Jump to content
Geplaatst:
comment_142358

Zie voor een meer uitgebreid en beter vormgegeven artikel de pagina

Fort Baxter Air Base op WikiGTA

DISCLAIMER: Veel tekst. Ik garandeer niet dat het lezen van veel tekst in één keer onschadelijk is voor de hedendaagse jongeren. ^_^ Maar voor de echte GTA-fan is dit toch wel interessant om te weten.

In veel GTA's is het één en ander geschrapt in de uiteindelijke versie. Zo zijn bijvoorbeeld de full-winged Dodo en Darkel uit GTA III geschrapt. Ook in GTA VC is niet alles gerealiseerd wat oorspronkelijk de bedoeling was. Pastor Richards is bijvoorbeeld uit noodzaak grotendeels uit het spel gehaald.

Gisteren kwam ik echter iets veel omvangrijkers tegen wat uit het spel gehaald is: Een enorme militaire luchtbasis.

--Exhibit A--

Wanneer je naar de ingang van de huidige legerbasis gaat zie je een bord met daarop de naam 'Fort Baxter Air Base'. Air base? Ja, okee, er kan een helicoptertje landen, maar dat noem ik nog geen luchtbasis. Één zwaluw maakt nog geen zomer.

--Exhibit B--

In de intro zie je Tommy de terminal verlaten en bij Ken Rosenburg in de auto stappen. In de verte zie je een vliegtuig landen. Dat is vreemd, en wel vanwege twee redenen. Ten eerste: Als je goed kijkt zie je dat er al een vliegtuig op die landingsbaan staat, waar het landende vliegtuig eigenlijk tegen zou horen te knallen. Ten tweede: Wat nog vreemder is, is dat de landingsbaan helemaal geen landingsbaan is! Als je op de plattegrond kijkt, zie je dat de baan een scherpe bocht maakt, en naar de terminal leidt waar Tommy uit komt. Op de baan staan enkele vliegtuigen. Ook vreemd: Hoe komen die daar, en wat doen ze daar? Ze kunnen niet opstijgen, en niet wegtaxiën. Dit intrigeerde me al veel langer, maar ik heb er nooit veel achter gezocht.

--Exhibit C--

Misschien heb je van de volgende glitch wel 's eerder gezien of gehoord: De zogenaamde 'spooktoren'. Zo niet, hieronder een screen:

ghosttower1qu.jpg

Links zie je de 'blueprint' van de verkeerstoren van het vliegveld, rechts die van een flatgebouw in Little Havana, en in het midden die van een onbestaande toren. Wanneer je dichterbij komt, en het tweede eiland geladen wordt, verdwijnt de toren. Een stille getuige van een gebouw wat Rockstar geplanned had, maar uiteindelijk verwijderd heeft. Tijd voor wat meer onderzoek.

Allereerst een screen van het stadsdeel waar we het over hebben. Ik heb de jetpack functie van de Ultimate Trainer gebruikt om alles goed in beeld te krijgen.

(Betere screens op WikiGTA)

removedairbasenow8bj.jpg

--Exhibit D--

Wanneer je in dezelfde positie zit als hierboven, maar dan met het tweede eiland ongeladen (omdat je te hoog zit), zie je een soort blueprint van dat stadsdeel, het model van Vice City wat het spel gebruikt wanneer je niet in de buurt bent. En wat blijkt? Die blueprint laat de legerbasis zien zoals die oorspronkelijk geplanned was. Hieronder een screen.

(Betere screens op WikiGTA)

removedairbaseold7bc.jpg

Te zien is: Een veel grotere legerbasis. Het gebied tussen de schroothoop en de huidige legerbasis is geheel opgevuld. De losstaande terminal (Uit de intro) hoort bij de legerbasis. Achter deze terminal zijn de contouren van gestroomlijnde vliegtuigen te zien. De korte gebogen landingsbaan is recht, en veel langer, waardoor het vliegtuig uit de intro daadwerkelijk kan landen. Het vlietuig wat erop staat, staat veel verder naar voren, waardoor deze in de intro niet meer te zien zou zijn. De 'spooktoren' blijkt de verkeerstoren te zijn. Tenslotte zijn er nog enkele plekken te zien waar gebouwen, wegen en open stukken grond horen te staan.

Om alles een beetje duidelijk te laten zien, heb ik een ruwe schets gemaakt van hoe de plattegrond er eigenlijk uit had moeten zien:

removedairbasemap24bl.jpg

Naar de reden van het verwijderen van deze luchtbasis kunnen we alleen maar gissen. Misschien was er te weinig tijd om de basis te voltooien, misschien waren ze niet tevreden met het uiteindelijke resultaat, of misschien is er een geheel andere reden.

