Jump to content

OWN

  • artikelen
    5186
  • reacties
    17587
  • bezichtigingen
    1580309

Editie 92 - Crew Insight


PatrickW

409 bezichtigingen

Hoeveel procent heb je GTA Vice City uitgespeelt?  

91 leden hebben gestemd

  1. 1. Hoeveel procent heb je GTA Vice City uitgespeelt?

    • 10%
      5
    • 20%
      6
    • 30%
      1
    • 40%
      2
    • 50%
      11
    • 60%
      6
    • 70%
      4
    • 80%
      7
    • 90%
      40
    • 100%
      0

This poll is closed to new votes

crewinsightzb5.png

Deze rubriek is geschreven door Dutchy3010!

De Release van GTA IV

Door de ogen van een crewlid

Vandaag zal ik jullie wat vertellen hoe ik de release van GTA IV heb beleefd.

Ik weet nog goed dat ik best benauwd was voor de release van GTA IV wat betreft het forum. In de tijd dat ik crewlid was, was er nog geen GTA uitgekomen, althans, geen waarvan veel verwacht werd (de stories dus niet meegerekend). Sterker nog, in de tijd dat ik op het forum ben niet. Al enige tijd modereer ik de GTA IV sectie op dit forum, en naarmate de release dichterbij kwam werd het ook steeds drukker daar. Ik heb een lange tijd de GTA SA-sectie gemodereerd, wat destijds het drukste forum was, maar in zijn hoogtijde tijdens mijn moderatorschap was het niet zo druk als de laatste week voor de release bij GTA IV. Er waren zeker 2 pagina's vol met topics waarop in één dag gereageerd werd. Spam en ruzies waren aan de orde van de dag, zoals bijvoorbeeld de console-wars. Een moeilijk forum om te modereren.

Toen GTA IV drukker en drukker werd, was ik maar met één andere moderator: PatrickW. In het begin ging dat nog goed, maar het was gewoon teveel. Als ik alles tot in de puntjes zou willen modereren, zoals ik in GTA SA altijd deed, zou ik elke dag driedubbel moeten beleven. Iets wat natuurlijk onmogelijk is. En dan volgen er PM's die je ergens op wijzen. Eigenlijk vind ik dit helemaal niet erg, als iets uit de hand loopt heb ik veel liever dat iemand mij een PM stuurt om daarop te wijzen, dan dat diegene in het topic reageert om de boel rustig te houden. Dat loopt meestal uit de klauwen...

Maar goed, om weer verder te gaan met mijn verhaal (ik wijk een beetje af :engel:), ik was dus benauwd voor de release. Als het al zo ongelooflijk druk was voor de release, hoe druk zal het dan wel niet zijn ná de release? Als je even in het GTA IV forum kijk, weet je het antwoord al: nog drukker. Het is nu rond 14.00 's middags, en er staan al 3 topics op de volgende pagina waar op 15 juni op gereageerd is. En dat terwijl het forum meestal 's avonds drukker is dan 's middags, al is dit natuurlijk wel een weekend dag.

Toch viel het mee. We hadden verwacht dat het veel drukker zou worden, wat ook waar is, maar dat het ook erg moeilijker wordt om te modereren. Dat viel op zich wel mee, want mensen gingen niet meer 100x voorspellen wat er zou gebeuren, maar gingen vertellen wat hun ervaringen zijn en hulp vragen met missies. Ik denk dat je zelf wel voor kunt stellen dat dat een stuk minder moeilijk is, dan bepalen wanneer iemand te ver gaat in aantal posts of inhoudelijkheid daarvan, of bijvoorbeeld de meest nutteloze topics.

