Jump to content
Geplaatst:
comment_1338422
De varkenspest dreigt zich te ontwikkelen tot een nationaal drama. En als er niet wordt opgepast, tot een Euro--pese catastrofe. Daarom is er niet veel in te brengen tegen het besluit van de Europese Commissie de export van levende varkens uit Nederland te verbieden. Voorlopig voor ruim een week, waarschijnlijk voor langer. Koste wat kost moet immers worden voorkomen dat de uiterst besmettelijke ziekte zich verder verspreidt.

De negatieve reactie van minister Van Aartsen (Landbouw) op de Europese beslissing valt daarom, hoe begrijpelijk ook, niet goed te praten. De minister had op zijn klompen kunnen aanvoelen dat Brussel met zo'n maatregel zou komen. Daarop kun je wachten als blijkt dat de ziekte niet beperkt blijft tot een klein gebied en tientallen varkenshouders en handelaren om kortzichtige economische redenen transportverboden aan hun laars lappen.

Het is wel sneu voor Van Aartsen, omdat het inderdaad niet aan hem heeft gelegen dat Nederland nu zo stevig wordt aangepakt. Overal heeft het ministerie van Landbouw bewondering geoogst voor de rigoureuze wijze waarop het heeft getracht de ziekte onder controle te houden. Epidemiologen die zich bezig houden met besmettelijke ziekten die gevaarlijk zijn voor de mens - de varkensziekte is dat nadrukkelijk niet - zijn zelfs jaloers. Ze zouden maar wat graag zien dat een dergelijke ingrijpende aanpak ook mogelijk zou zijn bij epidemieën die de gezondheid van mensen bedreigen.

Het ministerie van Landbouw heeft dus alles gedaan wat in zijn vermogen lag om de schade zo beperkt mogelijk te houden. Dat men daar in Brussel toch niet van onder de indruk is geraakt, riekt inderdaad een beetje naar 'stank voor dank'. Het gaat echter niet aan de Europese maatregel te beschouwen als een poging van andere varkensexporterende Europese landen concurrent Nederland het leven zuur te maken. Als de varkenspest net over de grens in België was uitgebroken, had Nederland ongetwijfeld een exportverbod voor Vlaamse varkens ondersteund.

Het is intussen te hopen dat de ziekte in Nederland zich niet verder zal verspreiden, omdat het exportverbod dan nog lang kan duren, met alle schadelijke gevolgen vandien voor de hele Nederlandse varkenshouderij. De bedrijfstak zal dat zelf in volle breedte moeten inzien en zich moeten schikken naar de maatregelen die de overheid treft. En nog zal moeten treffen: de varkenshouderij in ons land is door haar opzet uiterst kwetsbaar voor epidemische rampen doordat zoveel dieren week in week uit worden vervoerd van het ene bedrijf naar het andere. Omdat een algehele vaccinatieplicht ook om economische redenen niet haalbaar is, zal er een beter registratiesysteem moeten komen dat echt waterdicht is

Nemen jullie dit ernstig serieus?

• Reacties 313
  • Bezichtigingen 23.1k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Michael_Scofield94941
    Michael_Scofield94941

Ik ken een jongen die deze injectie heeft genomen en hij kon niet meer vooruit lopen, hij moest achteruit lopen, dat was erg, zelfs je huisarts raad je deze injectie af, omdat deze nog niet genoeg get

Featured Replies

Geplaatst:
comment_1380517
Zojuist is officieel alarmfase 6 in werking gesteld, we hebben nu te maken met een pandemie.

Ohh, ik was die hele Mexicaanse ziekte al haast vergeten :cab:

ik ook,heb er niks van gehoord tot vandaag weer.

het waren toch twee schoenen verkopers uit zwolle die besmet waren?

Geplaatst:
comment_1383033

Eerste dode Mexicaanse griep in Europa

In een ziekenhuis in Schotland is een patiënt overleden aan Mexicaanse griep. Het is het eerste dodelijke slachtoffer van het H1N1-virus buiten Noord-, Midden- of Zuid-Amerika.

De Schotse regering maakte het overlijden zondagavond bekend. In het ziekenhuis liggen nog negen andere patiënten met de Mexicaanse griep. In totaal zijn in Groot-Brittannië 1226 gevallen geregistreerd.

In de laatste telling van de Wereldgezondheidsorganisatie stond het officiële aantal H1N1-gevallen op 29.669, verdeeld over 74 landen. Het aantal doden stond vrijdag op 145.

Bron.

Dik 1200 gevallen daar, en niet eens zo heel ver weg.

Hoe groot zou de kans zijn dat het in Nederland of België ook zo 'aanslaat'?

Bewerkt: door Sentasi

Geplaatst:
comment_1383070
Dik 1200 gevallen daar, en niet eens zo heel ver weg.

Hoe groot zou de kans zijn dat het in Nederland of België ook zo 'aanslaat'?

