Jump to content
Geplaatst:
comment_1338422
De varkenspest dreigt zich te ontwikkelen tot een nationaal drama. En als er niet wordt opgepast, tot een Euro--pese catastrofe. Daarom is er niet veel in te brengen tegen het besluit van de Europese Commissie de export van levende varkens uit Nederland te verbieden. Voorlopig voor ruim een week, waarschijnlijk voor langer. Koste wat kost moet immers worden voorkomen dat de uiterst besmettelijke ziekte zich verder verspreidt.

De negatieve reactie van minister Van Aartsen (Landbouw) op de Europese beslissing valt daarom, hoe begrijpelijk ook, niet goed te praten. De minister had op zijn klompen kunnen aanvoelen dat Brussel met zo'n maatregel zou komen. Daarop kun je wachten als blijkt dat de ziekte niet beperkt blijft tot een klein gebied en tientallen varkenshouders en handelaren om kortzichtige economische redenen transportverboden aan hun laars lappen.

Het is wel sneu voor Van Aartsen, omdat het inderdaad niet aan hem heeft gelegen dat Nederland nu zo stevig wordt aangepakt. Overal heeft het ministerie van Landbouw bewondering geoogst voor de rigoureuze wijze waarop het heeft getracht de ziekte onder controle te houden. Epidemiologen die zich bezig houden met besmettelijke ziekten die gevaarlijk zijn voor de mens - de varkensziekte is dat nadrukkelijk niet - zijn zelfs jaloers. Ze zouden maar wat graag zien dat een dergelijke ingrijpende aanpak ook mogelijk zou zijn bij epidemieën die de gezondheid van mensen bedreigen.

Het ministerie van Landbouw heeft dus alles gedaan wat in zijn vermogen lag om de schade zo beperkt mogelijk te houden. Dat men daar in Brussel toch niet van onder de indruk is geraakt, riekt inderdaad een beetje naar 'stank voor dank'. Het gaat echter niet aan de Europese maatregel te beschouwen als een poging van andere varkensexporterende Europese landen concurrent Nederland het leven zuur te maken. Als de varkenspest net over de grens in België was uitgebroken, had Nederland ongetwijfeld een exportverbod voor Vlaamse varkens ondersteund.

Het is intussen te hopen dat de ziekte in Nederland zich niet verder zal verspreiden, omdat het exportverbod dan nog lang kan duren, met alle schadelijke gevolgen vandien voor de hele Nederlandse varkenshouderij. De bedrijfstak zal dat zelf in volle breedte moeten inzien en zich moeten schikken naar de maatregelen die de overheid treft. En nog zal moeten treffen: de varkenshouderij in ons land is door haar opzet uiterst kwetsbaar voor epidemische rampen doordat zoveel dieren week in week uit worden vervoerd van het ene bedrijf naar het andere. Omdat een algehele vaccinatieplicht ook om economische redenen niet haalbaar is, zal er een beter registratiesysteem moeten komen dat echt waterdicht is

Nemen jullie dit ernstig serieus?

• Reacties 313
  • Bezichtigingen 23.1k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Michael_Scofield94941
    Michael_Scofield94941

Ik ken een jongen die deze injectie heeft genomen en hij kon niet meer vooruit lopen, hij moest achteruit lopen, dat was erg, zelfs je huisarts raad je deze injectie af, omdat deze nog niet genoeg get

Featured Replies

Geplaatst:
comment_1521811

Voor de doorsnee mens is het vergelijkbaar met een gewone griep, en dan ben je er na een weekje uitzieken inderdaad vanaf. Wel is het zo dat de griep voor risicogroepen (oudere mensen, jonge kinderen, zieken,...) wel gevaarlijker is dan de gewone griep. Maar dan nog is het op te lossen door medisch toezicht, als je maar snel genoeg naar de dokter stapt.

Geplaatst:
comment_1521824

De mexicaanse griep is zoooo overhyped. Het is echt maar een griepje wat binnen een paar dagen over is.

