Deze rubriek is geschreven door Ikkes en Visser23
Welkom bij alweer een nieuwe editie van Game On waar we weer een Oldie behandelen. Deze keer is het Wolfenstein Enemy Territory. De verkoopcijfers zijn er zoals gewoonlijk én er is nog een review over Chinatown Wars op de PSP. Suggesties over oldies mogen altijd in een reactie gezet worden. Jullie mogen zelf natuurlijk ook stukjes schrijven. PB hiervoor even naar Ikkes of Visser23. Veel plezier met lezen.
Oldie: Wolfenstein Enemy Territory
Voor de meesten van jullie is Wolfenstein Enemy Territory een onbekend spel. Echter spelen mensen over de hele wereld deze multiplayer van Wolfenstein. In dit spel is het de bedoeling dat je je tegenstanders neerschiet door middel van de wapens die in het spel zitten. Natuurlijk is dit niet het enige, er zijn namelijk ook ‘objectives’ te doen. Hierin moet je bijvoorbeeld iets verdedigen of iets aanvallen wat natuurlijk niet zomaar gaat. Per map zijn er objectives te doen. Het hangt van de server af welke maps (werelden) er worden gespeeld. Er zijn een aantal standaard werelden, maar mensen maken zelf ook wel eens maps. Hier zijn er nu erg veel van uitgekomen en er komen steeds meer bij.
Wolfenstein Enemy Territory is een gratis online First person shooter welke is uitgebracht op 28 mei 2003. De voorganger was Wolfenstein: Return to the Castle en het vervolg Enemy Territory Quake Wars. De laatst genoemde wordt echter minder gespeeld dan Wolfenstein ET.
In Wolfenstein ET zijn er vijf classes met elk zijn eigen wapen en opties. Op sommige servers is er een limiet aan het aantal personen in een class en bij sommige servers zijn classes gesloten. Ook zijn er twee team, de Duitsers (Axis) en de Amerikanen (Allies). Beide groepen hebben een eigen vorm en naam van een wapen.
[table=header]Class|Beschrijving class|Wapens
Soldier|Soldaat, om mensen neer te schieten|Bazooka, vlammenwerper, mortier, machinegeweer, standaard wapen
Medic|Verpleger, mensen beter maken|Standaard wapen
Engineer|Objectives kapot maken of repareren| Granaatwerper, standaard wapen
Field ops|Munitie geven|Standaard wapen
Covert ops|Undercover| Sniper, automatisch geweer, sten[/table]
Van elke class moet je punten verzamelen. Bij de ene class gaat dat sneller dan bij de andere. Dit punten worden ook wel experience points genoemd, ofwel xp points. Ook zijn er awards. Je kan levels omhoog gaan in classes door je werk gewoon goed te doen. Op vele servers zijn er per class vier levels. Ook zijn er op een aantal servers vijf levels. Dit maakt echter niet zoveel uit. Per level van een class krijg je meer mogelijkheden voor de desbetreffende groep (class). Zo kan je bijvoorbeeld sneller lopen als je een bepaald level haalt, of kan je meer munitie bij je hebben voor je geweer. Alle levels hebben ook weer een naam en daar hoort weer een aparte houd bij. Hoe meer levels je hebt hoe beter je bent.
Het hierboven beschreven stukje is niet het enige waar levels voor worden uitgereikt. Op vele servers zijn er ‘adminlevels’ te krijgen. Dit kan je krijgen als je bijvoorbeeld de regels volgt, vaak in de server bent etc. Elke server kan instellen hoeveel adminlevels er kunnen worden gegeven en wie dat kan doen. Elk level heeft zo weer zijn mogelijkheden d.m.v. commands. Zo kan je spelers kicken uit de server, maar ook kan je een muziekje laten draaien door bijvoorbeeld !beer te doen. Er wordt dan bier ingeschonken.
Dit is niet het enige ‘muziekje’ wat er in het spel zit. Er zijn namelijk ook Vsays. Dit is gewoon snel praten met bijvoorbeeld je teammaten. Zo kan je ‘Sorry!’ zeggen of ‘Thank You’ etc. Hier zijn er erg veel van. De server kan ook nog bepalen om er meer bij toe te voegen.
Het is dus zoals je ziet een groot spel waarin veel te doen is. Echter kan je het spel ook op een andere manier gaan spelen. Hier zijn de zogenaamde aimbots voor. Op een aantal servers mag dit gebruikt worden, maar op de meeste servers is dit verboden. Helaas komt het nog erg vaak voor dat deze tools gebruikt worden.
