Jump to content
Geplaatst:
comment_1372114

Toestel Air France verdwijnt van radar

Uitgegeven: 1 juni 2009 12:01

Laatst gewijzigd: 1 juni 2009 14:59

PARIJS - Een Frans verkeersvliegtuig van de maatschappij Air France wordt maandag vermist.

Het toestel met 216 mensen aan boord, onder wie twaalf bemanningsleden, is maandag boven de Atlantische Oceaan voor de kust van Brazilië van de radar verdwenen.

Het toestel was onderweg van Rio de Janeiro naar de Parijse luchthaven Charles de Gaulle, waar het om 11.00 uur had moeten aankomen.

De Airbus A330-200 is waarschijnlijk in een hevige storm boven de Atlantische Oceaan door bliksem getroffen. Dit zei communicatiedirecteur François Brouse van de getroffen luchtvaartmaatschappij Air France maandag.

Contact

Eerder liet Air France weten dat het laatste contact met het vliegtuig na ruim vier uur vliegtijd om 04.14 uur was. De automatische boodschap vanuit het toestel was dat er kortsluiting was en dat belangrijke onderdelen niet meer functioneerden.

De topman van Air France-KLM, Pierre-Henri Gourgeon, zei op een persconferentie dat "we waarschijnlijk voor een vliegramp staan". Hij beklemtoonde dat het om een nieuw toestel ging met een ervaren bemanning.

Bezorgd

Ook de Franse minister Jean-Louis Borloo houdt rekening met het ergste. Het verkeersvliegtuig zou inmiddels geen brandstof meer hebben. Dit zei Borloo aan het begin van de middag tegen de Franse radiozender France Info.

"We moeten het meest tragische scenario tegemoet zien", aldus de bewindsman. Het vliegtuig met 216 passagiers en twaalf bemanningsleden aan boord is van radars van de burgerlijke luchtvaartautoriteiten en die van militaire instellingen verdwenen, zei hij.

Het leek hem uitgesloten dat het vliegtuig is gekaapt. Het is waarschijnlijk een ongeluk, aldus Borloo.

Zoekoperatie

Braziliaanse luchtmacht is begonnen met zoeken naar het verdwenen vliegtuig. De zoekoperatie is gestart op het Braziliaanse eiland Fernando de Noronha voor de noordoostkust. Het is echter onduidelijk waar in het uitgestrekte gebied moeten worden gezocht.

Brazilië heeft op grond van internationale verdragen en zijn lange kust een erg groot deel van de zuidelijke Atlatische Oceaan onder zijn verantwoordelijkheid bij dergelijke zoekacties.

Een woordvoerster van KLM, de Nederlandse zustermaatschappij van Air France, kon nog niets zeggen over de nationaliteit van de inzittenden. Het ministerie van Buitenlandse Zaken kon evenmin zeggen of er Nederlanders aan boord waren.

Bron: nu.nl

Wat vinden jullie ervan?!

  • Reacties 91
  • Bezichtigingen 7.3k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
comment_1372258

Mag ik de vlieg(angst)hazen er even op wijzen dat het vliegtuig 1 van de veiligste vervoermiddelen ter wereld is? ^^

Het is nog altijd een ijskoude oceaan hoor. :7

Noes..:(

waarom zou dat neit kunnen? Dat het vna ene rijk land is wil nog neit zeggen dat de vliegtuigen ervan goed worden onderhouden.

Ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg dat dat bliksemverhaal voor mij meer geloofwaardiger is..:)

Geplaatst:
comment_1372266
Ook op bepaalde hoogte zijn de krachten zo enorm dat je ook geen noodlanding kan maken, volgens mij val je dan toch als een baksteen naar beneden?

Een noodlanding in de oceaan kan ook niet, want het zinkt alsnog.

Geplaatst:
comment_1372280
Vreselijk nieuws :O . Desondanks vind ik het geen rede voor angst om te vliegen, moet je nagaan 50.000 vliegbewegingen per dag alleen al in Europa. Wat dat betreft gebeuren er meer dodelijke auto ongelukken dan met vliegtuigen. Ik denk dat er geen overleven zijn, dat vliegtuig zat al enorm hoog. Als dan door noodweer alle elektronica crasht is daar niks meer tegen te doen lijkt mij. Ook op bepaalde hoogte zijn de krachten zo enorm dat je ook geen noodlanding kan maken, volgens mij val je dan toch als een baksteen naar beneden?

