Hoe los jij dit op?
Stel, je bent schooldirecteur. Op een dag komt Quincy naar je toe. Hij is te laat gekomen in de klas en moet zich bij je melden. Je vindt hem een sympathieke jongen, maar Quincy is een jongen die heel vaak te laat komt. Dit is al de zovéélste keer dat hij dit kunstje flikt. Quincy geeft desondanks aan dat hij een reden heeft waarom hij te laat is. Hij verhaalt met een glimlach op zijn gezicht over dat hij de tram pakte, maar dat er iets met de bovenleiding bleek te zijn, waardoor de tram vertraagd was. Toen hij wilde instappen, werkte het kaartsysteem ook al niet goed. Tijdens de tramrit stond de brug open en vaarden er vier schepen voorbij, wat de vertraging alleen maar groter maakte. Tot overmaat van ramp sloeg de tramchauffeur één halte nodig. Die halte moest Quincy nou net hebben.
Je hoort zijn verhaal aan en zegt even bedenktijd nodig te hebben. Tijdens die bedenktijd komt Sascha binnen. Zij is ook naar je toegestuurd omdat ze te laat was. Je kent Sascha. Ze is een goede leerling, één van de beste van haar jaar en komt zelden te laat. Ook zij heeft een reden voor haar te laat komen. Ze vertelt je over de tram die ze altijd pakt als ze naar school gaat. Deze was al wat laat door - dacht ze - een defect aan de bovenleiding. Maar toen ze wilde instappen, werkte het kaartsysteem niet goed. Vervolgens stond de brug open en kwamen er wel vier schepen voorbij varen. Hierdoor raakte ze helemaal van de leg: nu kwam ze al helemaal te laat voor haar les. Ze besluit haar verhaal met een passage dat op het laatst, en dat kon er ook nog wel bij, de tramchauffeur een halte oversloeg. Die halte die zij nou nét moest hebben.
Wiens verhaal geloof je? Wat doe je om ervoor te zorgen dat je ze beiden of een enkele gepast straft (als je ze überhaupt besluit te straffen)?
19 reacties
Recommended Comments