Alonso bekroont dominantie
Op de thuisgrond van Ferrari pakt McLaren een ijzersterke dubbel. Massa lijkt de race om het kampioenschap te verliezen als hij na enkele ronden stil valt met een mechanisch probleem.
Als de coureurs hun auto's op de startopstelling neerzetten, valt meteen de schuin staande auto van Hamilton op. Zo te zien wil hij duidelijk Massa voorblijven en als de lichten uit zijn, worden de tekens waarheid. Hamilton dwingt de snellere Massa op het gras, terwijl hij rechts moet oppassen voor Heidfeld. Raikkonen is ook goed weg, maar Hamilton wordt aangetikt door Massa, waardoor de Ferrari's het nakijken hebben. BMW sluit aan op plaats 5 en 6, gevolgd door Kovalainen en Rosberg.
Voor het einde van de eerste ronde komt Vettel binnen voor zijn eerste stop. Hij valt terug tot de laatste plek, maar heeft daar niet zoveel last van als David Coulthard in de tweede ronde zijn voorvleugel verliest en in volle vaart rechtdoor schiet. Nu blijkt dat niet alle grindbakken moeten worden vervangen door asfalt, want het grind remde de auto aardig af, in tegenstelling tot wat asfalt gedaan zou hebben. Bij het uitstappen lijkt Coulthard nog wel last te hebben van zijn linkerhand. De Safety Car komt naar buiten en binnen een mum van tijd rijdt het hele veld erachter, met de aangesloten Vettel.
Bij de herstart komt iedereen goed weg. Fisichella schiet nog wel even rechtdoor en moet zijn plek afstaan aan Davidson. Het duurt echter tot halverwege de race eer Fisichella Davidson weer terug kan pakken. In ronde 9 komt Massa plotseling binnen. Het is nog veel te vroeg voor een stop en dus lijkt er meteen een probleem te zijn. Hij valt terug tot P21 en komt een ronde later met trage snelheid opnieuw binnen. Nu parkeert hij zijn auto in de pitbox en de monteurs beginnen aan reparatiewerkzaamheden. Na enkele ronden blijkt het dan echt over te zijn voor Felipe Massa.
De middenmoot zit ondertussen erg dicht bij elkaar. Slipstreamen is hier, in tegenstelling tot andere circuits, wel goed mogelijk en vandaar dat er diverse inhaalacties waren. Zo ging Button Rosberg voorbij, was het enkele ronden later weer andersom en was er een mooi gevecht tussen Fisichella en Davidson. Vooraan gebeurde er niet veel. Tussen de McLaren en Raikkonen lag een enorm gat, waardoor de pitstops ook niet echt van belang waren.
In ronde 23 komt Kubica voor zijn eerste stop binnen. De krik vooraan is kapot en komt daardoor niet goed onder de voorvleugel. Het verwisselen van de voorbanden lukte dus niet en toen het eenmaal gelukt was, zat de krik vast onder de voorvleugel. Een pitstop van 17 seconden en een terugval naar P11 was het gevolg. Er waren tevens erg veel mensen die maar één stop deden. Normaal wordt een twee-stop-strategie aangehouden, maar dit jaar dus niet.
Al snel blijkt dat Raikkonen ook tot de één-stoppers behoort. Als Hamilton dan ook zijn tweede stop maakt, komt hij achter Raikkonen terecht. Twee ronden later remt Hamilton Raikkonen met blokkerende voorwielen op een briljante wijze uit. De een-twee van McLaren is een feit. Raikkonen kan het tempo van de McLaren niet meer volgen en in de slotfase kan zelfs Vettel hem bijhouden.
Ondertussen is Kubica bezig met een opmars: in ronde 45 gaat hij Rosberg voorbij en komt daarmee terug op de vijfde plaats, waar hij voor zijn eerste stop reed. Ver daarvoor rijdt Alonso acht ronden later als eerste over de finishlijn. Hamilton wordt tweede, gevolgd door Raikkonen en ver daarachter Heidfeld. Button doet tevens goede zaken voor Honda, door zijn tweede punt van het jaar te pakken.
Uitslag
1. Alonso
2. Hamilton
3. Raikkonen
4. Heidfeld
5. Kubica
6. Rosberg
7. Kovalainen
8. Button
9. Webber
10. Barrichello
11. Trulli
12. Fisichella
13. Wurz
14. Davidson
15. Schumacher
16. Sato
17. Liuzzi
18. Vettel
19. Sutil
20. Yamamoto
DNF Massa
DNF Coulthard
Door: Thundercover
1 reactie
Recommended Comments