Editie 268 - Vraag maar Raak!
Hoeveel procent heb je GTA Vice City uitgespeelt?
91 leden hebben gestemd
-
1. Hoeveel procent heb je GTA Vice City uitgespeelt?
-
10%5
-
20%6
-
30%1
-
40%2
-
50%11
-
60%6
-
70%4
-
80%7
-
90%40
-
100%0
-
This poll is closed to new votes
- Log in of registreer om te stemmen in deze peiling.
Deze rubriek is geschreven door @Guardian1980
Welkom bij "Vraag maar raak!" De gast van deze week is @Mythbuster en we legden hem de volgende vragen voor:
Hoe ben je zo'n autofan geworden?
Ik heb geen idee eerlijk gezegd, ben het altijd al geweest... Mensen met autisme schijnen sowieso erg gefocused en gehecht te zijn aan één interesse, en ik heb lichtelijk autisme, dat heeft er sowieso mee te maken. Toen ik heel jong was vond ik auto's al leuk. Ik zei bijvoorbeeld toen ik nog maar net kon praten een keer tegen m`n moeder 'Hee, dat is de P van parkeren!'. Ik ben sinds ik geboren ben al een chaotisch persoon. Ik ruim bijna nooit wat op. Auto's zijn natuurlijk een goed voorbeeld van chaos als je heel jong bent. Ik zat vroeger dan ook altijd met auto's te spelen, en hoe meer ongelukken hoe beter. Mijn moeder was dan ook bang dat als ik ooit m'n rijbewijs zou halen dat ik overal tegenaan zou rijden. Ik heb nu anderhalf jaar m'n rijbewijs en ik ben enkel een keer 's nachts achteruit langs een brievenbus gegaan...
Overigens staan er in mijn kamer nu ik 19 ben nog altijd 4 kastjes met speelgoed autootjes en één boekenkast vol met modelauto's en modelbouwauto's... Schaam ik me daarvoor? Totaal niet!
Je hebt iets met auto's en met moddeling. Wil je deze zaken in een latere baan combineren?
Dat zeker. Ik studeer nu International Game Architecture and Design in Breda. Dat bevalt me heel goed. Ik heb ook met projecten al gemerkt dat ik veel beter ben in auto's moddellen dan bijvoorbeeld gebouwen of characters. Als ik zou mogen kiezen zou ik 't liefst voor een game als GTA auto's moddellen, dat is echt mijn droom. Voordat ik m`n studie ontdekte wilde ik Industrial Design gaan doen. Toen ik van deze studie hoorde had ik de keuze echt heel snel gemaakt gewoon van mijn hobby's m'n beroep te gaan maken.
Wat vind je leuker: Een nieuwe GTA voor het eerst spelen of mods bouwen voor een oude GTA?
Ik denk toch een nieuwe GTA voor het eerst spelen... Eerlijk gezegd hou ik me bijna niet meer bezig met GTA modding. Met San Andreas was dat heel leuk, maar nu is daar relatief weinig vraag meer naar. De laatste paar mods die ik heb gereleased hebben ook bijna geen aandacht gekregen. Ik zou GTA IV graag modden als de game zelf niet zo makkelijk zou crashen. De singleplayer heeft daar amper last van, maar die speel ik amper meer. Maar Multiplayer crasht bijna altijd met carmods (Dat is de reden dat je zo vaak de 'SMPA:60' error krijgt ). Om een paar voorbeelden te geven: Als je in GTA IV auto's gemod hebt en multiplayer gaat spelen, dan crasht bij iedereen in je server het spel na 10 minuten à een half uur, op enkele uitzonderingen na. Als je de indeling van de file niet exact hetzelfde maakt als die van de auto die je vervangt, zal je mod bijna altijd niet werken (voor degene die niet bekend zijn met modding: in auto's voor GTA staan de 'onderdelen' altijd in een denkbeeldige lijst. In San Andreas maakte het dan weinig uit of de linker voordeur boven of onder de rechter achterdeur verbonden was. In GTA IV moet dat exact hetzelfde zijn als het origineel, anders crasht het spel, ook in single player modus....).
Ik vind modding en moddelling beide erg leuk om te doen, maar laat ik het zo zeggen: Puur vermaak en pure lol wint het bij mij altijd nog van ingespannen en geconcentreerd iets maken, maakt niet uit of dat een carmod is of m`n huiswerk.
Wat is er zo magisch aan een Seat Ibiza, wat maakt deze beter dan andere auto's?
Hmm. Goeie vraag! Dat weet ik zelf niet eens.
