Jump to content
Geplaatst:
comment_1338422
De varkenspest dreigt zich te ontwikkelen tot een nationaal drama. En als er niet wordt opgepast, tot een Euro--pese catastrofe. Daarom is er niet veel in te brengen tegen het besluit van de Europese Commissie de export van levende varkens uit Nederland te verbieden. Voorlopig voor ruim een week, waarschijnlijk voor langer. Koste wat kost moet immers worden voorkomen dat de uiterst besmettelijke ziekte zich verder verspreidt.

De negatieve reactie van minister Van Aartsen (Landbouw) op de Europese beslissing valt daarom, hoe begrijpelijk ook, niet goed te praten. De minister had op zijn klompen kunnen aanvoelen dat Brussel met zo'n maatregel zou komen. Daarop kun je wachten als blijkt dat de ziekte niet beperkt blijft tot een klein gebied en tientallen varkenshouders en handelaren om kortzichtige economische redenen transportverboden aan hun laars lappen.

Het is wel sneu voor Van Aartsen, omdat het inderdaad niet aan hem heeft gelegen dat Nederland nu zo stevig wordt aangepakt. Overal heeft het ministerie van Landbouw bewondering geoogst voor de rigoureuze wijze waarop het heeft getracht de ziekte onder controle te houden. Epidemiologen die zich bezig houden met besmettelijke ziekten die gevaarlijk zijn voor de mens - de varkensziekte is dat nadrukkelijk niet - zijn zelfs jaloers. Ze zouden maar wat graag zien dat een dergelijke ingrijpende aanpak ook mogelijk zou zijn bij epidemieën die de gezondheid van mensen bedreigen.

Het ministerie van Landbouw heeft dus alles gedaan wat in zijn vermogen lag om de schade zo beperkt mogelijk te houden. Dat men daar in Brussel toch niet van onder de indruk is geraakt, riekt inderdaad een beetje naar 'stank voor dank'. Het gaat echter niet aan de Europese maatregel te beschouwen als een poging van andere varkensexporterende Europese landen concurrent Nederland het leven zuur te maken. Als de varkenspest net over de grens in België was uitgebroken, had Nederland ongetwijfeld een exportverbod voor Vlaamse varkens ondersteund.

Het is intussen te hopen dat de ziekte in Nederland zich niet verder zal verspreiden, omdat het exportverbod dan nog lang kan duren, met alle schadelijke gevolgen vandien voor de hele Nederlandse varkenshouderij. De bedrijfstak zal dat zelf in volle breedte moeten inzien en zich moeten schikken naar de maatregelen die de overheid treft. En nog zal moeten treffen: de varkenshouderij in ons land is door haar opzet uiterst kwetsbaar voor epidemische rampen doordat zoveel dieren week in week uit worden vervoerd van het ene bedrijf naar het andere. Omdat een algehele vaccinatieplicht ook om economische redenen niet haalbaar is, zal er een beter registratiesysteem moeten komen dat echt waterdicht is

Nemen jullie dit ernstig serieus?

• Reacties 313
  • Bezichtigingen 23.1k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Michael_Scofield94941
    Michael_Scofield94941

Ik ken een jongen die deze injectie heeft genomen en hij kon niet meer vooruit lopen, hij moest achteruit lopen, dat was erg, zelfs je huisarts raad je deze injectie af, omdat deze nog niet genoeg get

Featured Replies

Geplaatst:
comment_1341847
flevoland is toch wel een beetje het middelpunt van NL en als je van schiphol naar flevoland reist om terug naar huis te gaan. kom je volgens mij wel in contact met veel mensen. en vooral als je ook in het vliegtuig zit.

Maar ik lees net dat het kind pas in nederland ziek werdt, en dat ze dus niet iedere passagier hoeven te onderzoekken.

Dat kind heeft het toch ergens opgepakt.

Geplaatst:
comment_1342123

De kans is nu groot, dat de Mexicaanse griep ook in België wordt ontdekt. Meerdere buurlanden van dat land (waaronder Duitsland en ons land) hebben nu met de griep te maken. :N

Geplaatst:
comment_1342379

De regering pakt het veel te slecht aan, ik denk dat je veel beter de mensen die in het vliegtuig zaten kunt controleren ook hadden ze alle mensen van te voren die met het vliegtuig gingen moeten controleren. Want ja je kunt beter 1 x te veel controleren dan dat straks iedereen doodziek rondloopt.

Geplaatst:
comment_1342394
De regering pakt het veel te slecht aan, ik denk dat je veel beter de mensen die in het vliegtuig zaten kunt controleren ook hadden ze alle mensen van te voren die met het vliegtuig gingen moeten controleren. Want ja je kunt beter 1 x te veel controleren dan dat straks iedereen doodziek rondloopt.

Nu zou het er helaas al te laat voor zijn. aangezien al die reizigers in dat vliegtuig naar alle uithoeken van NL gaan om naar huis te gaan. En dus besmetten ze nog meer mensen zonder dat ze het weten. :N

Geplaatst:
comment_1342429

Dat deden ze toch al in Japan of was het China? Iig daar werden die mensen zelfs op koorts gescant met allerlei aparte technieken en camera's. Maar het helpt totaal niet, je kan dat virus ook met je meedragen zonder dat je last hebt van de symptomen.

Geplaatst:
comment_1344823

Ik ben zelf wel een beetje bang van de griep, en vooral als het wereldwijd wordt. Als je er snel bij bent dan is er niks aan de hand, net zoals Donald-Duck zei. De regering pakt het wel goed aan vind ik. Maar als iedereen er goed voorbereid op is is er niks aan de hand. :)

Geplaatst:
comment_1344993
Nederland heeft/Had toch heel veel vaccins ofzo?

Ja, tegen andere griep virussen. Voor de ''Mexicaanse griep'' is er echter nog geen vaccin ontwikkeld. Dat kan kan ook nog wel tussen de 3-6 maanden duren voordat ze daar tegen een vaccin hebben ontwikkeld.

Geplaatst:
comment_1345031
Nederland heeft/Had toch heel veel vaccins ofzo?

ik maak me er niet druk om.

alhoewel, als iemand die ik ken het had zou ik wel uit de buurt blijven

Nederland heeft ongeveer 4,5 miljoen keer Tamiflu. Daarmee kan ongeveer 1/3 deel van de bevolking van Nederland mee bevoorraad worden (als men ziek wordt). Tamiflu is geen vaccin tegen de Mexicaanse griep. Tamiflu is namelijk een virusremmer. Het zorgt er dus voor dat het virus zich niet verder vermenigvuldigt in het lichaam en daardoor kunnen er verder geen andere lichaamscellen besmet worden met het virus. De verspreiding wordt dus stopgezet. Het werkt alleen tegen influenzavirussen, dus tegen andere ziektes werkt het niet.

Overigens kun je niet zo even een doosje Tamiflu ophalen bij de apotheek. Je moet het op recept krijgen door bijvoorbeeld een arts. Je kunt het alleen krijgen als er een influenzavirus bij je wordt vastgesteld (bijvoorbeeld de Mexicaanse griep of een ander type dat ook onder de influenzavirussen valt).

Zoals .NightFlower al zegt gaan er zeker 3 tot 6 maanden overheen voordat er een vaccin is ontwikkeld. Natuurlijk is dat vaccin op dit moment al volop in ontwikkeling.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.