Jump to content
Geplaatst:
comment_1384902

In dit topic is het de bedoeling om met elkaar ideeën over overklokken en behaalde prestaties te delen.

Wat is overklokken?

Overklokken (Engels: overclocking) is het verhogen van de kloksnelheid, oftewel het sneller laten werken van computeronderdelen dan volgens de specificatie van de fabrikant toegestaan is.

Digitale componenten werken vaak op een bepaald ritme, dat door een elektrisch signaal wordt aangegeven. Dit signaal gaat met een bepaalde frequentie van nul naar een bepaalde spanning en weer terug, en wordt het kloksignaal genoemd. De frequentie kan laag zijn, bijvoorbeeld eens per seconde, maar ook extreem hoog, zoals 3 gigahertz (3 miljard keer per seconde).

Wanneer een product (zoals een videokaart of processor) de fabriek uitkomt, heeft de fabrikant voor het product een bepaalde kloksnelheid ingesteld. Dat kan gebeurd zijn omdat het product niet hoger geklokt kon worden (bij kamertemperatuur), of omdat de fabrikant op deze manier ook de minder rijke consumenten tot zijn doelgroep kan rekenen, zonder het zinloos te maken om een duurder product te kopen. Veel processoren bijvoorbeeld zitten echter nog niet op hun absolute maximum, maar haalden bijvoorbeeld net niet de specificaties van de duurdere versie.

Wat zijn de risico's van overklokken?

Wanneer componenten uit de fabriek komen, vertonen ze over het algemeen geen gebreken en blijft de warmteproductie binnen de perken. Wanneer er overgeklokt wordt, kan het gebeuren dat een component slecht functioneert of defect raakt door bijvoorbeeld oververhitting. Overklokken is oneigenlijk gebruik van de hardware; de garantie vervalt erdoor. Dat is voor veel mensen een reden om er niet aan te beginnen. Sommige producenten zoals bv. AMD, nVidia en ABIT moedigen juist aan om te overklokken aan de hand van software-tools die te downloaden of meegeleverd zijn met het moederbord.

- Je processor of videokaart kan kapot gaan door teveel overvoltage

- Je processor of videokaart kan kapot gaan door direct een hoge kloksnelheid in te voeren.

- Je processor of videokaart kan kapot gaan als je de hitte niet binnen de perken houdt, recente CPU's zijn hiervoor beveiligd, d.w.z dat de computer automatisch uitschakelt wanneer de temperatuur te hoog is, maar videokaarten hebben deze beveiliging niet.

- Je garantie vervalt

Waar moet ik op letten als ik ga overklokken?

- Lees veel handleidingen op het internet!! Ikzelf heb uren besteed aan het lezen over overklokken voordat ik ermee begon.

- Koop een goede CPU koeler zoals een Scythe Mugen

- Kijk altijd je temperaturen na, als je temperaturen van de processor of videokaart al bij voorbaat te hoog liggen, kan je beter niet beginnen aan overklokken.

- Kijk altijd naar de stabiliteit van je processor. Bij het overklokken gebruikt een processor meer elektriciteit, dus soms moet er extra voltage worden toegevoegd om hem genoeg prik te geven. !!! LET OP !!! hoger voltage resulteert in hogere temperaturen en verlaagd de levensduur van de processor, kijk altijd wat Intel of AMD op geeft als hun maximale Core voltage!

- Zoek uit wat de maximale bus frequentie jouw moederbord ondersteunt, dit kun je meestal vinden op de website van de fabrikant of op de doos.

Hoe moet ik overklokken?- Korte samenvatting

Het overklokken van je CPU doe je in de BIOS, dat je vast wel herkent wanneer je het onderstaande plaatje ziet.

Je kan in de BIOS komen door op een bepaalde toet(combinatie) te drukken wanneer je PC opstart, dit verschilt per PC en is aangegeven bij het opstarten.

b_oc1.jpg

Overklokken doe je door de FSB bus frequentie te verhogen, maar de meeste nieuwe moederborden + bios hebben een nieuwe functie om het overklokken makkelijker te maken, je kan namelijk in procenten overklokken waardoor de FSB bus frequentie dus met x aantal procent word verhoogt. Dit gaat vaak tot 20%.

Het overklokken van de videokaart is wat simpeler, dit doe je namelijk vanuit Windows.