Waar ik woon wil bijna iedereen die net z'n rijbewijs heeft een Golf, Citroën Saxo of een oude Peugeot. Ibiza's daarentegen zie je een stuk minder. Ik heb niet in heel veel auto's gereden, maar Ibiza's rijden over het algemeen erg fijn, ze hebben een redelijk goede wegligging, vooral Cupra's. Ik vind het ook gewoon een mooie auto om te zien, mooier dan een Golf 3 of een Saxo. Iedereen kent denk ik wel de heuplijnen die Subaru Impreza's en Lancia Delta Integrale's hadden vroeger: Van die lijnen net boven de wielkassen, waar de auto net iets breder door lijkt. M`n Ibiza heeft dat ook een beetje aan de voorkant, waardoor hij net iets lager lijkt in mijn ogen.
Ik houd sowieso heel erg van normale oude auto's met een breed en sportief uiterlijk. Ik vind het altijd erg mooi als de motorkap heel recht is van voren. Heel moeilijk om uit te leggen, maar kijk eens naar een oude VW Golf, een Mitsubishi Galant, oude Range Rover en een Ibiza.
Het komt ook omdat mijn motorkap gewoon niet goed past, maar ik zie het (waarschijnlijk als enige) bij mijn auto ook een beetje. Zulke dingen zijn echt onmogelijk uit te leggen, vooral aan niet-autoliefhebbers...
Bijna alle Ibiza's hebben dezelfde gekke problemen, en ik heb de meeste zelf ook, en toch zou ik `m voor geen goud weg willen doen Paar leuke feitjes:
-Vrijwel niemand kan de eerste keer vinden hoe de ruitenwisser van de achterkant uit moet, en vaak is de schakelaar ook nog zo kapot dat hij sowieso niet uit kan zonder de motor opnieuw te starten...
-De koppeling is zwaarder dan in wat voor auto dan ook, bijna even zwaar als een normaal rempedaal.
-Het hing er maar vanaf wat er nog in het magazijn lag wat voor uitvoering je kreeg, lijkt wel. Die van mij is bijvoorbeeld officieel een 1.4l CLXi, maar de 1.4 heeft normaal geen spoilertje, en ik heb geen Sport uitvoering, terwijl ik wel het zwarte vinyl op de B-stijlen heb van de Sport uitvoering...
-Bijna niemand gelooft dat de kleur 'Kiwi yellow' een originele kleur is...
Overigens denk ik dat iedereen met zijn of haar eerste auto wel een speciale band krijgt. Vanwege m'n eerder genoemde autisme is dat bij mij nog erger!
Wat vind je leuker: Bezig zijn met auto's of met modding?
Gemene vraag zeg... Dat is voor mij als kiezen tussen m'n vader en moeder... Als modding programma's van tegenwoordig niet zo veel fouten zouden bevatten (crashes etc), en ik zou zonder deadlines dingen kunnen maken, zou ik modding/moddeling kiezen. Het punt is dat bijna alle modding en moddeling projecten die ik doe, voor school zijn. In zo`n project is het bijna onmogelijk om te doen wat ik wil doen, dat maakt het voor mij minder leuk.
Ik vind op zich modding en moddelling leuker, maar dan moet het wel een project zijn dat ik voor mezelf doe. Als ik bijvoorbeeld een character moet maken binnen 8 weken inclusief animatie, dan zou ik liever buiten op de grond heel m`n auto in en uit elkaar schroeven. Maar als ik voor mezelf en anderen een auto mag maken voor een racegame, en ik mag er zo lang over doen als ik wil, dan doe ik dat nog liever.
Een combinatie is voor mij nog altijd het beste.
Je loopt al best een tijd mee op het forum en in die tijd heb je vast een hoop modders aan het werk gezien. Wie vind jij nou dat er uit springt, en wat vind je de mooiste modificatie die je ooit gezien hebt?
Pfoe... Ik houd zelf m'n game een beetje realistisch qua mods, maar ik vond de modificaties van Puma altijd verschrikkelijk origineel en goed gelukt. Ook Design Your Own Mission vind ik een fantastische mod, ik zou het zelf niet gebruiken maar het is fantastisch dat het mogelijk is zulke dingen te maken.
Het is voor mij onmogelijk om echt een 'mooiste modificatie' te kiezen. Als ik aan een mooie mod denk, denk ik aan een auto of mapmod die er heel mooi uit ziet. Ik had ooit in San Andreas een Chevrolet Avalanche en een Chevrolet Bel Air mod die er heel mooi uitzagen... Maar is het eerlijk om te zeggen dat een mod die één auto vervangt een mooiere mod is dan bijvoorbeeld Simple Native Trainer voor GTA 4, een mod die 70% van de PC spelers gebruikt, die zo veel functies heeft? Ik kan ook niet zeggen dat ENB Series de mooiste mod ooit is. Natuurlijk is het mooi, maar je moet je zelf de hele mod instellen, en dus uiteindelijk ben je zelf degene die het mooi of lelijk maakt. Zelfs met fotorealistische instellingen ziet GTA IV er gek uit, omdat de models(stad, auto's en characters) gewoon te cartoony zijn.