Toch zou ik geen ander forum willen. De meeste van jullie zien in mij een actieve moderator, en dat ben ik ook. Naast de GTA IV-sectie modereer ik namelijk ook de modding-sector, en dat is (gelukkig) een grote uitdaging. Toch is het soms lastig, vooral als je weer eens onder vuur ligt omdat je niet optreed zoals leden graag willen. Een goed voorbeeld hiervan zijn de welbekende spoilers. Sommige mensen willen iets niet weten, maar kijken toch in bepaalde topics omdat ze niet weten dat daarin spoilers staan. Die willen dus dat mensen de

spoilertag

gebruiken. Maar daartegenover staan de mensen die zeggen dat als je het verhaal niet wilt weten, je ook niet in het betreffende subforum moet kijken: je weet immers nooit of er een spoiler staat. Deze twee groepen staan dus loodrecht tegenover elkaar, wat moeten wij als crew daar nou mee? Simpel: een compromis zoeken. In de huidige regels is de compromis, door duidelijk aan te geven dat er spoilers in staan in de ondertitel (zodat de mensen die geen spoilers willen zien gewaarschuwd worden), en als dat er niet in staat spoiler-tags te gebruiken. Natuurlijk zijn ook hier weer mensen het niet mee eens, getuigen sommige posts. Maar wat moeten wij dan, een kant kiezen? Ik denk niet dat de andere kant daar zo gelukkig mee is... Deze regels hebben regelmatig geleid tot ruzies in het subforum, en meestal verwijder ik die gewoon. Een voorbeeld van zo'n discussie zoeken was niet bepaald lastig, want i.p.v. dat ik heel mijn inbox af moest zoeken kon ik nu gewoon in de prullenbak van het forum de zoekfunctie gebruiken. Ik ben niet lui, ik ben gemakkelijk :D. Hier komt het voorbeeld (een klein gedeelte van de discussie):

bedankt eikel nou weet het ik hele verhaallijn erg bedankt

doe het dan in een spoiler

Zucht. Er staat nota bene "mogelijke spoilers" in de topictitel. Je kunt toch niet een heel topic in spoilers gaan zetten, dat leest voor geen meter.
Nou nou niet zo ruig Persoon 1 probeert allen maar te helpen,zodat de speler(s) weten hoe Niko aan zijn kleine teen moet krabben.Althans ik heb er niet veel aan maar misschien andere mensen wel.
]@topicstarter: bedankt eikel nu weet ik de hele

focking

verhaallijn terwijl ik pas op de helft was :duh: volgende keer Spoilers gebruiken omdat erg veel mensen de verhaallijn nog niet uitgespeeld hebben omdat ze ook een leven hebben :puh:

Het staat gewoon in de titel, dus als je zo lui bent niet uit je doppen te kijken is het eigen schuld, dikke bult. Overigens lees je niet verder wanneer je Ivan ziet en je wilt geen spoilers zien, je weet dan dat dit gaat komen.

Zoals je ziet doen er veel mensen aan mee, en dan valt dit voorbeeld nog mee: men blijft niet op elkaar reageren zoals soms wel het geval is...

Het GTA IV forum wordt dus gekenmerkt door ruzies, maar ook door spam. Veel nieuwe leden die het postcount-getalletje erg belangrijk vinden, zijn te vinden in het GTA IV forum. Logisch gevolg is dan natuurlijk dat er veel spam is. Wat erg leuk is, is het verschil tussen de goede leden die niet spammen, en de leden die veel spammen. Dat contrast is goed merkbaar, want van beiden zijn grote groepen. Het ergste van alles vind ik nog wel de reacties van sommige leden op bepaalde topics en/of posts. Als je wilt ruziezoeken, doe je dat maar ergens anders. Laat mensen die ruziezoeken lekker stikken, en PM (indien nodig) een moderator van dat forum. Dan wordt de ruziezoeker gelijk aangepakt, en komt er helemaal geen ruzie. Één voor allen, allen voor één!

Maar al met al is het een leuk forum om te modereren, en ben ik blij dat GTA IV er eindelijk is. Ten eerste omdat het gewoon leuk is om te doen, ten tweede omdat het forum hier alleen maar groter door wordt en ten derde omdat we dan weer wat hebben om aan te werken op WikiGTA!

Vanaf heden zal ik elke week een stelling geven, waar jullie op kunnen reageren. Deze week:

Schelden en provoceren op een forum, een plaats waar iedereen anoniem is, is gewoon laf.