En na die paar dagen ben je dood.

Ik leef nog hoor :puh:.

Geplaatst:
comment_1521986

Ze willen juist dat je in paniek raakt, en dat je de 'spuit' op haalt :N.

Er zitten kwikverbindingen in die al in (2005!) verboden waren in vaccin's. Geef me nu een goede reden waarom ze het nu er weer in doen.

Deze zaak is niet helemaal zuiver.

http://whitehouse.blogs.foxnews.com/2009/10/08/first-daughters-not-vaccinated-against-h1n1/

Waarom hun niet?

Bewerkt: door Metal-Bullets

Geplaatst:
comment_1521996

Er zitten kwikverbindingen in die al in (2005!) verboden waren in vaccin's. Geef me nu een goede reden waarom ze het nu er weer in doen.

http://whitehouse.blogs.foxnews.com/2009/10/08/first-daughters-not-vaccinated-against-h1n1/

Waarom hun niet?

Dat was ook bij de varkensgriep in 1976. Ik ga alvast geen prik halen.

Ze lieten de hele tijd reclame zien om de prik te halen

Geplaatst:
comment_1522020

Waarom hun niet?

Inderdaad, de presidenten, ministers enz. die krijgen de zuivere-spuit en het volk krijgt de onzuivere-spuit heb ik gelezen. Lekker zeg als je de halve wereldbevolking kapot wil laten gaan... @_@

Geplaatst:
comment_1522070

In Duitsland is het wel zo daar zijn er andere vaccins voor de burgers. Maar het leger, ministers, overheid krijgen andere soort vaccins. (Stond in Der Spiegel, en dat is geen slechte krant)

Bewerkt: door Metal-Bullets

Geplaatst:
comment_1522322

Het verhaal dat er iets in zou zitten heb ik al eens een keer eerder ergens gelezen of gehoord. Ik vertrouw het ook niet 100%. Ik ben zelf van mening dat ik al een lichte vorm van de Mexicaanse griep heb gehad door de symptomen die ik had op een bepaald moment die ik had.

Geplaatst:
comment_1522844

Het verhaal dat er iets in zou zitten heb ik al eens een keer eerder ergens gelezen of gehoord. Ik vertrouw het ook niet 100%. Ik ben zelf van mening dat ik al een lichte vorm van de Mexicaanse griep heb gehad door de symptomen die ik had op een bepaald moment die ik had.

Een chip

Geplaatst:
comment_1523760
Maar dan nog is het op te lossen door medisch toezicht, als je maar snel genoeg naar de dokter stapt.

Dat meisje dat melding maakte van haar griep en naar 't ziekenhuis ging was de volgende dag ook dood maat :cab: .

Geplaatst:
comment_1526661

Ik denk zeker wel dat de Mexicaanse Griep serieus genomen moet worden. Natuurlijk wel tot een bepaald punt, er zijn ook mensen die het er alleen maar erger maken dan het werkelijk is.

Als je gewoon goed oppast, en hoestende mensen uit de weg gaat, is de kans dat je het krijgt niet zo groot denk ik :)

Geplaatst:
comment_1526920

Ik ben bang dat ik een zeer grote kans heb op de mexicaanse griep. Ik ken 5 klasgenoten persoonlijk die de mexicaanse griep hebben (gehad). 1 ervan is hersteld (na 1 week), 3 waren vandaag (al een week) niet op school en 1 is vandaag ziek naar huis toe gegaan.

Verder heeft een groot deel van de klas last van een zere keel, moeheid en dorst.

Geplaatst:
comment_1526922

Hier in Leeuwarden op het Gymnasium zijn 3 klassen ziek. 3 hele klassen. Ook uit mijn klas waren elf kinderen ziek, van de 32. Daarnaast hebben deskundigen ook voorspeld dat in januari 80% van de bevolking in Nederland de Mexicaans griep heeft. Dat is 4 op de 5 mensen :cab:

@hieronder: Ik zit niet op gymnasium..

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.