Frankrijk en er zijn al 80 mensen om het leven gekomen.

Gister waren er een aantal passagiers in Nederland geariveerd, en ze werden niet eens gecontroleerd op de 'pest'. Ze kregen slechts een gare brief toegestuurd.

Apple-Mac

Link to comment
Delen op andere websites

MEXICO-STAD - De varkensgriep heeft in Mexico mogelijk aan 103 mensen het leven gekost. Bij 22 mensen die de laatste dagen zijn gestorven, is de ziekte zeker de oorzaak.

Dat heeft minister José Angel Córdova van Gezondheidszorg zondag gezegd.

In totaal zijn ongeveer 1600 mensen in het Latijns-Amerikaanse land besmet geraakt. Van hen liggen er circa vierhonderd in het ziekenhuis.

Verenigde Staten

In andere landen blijft het aantal mensen bij wie de ziekte is vastgesteld, tot dusver beperkt. In de Verenigde Staten zijn twintig gevallen geconstateerd. Het betreft patiënten uit vijf staten en het zijn allemaal lichte ziektegevallen, aldus Richard Besser van het Amerikaanse Centrum voor Ziektebestrijding.

Het ministerie van Binnenlandse Veiligheid in Washington heeft de noodtoestand voor de publieke gezondheid afgekondigd. Die maatregel is vooral bedoeld om het werk voor de plaatselijke autoriteiten op het gebied van de gezondheidszorg te vereenvoudigen.

Canada

In Canada is zondag bij zes mensen de varkensgriep geconstateerd. Het betreft onder meer vier studenten die onlangs in Mexico waren.

In Europa is de ziekte nog nergens geconstateerd. Er zijn mogelijke gevallen gemeld in Spanje en Nieuw-Zeeland

Voorbereid

Volgens Keiji Fukuda van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is de wereld beter dan ooit voorbereid op een grieppandemie na vijf jaar voorbereiding op de vogelgriep.

De organisatie beschikt over behandelingen met het antivirale middel Tamiflu voor vijf miljoen mensen. Met Tamiflu kan de varkensgriep worden bestreden.

Daarnaast beschikken landen, zoals Nederland, en regio's over eigen voorraden. De WHO is begonnen met de ontwikkeling van een varkensgriepvaccin.

Importverbod

China heeft per direct een importverbod voor varkensvlees uit Mexico en enkele zuidelijke staten in de Verenigde Staten ingesteld.

Met de maatregel wil Peking voorkomen dat de varkensgriep van Mexico en de Verenigde Staten overslaat naar China.

Eerder stelde Rusland al een verbod in op de import van varkensvlees uit Mexico en een aantal andere Latijns-Amerikaanse landen en enkele staten van de Verenigde Staten.

Europa

De Europese Commissie wil een spoedbijeenkomst over de varkensgriep houden. Dat heeft de voorzitter van de Europese Commissie, José Manuel Barroso, maandag in de Griekse hoofdstad Athene gezegd.

Hij liet weten dat EU-commissaris Androulla Vassiliou (Gezondheid) de ministers van Gezondheid van de EU-lidstaten al heeft benaderd. Vassiliou wil dat de bijeenkomst zo snel mogelijk plaatsvindt.

Bron Nu.nl 27 april 2009 06:15

Spanje bevestigd geval van varkensgriep

MADRID - In Europa is het eerste geval van varkensgriep ontdekt. Het Spaanse ministerie van Gezondheid heeft dat maandag bevestigd. Het gaat om iemand in Almansa in midden-Spanje.

De patiënt is een 23-jarige student die net terug is van een studiereis in Mexico.

Volgens minister Trinidad Jiménez van Gezondheid zijn in Spanje mogelijk zestien mensen met varkensgriep besmet, aldus het Spaanse persbureau Europa Press.

Onder controle

In Spanje zijn mogelijk zestien mensen met varkensgriep besmet. In de bij toeristen populaire regio Catalonië hebben misschien tien mensen het virus dat varkensgriep veroorzaakt, opgelopen.

Ook in onder meer Andalusië, Madrid en op Mallorca zijn mogelijk mensen besmet geraakt. Jiménez zei op een persconferentie dat Madrid de ziekte onder controle heeft. Ze liet weten dat het land over voldoende medicijnen tegen de griep beschikt.

Reizigers

De Europese Commissie denkt er nog niet over het reizen naar Spanje af te raden wegens het geval van varkensgriep daar.

"Dat er nu een geval is van varkensgriep, betekent niet dat we reizen naar Spanje afraden", aldus de woordvoerster van EU-commissaris Androulla Vassiliou (Gezondheid) maandag in Brussel.

