Preview 2007
Nog even en dan is het zover. Op 18 maart staan er om 14:00 plaatselijke tijd 22 auto's op het circuit van Melbourne (Australië) om te starten voor de eerste Grand Prix van het jaar. Maar hoe is alles tot stand gekomen, oftwel, wat is er de afgelopen winter gebeurd? Laten we het per team bekijken.
McLaren
Bij McLaren zijn er drastische wijzigingen, wat ook wel nodig was na een jaar zonder overwinningen. Juan-Pablo Montoya was al halverwege het jaar vertrokken (naar de NASCAR) en Kimi Raikkonen is naar Ferrari gegaan. Al eind 2005 werd duidelijk dat wereldkampioen Fernando Alonso naar het team zou komen en de rookie Lewis Hamilton rijdt naast hem, ten koste van testrijders Pedro de la Rosa en Gary Paffet. McLaren strikte ook Vodafone als hoofdsponsor (komt bij Ferrari vandaan) en vele Spaanse sponsors. McLaren was vooral in Valencia snel, maar deed ook op andere circuits niet veel onder voor Ferrari. Hamilton heeft nog geen enkele race in de F1 gereden en dus is hij het grote vraagteken bij dit team.
Renault
Heikki Kovaleinen vervangt de vertrokken Alonso en wordt net als Hamilton meteen in zijn eerste seizoen voor de leeuwen gegooid. Reanult, regerend wereldkampioen, kan zich nog niet goed meten met McLaren en Ferrari en kampt zelfs met betrouwbaarheidsproblemen. Het lijkt bijna zeker dat het vertrek van Alonso een grote impact heeft en Fisichella over zijn top heen is. Duidelijk een overgangsjaar voor de Fransen dus, die nu ING als hoofdsponsor hebben, wat duidelijk impact heeft op de kleurstelling.
Ferrari
Ferrari greep net naast de titels in 2006. Ook moest het team afscheid nemen van Micheal Schumacher, Ross Brawn (technisch directeur, heeft in 2007 een jaar 'vrij') en Paolo Martinelli (motor-chef). Kimi Raikkonen kwam van McLaren over, maar ging pas in januari de baan op. Ferrari zat, in het begin dus alleen met Felipe Massa, echter wel bijna elke test bovenin de tijdenlijst (vooral de laatste weken) en is door kenners benoemd tot winterkampioen, en zo tot favoriet voor de titel.
Honda
Honda is het enige team dat vorig jaar heeft gewonnen en een ongewijzigd rijdersduo heeft. Rubens Barrichello en Jenson Button moeten met de nieuwe Honda meer overwinningen halen. De titel is voorlopig niet aan de orde, met de grote achterstand in snelheid en betrouwbaarheid op Ferrari en McLaren. Echter haalde ze de titel voor de opmerkelijkste auto al binnen, zie het artikel My Earth Dream in deze blog. Al blijft te vraag hoeveel je ervan ziet als ze met 300 km/h langsrijden.
BMW Sauber
BMW is snel, dat is een ding wat zeker is. De laatste weken stonden ze nog wel achter McLaren en Ferrari, maar regelmatig voor Renault en Honda. Met een ongewijzigd rijdersduo, bestaande uit de ervaren grijze muis Nick Heidfeld en het Poolse supertalent Robert Kubica, hopen ze regelmatig op het podium te komen. Met deze snelheid is zelfs een overwinning niet uitgesloten, volgens kenners. Enig minpuntje is de versnellingsbak, waar de laatste twee weken betrouwbaarheidsproblemen werden geconstateerd.
Toyota
Toyota presenteerde als eerste van alle teams haar auto. Voordeel daarvan lijken ze nog niet te hebben. Er zijn veel betrouwbaarheidsproblemen en ook is de snelheid er niet. Ralf Schumacher sprak al zijn zorgen uit over de auto, terwijl Jarno Trulli voor drie bijtekende. Het team geeft echter toe dat de doelstelling van vorig jaar te hoog was (een overwinning), maar diezelfde doelstelling hebben ze dit jaar weer. Een herhaling van vorig jaar ligt dus in de lijn der verwachtingen.
