MAF 019 - De Vijf
Deze rubriek is geschreven door @NandroDavids
Vroeger...nee, vroeger was niet alles beter. Maar sommige zaken wel. Het is misschien ouderwets, oubollig en achterhaald, maar het game-tijdperk waarin nog geen walkthroughs bestonden, dat was toch wel heel mooi hoor. Het had z'n charme om een spel volledig op eigen kracht uit te spelen. Bij geen enkele game was dat toffer en uitdagender dan bij de GTA's. Met name GTA III en GTA Vice City leenden zich daar uitstekend voor, gezien het relatief kleine formaat van de stad. 100% uitspelen zónder hulpmiddelen, dat was goed mogelijk, maar wel een grote uitdaging. Daarom, deze keer in De Vijf, een stukje nostalgie: de 5 lastigste zaken voor de 100% in Vice City, wanneer je niet de beschikking had over walkthroughs.
- Lap Dance (Pole Position Club)
Nee, dit is niet moeilijk om daadwerkelijk te doen. Je kunt prima 5 minuten kijken naar een uitdagend dansende vrouw. Of gewoon even 5 minuutjes wat anders doen, want de graphics waren nu ook weer niet zodanig dat het 5 minuten lang boeiend bleef. De moeilijkheid zat 'm hier in het feit dat je niet eens wist dat je Pole Position Club kon uitspelen. En als je al dat vermoeden had, dan wist je niet hoe lang je precies moest blijven zitten in het hokje achterin de club. Immers: je had geen walkthrough die je dat vertelde. Ik weet nog goed dat ik wel 's gewoon in dat hokje ben gaan zitten, en een halfuur wat anders ben gaan doen, in de hoop dat dat iets zou betekenen voor m'n percentage.
Hotring -
De Stadium Events in Vice City ontdekken, dat was toch al vrij lastig. Je zag de aankondigingsborden wel, maar de deur was vaak gewoon dicht. Wist ik veel dat het stadion slechts op gezette tijden open was. Daar eenmaal achter gekomen bleek Hotring de lastigste. De race duurt lang, de andere auto's ontploffen constant om je heen, en er zijn altijd 1 of 2 auto's die ook prima aan het racen zijn. Winnen was niet makkelijk, en dus was dit een vervelende voor de 100%.
- Katana Rampage
Rampages kende ik al wel uit GTA III en eerder als Kill Frenzy's in Grand Theft Auto. En in de stats was gewoon te zien hoeveel je er nog moest, dus bedenken dat je nog Rampages moest doen voor de 100% was geen probleem. En veel Rampages zelf waren ook prima te doen. Op 1 na eigenlijk: die in Little Havana, met de Katana. Slechts 10 gangmembers, in 2 minuten, dat lijkt simpel, maar schijn bedriegt: met een Katana moet je dicht bij de gangmembers staan en dus ben je zelf ook aardig kwetsbaar. Zonder volle armor en health durfde ik deze Rampage niet aan te gaan, want dat was toch een kansloze poging dan.
Cone Crazy -
Net als de Rampages was ook al wel uit Grand Theft Auto en GTA III bekend dat er voertuigen in de steden aanwezig waren die missies triggerden. Gripped en A Walk in the Park uit GTA III bijvoorbeeld. Maar die waren wel redelijk makkelijk te ontdekken: die stonden duidelijk klaar voor een missie. Maar een Stallion op de bovenste verdieping van een parkeergarage? Daarbij denk je echt niet meteen dat er een missie start. Dat maakte deze al lastig, maar het feit dat er ook geen pion omver gereden mocht worden maakte het nóg moeilijker. Een challenge die me voor de eerste keer 100% zeker veel tijd heeft gekost om te ontdekken en te voltooien.
- Hidden Package Prawn Island
Tja, de Hidden Packages. Je weet dat er 100 zijn, je weet hoe ze eruit zien, maar ze allemaal pakken door het systematisch doorzoeken van de stad? Vergeet het rustig. Sommigen zitten wel heel goed verstopt namelijk, en dan moet je soms nóg een keer de stad door, en nóg een keer, en voor die laatste Package nóg een keer. Voor mij was die laatste Package in Vice City eentje op Prawn Island. Achter een ingestort muurtje, alleen te zien en te bereiken vanaf de verdieping erboven. Een verschrikkelijke frustratie, zo'n laatste Package, maar héérlijk om de uitdaging van 100% daarmee ein-de-lijk te voltooien.
Heb jij wel eens een GTA 100% uitgespeeld zonder hulp van walkthroughs? En waar had jij veel moeite mee? Laat het even weten in een reactie!
1 reactie
Recommended Comments