Jump to content
Geplaatst:
comment_142358

Zie voor een meer uitgebreid en beter vormgegeven artikel de pagina

Fort Baxter Air Base op WikiGTA

DISCLAIMER: Veel tekst. Ik garandeer niet dat het lezen van veel tekst in één keer onschadelijk is voor de hedendaagse jongeren. ^_^ Maar voor de echte GTA-fan is dit toch wel interessant om te weten.

In veel GTA's is het één en ander geschrapt in de uiteindelijke versie. Zo zijn bijvoorbeeld de full-winged Dodo en Darkel uit GTA III geschrapt. Ook in GTA VC is niet alles gerealiseerd wat oorspronkelijk de bedoeling was. Pastor Richards is bijvoorbeeld uit noodzaak grotendeels uit het spel gehaald.

Gisteren kwam ik echter iets veel omvangrijkers tegen wat uit het spel gehaald is: Een enorme militaire luchtbasis.

--Exhibit A--

Wanneer je naar de ingang van de huidige legerbasis gaat zie je een bord met daarop de naam 'Fort Baxter Air Base'. Air base? Ja, okee, er kan een helicoptertje landen, maar dat noem ik nog geen luchtbasis. Één zwaluw maakt nog geen zomer.

--Exhibit B--

In de intro zie je Tommy de terminal verlaten en bij Ken Rosenburg in de auto stappen. In de verte zie je een vliegtuig landen. Dat is vreemd, en wel vanwege twee redenen. Ten eerste: Als je goed kijkt zie je dat er al een vliegtuig op die landingsbaan staat, waar het landende vliegtuig eigenlijk tegen zou horen te knallen. Ten tweede: Wat nog vreemder is, is dat de landingsbaan helemaal geen landingsbaan is! Als je op de plattegrond kijkt, zie je dat de baan een scherpe bocht maakt, en naar de terminal leidt waar Tommy uit komt. Op de baan staan enkele vliegtuigen. Ook vreemd: Hoe komen die daar, en wat doen ze daar? Ze kunnen niet opstijgen, en niet wegtaxiën. Dit intrigeerde me al veel langer, maar ik heb er nooit veel achter gezocht.

--Exhibit C--

Misschien heb je van de volgende glitch wel 's eerder gezien of gehoord: De zogenaamde 'spooktoren'. Zo niet, hieronder een screen:

ghosttower1qu.jpg

Links zie je de 'blueprint' van de verkeerstoren van het vliegveld, rechts die van een flatgebouw in Little Havana, en in het midden die van een onbestaande toren. Wanneer je dichterbij komt, en het tweede eiland geladen wordt, verdwijnt de toren. Een stille getuige van een gebouw wat Rockstar geplanned had, maar uiteindelijk verwijderd heeft. Tijd voor wat meer onderzoek.

Allereerst een screen van het stadsdeel waar we het over hebben. Ik heb de jetpack functie van de Ultimate Trainer gebruikt om alles goed in beeld te krijgen.

(Betere screens op WikiGTA)

removedairbasenow8bj.jpg

--Exhibit D--

Wanneer je in dezelfde positie zit als hierboven, maar dan met het tweede eiland ongeladen (omdat je te hoog zit), zie je een soort blueprint van dat stadsdeel, het model van Vice City wat het spel gebruikt wanneer je niet in de buurt bent. En wat blijkt? Die blueprint laat de legerbasis zien zoals die oorspronkelijk geplanned was. Hieronder een screen.

(Betere screens op WikiGTA)

removedairbaseold7bc.jpg

Te zien is: Een veel grotere legerbasis. Het gebied tussen de schroothoop en de huidige legerbasis is geheel opgevuld. De losstaande terminal (Uit de intro) hoort bij de legerbasis. Achter deze terminal zijn de contouren van gestroomlijnde vliegtuigen te zien. De korte gebogen landingsbaan is recht, en veel langer, waardoor het vliegtuig uit de intro daadwerkelijk kan landen. Het vlietuig wat erop staat, staat veel verder naar voren, waardoor deze in de intro niet meer te zien zou zijn. De 'spooktoren' blijkt de verkeerstoren te zijn. Tenslotte zijn er nog enkele plekken te zien waar gebouwen, wegen en open stukken grond horen te staan.

Om alles een beetje duidelijk te laten zien, heb ik een ruwe schets gemaakt van hoe de plattegrond er eigenlijk uit had moeten zien:

removedairbasemap24bl.jpg

Naar de reden van het verwijderen van deze luchtbasis kunnen we alleen maar gissen. Misschien was er te weinig tijd om de basis te voltooien, misschien waren ze niet tevreden met het uiteindelijke resultaat, of misschien is er een geheel andere reden.

