Jump to content
Geplaatst:
comment_1338422
De varkenspest dreigt zich te ontwikkelen tot een nationaal drama. En als er niet wordt opgepast, tot een Euro--pese catastrofe. Daarom is er niet veel in te brengen tegen het besluit van de Europese Commissie de export van levende varkens uit Nederland te verbieden. Voorlopig voor ruim een week, waarschijnlijk voor langer. Koste wat kost moet immers worden voorkomen dat de uiterst besmettelijke ziekte zich verder verspreidt.

De negatieve reactie van minister Van Aartsen (Landbouw) op de Europese beslissing valt daarom, hoe begrijpelijk ook, niet goed te praten. De minister had op zijn klompen kunnen aanvoelen dat Brussel met zo'n maatregel zou komen. Daarop kun je wachten als blijkt dat de ziekte niet beperkt blijft tot een klein gebied en tientallen varkenshouders en handelaren om kortzichtige economische redenen transportverboden aan hun laars lappen.

Het is wel sneu voor Van Aartsen, omdat het inderdaad niet aan hem heeft gelegen dat Nederland nu zo stevig wordt aangepakt. Overal heeft het ministerie van Landbouw bewondering geoogst voor de rigoureuze wijze waarop het heeft getracht de ziekte onder controle te houden. Epidemiologen die zich bezig houden met besmettelijke ziekten die gevaarlijk zijn voor de mens - de varkensziekte is dat nadrukkelijk niet - zijn zelfs jaloers. Ze zouden maar wat graag zien dat een dergelijke ingrijpende aanpak ook mogelijk zou zijn bij epidemieën die de gezondheid van mensen bedreigen.

Het ministerie van Landbouw heeft dus alles gedaan wat in zijn vermogen lag om de schade zo beperkt mogelijk te houden. Dat men daar in Brussel toch niet van onder de indruk is geraakt, riekt inderdaad een beetje naar 'stank voor dank'. Het gaat echter niet aan de Europese maatregel te beschouwen als een poging van andere varkensexporterende Europese landen concurrent Nederland het leven zuur te maken. Als de varkenspest net over de grens in België was uitgebroken, had Nederland ongetwijfeld een exportverbod voor Vlaamse varkens ondersteund.

Het is intussen te hopen dat de ziekte in Nederland zich niet verder zal verspreiden, omdat het exportverbod dan nog lang kan duren, met alle schadelijke gevolgen vandien voor de hele Nederlandse varkenshouderij. De bedrijfstak zal dat zelf in volle breedte moeten inzien en zich moeten schikken naar de maatregelen die de overheid treft. En nog zal moeten treffen: de varkenshouderij in ons land is door haar opzet uiterst kwetsbaar voor epidemische rampen doordat zoveel dieren week in week uit worden vervoerd van het ene bedrijf naar het andere. Omdat een algehele vaccinatieplicht ook om economische redenen niet haalbaar is, zal er een beter registratiesysteem moeten komen dat echt waterdicht is

Nemen jullie dit ernstig serieus?

• Reacties 313
  • Bezichtigingen 23.1k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Michael_Scofield94941
    Michael_Scofield94941

Ik ken een jongen die deze injectie heeft genomen en hij kon niet meer vooruit lopen, hij moest achteruit lopen, dat was erg, zelfs je huisarts raad je deze injectie af, omdat deze nog niet genoeg get

Featured Replies

Geplaatst:
comment_1355396

Ik denk dat het CDC (Central for Decease Control) en het WHO (World health organisation) erg dicht bij zijn om de Mexicaanse griep pandemiealarm naar het niveau 6 te doen gaan. Maarja het wordt nog afwachten. en 4 in totaal voor heel nederland en belgië. Dat is minder dan de paar hondert in mexico en america

Geplaatst:
comment_1355875
Wat een gezeik om niks, kanker is honderdmaal erger, maar vullen ze 3 volle voorpagina's voor 1 geval van kanker? Dacht het niet.

Dat is het hem juist, het klinkt grof, maar als ze op de voorpagina zetten 'persoon met kanker overleden', dan denkt iedereen zo van 'dat kan gebeuren' en zullen ook mensen denken van 'dit is toch normaal', want er sterven dagelijks mensen met kanker, maar hoor jij ook over de hongersnood in Afrika waar dagelijks mensen ovelrijden aan honger, nee, daar hoor je ook niks over, maar deze 'griep' is vrij populair doordat het zich verspreid en een aantal doden heeft achtergelaten, en de media mensen juist 'bang' maakt en zegt dat het dodelijk is, daardoor willen mensen er alles over weten(sommige zelfs om te kijken of ze zelf die symptomen niet hebben) en word dit populair, en zo trekt de media hun mensen.

Geplaatst:
comment_1355963

k snap dit niet hoor, elk jaar gaan aan de normale griep 1000 tot 2000 nederlanders dood. Aan de varkensgriep is nog niemand overleden en toch al die heisa erover, slaat toch nergens op :duh:

Geplaatst:
comment_1364716

Ik dacht dat het eergisteren was zeiden ze op het nieuws dat er terug iemand besmet is met het virus.Haar toestand is stabiel maar ze mag niet meer buiten komen.Volgens professors is de Mexicaanse griep milder dan ze hadden verwacht,gelukkig maar want anders loopten we hier al rond met monddoekjes. :duh: In totaal zijn er nu al zo'n 5 besmettingen in België,wat nog niet zo veel is.Van Nederland weet ik niet want ik ben een Belg.Nu maar hopen dat een medicijn vinden dat de griep voor eeuwig kan stoppen. :D

:cya:

.Corneria.

Geplaatst:
comment_1364805
Ik had gehoord dat wij in Europa niet veel last hebben als we de griep hebben, we zouden in minstens 3 dagen weer beter zijn :)

Eigenlijk dus het zelfde als met elk ander griepje :) Maar sowieso is de medische zorg hier ook veel beter dan in o.a. Mexico.

Geplaatst:
  • Auteur
comment_1366637

Ja, maar daar waren ze niet voorbereid op de uitbraak. Ik had ook gelezen in het AD dat van het eerste jongetje waarbij de vogelgriep werd geconstateerd een standbeeld krijgt.

• 3 weken later...
Geplaatst:
comment_1380504
Zojuist is officieel alarmfase 6 in werking gesteld, we hebben nu te maken met een pandemie.

Ohh, ik was die hele Mexicaanse ziekte al haast vergeten :cab:

ik ook,heb er niks van gehoord tot vandaag weer.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.