  • Reacties 245
  • Bezichtigingen 52.9k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
comment_145532
Nou even nog een vraagje:

Is met dat Moomapper (ofzo) of met die Jetpackcode het ook niet mogelijk om plaatjes te maken van de andere delen die veranderd zijn? Stadion, haven, golfclub, strand, vuurtoren?

EDIT: Ik vraag me trouwens af of met het verwijderen van de vliegbasis ook niet wat missies verdwenen zijn. Zou Pastor Richards soms een militair verleden hebben gehad :puh:? Want het strand is aangevuld vanwege een bijmissie, het stadion is aangevuld vanwege een bijmissie, de golfclub is verbeterd (waarschijnlijk) vanwege de missie, de vuurtoren blijft vaag. Maar zouden er dus ook missies verdwenen zijn door de inperking van Fort Baxter?

Zeker weten dat er missies zijn geschap, niet aleen die van de het militair deel...

Geplaatst:
comment_145750

Toch vindt ik het niet netjes dat ze die "spooktoren" er niet uit hebben gehaalt, dit heb ik immers in 10 min voor elkaar.

het lijkt me sterk maar wie weet wilde ze wel dat wer hier achterkwamen op zo'n manier

kzeg nie da t zo is kheb al n heel klein vermoeden al is die kans miniem

Geplaatst:
comment_145817

Toch vindt ik het niet netjes dat ze die "spooktoren" er niet uit hebben gehaalt, dit heb ik immers in 10 min voor elkaar.

het lijkt me sterk maar wie weet wilde ze wel dat wer hier achterkwamen op zo'n manier

kzeg nie da t zo is kheb al n heel klein vermoeden al is die kans miniem

En nu in het nederlands... :rolleyes:

Geplaatst:
comment_146114

Toch vindt ik het niet netjes dat ze die "spooktoren" er niet uit hebben gehaalt, dit heb ik immers in 10 min voor elkaar.

het lijkt me sterk maar wie weet wilde ze wel dat wer hier achterkwamen op zo'n manier

kzeg nie da t zo is kheb al n heel klein vermoeden al is die kans miniem

En nu in het nederlands... :rolleyes:

Je begrijpt het wel.

Ga niet lopen mierenneuken, doe dat maar ergens anders ..

Geplaatst:
comment_146262
Mischien wilde ze wel dat ze erachter kwamen.

Okee hier een paar argumenten waarom dit 100% waar is.

- Iemand al de Tourist Guide (het bijgevoegde boekje.) opengeslagen? Je ziet hier andere Outfits, een andere Freeway, Een plaatje van een 'Police Car' die er heel anders uitziet en op de achtergrond van een plaatje (het plaatje met Life's a Bitch) dat er inderdaad een stuk extra luchtbasis was.

- Als je iets schrapt dan schrap je dat volledig, wat niet het geval is.

- Het standaard gevoel dat je kreeg toen je Vice City had uitgespeeld, er klopt iets niet.

- Wanneer je met een Jetpack (GTA Vice City Ultimate Trainer) ONDER de grond vliegt zie je ook genoeg 'interresante' dingen.

Geplaatst:
comment_146833
Mischien wilde ze wel dat ze erachter kwamen.

Okee hier een paar argumenten waarom dit 100% waar is.

- Iemand al de Tourist Guide (het bijgevoegde boekje.) opengeslagen? Je ziet hier andere Outfits, een andere Freeway, Een plaatje van een 'Police Car' die er heel anders uitziet en op de achtergrond van een plaatje (het plaatje met Life's a Bitch) dat er inderdaad een stuk extra luchtbasis was.

- Als je iets schrapt dan schrap je dat volledig, wat niet het geval is.

- Het standaard gevoel dat je kreeg toen je Vice City had uitgespeeld, er klopt iets niet.

- Wanneer je met een Jetpack (GTA Vice City Ultimate Trainer) ONDER de grond vliegt zie je ook genoeg 'interresante' dingen.

Laatste twee punten meer uitleg graag.

- Welk gevoel zou ik moeten hebben bij het eind van Vice City? En waarom?

- En wat is er onder andere dan te zien onder de grond?

Geplaatst:
  • Auteur
comment_146929

Ja, ik ook, maar ik had begrepen dat het verschil meer zit in een paar anders gevormde wagens (Waaronder de Policecar, zoals MrKookie zei) en wat andere namen. Volgens mij heeft dat niet veel met de grote wijzigingen uit dit topic te maken.