Voor NVIDIA kaarten zijn de volgende mogelijkheden beschikbaar:

EVGA PRECISION

22296d1209856103-new-evga-graphics-card-overclocking-utility-evga-precision.jpg

Rivatuner

rivatuner2.jpg

NVIDIA Control Panel - Officiële Software - Dit is bijgeleverd bij de NVIDIA Drivers

perf10.jpg

Voor ATi gebruikers zijn de volgende mogelijkheden beschikbaar:

ATi Overdrive - Dit is officiële ATi software die ingebakken zit in het ATi Catalyst Control Center

ati-overdrive.jpg

- Ik ben er zeker van dat er meer tools voor ATi zijn, maar ik weet daar niets over - iemand met ervaring graag hier wat aan toevoegen -

Tijdens het overklokken

- Zorg ervoor dat je niet te veel overklokt in één keer, maar dat je het in stapjes doet.

- Kijk de temperaturen van je processor/GPU na - Dit kan goed met het programma RealTemp voor Intel processoren of met Everest voor zowel Intel als AMD

news_dotd-realtemp300_full.png

- Test de stabiliteit van de processor! Dit kan je goed doen met Prime95, dit programma zet jouw processor op 100% verbruik, waardoor de temperaturen zullen stijgen en het stroomverbruik zal toenemen. Zet deze test enkele uren aan, en wanneer hij ondertussen niet uitvalt of blauw scherm krijgt kan je zeggen dat de processor stabiel is.

prime95success.gif

Help ik kan niet overklokken!

Je hebt waarschijnlijk een PC van een OEM fabrikant (Merk) zoals ASUS Packerd Bell en dergelijke. OEM fabrikanten zorgen ervoor dat het niet mogelijk is om hun processoren te overklokken, omdat ze liever geen gezeik hebben over kapotte processoren door het overklokken.

Je kan dus niet overklokken.

Waarmee kan ik mijn CPU of GPU frequentie bekijken?

CPU-z is een zeer goed programma om info over je processor te verkrijgen.

cpu-z.JPG

Voor je

GPU is GPU-z aan te raden.

GPU-Z.jpg

Ik roep iedereen die enig verstand heeft over dit onderwerp, of iets heeft toe te voegen dit in dit topic te melden. Ik weet natuurlijk niet alles zo uit m'n hoofd te typen!!

Hoe is de het de bedoeling dat wij hier onze overklokprestaties gaan delen?

Een screenshot van het programma CPU-z (of GPU-z bij het overklokken van de videokaart)

CPU-z kun je HIER downloaden.

GPU-z kun je HIER downloaden.

Voor 3DMark scores kun je terecht in dit topic

Tip: Kijk in dit topic voor uitleg over processor temperaturen!

Bewerkt: door TaartJJ~!

• Reacties 405
  • Bezichtigingen 40.1k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Posted Images

Featured Replies

Geplaatst:
comment_1523689

Uiteindelijk had het niet uitgemaakt aangezien ik mijn AMD na veel proberen niet stabiel krijg zonder debiele voltages in te moeten stellen. Zelfs bij een voltage van 1.81 en een kloksnelheid van 2.8Ghz kreeg ik na enkele seconden een fout in prime, dus ik denk niet dat ik het nog stabiel kan krijgen. Daarnaast crashed hij ook in de benchmark bij 2.8Ghz en hoger als ik 3D Mark 06 aanzet, dus ik dnek niet dat het veel zin heeft om nog door gegaan. De computer staat nu gewoon bij mijn zus op d'r kamer en ik heb de FSB op 255Mhz gezet, met een multiplier van 11. Het voltage daarbij is 1.57 Volt.

grootte kans dat je had moeten spelen met het NB, VTT of PLL Voltage om het werkend te krijgen.

