GP Turkije: Ferrari voorop
Na een enerverende race waarin Ferrari domineert, pakt Massa de overwinning van de Grand Prix van Turkije. Achter hem finishen Raikkonen en Alonso, die met wat geluk toch nog op het podium komt. Daarnaast laat Kovalainen zien dat Renault het racen echt nog niet verleerd is.
Voor de start van de race werd bekend gemaakt dat de beide coureurs van Honda, Button en Barrichello, een motorwissel hadden gemaakt. Daardoor stonden ze beide achter de Spykers en daarmee dus op de laatste startrij. Tijdens de start bleek meteen dat de kant met de oneven startplaatsen een stuk beter weg was. Raikkonen pakte direct de tweede plaats en Hamilton moest zelfs nog even uitkijken voor Kubica, terwijl Alonso ook nog een plaats verloor aan Nick Heidfeld. Achterin raakte Fisichella Trulli, die vervolgens spinde. Wonder boven wonder raakte Trulli echter niemand en kon hij zijn weg vervolgen.
De eerste ronden bleef de kop dicht bij elkaar: het gat tussen Massa (P1) en Alonso (P6) was maar zeven seconden. Na een rondje of 8 begonnen de gaten echt te ontstaan. Kubica raakte de aansluiting met Hamilton kwijt, terwijl die weer op zijn beurt de Ferrari's niet kon volgen. In de negende ronde kwam Webber binnen met een probleem. Hij werd de pitbox ingeduwd en zijn race was over. Ondertussen kwam Alonso Heidfeld nog steeds niet voorbij.
Dat gebeurde pas tijdens ronde 17: Heidfeld maakte zijn stop, net als Coulthard en Rosberg, en nu had Alonso vrij baan. Een ronde later kwam hij samen met Raikkonen binnen en bleef hij voor Heidfeld. Het gat was nu echter wel zo groot geworden dat Alonso nauwelijks meer kans maakte op een podiumplek. Dat was na de stops van Massa en Hamilton erg duidelijk. Hij had 20 seconden achterstand op teamgenoot Hamilton, die vierde lag. De race werd geleid door Heikki Kovalainen en Renault leidde dus voor het eerst sinds 2006 weer een wedstrijd. Dit was natuurlijk van korte duur toen Kovalainen zijn stop maakte.
In ronde 22 komt Sutil binnen. Hij heeft een probleem en wordt netals Webber de pitbox ingeduwd. Na de auto gereset te hebben, kan de jonge Duitsers echter, zij het met wat wegrijproblemen, zijn weg vervolgen. Als de tweede serie pitstops eraan zit te komen, zit Raikkonen erg dicht achter Massa. Tijdens de pitstops is het dus de vraag: welke Ferrari maakt het snelst zijn stop? Massa komt een ronde later de pits in en komt toch enkele seconden voor Raikkonen terecht. De race lijkt voor de Braziliaan te zijn.
Hoe onvoorspelbaar de Formule 1 kan zijn, bleek uit het feit dat Hamilton in ronde 42 plotseling een lekke rechtervoorband krijgt. Hamilton schiet rechtdoor, maar kan zijn weg vervolgen. Alonso en de Ferrari's halen hem in en nu is Hamilton de man die het podium aan zijn neus voorbij ziet gaan. Het team doet vervolgens goed werk door Hamilton meteen na de stop van Alonso te helpen. Hamilton valt echter wel terug tot achter Heidfeld en heeft wat beschadigingen aan de voorvleugel.
Met maar één uitvaller in 58 ronden wint Massa voor Raikkonen, die nog wel de snelste rondetijd laat noteren. Op het circuit waar Massa vorig jaar zijn eerste pole en overwinning pakte, herhaalt hij dat kunstje opnieuw. Alonso blijft voorlopig de enige coureur die tot nu toe altijd op het podium heeft gestaan in Turkije.
Uitslag
1. Massa
2. Raikkonen
3. Alonso
4. Heidfeld
5. Hamilton
6. Kovalainen
7. Rosberg
8. Kubica
9. Fisichella
10. Coulthard
11. Wurz
12. Schumacher
13. Button
14. Davidson
15. Liuzzi
16. Trulli
17. Barrichello
18. Sato
19. Vettel
20. Yamamoto
21. Sutil
DNF Webber
Door: Thundercover
1 reactie
Recommended Comments