Die vliegtuigen zijn erop gebouwd om zeer hoge krachten te weerstaan, en zolang er lift is blijft het toestel vliegen.

Geplaatst:
comment_1372293
Vreselijk nieuws :O . Desondanks vind ik het geen rede voor angst om te vliegen, moet je nagaan 50.000 vliegbewegingen per dag alleen al in Europa. Wat dat betreft gebeuren er meer dodelijke auto ongelukken dan met vliegtuigen. Ik denk dat er geen overleven zijn, dat vliegtuig zat al enorm hoog. Als dan door noodweer alle elektronica crasht is daar niks meer tegen te doen lijkt mij. Ook op bepaalde hoogte zijn de krachten zo enorm dat je ook geen noodlanding kan maken, volgens mij val je dan toch als een baksteen naar beneden?

Die vliegtuigen zijn erop gebouwd om zeer hoge krachten te weerstaan, en zolang er lift is blijft het toestel vliegen.

was dat maar waar, een vliegtuig kan wel lift leveren, maar zolang dat neit genoeg is om de zwaartekracht en zijn eigen gewicht te overwinnen blijft hij niet in de lucht

Geplaatst:
comment_1372296
Die vliegtuigen zijn erop gebouwd om zeer hoge krachten te weerstaan, en zolang er lift is blijft het toestel vliegen.

Ik zeg erbij ik heb er niet zoveel verstand van. Maar ik neem aan dat als de elektronica crahst dat er ook allerlei motortjes uitvallen, die voor een soort stuurbekrachtiging zorgen. Waardoor je in de druk van die hoge krachten een vliegtuig bestuurbaar maakt. Als dit alles uitvalt, zie ik een piloot hoe ervaren dan ook niet bestand om met zijn spierkracht zo'n enorm vliegtuig in bedwang houden als deze neerstort... Want ik neem toch aan dat als alles uitvalt, dat je geheel toegewijd bent op je eigen, laat ik zeggen armen om zo'n ding met de neus omhoog te krijgen?

Geplaatst:
comment_1372300
Vreselijk nieuws :O . Desondanks vind ik het geen rede voor angst om te vliegen, moet je nagaan 50.000 vliegbewegingen per dag alleen al in Europa. Wat dat betreft gebeuren er meer dodelijke auto ongelukken dan met vliegtuigen. Ik denk dat er geen overleven zijn, dat vliegtuig zat al enorm hoog. Als dan door noodweer alle elektronica crasht is daar niks meer tegen te doen lijkt mij. Ook op bepaalde hoogte zijn de krachten zo enorm dat je ook geen noodlanding kan maken, volgens mij val je dan toch als een baksteen naar beneden?

Die vliegtuigen zijn erop gebouwd om zeer hoge krachten te weerstaan, en zolang er lift is blijft het toestel vliegen.

was dat maar waar, een vliegtuig kan wel lift leveren, maar zolang dat neit genoeg is om de zwaartekracht en zijn eigen gewicht te overwinnen blijft hij niet in de lucht

Als het toestel voldoende snelheid heeft is er lift, snelheid = lift, word geleverd door motorvermogen, of wanneer er geen kracht van de motoren is word de pitch bijgesteld om de juiste snelheid te blijven vliegen.

Geplaatst:
comment_1372301
Een noodlanding in de oceaan kan ook niet, want het zinkt alsnog.

Buiklanding in de oceaan, gegarandeerd dat je vliegtuig even blijft drijven en dat geeft je geneog tijd om reddingssloepen uit te zetten. Er is toch een vliegtuig geland in de oceaan, het stond in de krant...Het is dus wel degelijk mogelijk en piloten kunnen dit hoor..

Geplaatst:
comment_1372313
Een noodlanding in de oceaan kan ook niet, want het zinkt alsnog.