Het spel is erg groot, druk en avontuurlijk. Het spel kan je altijd legaal downloaden. Er zijn een aantal updates die je ook moet downloaden om de meeste servers te kunnen zien. Daarnaast zijn de te downloaden map packs ook altijd handig om eens te downloaden. Weiger niet om dit te doen, want het is zeker het spelen waard!
Hardware verkoopcijfers
[table=header]Console|Deze week|Vorige week|Verandering|TotaalWii|390,432|370,348 |+5%|54,986,612
DS|358,491 |356,500 |+1%|112,567,934
PS3|220,316 |252,655 |-13%|25,743,746
PSP|146,577 |155,775 |-6%|52,306,199
X360|138,854 |135,610 |+2%|32,782,474
PS2|55,787 |54,534 |+2%|133,030,110[/table]
t/m 24 oktober 2009 – Zoals vorige week al voorspelt heeft de PS3 een stapje terug gezet, na de stijging ten gevolge van de release van Uncharted 2: Among Thieves welke deze week overigens het miljoenste exemplaar wist te verkopen en inmiddels onderweg is naar de 2 miljoen. De rest, op de PSP na die steeds dichter bij het oude (slechte) patroon komt, zet een minimale stap vooruit. Verwachting voor volgende week is dat alle verkopen ongeveer gelijk blijven, al zal de PS3 (en de 360) in Japan een stapje vooruit doen wegens (grotere) releases, maar dit wordt misschien te niet gedaan door een kleine daling in Amerika of Europa.
Review Chinatown Wars op PSP
Na de gemengde gevoelens van GTA: Chinatown Wars op de DS, goede recensies maar slechte verkopen, is het nu de beurt aan de PSP om zich te bewijzen voor deze game. Gaat het de kwaliteit evenaren, overtreffen of moet het toch het onderspit delven?
Deze overzetting heeft een aantal grote gevolgen, de belangrijkste is het wegvallen van de touch-screen. Waar deze bij de DS op een sterke manier gebruikt werd om de mini-games te spelen als krasloten en andere dingen als het starten van een auto, moet je dat op de PSP doen door quick-time-events, simpelweg knoppen indrukken. Dit voelt soms erg geforceerd en had er wat mij betreft best uit gelaten worden.
Gelukkig is er ook een positieve kant aan de overzetting, zo is het er grafisch een stukje vooruit op gegaan, verwacht nog steeds geen hoogstaande graphics. Maar het weet wel echt het GTA 2 (en eerder) gevoel terug te brengen. Ook de besturing is er iets op vooruit op gegaan. Zo rij je niet in ieder bocht 4 prullenbakken om en 13 personen dood, maar blijft het echter bij 3 van ieder in het begin en later met veel geluk geen van beide. Dit is natuurlijk allemaal erg aangedikt, maar geeft aan dat het nog steeds niet geweldig is.
Wanneer een DS game overgezet wordt naar de PSP verwacht naast grafische aspecten toch wel meer, veel meer is het helaas niet geworden. Waar we bij voorgaande delen van GTA op de PSP op leuke cut-scenes getrakteerd werden, moeten we het nu helaas met “saaie” plaatjes met tekst, er wordt geen eens gesproken. Een groot gemis wat mij betreft, hier had ik persoonlijk veel meer van verwacht. Op deze manier komt het verhaal minder naar voren omdat je snel geneigd bent om deze “cut-scenes”, als je het zo mag noemen, over te slaan.
Gelukkig kan ik niet alleen maar met een negatieve ondertoon praten over deze game. Het is en blijft een Grand Theft Auto game en deze vibe draagt het helemaal uit. Het pakt je vast en neemt je mee terug de tijd in naar de top-down gta’s. Een erg leuke stap terug wat mij betreft wat zeker geslaagd is, welke je ook zeker vele uren plezier op gaat leven onderweg in de trein, of thuis lekker op de bank. Maar toch blijf ik met het feit zitten dat je aan veel dingen merkt dat door de tegenvallende verkoopcijfers van de DS-versie, Rockstar een noodgreep heeft gedaan naar de PSP en hier enkele, in mijn ogen, flinke steken laat vallen. Als ze gewoon iets meer tijd er voor hadden genomen en het minder een directe port hadden laten zijn en meer aandacht aan de game besteed had de game veel beter tot zijn recht kunnen komen en dat is gewoon heel erg zonde. Daarom kom ik helaas ook niet verder dan een “matige” 7,5/10
0 reacties
Recommended Comments
Er zijn geen reacties om weer te geven.