Jump to content

[Tip] Internet (snelheid / begrippen)


Sublime

Recommended Posts

Internet:

Achja.. gewoon hetzelfde typen als de vorige uitleg:

Internet, wie kent het niet.. je ziet niet voor niets dit bericht!

Snelheid:

Snelheid van het internet word in 2 verschillende soorten gemeten:

(K/M/G)Bits:

Bits (ookwel Binary digIT) is een 1 of een 0 (binair tellen). De meeste internetproviders gaan uit in Bits per Second omdat het zo meer lijkt.

(K/M/G)Byte:

Dit is het getal waar je wat meer aan hebt. een byte is 8 bits (bits betekent: by eight (met 8)). één byte staat voor 1 specifiek teken (a b of enzovoort). Op de computer word ook met Bytes geteld (1KB is dus 1 Kilo Byte (1024Bytes)). waarom 8 bits in 1 byte? Dat is gewoon afgesproken, maar er zijn nu ook computers die met meer bits werken (probleempje met het internet :puh:).

Kilo, Mega, Giga

Net als alle andere telreeksen is er met bytes kilo, mega en giga.

Byte: 1 byte

Kilobyte: 1024 bytes

Megabyte: 1024 Kilobytes: 1048576 Bytes

Gigabyte: 1024 Megabyte: 1048576 Kilobytes: 1073741824 Bytes

Terabyte: 1024 Gigabyte: 1048576 Megabytes: 1073741824 Kilobytes: 1099511627776 Bytes

**verder ga ik niet (peta, exa, zetta, yotta)**

Waarom 1024 bytes en niet gewoon 1000?:

Alles word in machten van 2 gedaan (dus 2 (macht: 10)) is 1024.

Dit heet ookwel afronden waardoor je dus eigenlijk meer geheugen hebt dan je denkt!

Ping

Ping is hoelang een pakketje (8bits) er over doet om naar de destinatie(bestemming) te gaan. een ping van bijvoorbeeld 122ms is dus 0,122 seconden (ms = milliseconden). Op zich is 122 milliseconden aardig snel maar er zijn betere verbindingen :tu: . daarintegen heb je ook verbindingen die met 400 milliseconden werken. Met websites maakt dit niet zo veel uit maar met games daarentegen wel!

Snelheid meten: Online

1. Ga naar www.whatismyip.com

2. klik op "Test your connection speed" (in de blauwe header (bovenaan))

3. Scroll naar onder en bekijk de Flash aplicatie

4. Kies een locatie waar de test moet beginnen.

5. wacht / of bekijk het proces

6. De resultaten:

1246211880-860.png

1. De ping

2. Links en Rechts de Snelheid in BITS PER SECOND (je kan het zelf omrekenen, Dit getal door 8 delen)

3. onderin met het rode vierkantje eromheen is de KILOBYTES PER SECOND

Zoals je kan zien heb ik bijna 400Kb (bytes) Download, dat is bijna een halve Mb (byte) per seconde!

De upload speed is daarentegen wat minder snel 50Kb (bytes).

Snelheid meten: Offline tool

1. Ga naar Nuria

2. Download en installeer (Vista kan het ook)

3. Klik op het Icoontje (rechts onderin in de Windows balk)

4. Kies mijn Verbinding

- LET OP! hij test jou internet als je aan het surfen / downloaden / uploaden / Online gamen bent

- Op basis hiervan maakt hij een rapportcijfer voor jou Provider (word NIET verzonden zonder jou toestemming)

1246213223-220.png

Op dit plaatje kan je zien dat mijn Internetverbinding aardig snel is maar niet perfect qua uploaden..

Tevens kan je ook Provider pakketten van anderen zien wat voor rapportcijfer deze krijgen (Andere verbindingen)

Let op!: Nuria is gratis maar download alleen van nuria.net want er zijn versies met virussen!

nog 1 klein vraagje, Mag ik jou internetverbinding snelheid weten _O_ zet het hieronder :)

Link to comment
Delen op andere websites

Ik wil wel even zeggen dat je bij die internet snelheids test niet zo erg naar de ping moet kijken.

Aangezien de server in New York staat, duurt het natuurlijk ook langer voordat het 8-bits pakketje daar is :puh:

Nog een vraag over die Nuria, maakt die je internet langzamer?

Ook zie ik er niks staan over draadloos internet?

Link to comment
Delen op andere websites

Nuria maakt je internet niet slomer omdat hij echt kijkt hoeveel je computer ontvangt en verstuurt per seconde, je computer word wel heeeeeeeeeeeeeeeeeel iets slomer :puh:

Over de draadloze manier weet ik niet zoveel te vertellen behalve dat de ping meestal wat langer duurt..

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...