Buiklanding in de oceaan, gegarandeerd dat je vliegtuig even blijft drijven en dat geeft je geneog tijd om reddingssloepen uit te zetten. Er is toch een vliegtuig geland in de oceaan, het stond in de krant...Het is dus wel degelijk mogelijk en piloten kunnen dit hoor..

Ja aan de kust en eentje in de Hudson.. Landen midden op de oceaan met een storm kun je vergeten.. Golven van een paar meter, daar kun je niet op landen..

Geplaatst:
comment_1372315
Hoewel ieder vliegtuig gemiddeld wel één keer per jaar door de bliksem wordt getroffen, is vliegen veiliger dan iedereen denkt. Als een vliegtuig door de bliksem wordt getroffen, gaat het erom de elektrische stroom zo snel mogelijk naar de bliksemafleiders aan de vleugeltips te geleiden. Een aluminium vliegtuig was vroeger weliswaar een perfecte 'kooi van Faraday'. Maar door het gebruik van kunststofvezels voor vliegtuigrompen en vliegtuigvleugels moet de elektrische geleidbaarheid op een andere manier zijn gewaarborgd. Dat gebeurt door speciale, elektrische stroom geleidende aluminiumverf, bliksemafleiderstrips en elektrische schakelingen die de boordapparatuur tegen plotselinge stroomstoten moeten beveiligen. Ook is de 'huid' rondom de brandstoftanks in de vleugels zodanig verdikt dat hij voldoende weerstand biedt aan de verhitting door elektrische stromen.

Deze tekst heb je letterlijk gekopieerd van een site he? :puh::7

Ontopic: Ik vind het best wel erg wat er is gebeurd maar net zoals iemand al zei worden piloten erop getraind om op water te landen. Het maak mij niet uit hoeveel ongelukken er gebeuren met vliegtuigen, ik blijf met het doel om piloot te worden. Dat dat vliegtuig door blikseminslag is neergestort vind ik eigenlijk raar. Ik denk dat het een combinatie van verschillende factoren is wat zo vaak gebeurd bij een ongeluk. Sterkte voor de nabestaanden als er geen overlevenden zijn.

EDIT: Hierboven: Je kan wel gelijk hebben ja, golven zijn bij een storm zeer krachtig en rukken gewoon de vleugels van het vliegtuig en als dat gebeurd dan is het vliegtuig al bijna meteen verloren aangezien er dan sneller water in de romp komt.

Bewerkt: door pilot

Geplaatst:
comment_1372355

ik had het nog in een txt staan. waarom? geen idee.

dit is wat er gebeurt als je uit de brandstof raakt en je op zee probeert te landen. nou was dit wel gekaapt en was dit niet de beste maatschappij maar ik kan je er van verzekeren dat als het stormt het nog veel erger dan dit is.

als je hem niet kan zien:filmpje

edit: 10 keer gedit voordat ik doorhad wat ik fout had gedaan met het filmpje

Bewerkt: door F1Master007

Geplaatst:
comment_1372368

Ik neem aan dat er in Brazilië een jungle is.

In elk jungle is er wel een open plek.

Als de vliegtuig daar had geland in het modder was het niet zo erg als in het water.

Denk maar aan de crash van Turkish Airlines bij Schiphol.

Daar landde het vliegtuig ook in een modderige weiland.

Geplaatst:
comment_1372390
Ik neem aan dat er in Brazilië een jungle is.

In elk jungle is er wel een open plek.

Als de vliegtuig daar had geland in het modder was het niet zo erg als in het water.

Denk maar aan de crash van Turkish Airlines bij Schiphol.

Daar landde het vliegtuig ook in een modderige weiland.

het was al ver van het land toen het van de radar verdween dus dat was waarschijnlijk niet meer mogelijk maar terugvliegen was inderdaad handiger denk ik. want dan zouden ze je eerder vinden.

edit: hier nog een filmpje om te laten zien dat een vliegtuig gemaakt is om getroffen te worden door de bliksem.

en voor degene die het weer niet kunnen zien:

Bewerkt: door F1Master007

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

  • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.