Reageer op deze stelling, en tot de volgende keer bij Crew Insight! ;)

6 reacties


Recommended Comments

Laat ik dan maar even op de stelling reageren. Ik denk dat bijna iedereen het best irritant vind als mensen schelden op het forum, vooral met ziektes is zeker niet gewenst. Maar om het laf te noemen omdat iedereen anoniem is weet ik nog niet hoor. Het zou net zo goed laf zijn als iedereen zijn adres en naam in hun profiel hadden staan, ik vind niet dat dat er veel mee te maken heeft.

Maar om even terug te komen op de 'spoiler-ruzie'. Ik vind het simpelweg belachelijk dat alles in spoilers moet hoor. Zoals iemand al zei leest het voor geen meter en bovendien weet je dat je dat je spoilers aan gaat treffen als je in de GTA IV fora kijkt. Ondanks dat het niet mag zijn er nog steeds erg veel titels die het verhaal verklappen en je kan nooit alles van een spoiler voorzien, hoe graag je dat ook wil. En hoelang gaat het spoileren nog duren. Moeten we ook spoilers gebruiken in de SA-fora? Er zijn immers ook mensen die morgen San Andreas voor het eerst gaan halen. Ik vind dat je anders gewoon niet moet kijken als je er niet tegen kan.

Maar goed, mijn complimenten voor deze pracht column. Altijd zeer interessant om te lezen!

Link to comment
Zoals iemand al zei leest het voor geen meter

Ik ben het ook hard met die persoon (2) eens. Als er (mogelijke spoilers) in de ondertitel staat, kun je er donder op zeggen dat ze er ook instaan.

Link to comment

Precies, dat was de insteek ook. In ondertitel waarschuwing, dan is geen enkele spoilertag meer nodig.

Maar, als er in de ondertitel niets staat over spoilers, dan denkt een onwetend lid misschien dat er niets instaat. Sterker nog, soms wilt de topicstarter niet dat er spoilers gebruikt worden, en doen mensen (als extra info) toch meer vertellen dan gevraagd.

@ Jay, over die stelling: in het echt zouden ze dat niet doen, met beetje pech krijgen ze gelijk een klap. Ook met naam en adres ben je tamelijk anoniem, want jouw naam weet ik ook en al zou ik je adres weten, ik zou je toch niet herkennen. Het gaat erom dat velen dit IRL niet zouden doen, want dan zouden ze werkelijk iemand tegenover zich hebben staan, maar hier op het forum wel.

Link to comment

Gelukkig heb ik wat rustige fora. :D

Spoilers zullen misschien wel hinderlijk zijn, maar ik vind dat er sowieso Mogelijke spoilers in de ondertitel moet en ook in de hoofdpost van het onderwerp (i.v.m. profielen). Wat er in de berichten daaronder gebeurt, maakt me weinig uit. Maar goed, dat is een zaak voor de moderators daar. :)

Link to comment

Schelden en provoceren in Real Life (IRL, het moet niet gekker worden :7 ) is toch ook gewoon laf? Je kan een klap verwachten, maar waarom sla je zelf dan niet eerst...

Overigens vind ik het hele spoiler gedoe zoiezo om gek van te worden, want wat maakt het uit dat je iets meer van de verhaallijn weet, dan dat je zelf gespeeld hebt? Het gaat toch om het spelen? Al gaat iedereen dood, en blijft Niko over en moet hij ali

Link to comment

Ik ben het helemaal eens met de stelling, zeker schelden met ziektes waarmee je mensen onnodig kunt kwetsen. En dit geld niet alleen op het forum, maar zeker ook met online games spelen. Er word wat afgescholden.

Als ik het zie op het forum vind ik het de ideale oplossing om 2 PM's te versturen, de eerste naar de persoon in kwestie om te waarschuwen, de 2e naar een admin. Heeftie toch nog een kleine kans, ligt er maar aan wie het eerste erbij is... hij of de admin :puh:

Over spoilertags, Ik vind het eerlijk gezegd totale onzin, ik vraag me af wat je dan eigenlijk in de betreffende sectie zoekt als je het spel "zelf wilt spelen"

groetjes, Ymosky

Link to comment
Gast
Reactie toevoegen...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...