Geplaatst:
comment_1524030

ik wil graag mijn Intel® Pentium® Dual CPU E2180 @ 2.00GHz (Dual Core) overclocken.

ik heb op dit moment deze cpu cooler en denk dat ik het er niet mee ga redden.

http://paradigit.com/info.php?group=3&art=10017020

weten jullie of ik met deze cpu cooler kan overclocken?

wss niet dus had ik deze op t oog.

http://www.mycom.nl/Products/View/192031.aspx

kan iemand mij vertellen. hoe ik goed kan overclocken want hier wordt alleen uitgelecht wat het is en niet echt hoe het moet.

ik heb gelezen dat je met deze cpu vlink kan overclocken en dat hij stabiel draait op 3.4ghz.

specs:

Rapport van Samir's computer

Uitgevoerd op 2-11-2009, 17:16:04

computer.gifComputer

• Fabrikant: FUJITSU SIEMENS
  • Computermodel: D2151-A2
  • Computernaam: IEFEN (in werkgroep WORKGROUP)
  • Systeemtype: x64 (64-bits) systeem

motherboard.gifMoederbord

• Fabrikant: FUJITSU SIEMENS
  • Model: D2151-A2
  • BIOS Fabrikant: FUJITSU SIEMENS // Phoenix Technologies Ltd.
  • BIOS Model: Version 5.00 R1.05.2151.A2, versie 5.00 R1.05.2151.A2
  • Aansluitingen: PCI-Express x16 (Gebruikt), PCI-Express-1 x1 (Vrij), PCI-1 (Vrij), PCI-2 (Vrij)
  • Poorten: SMsC (Muis), SMsC (Toetsenbord), SMsC (Parallel), SMsC (Serieel), SMsC (Geen), ICH7 (Geen), ICH7 (Geen), ICH7 (Geen), ICH7 (Geen), ICH7 (Geen), ICH7 (USB), ICH7 (USB), ICH7 (USB), ICH7 (USB), Intel 945G (Video), BCM5751 (Netwerk), Realtek ALC262 (Audio), Realtek ALC262 (Audio), Realtek ALC262 (Audio)

processor.gifProcessor

• Model: Intel® Pentium® Dual CPU E2180 @ 2.00GHz (Dual Core)
  • Kloksnelheid: 2000 MHz
  • Socket & Cache(s): CPU, 1024 KB L2 Cache

memory.gifGeheugen

• Grootte: 3326 MB RAM
  • Type(s): 2048 MB RAM (DDR2-667 PC2-5300 333 MHz, DIMM), 1024 MB RAM (DDR2-667 PC2-5300 333 MHz, DIMM), 1024 MB RAM (DDR2-667 PC2-5300 333 MHz, DIMM)

harddisk.gifHardeschijf

• Bestandstype(s): NTFS (C:), NTFS (F:)
  • Grootte: 694,87 GB (229,11 GB (C:) + 465,76 GB (F:) )
  • Vrije ruimte: 339,78 GB (79,23 GB (C:) + 260,55 GB (F:) )

drives.gifStations

• Type(s): C: Local Fixed Disk, D: Onbekend, E: Onbekend, F: Local Fixed Disk
  • Model(len): C: SAMSUNG HD250HJ ATA Device IDE, D: Optiarc DVD RW AD-7191A ATA Device, E: HL-DT-ST DVD-RAM GSA-H54L ATA Device, F: ST350082 0AS USB Device USB

soundcard.gifGeluidskaart

• Fabrikant: ATI Technologies Inc.
  • Model: ATI High Definition Audio Device

videocard.gifVideokaart

• Model: ATI Radeon HD 4350
  • Beeldprocessor: ATI display adapter (0x954F)
  • Geheugengrootte: 512 MB VRAM
  • Stuurprogramma: atiumd64.dll,atidxx64.dll,atiumdag,atidxx32,atiumdva,atiumd6a.cap,atitmm64.dll, versie 8.01.01.961

display.gifBeeldscherm

• Fabrikant: (Standard monitor types)
  • Model: Generic PnP Monitor
  • Schermresolutie: 1920x1080 (Breedbeeld 16:9 Onbekend)
  • Kleurdiepte: 32-bits
  • Frequentie: 60 Hz

mouse.gifMuis

• Fabrikant: (Standard system devices)
  • Model: USB Human Interface Device
  • Aantal knoppen: 2
  • Aansluiting: USB

keyboard.gifToetsenbord

• Model: Standard PS/2 Keyboard
  • Type: Enhanced (101- or 102-key)
  • Functietoetsen: 12

networkcard.gifNetwerkkaart

• Model(len): Broadcom NetXtreme Gigabit Ethernet (Ethernet 802.3)
  • Adressen: IP: 192.168.123.176, MAC: 00:19:99:2D:C3:2B, DHCP: 192.168.123.254

directx.gifDirectX

• Versie: 10.1

operatingsystem.gifBesturingssysteem

• Naam: Microsoft® Windows Vista™ Ultimate
  • Versie: 6.0.6001
  • Service Pack: Service Pack 1

info.gifGegenereerd door  fkinfotl.gifFlitskikker InfoTool (Versie 2.6.0.100)

Geplaatst:
comment_1524133

Er is inderdaad meer als alleen FSB/multiplier/vcore..

