F1 op Talpa?
Ondanks het vertrek van Schumacher zullen veel mensen in de loop van dit seizoen afhaken. Ik spreek dan over de mensen die af en toe F1 kijken. Dit heeft echter niet alleen te maken met de overstap van SBS naar RTL.
Zo, dat was het dan. De eerste race van het jaar 2007 zit erop. Het was ook de eerste race zonder Schumacher en Monteiro, de eerste race van Hamilton, Kovaleinen, Sutil en SpykerF1. De eerste race op RTL7 en de eerste race met reclame nadat RTL de rechten heeft teruggekregen van SBS. Zeker zes keer reclame kwam er tijdens de race, gemiddeld 1 blok per tien ronden, en één meteen nadat Raikkonen uit de auto stapt. De oplossing die ze bij RTL hebben bedacht is ook onzinnig: een klein schermpje linksboven met Formule 1 en rechts een scherm met de reclame. Zo kun je de wedstrijd blijven volgen, verklaart een woordvoerder van RTL. En dat terwijl ze zouden moeten weten dat elke F1-liefhebber nu als de reclame komt, naar het scherm toeloopt om de race, zonder commentaar overigens, te volgen. Na de reclame gaan ze weer op de bank zitten.
Dankzij de reclame misten we dat Barrichello de muur licht raakte en dat Massa Coulthard inhaalde. Ook misten we de stop van Heidfeld en Ralf Schumacher. En bijna misten we de botsing van Wurz en Coulthard. De fan is hier de dupe van. Het enige waaraan RTL denkt, zijn de reclame opbrengsten. En of dat nog niet genoeg is, doen ze SBS na met een belspelletje tijdens de voorbeschouwing. Zelfs dat is saaier dan bij SBS, net als de presentatoren. In een interview met Verstappen stellen ze standaard vragen, waarna ze niet op het antwoord van Verstappen in gaan. En dan hebben we het nog geen eens over het feit dat de Formule 1 terug is waar die hoort. Regelmatig zie ik de crash van Senna met het logo van Veronica boven in beeld, misschien dat we daarheen moeten?
Misschien denk je, wat een negatieve punten heeft die Thundercover. Wees gerust, er zijn ook wat positieve punten. Zo vind ik het blokje geschiedenis in de voorbeschouwing beter dan bij SBS, waar Olav Mol het alleen maar had over dat circuit met een race uit de jaren '90. Ook de overstap van Olav Mol van SBS naar RTL is een goede keuze. Maar daar blijft het ook bij. De laatste negatieve punten komen uit de Formule 1 zelf. De nieuwe graphics zijn zo klein, dat je na een reclame voor de tv kan blijven staan, om de letters de kunnen lezen, als je tenminste geen gigantisch scherm hebt. Daarnaast verpest de F1 het voor zichzelf, met gezeur over illegale auto's, onduidelijke regelementen en onzinnige bandenregels.
Een nieuw tijdperk in de Formule 1, met nieuwe mensen die vanalles bedenken. Toch denk ik dat er meer mensen zijn die de manier van reclame uitzenden door RTL7 slecht is. Laat ik een voorbeeld geven. Negen ronden voor het einde reclame, vier ronden voor het einde reclame en meteen na de race reclame, op het moment dat Raikkonen juichend uitstapt. Een Nederlandse zender mag niet tijdens een live-evenement reclame uitzenden, dus willen veel mensen dat de F1 weer naar SBS6 gaat, want RTL valt onder de vlag van Luxemburg. In dit geval is zelfs Talpa een optie.
---Geschreven door Thundercover---
9 reacties
Recommended Comments