RedBull Racing
Met Adrian Newey (top-ontwerper) en Mark Webber naast David Coulthard, hoopt RedBull de stap naar voren te maken. Al vooraf wist men dat de auto op een McLaren moest lijken, aangezien Newey bij McLaren vandaan komt en een revolutionaire ontwerper is. Bij RedBull zie je dus een McLaren-Renault (RedBull heeft een Renault-motot) en zou dus op papier een zeer sterk team zijn. Op papier. RedBull is nog niet snel genoeg en de betrouwbaarheid laat ook te wensen over, wat de laatste jaren ook een kenmerk van Newey is geworden. Het blijft de vraag of RedBull de hoge verwachtingen kan waarmaken.
Williams
Wat ooit een topteam was (tot 2004), is nu een achterhoedeteam. Maar nu niet meer, volgens Williams. Sinds dit seizoen ligt er een Toyota-motor in de Williams en is Alexander Wurz coureur naast Nico Rosberg. Voor Wurz is 2007 zijn eerste volledige seizoen sinds 2000, zijn laatste race was San Marino 2005, toen hij mocht invallen voor Montoya bij McLaren. Rosberg moet bewijzen dat hij nu ervaring heeft en fouten worden zwaarder bestraft. Toch nog een Nederlands tintje aan dit team: Randstad en Philips Shavers zijn nieuwe sponsors van Williams.
Scuderia Toro Rosso
STR stond deze winter veel in het nieuws. Eerst was er die onduidelijkheid over de rijders, die allebei pas in de afgelopen maand te horen hebben gekregen dat ze dit jaar mogen rijden, terwijl ze beide vorig jaar reden én een contract hadden voor 2007. Daardoor is er nauwelijks getest en heeft teambaas Gerard Berger zich impopulair gemaakt. Het team kwam nog meer in opspraak door te zweren dat de auto niet hetzelfde was als die van grote broer RedBull, terwijl zelfs iemand die nooit Formule 1 kijkt ziet dat het een kopie is. Het is vraag wat ze dit jaar gaan bereiken, al hebben ze wel een Ferrari-motot achterin.
Spyker
Het eerste Nederlandse F1-team heeft nauwelijks getest, ze begonnen namelijk pas in Februari. Opmerkelijk is dat het team vier testcoureurs heeft, terwijl er maar een beperkt aantal testdagen zijn dit jaar. En op vrijdag mag een testcoureur wel rijden, maar dan moet een racecoureur aan de kant blijven (die sessie). Christijan Albers bleef en als teamgenoot kreeg hij Adrian Sutil. Afgelopen week wijzigde Spyker de kleurstelling, omdat de kleur niet goed op foto's en film kwam. En omdat die te zwaar was. Een hoofdsponsor hebben ze voorlopig nog niet.
Super Aguri
Ook dit team kwam in opspraak, net als Toro Rosso. Niet met de rijders, Takuma Sato en Athony Davidson, want die waren al snel bekend. Ook zij zouden met een kopie van de Honda van vorig jaar aan de start willen komen. Ze hebben er al mee getest. Echter is het nog niet bekend of SA daadwerkelijk met een auto van de grote broer start, aangezien de auto nog niet is gepresenteerd. Natuurlijk houden zij ook bij hoog en laag vol dat hun auto volkomen legaal is.
Naast de tests, mededelingen en beloftes van de teams, zaten ook de FIA (autosportbond), Bridgestone (bandenleverancier) en Bernie Ecclestone (de grote baas van de F1) niet stil. De FIA kwam met de mededeling dat de milieubesparende plannen een jaar later worden geïntroduceerd (2011 ipv 2010). Daarnaast verplichtten ze Bridgestone om één compound (bandensoort) met een witte stip te voorzien, zodat fans zien welke compound de coureur meeneemt (dat zie je lekker als ze met 300 km/h voorbij razen), terwijl Bridgestone, nu de enige bandenleverancier, een regel maakte waardoor elke coureur beide compounds in één race moeten gebruiken (de harde en zachte compound). Ecclestone kwam in het nieuws met mededelingen over toekomstige banen en wat hij van sommige coureurs vind.Het mag dus duidelijk zijn dat elk team zich gaat verbeteren ten opzichte van vorig jaar: achterhoedeteams gaan regelmatig in de punten rijden, middenmoters kun je regelmatig op het podium verwachten, subtoppers gaan regelmatig winnen en toppers behalen nu eindelijk weer de titel. Oftewel: 4 wereldkampioen, 10 winnaars, 16 podiumbezoekers en 22 puntenpakkers.
Amahoela.
---Geschreven door Thundercover---
P.S. Er was ook deze winter een rel over de klantenchassis, zoals je bij Toro Rosso en Super Aguri kon lezen. Daarover volgende week meer!
1 reactie
Recommended Comments