Jump to content
Geplaatst:
comment_142358

Zie voor een meer uitgebreid en beter vormgegeven artikel de pagina

Fort Baxter Air Base op WikiGTA

DISCLAIMER: Veel tekst. Ik garandeer niet dat het lezen van veel tekst in één keer onschadelijk is voor de hedendaagse jongeren. ^_^ Maar voor de echte GTA-fan is dit toch wel interessant om te weten.

In veel GTA's is het één en ander geschrapt in de uiteindelijke versie. Zo zijn bijvoorbeeld de full-winged Dodo en Darkel uit GTA III geschrapt. Ook in GTA VC is niet alles gerealiseerd wat oorspronkelijk de bedoeling was. Pastor Richards is bijvoorbeeld uit noodzaak grotendeels uit het spel gehaald.

Gisteren kwam ik echter iets veel omvangrijkers tegen wat uit het spel gehaald is: Een enorme militaire luchtbasis.

--Exhibit A--

Wanneer je naar de ingang van de huidige legerbasis gaat zie je een bord met daarop de naam 'Fort Baxter Air Base'. Air base? Ja, okee, er kan een helicoptertje landen, maar dat noem ik nog geen luchtbasis. Één zwaluw maakt nog geen zomer.

--Exhibit B--

In de intro zie je Tommy de terminal verlaten en bij Ken Rosenburg in de auto stappen. In de verte zie je een vliegtuig landen. Dat is vreemd, en wel vanwege twee redenen. Ten eerste: Als je goed kijkt zie je dat er al een vliegtuig op die landingsbaan staat, waar het landende vliegtuig eigenlijk tegen zou horen te knallen. Ten tweede: Wat nog vreemder is, is dat de landingsbaan helemaal geen landingsbaan is! Als je op de plattegrond kijkt, zie je dat de baan een scherpe bocht maakt, en naar de terminal leidt waar Tommy uit komt. Op de baan staan enkele vliegtuigen. Ook vreemd: Hoe komen die daar, en wat doen ze daar? Ze kunnen niet opstijgen, en niet wegtaxiën. Dit intrigeerde me al veel langer, maar ik heb er nooit veel achter gezocht.

--Exhibit C--

Misschien heb je van de volgende glitch wel 's eerder gezien of gehoord: De zogenaamde 'spooktoren'. Zo niet, hieronder een screen:

ghosttower1qu.jpg

Links zie je de 'blueprint' van de verkeerstoren van het vliegveld, rechts die van een flatgebouw in Little Havana, en in het midden die van een onbestaande toren. Wanneer je dichterbij komt, en het tweede eiland geladen wordt, verdwijnt de toren. Een stille getuige van een gebouw wat Rockstar geplanned had, maar uiteindelijk verwijderd heeft. Tijd voor wat meer onderzoek.

Allereerst een screen van het stadsdeel waar we het over hebben. Ik heb de jetpack functie van de Ultimate Trainer gebruikt om alles goed in beeld te krijgen.

(Betere screens op WikiGTA)

removedairbasenow8bj.jpg

--Exhibit D--

Wanneer je in dezelfde positie zit als hierboven, maar dan met het tweede eiland ongeladen (omdat je te hoog zit), zie je een soort blueprint van dat stadsdeel, het model van Vice City wat het spel gebruikt wanneer je niet in de buurt bent. En wat blijkt? Die blueprint laat de legerbasis zien zoals die oorspronkelijk geplanned was. Hieronder een screen.

(Betere screens op WikiGTA)

removedairbaseold7bc.jpg

Te zien is: Een veel grotere legerbasis. Het gebied tussen de schroothoop en de huidige legerbasis is geheel opgevuld. De losstaande terminal (Uit de intro) hoort bij de legerbasis. Achter deze terminal zijn de contouren van gestroomlijnde vliegtuigen te zien. De korte gebogen landingsbaan is recht, en veel langer, waardoor het vliegtuig uit de intro daadwerkelijk kan landen. Het vlietuig wat erop staat, staat veel verder naar voren, waardoor deze in de intro niet meer te zien zou zijn. De 'spooktoren' blijkt de verkeerstoren te zijn. Tenslotte zijn er nog enkele plekken te zien waar gebouwen, wegen en open stukken grond horen te staan.

Om alles een beetje duidelijk te laten zien, heb ik een ruwe schets gemaakt van hoe de plattegrond er eigenlijk uit had moeten zien:

removedairbasemap24bl.jpg

Naar de reden van het verwijderen van deze luchtbasis kunnen we alleen maar gissen. Misschien was er te weinig tijd om de basis te voltooien, misschien waren ze niet tevreden met het uiteindelijke resultaat, of misschien is er een geheel andere reden.

• Reacties 245
  • Bezichtigingen 52.9k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
comment_1114684

Het is inderdaad vreemd, je weet ook niet wat de motieven zijn geweest. Misschien was het teveel werk, of dacht men dat wat er nu staat beter zou zijn geweest. Het vliegveld is al redelijk groot vergeleken met de rest v/d stad, een nóg groter vliegveld zou misschien niet gestaan hebben volgens de makers.