  • Reacties 245
  • Bezichtigingen 52.9k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
comment_144382

als ik me niet vergis ontbreken er ook een aantal wegen. zie maar s naar downtown.

of t zou zijn dat er gewoon een par wegen niet op die map gezet zijn

ik dacht laatst ook nog he waar is die weg naar de army base. en dat zag ik niet eens...

of is t alleen bij de race ocean drive te zien.

nou ik vind het super goed dat je dit gevonden hebt.

mijn complimenten :lantyzsign:

ik had in het intro filmpje der niet aan gedacht van ik dacht dat vliegtuig land gewoon en ik ben weer met mijn oene actie gewoon denken dat het op de grote plek (met die 2 landingsbanen en die ene die daar over heen loopt) land

ik wist dat helemaal niet.

nogmaals bedankt voor die handige informatie

oene :D

Bewerkt: door oeneboy

Geplaatst:
comment_144483

en kijk s op pagina 13 in het boekje. zien we ergens in vice city een bordje met welcome to lwaf links golf club

of hebben de mensen die gta 100% uitgespeeld hebben een straatrace met 2 hotrings gevonden??? ik kan me vergissen maar...

oene

Geplaatst:
comment_144522

ik ben het stuk waar je niet kan komen nu aant maken.. van LOD naar COLL, morgen maak ik die download baar, dan heb je het stukje legerbasis erbij..

let wel op... textures zijn lelijk :( ik ga er wat aan proberen te doen ik ben vet benieuwdt..

Geplaatst:
comment_144560

Fantastische vondst lantyz.....

Ik had nog nooit zo nagedacht over die rare kromme landingsbaan, maar inderdaad. En dat niemand ooit die kaart van de streetraces is opgevallen.....

Geplaatst:
comment_145025

maar nog ff over die sunshine autos kaart

het vliegveld is dan denk ik 2 keer verkleint

als ik rockstar was dan denk ik dat ze het daar bij het stadion wat leeg vonden

het strand niet mooi was en het vliegveld ook een beetjer briek was

en de golfbaan/brug.

als dat verbeterd is leek vice city denk ik wel mooier

nahja ik ben ook maar een oen dus... :puh:

en die pijl kan ik niet vinden, zal wel een troffee zijn zoals The Godfather al zij. en de pijlen in gta zijn toch roze???

en als er een pijl is hoeft dat nog niet te betekenen dat je er vrij kunt rondlopen???

of heb ik dat mis

oene :blink:

Bewerkt: door oeneboy

Geplaatst:
comment_145204

nou, het leek mij logisch dat als er een pijl is je er naar toe kan lopen om er in te staan en jullie hebben gelijk ik hep wat beter gekeken en hij leek ook nie zo veel op een pijl en staat ook tussen de trofeën. wel raar want hoe hebben ze die foto er van gemaakt want je kan er niet in en bij de filmpjes is het volgens mij niet op dat stukje. :huh:

Geplaatst:
comment_145284
Nu ben ik eigenlijk wel heeeeel erg benieuwd hoe GTA3 er oorspronkelijk uit heeft gezien...

ik weet zeker dat in SA ook heel veel geschapt is..., toch is dit erg logies, Ik als Modder van GTI, merk steeds meer dat ik veel dingen schap..., zo had ik 15 objecten waarvan er uiteindelijk maar 12 geschapt werden,

Toch vindt ik het niet netjes dat ze die "spooktoren" er niet uit hebben gehaalt, dit heb ik immers in 10 min voor elkaar.

Denk dat ze met SA niet veel sporen achterlaten, ze hebben immers erg veel tijd gehad...

Geplaatst:
comment_145493
Een mogelijke verklaring is dat ze in GTA Vice City al straaljagers wilde hebben en vliegtuigen. (vandaar airbase?)

Hier heb ik ook even over nagedacht, maar dit is niet echt logisch, aangezien er een vliegtuig staat op de militaire landingsbaan. Dan zou je elke keer wanneer je in een straaljager wilt vliegen je vliegtuig naar het grote vliegveld moeten taxiën, omdat de militaire startbaan geblokkeerd is door dat vliegtuig.

Even hierop terugkomend.

Een straaljager heeft geen grote startbaan en landingsbaan nodig.

Vliegdekschepen zijn immers ook niet klein, en daar gaan ze ook op en af.

Geplaatst:
comment_145497
Een straaljager heeft geen grote startbaan en landingsbaan nodig.

Vliegdekschepen zijn immers ook niet klein, en daar gaan ze ook op en af.

ja maar bij zoon vliegdekschip worden ze ook afgeschoten met katapulten en opgevange met lijnen die agter de wielen haken!

Geplaatst:
comment_145507

Nou even nog een vraagje:

Is met dat Moomapper (ofzo) of met die Jetpackcode het ook niet mogelijk om plaatjes te maken van de andere delen die veranderd zijn? Stadion, haven, golfclub, strand, vuurtoren?

EDIT: Ik vraag me trouwens af of met het verwijderen van de vliegbasis ook niet wat missies verdwenen zijn. Zou Pastor Richards soms een militair verleden hebben gehad :puh:? Want het strand is aangevuld vanwege een bijmissie, het stadion is aangevuld vanwege een bijmissie, de golfclub is verbeterd (waarschijnlijk) vanwege de missie, de vuurtoren blijft vaag. Maar zouden er dus ook missies verdwenen zijn door de inperking van Fort Baxter?

Bewerkt: door Mister Fuji

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

  • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.