Ook komt er geen beperking op varkensvlees of voor varkenstransporten van en naar Spanje.

Belangrijk

De Europese Commissie noemt het geval van varkensgriep in Spanje erg belangrijk, omdat het virus kennelijk de oceaan is overgestoken.

"Eerst moeten we kijken wat het voor geval is in Spanje. Is iemand die is terugekeerd uit Mexico of de VS? Geneest hij of heeft hij anderen besmet?", aldus Robert Madelin, de hoogste ambtenaar voor gezondheidszaken bij de Europese Commissie, maandag tegen journalisten.

Denemarken

In Denemarken wordt ook gevreesd voor een besmetting, nu drie personen met symptomen van de ziekte in het ziekenhuis zijn opgenomen. Dat meldt de Copenhagen Post.

Spoedoverleg

De EU-ministers van Volksgezondheid komen donderdag bijeen in een spoedoverleg. Tijdens die bijeenkomst kunnen er ook eventueel strengere maatregelen worden genomen, zo maakte EU-commissaris Androulla Vassiliou (Gezondheid) maandag bekend.

De Europese Commisie heeft volgens haar voortdurend overleg over de situatie met de lidstaten, de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en OCDC, het EU-agentschap voor besmettelijke ziektes

Bron: Nu.nl 27 april 2009 12:11

Zou dit betekenen dat er een nieuwe epedemie aankome, met al meer dan 103 doden in mexico

20 bevestigde oorzaken in de VS en nu ook over de oceaan in Spanje.

Gisteren kreeg ik hier al wat van te horen op CNN daar werdt er ook iets gezegt over de 1918 Spanish flu pandemic. waarbij er tussen de 20 en 100 miljoen mensen het leven lieten in ongeveer 2 jaar

Wat denken jullie hiervan, zijn jullie nu een beedje bezorgd of denken jullei nah het zal wel.

Zelf ben ik een beedje bezorgd dat het is korte tijd zelfs al de oceaan oversteekt.

Live map Swine Influezna outbreak (Google maps)

Ik doe deze link erbij om iedereen een idee te geven hoe het versprijd in maar 4 dagen

Swine flu (Wikipedia EN)

Link to comment
Delen op andere websites

Topics samengevoegd, gebruik in het vervolg even de zoekfunctie voordat je een nieuw topic aanmaakt. ;)

Sorry Jowx. :$ :clown:

En ja ik neem dit zeer serieus, volg het al op de voet sinds ik er gisteren over hoorde op CNN en nu neem ik het zelfs nog serieuser nadat het ook in spanje in geconstateerd en mogelijk ook in (Noord) Frankrijk en Verenigd koningrijk

er hoef maar 1 ding te gebeuren en het kan al in nederland komen. Zeker nu ik net lees dat het ook kan worden overgebracht door vogels.

Link to comment
Delen op andere websites

Nemen jullie dit ernstig serieus?

Tuurlijk neem ik dit serieus, het is nu al in Frankrijk en er zijn al 80 mensen om het leven gekomen.

Gister waren er een aantal passagiers in Nederland geariveerd, en ze werden niet eens gecontroleerd op de 'pest'. Ze kregen slechts een gare brief toegestuurd.

Apple-Mac

80 mensen omgekomen in Frankrijk?

Of bedoel je Mexico?

Link to comment
Delen op andere websites

Mijn vrienden zijn net varkens dus ik pas wel even op :)!

Wat moet dat dan met jou als je vrienden varkens zijn? Of zijn het aardige varkens?

maar even ontopic.

Ik denk niet dat we hier heel bang voor hoeven te zijn. De kans dat de varkensgriep naar nederland komt is niet zo groot en we hebben nog genoeg medicijnen. Ik maak me ook minder zorgen over mijzelf dan om de mensen in Mexico. Als je daar leeft kan je erg gemakkelijk de varkensgriep krijgen.

Link to comment
Delen op andere websites

Nemen jullie dit ernstig serieus?

Tuurlijk neem ik dit serieus, het is nu al in Frankrijk en er zijn al 80 mensen om het leven gekomen.

Gister waren er een aantal passagiers in Nederland geariveerd, en ze werden niet eens gecontroleerd op de 'pest'. Ze kregen slechts een gare brief toegestuurd.

Apple-Mac

80 mensen omgekomen in Frankrijk?

Of bedoel je Mexico?

hij bedoelde denk ik Mexico. want daar zijn tot nu toe aleen nog doden gevallen.

dat dodental is nu al opgelopen tot 103

Varkensgriep 2009 uitbraak (Wikipedia NL)

Swine Influezna '09 outbreak

Bewerkt: door Rinaldootje
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...