In GTA3 werd een spectaculaire missie (Met Dodo gebouw invliegen) geschrapt vanwege de aanslagen van 9-11, waarschijnlijk is dit bij Vice City niet het geval geweest voor het geschrapte gedeelte, maar er zou een reden in die trend kunnen liggen waardoor het nu zo is geworden.

Geplaatst:
comment_1123309

Dit is een hele interessante complottheorie, inderdaad :)

Ik heb zelf ook nog een tijdje zitten lezen, en ja hoor.

Dit komt ook al voor in GTA 3, met die Dodo die oorspronkelijk in het gebouw had moeten vliegen, maar door 9/11 eruit is gehaald...

Interessant ;)

Bewerkt: door Miami-Vice

Geplaatst:
comment_1123775

Het spijt mij alvast dat dit Vice City is maar toch wil ik dit even zeggen.

In GTA3 is de dodo eigenlijk altijd al gekortwiekt (vogels onklaar maken). De Dodo vogel is niet voor niets uitgestorven. En op de site van Francis Intl. staat ook dat de dodo's alleen voor de sier zijn.

• 1 maand later...
Geplaatst:
comment_1152606

ik denk eerlijk gezegd dathet oude plan niet een grote legerbasis was, maar een groot vliegveld

dit denk ik om de volgende redenen

1 in de intro komt tommy uit de terminal die volgens vele bij de legerbasis zou horen, dit klopt dus niet aangezien je niet van het leger bent (die willen je liever dood, denk aan zes sterren/ legerbasis betreden)

2 ook weer in de intro, het vliegtuig dat daar land is een commercieel vliegtuig, geen militair vliegtuig, dit is wel mogelijk in de vorm van troepen transport, maar zeer onlogish

3 op de kaart zie je dat de landingsbaan doorgaat over een openbare weg heen, terwijl een legerbasis dat nooit zou hebben aangzien je dan (met de code van vice city teminste) ook al politie achter je aan zou krijgen als je op die openbare weg zou rijden

4 er zijn nergens tekens van een hek of muur te zien die de legerbasis van het vliegveld zou scheiden

Geplaatst:
comment_1153390
ik denk eerlijk gezegd dathet oude plan niet een grote legerbasis was, maar een groot vliegveld

dit denk ik om de volgende redenen

1 in de intro komt tommy uit de terminal die volgens vele bij de legerbasis zou horen, dit klopt dus niet aangezien je niet van het leger bent (die willen je liever dood, denk aan zes sterren/ legerbasis betreden)

2 ook weer in de intro, het vliegtuig dat daar land is een commercieel vliegtuig, geen militair vliegtuig, dit is wel mogelijk in de vorm van troepen transport, maar zeer onlogish

3 op de kaart zie je dat de landingsbaan doorgaat over een openbare weg heen, terwijl een legerbasis dat nooit zou hebben aangzien je dan (met de code van vice city teminste) ook al politie achter je aan zou krijgen als je op die openbare weg zou rijden

4 er zijn nergens tekens van een hek of muur te zien die de legerbasis van het vliegveld zou scheiden

1: Misschien is dit één van de redenen dat het militaire vliegveld (waar het eigelijk meer op lijkt) is geschrapt, omdat het andere terminal misschien niet goed was voor de intro en ze deze terminal nodig hadden.

2: Dat vliegtuig hebben ze er later ingezet dan de legerbasis lijkt mij, dus wanneer de intro zich ergens anders afspeelde zou je dat vliegtuig ook niet zien.

3: Op dat gedeelte is toch niks te zien, ze kunnen heus wel goed uitwerken dat je op dat gedeelte geen sterren krijgt. :7

4: Er zitten twee wegen en een grasveld tussen, brilletje nemen? :7

• 8 maanden later...
Geplaatst:
comment_1420807

Ik heb nog eens gekeken rondom en in Vice City maar wat ik niet snap is, als ze geen tijd hadden om die basis/uitbreiding vliegveld (omdat er in de intro een vliegtuig land, gaat het waarschijnlijk om een uitbreiding van het vliegveld) waarom hebben ze dan wel het stadion, de vuurtoren, en het brede strand gemaakt? Ik heb toen het eerste topic hier over ging een mail getuurd naar R*. Ik heb hier ook iets op terug gekregen. Ik zoek 'm nog ff op en ik post hem later nog ff.

Geplaatst:
comment_1420828

Het probleem was niet 'te weinig tijd', maar dat het Rockstar simpelweg beter leek om het vliegveld iets kleiner te maken. Zelfs nu, in de 'kleinere' versie, is het vliegveld zeer groot in vergelijking met de rest van de stad.

Trouwens, hoezo konden we volgens jou niet verder gaan in 't vorige topic?

Geplaatst:
comment_1420927

Zoals Bayside zegt, het vliegveld was te groot voor een kleine stad als VC, 4banen was er gewoon over geweest,

de 3 op de moment zijn zelfs ook nog te veel, de vuurtoren is voor het realisme: Vice Port>er moet ergens toch een vuurtoren zetten en op het linkse eiland ging dat niet. Voor het groter strand heb ik toch geen verklaring.

Het stadion is er gekomen om een extra mogelijkheid in het spel te steken.

>>> Door Flying Dutchman: Oude en nieuwe topic samengevoegd.<<<

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.