Dat de ghosttower er nog staat komt in mijn idee gewoon doordat Rockstar het over het hoofd gezien heeft. Zoiets gebeurt vrij snel, zeker als je onder tijdsdruk werkt.

Onder de grond zijn inderdaad een paar merkwaardige dingen te zien. In ieder geval herinner ik me een soort spiegelbeeld van dat hoge, gebogen hotel in Vice Point. Of dat hier iets mee te maken heeft betwijfel ik echter ook.

Tenslotte nog over de screens in de tourist guide; Het is heel goed mogelijk dat er simpelweg geen tijd meer was om geheel nieuwe screens te maken, waardoor de oude in het boekje bleven staan.

Geplaatst:
comment_148272
Ja, ik ook, maar ik had begrepen dat het verschil meer zit in een paar anders gevormde wagens (Waaronder de Policecar, zoals MrKookie zei) en wat andere namen. Volgens mij heeft dat niet veel met de grote wijzigingen uit dit topic te maken.

Dat de ghosttower er nog staat komt in mijn idee gewoon doordat Rockstar het over het hoofd gezien heeft. Zoiets gebeurt vrij snel, zeker als je onder tijdsdruk werkt.

Onder de grond zijn inderdaad een paar merkwaardige dingen te zien. In ieder geval herinner ik me een soort spiegelbeeld van dat hoge, gebogen hotel in Vice Point. Of dat hier iets mee te maken heeft betwijfel ik echter ook.

Tenslotte nog over de screens in de tourist guide; Het is heel goed mogelijk dat er simpelweg geen tijd meer was om geheel nieuwe screens te maken, waardoor de oude in het boekje bleven staan.

hoeveel mensen zitten nou in zo´n team, ik denk dat "geen tijd meer hebben" een soort van smoes is...,

wat ook een optie is:

Als wij een toren zien in VC, en wij gaan daar opaf en het schijnt een spooktoren te zijn is ook wel weer leuk, en die plaatjes in die boekjes laten ons rondneuzen om de plek te vinden...

Geplaatst:
comment_148286
hoeveel mensen zitten nou in zo´n team, ik denk dat "geen tijd meer hebben" een soort van smoes is...,

Ik denk dat Rockstar iets meer doet dan alleen met Vice City werken. Kijk al die andere games waar ze mee bezig zijn.

En als het een smoes zou zijn, wat zou dan het echte probleem zijn? Iig niet dat ze het niet kunnen maken.. :blink:

Geplaatst:
comment_148297

Ik denk niet dat het een zaak is van geen tijd, maar ik denk dat de ontwikkelaar die de aanpassing gemaakt heeft, gewoon vergeten is vergeten is zijn wijzigingen ook door te voeren in die LOD-ipl file ( islands.ipl of zo ).

Natuurlijk zou dit tijdens het testen moeten zijn gezien, maar iedereen die aan software ontwikkeling doet, weet ook dat testen altijd als laatste aan de beurt komt, en bijna altijd onder tijdsdruk staat, omdat de release datum al is vastgelegd. Het is dan logisch dat ze zich concentreren op de grote fouten, en fouten die de game-play hinderen. Dit foutje is echt minimaal, en zal niet opvallen, zolang er nog andere grote fouten inzitten.

BTW.

Ik heb nog een naar die platte grond gekeken, en naar mijn mening, was de eerdere versie helemaal geen legerbasis, maar gewoon een tweede terminal/landingsbaan van het burger vliegveld. Op een legerbasis, staan de vliegtuigen over het algemeen namelijk niet bij een terminal om mensen/goederen in te laden, maar gebeurd dit in een hangar. En natuurlijk was dit ook de terminal waar tommy aankwam met zijn vliegtuig, en dat gebeurd over het algemeen ook niet op een militaire basis ( helemaal niet als er een burger vliegveld naastligt)

En als je tenslotte naar die vage landkaart kijkt die Joriz liet zien, zie je daar allemaal outlines, die heel erg veel lijken op de gebouwen die ook op het burger vliegveld staan, en er is niets te zien wat duid op een leger-basis.

Het is dan ook mijn mening, dat in een eerdere versie het vliegveld gewoon veel groter was, en dat ze later hebben besloten dat er toch nog een leger-basis in VC moest komen, en dat ze daarvoor de helft van het vliegveld-terrein hebben opgeofferd.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

  • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.