Editie 1: C# (CSharp) Tutorial
C# is een taal ontwikkeld door Microsoft. C# maakt deel uit van het .Net Framework.
De syntax lijkt veel op die van java. Dus als je Java beheerst. Dan zal je ook heel snel met C# overweg kunnen.
In deze editie laat ik de basis zien van C#. Zoals hoe je bijvoorbeeld een variabel kan declareren.
Benodigdheden
- Visual Studio 2008 / 2010 (betaald) of Visual C# Express 2008 / 2010 (gratis)
Basis Regels
- C# is hoofdletter gevoelig, dus als je daar niet op let, dan heb je snel vele errors.
- Achter elke actie of declaratie moet altijd een ; teken achter, hiermee sluit je het af.
- Omdat C# deel uitmaakt van het .Net Framework moeten andere gebruikers ook het .Net Framework op de computer geïnstalleerd hebben.
Declaratie
Als je een variabel wilt declareren dan werkt dat op een hele eenvoudige manier:
De basis bestaat altijd uit:
<Type> <naam>;
En als je de variabel meteen wilt initialiseren:
<Type> <naam> = new <type>(<optionele waarde>);
Een voorbeeld:
List<string> Tekstlijst = new List<string>();
Het type is: List<string>
De naam is: Tekstlijst
De initialisatie is: new List<string>()
Als je een variabel meteen initialiseert dan geef je het meteen een waarde.
Structuur
In C# heb je over het algemeen de volgende type bestanden:
- Class Bestanden, In deze bestanden zet je de code neer. Deze bestanden hebben de extensie .cs
- Resources bestanden, hier kan je zogenaamde resources in zetten, dus bijvoorbeeld afbeeldingen. Deze bestanden hebben de extensie: .resx
Een Class bestand bestaat altijd uit:
- Namespace
- Class
Namespace
De namespace is niks anders dan een naam voor de code die binnen deze namespace staat.
Meerdere class bestanden kunnen dezelfde namespace hebben.
Standaard is de namespace de naam van de applicatie
Class
Een class bestand is het deel waar de code in komt te staan.
De class heeft een naam die standaard hetzelfde is als het class bestand waar het in staat.
Binnen de class kan je verschillende code neerzetten:
Declaratie
In de class kan je de declaratie kwijt.
Void
Een void is een stuk code wat aangeroepen kan worden, eventueel met parameters wat dan uitgevoerd word.
Voorbeeld:
private void LaatTekstZien(string tekst) { Console.WriteLine(tekst); }
Functions
Een functie is een stuk code die een waarde terug geeft. Ook hier kan je extra parameters gebruiken.
Met return geef je de waarde terug. Ook houdt hier de code op, wat daarna voor code staat zal niet uitgevoerd worden.
Voorbeeld:
private int Bereken(int a, int b, int c) { return (a * b) + c; }
Hello world?
Met deze informatie kom je al een heel eind. Tijd voor de klassieke "Hello world"!
- Start Visual Studio of Visual C# Express op.
- Ga naar File > New > Project
- Kies in dit dialoogvenster: Console Application
- Voer onderin een naam in voor je applicatie
- Rechtsboven in de hoek kies je voor .Net Framework 2.0 (de functies in de nieuwere versie's hebben we nu niet nodig)
- Klik op OK.
Je zult nu ongeveer het volgende zien:
using System; using System.Collections.Generic; using System.Text; namespace dev { class Program { static void Main(string[] args) { } } }
Bij Console applicaties heb je standaard de void Main.
Deze word meteen aangeroepen als het programma start.
Omdat we nu alles wat in deze tutorial staat willen gebruiken maken we een void en roepen die aan.
Onder de void Main zetten we de volgende code:
static void HelloWorld(string tekst) { Console.WriteLine(tekst); }
Nu willen we dat die bij het uitvoeren aangeroepen word.
Daarom zetten we in de void Main het volgende:
HelloWorld("Hello World!");
Echter als we nu het programma zullen draaien, dan verschijnt de tekst en stopt het programma. Omdat het bij het einde van de code is.
Daarom gaan we ervoor zorgen dat het programma moet wachten totdat er op een toets gedrukt wordt.
Dit kan heel makkelijk door het volgende eronder te zetten:
Console.ReadKey();
Als je nu het programma opstart zal je "Hello World!" zien staan.
Volledig Code
using System; using System.Collections.Generic; using System.Text; namespace dev { class Program { static void Main(string[] args) { HelloWorld("Hello World!"); Console.ReadKey(); } static void HelloWorld(string tekst) { Console.WriteLine(tekst); } } }
Tot slot
Dit was de C# voor deze editie!
In de volgende editie laat ik zien wat Public, Private, Static en nog veel meer betekent. Maar ook hoe je class bestanden kan aanroepen en gebruiken in je code
0 reacties
Recommended Comments
Er zijn geen reacties om weer te geven.