Vrijwel alle mods hebben hun sterke en zwakkere punten dus een mooiste modificatie bestaat voor mij niet, er is altijd iemand die iets beter doet. On a side note kan ik wel zeggen dat ik het haat wanneer men bij auto mods foto's gebruikt om lampen of bumpers te texturen zonder die foto's eerst na te bewerken, of als de lak van een auto heel veel reflectie heeft, vooral in San Andreas ziet dat er gewoon niet uit. Een San Andreas mod is bijna altijd mooier als hij een beetje een cartoony stijl aan houdt, ultra veel detail is bijna altijd mooi, maar een overdaad aan glimmende textures (vooral banden!) verpest een automod bijna altijd.
Als voorbeeld kan ik een van m'n eerste automods geven:
Dat soort reflectie verpest voor mij een automod al bijna gelijk...
Als ik de beste modificaties moest kiezen zou ik de multiplayer mods(GTA IV:MP, SA:MP en MTA SA), Design your own Mission en Simple Native Trainer noemen.
Ondanks dat ik zelf bij één van deze projecten heb gezeten, wil ik GTA:Mafia Stories en The Green Light District hier ook noemen, omdat er zo lang aan is gewerkt met zo weinig mensen.
Ben je nog wel bezig voor The Green Light District, en heb je nog contact met de andere (oud)medewerkers daarvan?
Ja en nee. Ik beantwoord wel eens vragen over The Green Light District in het topic, maar ik werk er niet meer aan omdat ik het modden voor San Andreas niet zo leuk meer vind. Ben het ondertussen ook wel een beetje verleerd denk ik.
Ik heb nog wel enigszins contact met de leden van GLD. Een paar maanden geleden ben ik met Nickonly nog naar een oldtimer festival geweest op circuitpark Zandvoort. Ook met Apple-Mac heb ik soms wel contact, meestal over GLD zelf, bijvoorbeeld als ik iemands vraag kan beantwoorden in het topic over GLD, of als hij iets wil weten van de auto's die ik voor GLD heb gemaakt. Galiorix heeft ook nog heel even bij GLD gezeten dacht ik, die spreek ik ook nog wel af en toe op Facebook of MSN, al is dat zeldzaam.
Wat is de mooiste modificatie die je zelf ooit gemaakt hebt?
Goede vraag, eens kijken of ik dat kan verwoorden zonder arrogant over te komen . Ik zou graag één voertuig noemen, maar ik heb met bijna alle wagens die ik gemaakt heb wel iets wat ik écht een verbetering vond ten opzichte van de rest.
De Mercedes 500SL AMG(In GLD bekend als 'Snitcher-Blitz') ziet er denk ik het meest realistisch uit, dan kijk ik puur naar hoe hij lijkt op de echte auto qua vorm en textures. Dat is ook een van de laatste wagens die ik helemaal uit het niets zelf heb gemaakt denk ik.
Ik heb echter ook een speciale band met de Dodge Charger, de 'Rumbler R/T' in GLD. Toen ik de eerste keer naar 'The Dukes of Hazard' keek wilde ik al zo`n wagen hebben, dus toen heb ik 'm jaren later voor GTA gemaakt. Het model is in ruwe vorm veel vierkanter dan de echte auto, maar het blijft toch m`n lievelingsauto in het echt, en dat telt ook mee bij mij. Het vrachtvliegtuig in GLD(Hercules C-130) vond ik een heel leuk project, hoewel ik alleen de binnenkant en details heb gemaakt (de ruwe buitenvorm heeft Nickonly gemaakt). Daar heb ik ook een hoop van geleerd qua modding.
Ik heb ook voor GLD een Dodge Monaco politiewagen gemaakt. Daarvoor heb ik eigenlijk veel minder moeite in gestoken dan m'n andere projecten maar omdat hij wat simpeler en meer cartoony is dan m`n andere auto's ziet hij er in San Andreas in mijn ogen best mooi uit.
De mooiste mod waar ik tot nu toe aan heb gewerkt is helaas geen mod voor GTA, maar een Seat Ibiza mod voor de simulatiegame 'Rigs of Rods', dat is een vrijetijds project dat ik naast school doe. Ik kan onmogelijk zeggen dat een van m`n GTA mods beter was, omdat ik nu gewoon veel meer ervaring heb in moddelling dan 2 á 3 jaar geleden. Dat project is dan ook nog lang niet af, zoals op de foto te zien is...
Maar m'n mooiste model zal hopelijk het model zijn dat ik als allerlaatste zal maken voor ik met pensioen ga!
En dat was 'm dan voor deze keer. Onze volgende kandidaat is:
Aarzel niet, en stuur je vragen voor Kai-ShockWave, met als onderwerp Vmr: Kai-ShockWave, naar OWN. Zodra je dit leest, meteen even doen, kan je het ook niet vergeten. Je kan je vragen tot en met maandag maart insturen.
Volgende week geen Vraag maar raak! maar een ouderwetse Interviews. Tot de volgende "Vraag maar raak!"
0 reacties
Recommended Comments
Er zijn geen reacties om weer te geven.