Waterspektakel in Duitsland
Fernando Alonso heeft op spectaculaire wijze de Grand Prix van Europa gewonnen. In absurde race ging de wereldkampioen met nog vijf ronden te gaan op fabelachtige wijze voorbij aan Felipe Massa, in een verregend slotstuk van een race, die vanaf de start in het teken stond van het verraderlijke weer. Felipe Massa werd tweede, Mark Webber behaalde zijn eerste podium van het jaar. Lewis Hamilton en Kimi Raikkonen scoorden niet.
In de verte kwamen de regenwolken al aandrijven, maar de race ging op een droge baan van start. Kimi Raikkonen behield de leiding, voor Massa die een superstart had. Ook Hamilton was uitstekend weg en lag na drie bochten al op de vierde plaats, maar kreeg een lekke band in het gedrang, waar ook de beide BMW's elkaar raakten, waardoor Kubica achterstevoren ging. Halverwege de eerste ronde kwam de regen.
Chaos. De een na de ander schoof van de baan en iedereen wilde zo snel mogelijk regenbanden hebben. Raikkonen wilde naar binnen, maar onderstuurde machteloos de baan weer op. Wie het wel haalde, kon het zo gewenste rubber bemachtigen. En dat was nodig. De regen ging over in een absolute wolkbreuk en het water stroomde over de baan. In de eerste bocht vlogen Sutil, Hamilton, Rosberg, Button, de beide Toro Rosso's allemaal tegelijk van de baan. Hamilton hield zijn auto aan de praat en kon zijn weg vervolgen, toen hij nota bene door de kraanwagen uit het grind was gehaald.
De grote winnaar in de moesson was niemand minder dan Markus Winkelhock. De Duitser was na de opwarmronde al naar binnen gegaan voor regenbanden en vond zich, toen de spray was gedaald, terug aan de leiding van de race. Voor het eerst in de historie van de Formule 1, reed een Spyker aan kop van de wedstrijd.
De chaos op de Ring was compleet. De baan stond blank, Liuzzi spinde van de baan, waarbij hij nog maar net de safety car miste en tegen de kraanwagen tot stilstand kwam, Heidfeld riep over de boordradio dat de omstandigheden onmogelijk waren en iedereen vergde het uiterste van zijn kunnen om op de baan te blijven. De wedstrijdleiding wist genoeg. Code rood. Iedereen zette op het rechte stuk de auto stil en wachtte tot de baan wat beter te berijden was.
Op de pitmuur krabten verschillende teambazen zich achter het oor naar aanleiding van de actie van Lewis Hamilton. De Brit bleef koppig in de auto zitten nadat hij van de baan was geschoven en hield de motor aan de praat. Toen de kraanwagen kwam om de McLaren te bergen, bleef Lewis zitten. Hij werd weer op het asfalt gezet en vervolgde zijn weg. Op de startopstelling werd de McLaren naar achteren geduwd en mocht Hamilton het opnieuw gaan proberen, zij het met een ronde achterstand.
De bui was van korte duur en na een half uur ging de race opnieuw van start, achter de safety car. Hamilton mocht iedereen inhalen en kreeg zijn ronde achterstand terug. McLaren gokte erop dat de regen uitbleef en Hamilton kreeg snel slicks gemonteerd, toen het veld weer losgelaten werd. Markus Winkelhock kon bij de herstart slechts een paar meter genieten van zijn leidende positie, want het hele veld denderde hem voorbij. Massa pakte de leiding, voor Alonso, Coulthard en Webber. Hamilton had het zwaar op zijn slicks en schoot even van de baan, waardoor hij weer een ronde achterstand kreeg.
Kimi Raikkonen deed ondertussen zijn uiterste best om Heikki Kovalainen te passeren voor de vijfde plaats, maar de Renault-coureur liet zich de kaas niet van het brood eten. In een prachtig wiel-aan-wiel-gevecht versloeg Kovalainen zijn landgenoot, maar de Ferrari-rijder was niet van plan om op te geven. In de elfde ronde reed Hamilton de snelste ronde op zijn slicks, waardoor het duidelijk was dat de baan droog genoeg was om op droogweerbanden te rijden. Raikkonen was een van de eersten die binnenkwam voor het nieuwe rubber, een ronde later gevolg door Massa en Alonso. De Braziliaan behield de leiding.
