Jump to content

Thundertje's Blog

  • artikelen
    266
  • reacties
    577
  • bezichtigingen
    85747

Formule 1 Circuits


Typhoon

627 bezichtigingen

F1Bulletin3.png

Goedendag allemaal. Dit artikel gaat over de Circuits in de Formule 1. Ik kies er paar uit, en daar geef ik jullie dan info over, zodat jullie als de rijders daar eens komen, helemaal up-to-date zijn!

We gaan beginnen met de circuit waar de meeste races zijn gehouden, de Autodromo Enzo e Dino Ferrari!

De Autodromo Enzo e Dino Ferrari is een circuit in Imola, wat weer ligt in het mooie land Italië. Als je in Bologana bent, en dan Zuid-Oostelijke richting rijdt in de bossen vlakbij de rivier Santerno zit het Autodromo Enzo e Dino Ferrari. Je zou wel kunnen denken; Waarom heet het zo? Nou, het is vernoemd naar de oprichter van Ferrari; Enzo Ferrari. Zijn zoon Enzo Ferrari is op jonge leeftijd overleden, het is dus ook naar hem vernoemd. Als de rijders daar zijn, heet het niet de Autodromo Enzo e Dino Ferrari, maar de Grand Prix van San Marino.

Er zijn helaas ook herinneringen aan deze circuit, want Roland Ratzenberger en Ayrton Senna zijn hier gecrasht en helaas overleden in 1994. De track ziet er makkelijk uit, maar de bochten zijn best moeilijk. Hier hebben jullie een foto van bovenaf.

gran-premio-san-marino_large.jpg

Hier is het erge filmpje van Senna, die hier zijn dood moest vinden.

http://www.youtube.com/watch?v=ce-RAUZuQyg...ted&search=

Het is tevens ook een van de oudste circuits van de Formule 1!

We gaan nu door met een ander circuit, namelijk de Spa-Francorchamps in België!

Spa-Francorchamps

De Spa-Francorchamps is een circuit in België, in de provincie Luik om precies te zijn.

In 1950 werd besloten dat in Spa-Francorchamps de jaarlijkse Grand Prix van België werd georganiseerd. In 1970 werd opeens gestopt met de Grand Prix rijden in België, wegens protesten van piloten. Na 13 jaar te moeten hebben wachten, kwam de Grand Prix in 1983 weer terug in België. Het was helaas niet gelijk een nieuwe droomstart want het werd uitgesteld omdat de F1 wagens het nieuwe asfalt helemaal kapot werden gemaakt. In 1984 werd in Zolder voor de laatste keer daar de Grand Prix gehouden. Sinds 1985 werken ze de races af in Spa-Francorchamps. De meeste coureurs vinden deze circuit de beste van allemaal omdat het nog steeds heel mooi en oud eruit ziet. Ook Thundercover is het eens, maar hij moet toegeven dat het een van de mooiste is, waarom? Thundercover: omdat het gewoon prachtig ligt met die heuvels en midden in de natuur, en natuurlijk met eau rouge.

Hier komt een filmpje van de wedstrijd in 2007 op de Spa-Francorchamps!

http://www.youtube.com/watch?v=2gFppRd52OU

De top 3 van onze redacteurs:

Mirr:

1.Spa

2.Sepang

3.Sezuka

Waarom dan?

Mirr: Nou Spa ging ik altijd naar toe. Daarbij heb ik Schumacher daar wereldkampioen zien worden. Sepang is in de regen een vet circuit. En Sezuka is snel en vaak word daar de titel beslist

Thunder:

1. Interlagos (Brazilië)

Ik vind dit het mooiste circuit, omdat het erg heuvelachtig en hobbelig is. Daarnaast zijn er natuurlijk prachtige races op geweest, bijvoorbeeld in 2003 en 2006.

2. Zandvoort (Nederland)

Prachtige ligging in de duinen en de bochten zijn natuurlijk ook prachtig.

3. Spa-Francorchamps (België)

Lang circuit in de heuvelachtige bossen met de mooiste bocht ter wereld (Eau Rouge).

Gtaboy107:

1. Circuit Monaco

2.Spa-Francorchamps

3. Autodromo Nazionale Monza

Waarom dan?

Gtaboy107: Monaco heeft mooie bochten, en je moet echt goed opletten want voordat je het weet crash je.

2. Spa heb ik gekozen omdat het gewoon prachtig is in de natuur, echt mooi!

3. Omdat het goede races zijn geweest, en de snelste!

Gtaboy107’s column

Deze keer gaat mijn column over de Circuits!

Circuits van de F1, het kan zo mooi als in een sprookje zijn, maar het kan ook zo erg zijn. Een crash is het ergste wat je kan overkomen, helemaal als dan de dood je opwacht. Denk aan Ayrton Senna of Roland Ratzenberger. Ze zeggen ook wel van: Je moet hier de bocht goed nemen, niet scherp of wel scherp. Maar soms lukt dat gewoon niet, omdat je met te harde snelheid gewoon wil afremmen voor de bocht. Dat zijn de risico’s van F1-Coureur zijn. Je denkt dat het zo goed kan gaan, maar niet altijd lukt het. Wij(De liefhebbers van de F1), hebben mazzel dat dodelijke crashes niet vaak meer voorkomt, maar het was bijna weer gebeurd in 2007, ik denk dat iedereen het wel weet van Robert Kubica! Hij heeft echt mazzel gehad dat slechts zijn enkel verstuikt was na die erge crash. Hij zou ook dood kunnen zijn en kon hij het niet meer navertellen. Toen Ayrton Senna crashde en Roland Ratzenberger ook, was ik nog niet geboren, ik zou dat jaar wel geboren worden. Mijn opa hield ook van de F1, naast voetbal. Hij is overleden, maar had mij veel over de F1 en crashes verteld.

Deel 2 komt volgende keer.

En dit was het alweer jongens en meisjes, dames en heren. Ik hoop dat jullie genoten hebben. Commentaar? Iets wat je opvalt? Mijn Postvak is nooit vol, dus stuur gerust een mailtje hoor!

Nog een prettige dag verder!

Door: Gtaboy107

2 reacties


Recommended Comments

Gast
This blog entry is now closed to further comments.
×
×
  • Create New...