Jump to content

De Koning

  • entries
    20
  • comments
    40
  • views
    6,027

Een geweldig en redelijk zeldzaam concept


KoningJesper

1,025 views

 Share

Er zijn genoeg shooters, genoeg RPG's, genoeg open-world games en ook meer dan genoeg multiplayer spellen. Genoeg spellen hebben een origineel concept en ook genoeg spellen weten mij langer dan 5 uur te boeien. Toch is er een concept wat lang niet genoeg wordt gebruikt in de wereld? Waarom? Ik denk dat het voor AAA-developers te risicovol is en voor indie-developers te veel werk is. Maar waar heb ik het nou over? Ik heb het over "asymmetrical multiplayer".

Wat houdt dat nou in, dat "asymmetrical multiplayer"? In de gemiddelde multiplayer-game heeft iedereen hetzelfde doel en ongeveer dezelfde middelen om dit doel te bereiken. In GTA: Online wil elke speler zoveel mogelijk geld om zoveel mogelijk bezit binnen te slepen. In Battlefield, Call of Duty of welke shooter dan ook moet je elkaar of afknallen of de de vlaggen veroveren. In asymmetrical multiplayer-games is dit anders. beide teams hebben andere doelen en (vaak) ook andere middelen. Zo heb je in de Splinter Cell-games een modus waar de ene groep uit spionnen bestaat en de andere groep uit zwaarbewapende bewakers. Beide door menselijke objecten bestuurd.

Helaas zijn hier te weinig games van. Er zijn een paar gedateerde games die dit concept gebruiken. De Splinter Cell-games zijn hier een voorbeeld van. Geweldige spellen, geweldig idee, maar helaas komt het laatste deel alweer uit 2013. Er was ook een geweldige mod voor Quake II. Deze mod heette Gloom en zorgde voor een intense strijd tussen "Marines" aan de ene kant en "Aliens" aan de andere kant. Sterke, bewapende soldaten, tegen snelle, giftige aliens. Een perfect voorbeeld van "asymmetrical-multiplayer" maar dit spel komt uit 1997 (!).

Ook de Wii-U heeft niet een enorm aantal van dit soort spellen gebracht. Bij de aankondiging van de Wii-U was mijn hoop hierop gevestigd en met het releasespel "Nintendoland" leek de console van Nintendo ook deze verwachtingen waar te maken. De modus "Luigi's Ghost Mansion" was "asymmetrical-multiplayer" in de puurste vorm. Nintendo heeft nog een paar van zulke spellen gemaakt, maar van third-partydevelopers kwam alleen het spel ZombiU dat het concept gebruikte. Hierdoor is helaas nooit de potentie van de Wii-U uitgekomen.

En dan is er nog SpyParty. En Evolve. Het eerste was een gigantisch succes. Het tweede een drama, mede door enorm slechte balancing.

Ik zou dus graag meer van dit soort spellen zien. Ik heb een paar goede ideeen, maar door een combinatie van drukte, gebrek aan motivatie en onkunnen is dit nog niet tot uitvoering gekomen. Het is ook niet makkelijk en daarom is het geringe aanbod logisch, maar hoe geweldig zou het zijn als een AAA-developer dit concept opneemt en transformeert in een geweldige bestseller...

 Share

7 Comments


Recommended Comments

Er zijn natuurlijk Adversary-modes die een gelijkaardig iets doen in Online (en wellicht andere games), maar dat is natuurlijk een kleinere schaal, het zijn vaak relatief kleine wedstrijden etc.

Zo'n concept zal voor indie-ontwikkelaars wel haalbaar zijn, zolang het een kleine schaal blijft. Vanaf dat je kijkt naar diepgaande concepten of game-elementen zal dat inderdaad niet haalbaar meer zijn voor de run-of-the-mill indie.

Link to comment

Er zijn natuurlijk Adversary-modes die een gelijkaardig iets doen in Online (en wellicht andere games), maar dat is natuurlijk een kleinere schaal, het zijn vaak relatief kleine wedstrijden etc.

Klopt de Adversary modes doen dat ook en zijn idd een leuke uitveroing hiervan knipoog.gif Vooral de Beast vs Slasher smile3.gif

Link to comment

Leuk dat je na het artikel van Nick ook weer bent gaan schrijven! Inderdaad zie je het op kleine schaal terugkomen. Over het algemeen vind ik het altijd wel een leuke manier van battlen. Ben eigenlijk benieuwd waarom er zo weinig spellen van zijn, kwestie van te kleine markt?

Link to comment

Wellicht omdat je in essentie twee quasi-games moet ontwikkelen om het goed te doen werken. Als je een shooter ontwikkelt moet je je richten op de mogelijkheden van één speler (en in multiplayer lichtjes aangepast), hier moet je twee afzonderlijke speelstijlen ontwikkelen en de daarmee komende attributen, wapens etc. Dat is wellicht iets waar men liever niet aan begint.

Link to comment

Zo'n concept zal voor indie-ontwikkelaars wel haalbaar zijn, zolang het een kleine schaal blijft. Vanaf dat je kijkt naar diepgaande concepten of game-elementen zal dat inderdaad niet haalbaar meer zijn voor de run-of-the-mill indie.

De basis ontwikkelen is denk ik wel te doen, maar balancing is heel lastig goed te doen. Helemaal voor een indie.

Ben eigenlijk benieuwd waarom er zo weinig spellen van zijn, kwestie van te kleine markt?

Wellicht omdat je in essentie twee quasi-games moet ontwikkelen om het goed te doen werken. Als je een shooter ontwikkelt moet je je richten op de mogelijkheden van één speler (en in multiplayer lichtjes aangepast), hier moet je twee afzonderlijke speelstijlen ontwikkelen en de daarmee komende attributen, wapens etc. Dat is wellicht iets waar men liever niet aan begint.

Ja dat zeker. Denk dat AAA-devs ook zijn afgeschrokken door het debacle van Evolve. Iets wat echt een geweldig idee was, maar de uitvoering...
Link to comment

Ik ben niet zo van dit soort type gametypes. Ik ben al gauw geneigd om te zeggen dat het andere team dan overpowered is omdat ze een skill gemastered hebben van iets wat ik zelf nooit zou kunnen.

Link to comment

Is R6 Siege niet een geweldig voorbeeld van een bigbudget asymmetrische multiplayer game? Weliswaar niet uitgebreid in de zin van mechanics en dergelijke, maar zeker wel als het aankomt op objectives en strategy :)

Verder wel mooi artikel Jesper met een zeer specifieke gaming-gerelateerde onderwerp. Misschien volgende keer aangeven waarom je eigenlijk dit concept zou willen zien in games, dus wat het leuker maakt de standaard shit die we gewend zijn.

Ik ben niet zo van dit soort type gametypes. Ik ben al gauw geneigd om te zeggen dat het andere team dan overpowered is omdat ze een skill gemastered hebben van iets wat ik zelf nooit zou kunnen.

Als dus eigenlijk het probleem ligt bij het zelf nooit kunnen of niet willen leren, is dat niet een probleem waar je dan bij zo een beetje iedere multiplayer game aanloopt?

Link to comment
Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...