Hamilton vloog op zijn slicks en passeerde andere auto's alsof ze er niet reden. Hij ontdeed zich vlot van zijn ronde achterstand, toen de rest van het veld binnenkwam voor nieuwe banden. Het heroische optreden van Markus Winkelhock kwam ten einde, toen zijn auto stilviel in ronde vijftien. Vier ronden later was het over voor Ralf Schumacher, toen Nick Heidfeld iets te enthousiast voorbij de Toyota wilde komen in de laatste bocht. Ralf werd van de baan gedrukt en kon uitstappen. Heidfeld wist dat de schuld bij hem lag en bood een ronde later zijn verontschuldigingen aan door de hand op te steken op de plek waar Ralf was gestrand. Even later was Sato de volgende uitvaller, met hydraulische problemen.
Vooraan begon Felipe Massa uit te lopen op Alonso, die weer de hete adem van Kimi Raikkonen in zijn nek voelde. Alonso pareerde echter en reed weer wat weg bij de Ferrari. De race stabiliseerde enigszins op een droge baan. Hamilton bleef achteraan rondrijden en was veel sneller dan de mannen voor hem, maar had een gigantische achterstand op de top-drie. Fisichella was de eerste die eraan moest geloven. Hamilton passeerde de Italiaan op buitengewoon fraaie wijze in de chicane.
Met nog 26 ronden te gaan kreeg Kimi Raikkonen grote problemen. De gang was uit zijn Ferrari op het rechte stuk, waarna hij weer ietsje snelheid kreeg, maar de pits werd net niet gehaald. Kimi kon uitstappen en liep balend terug naar het team. Felipe Massa behield de leiding na zijn derde stop, voor Alonso. Toen iedereen naar binnen was gekomen, lag Mark Webber derde, voor Alex Wurz en Heikki Kovalainen.
Lewis Hamilton reed ondertussen een paar seconden voor Massa op de baan, maar lag wel bijna een ronde achter. Voor het eerst in zijn F1-loopbaan kreeg Hamilton vervolgens een blauwe vlag en moest hij plaatsmaken voor de leider in de wedstrijd.
Met nog tien ronden te gaan kwam de donkere wolk die boven de baan ging vervaarlijk dichtbij en kwam Heikki Kovalainen binnen voor intermediates. Een gok van Renault, dat alles of niets speelde.
De regen kwam. Met nog een handvol ronden te gaan begon het te druppelen en iedereen dook naar binnen voor intermediates. Fernando Alonso kwam er op een natte baan achter dat hij veel sneller was dan Massa en liep met reuzensprongen in op de Braziliaan. Massa probeerde alles om de Spanjaard achter zich te houden en gooide alle gaten dicht. Alonso liet zich niet afbluffen en dook met nog vijf ronden te gaan op magistrale wijze voorbij aan de Ferrari. Het was een inhaalactie op het scherpst van de snede, de beide heren raakten elkaar, maar konden door.
Massa kon niet langer aanvallen en Fernando Alonso behaalde zo zijn derde zege van het seizoen. Toen de kemphanen waren uitgestapt, was duidelijk dat de manoeuvre van Alonso niet in goede aarde was gevallen bij Massa en de twee stonden hevig te bekvechten, voordat ze het podium beklommen. Naast een uitzinnige Alonso stond niet alleen een boze Massa, maar ook een zeer blije Mark Webber, die zijn eerst podium van het jaar behaalde, door Alex Wurz net voor te blijven.
David Coulthard werd vijfde, voor Heidfeld, Kubica en Kovalainen. Lewis Hamilton kwam anderhalve seconde tekort op de achtste plaats en bleef derhalve voor het eerst buiten de punten, waardoor Alonso nu nog maar twee punten achterstand heeft op zijn teamgenoot in de strijd om de wereldtitel. In een strijd op leven en dood heeft de Spaanse furie het gewonnen van de het Braziliaanse temperament. Het kampioenschap vaart er wel bij.
1 F. Alonso
2 F. Massa
3 M. Webber
4 A. Wurz
5 D. Coulthard
6 N. Heidfeld
7 R. Kubica
8 H. Kovalainen
9 L. Hamilton
10 G. Fisichella
11 R. Barrichello
12 A. Davidson
13 J. Trulli
Niet gefinisht
14 K. Räikkönen
15 T. Sato
16 R. Schumacher
17 M. Winkelhock
18 N. Rosberg
19 V. Liuzzi
20 S. Speed
21 A. Sutil
22 J. Button
--Geschreven door Typhoon, thx to F1update--
6 reacties
Recommended Comments