In Amsterdam is nu ook een basisschool ontdekt waar Mexicaanse griep is. Zeker met kinderen is het erg. Die geven het door aan vriendjes en weer aan de ouders, en dan kan het snel gaan. Wat ik wel raar vond dat ze laatst in Brabant alleen de klas van de geïnfecteerde medicijnen gaven, terwijl dat kind ook gewoon buiten komt op de speelplaats.

Telegraaf.

Geplaatst:
comment_1384353

ze zeggen inderdaad. Als het ergens opduikt het zich snel kan uitbreiden. Zo heb ik ergens gelezen dat ze bang zijn dat 1/3 van Nederland besmet gaat raken. Nou ben ik het daar niet helemaal mee eens, omdat de autoriteiten het in de kiem smoren zodra duidelijk word waar het is uitgebroken. Het kan zich natuurlijk op meerdere plekken voordoen, maar zoals ik al zei dan zijn ze er als de kippen bij.

Geplaatst:
comment_1384368

Ik zat gisteren naar Editie NL te kijken, waar ook het onderwerp Mexicaanse griep aan bod kwam. Het is nu nog in een stadium dat je ongeveer 3 dagen even thuis zit met wat misselijkheid, koorts en eventueel spierpijn, en het daarna weer goed gaat. Oftewel het zelfde als met een ander griepje. Ik hoorde zelfs dat mensen die de Mexicaanse griep in dit stadium krijgen, hun immuun systeem sterker word voor dit virus, mits ze natuurlijk weer genezen. Dus ze hebben het voordeel dat hun lichaam het virus al heeft gehad, waardoor hun lichaam beter bestand is tegen deze griep variant.

Geplaatst:
comment_1385683
Nou ik hoop dat ze ziekte snel weg gaat. Voordat de hele wereld besmet is en de mensen zoals de dino's zijn uitgestorven. :N

Zover zal het nooit komen, en veel meer dan 100 doden in Europa max ook niet.

Geplaatst:
comment_1385702
Ik zat gisteren naar Editie NL te kijken, waar ook het onderwerp Mexicaanse griep aan bod kwam. Het is nu nog in een stadium dat je ongeveer 3 dagen even thuis zit met wat misselijkheid, koorts en eventueel spierpijn, en het daarna weer goed gaat. Oftewel het zelfde als met een ander griepje. Ik hoorde zelfs dat mensen die de Mexicaanse griep in dit stadium krijgen, hun immuun systeem sterker word voor dit virus, mits ze natuurlijk weer genezen. Dus ze hebben het voordeel dat hun lichaam het virus al heeft gehad, waardoor hun lichaam beter bestand is tegen deze griep variant.

Net zoals met pest daar werden sommige mensen immuun voor.ander leuk weetje:de mensen die immoon zijn voor de pest schijnen ook immuun te zijn voor aids.

Geplaatst:
comment_1385754
Nou ik hoop dat ze ziekte snel weg gaat. Voordat de hele wereld besmet is en de mensen zoals de dino's zijn uitgestorven. :N

De mexicaanse griep wordt erg overhyped. Dat komt zeer goed uit voor de ecomomie, aangezien er heel wat geld wordt uitgegeven aan middelen en mondkapjes en zo. Er zijn zelfs geruchten dat de mexicaanse griep een economisch plan is, maar daar ben ik niet zo zeker over...

Geplaatst:
comment_1385825

Dat heb ik ook gelezen/gehoord. Dat de Mexicaanse griep in de wereld is gebracht om de wereldbevolking uit te dunnen. Dat het grote word gemaakt dan dat het is is wel zeker, maar ik denk dat het Nieuws etc. Mensen wil waarschuwen voor wat er is en het daardoor misschien alleen maar erger maken. Tuurlijk is het wel mogelijk dat het zich heel erg snel uitbreid. Maar ik denk dat ze in Nederland wel voorzichtig zijn met deze griep. Overigs krijg je een betere weerstand van deze griep als je het overleefd. Dat is natuurlijk wel weer een voordeel

Geplaatst:
comment_1385953
Overigs krijg je een betere weerstand van deze griep als je het overleefd. Dat is natuurlijk wel weer een voordeel

Ja, da's een fantastisch voordeel ja :7 Maar waarom zouden ze de wereldbevolking uit willen dunnen? Ik denk dat ze dan echt wel iets gevaarlijkers hadden losgelaten, maar dit lijkt me erg sterk. Waarom zouden ze?

Geplaatst:
comment_1386155

Met mijn levenscontract voor 100 jaar ben ik er niet bang voor, tot het eind van dat contract kan mij niets gebeuren, ik heb dus nog heel wat jaren te gaan. :)

Geplaatst:
comment_1386164

Zodra er 100.000 mensen zijn geinfecteerd mogen jullie mij wakker maken.

Deze ziekte is veel minder schadelijk als bijv SARS of H5N1...

Bewerkt: door TaartJJ~!

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.