Helemaal niet aan gedacht, echt stom van me :bonk: . Ik had gelezen op verschillende fora dat ik de vcore omhoog moest doen om het probleem met Prime op te lossen, maar het kan dus ook goed zijn dat de NB of iets anders wat meer voltage nodig heeft... Ik zal het een keer uitproberen als ik tijd heb.

Geplaatst:
comment_1524136

Aangezien je met verouderde hardware werkt zou ik beginnen met je FSB wall op te zoeken, verlaag je multiplier een heel stuk, en verhoog je FSB gewoon een heel stuk om te zien of het allemaal nog stabiel loopt, anders ben je dalijk met vanalles je tijd aan het verkloten terwijl je moederbord het gewoon niet aankan.

Geplaatst:
comment_1524327

Aangezien je met verouderde hardware werkt zou ik beginnen met je FSB wall op te zoeken, verlaag je multiplier een heel stuk, en verhoog je FSB gewoon een heel stuk om te zien of het allemaal nog stabiel loopt, anders ben je dalijk met vanalles je tijd aan het verkloten terwijl je moederbord het gewoon niet aankan.

Jatter! Heb ik je geleerd tijdens LAN _O_ Young Grasshopper

Geplaatst:
comment_1524340

Ik heb duidelijk nog veel te leren :-( .

Geplaatst:
comment_1524344

tekst

Ik ken die processor wel. die Z600 is OVERKILL voor die CPU. haal een TX3 ofzow. en stel je FSB in op 333MHz dat zou genoeg moeten zijn. geheugen zal je een beetje gaan nekken, dus je zult even moeten kijken wat je CPU gaat doen. maar 333MHz moet makkelijk kun misschien zelfs zijn vcore boost.

Geplaatst:
comment_1524346

haha heb het al eens eerder gedaan hoor, wist het wel, ben alleen lui :puh:

Geplaatst:
comment_1527080

Ik heb eindelijk mijn TRUE 120 Black binnen! :D Ik ga hem vanavond even installeren en dan meteen even de resultaten plaatsen.

Een review van de koeler op tweakers.

En voor de mensen die alleen geïnteresseerd zijn in de koel resultaten:

Stock snelheid:

Idle: 22 graden

Load: 37 graden

3,2Ghz:

Idle: 23 graden

Load: 46 graden

3,5Ghz:

Idle: 24 graden

Load: 55 graden

Bewerkt: door Galiorix

Geplaatst:
comment_1528256

ik heb redelijk nice overclock gedaan

eerst was mijn hd 4350

core: 600

mem: 400

en ik heb hem overclocked en is dit van geworden

core: 700

mem: 470

als ik nog wat hoger ging(wat volgens rivatuner wel kon)

kreeg ik alllemaal kleurtjes op mijn beeldscherm die er niet hoorden

en werd me kaart ook tegen de 80 aan

dus nu is sie tijdens game 70 graden

Geplaatst:
comment_1528306

ik heb redelijk nice overclock gedaan

eerst was mijn hd 4350

core: 600

mem: 400

en ik heb hem overclocked en is dit van geworden

core: 700

mem: 470

Netjes hoor. Alleen denk ik dat je met een dergelijke kaart niet echt een grote performance boost zal ondervinden met zulke overclocks, daar zijn ze gewoon te zwak voor.

Ik zit inmiddels stabiel op 3,7 met een voltage van 1,208 maar ik wil graag het voltage nog iets naar beneden brengen omdat de temperaturen nog steeds iets te hoog zijn.

Geplaatst:
comment_1528995

Wanneer weet ik als ik de voltage hoger moet zetten :$ ??

Grtzz TBOGG

Fingerspitzengefühl! Als je je CPU zodanig overclocked dat er nog ruimte is voor meer overclock maar je systeem onstabiel wordt (BSOD'S). Dan is het tijd om het voltage op te krikken.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.