MAF 033 - Multitainment
Deze rubriek is geschreven door @Silverbyte
Wist u dat Elvis Presley op 9 september 1956 voor het eerst te gast was in The Ed Sullivan Show? Wist u dat op 17 juli 1996 er een Boeing 747 van Trans World Airlines neerstortte in de Atlantische Oceaan? Wist u dat sportfabrikant Nike op 23 oktober 2007 concurrent Umbro overnam? Nee? Geeft helemaal niets, want Boudewijn de Groot weet u zich vast nog wél te herinneren.
De Groot kwam op 20 mei 1944 ter wereld in een Japans interneringskamp in Batavia, Nederlands-Indië. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog keerde de zwaar gehavende familie terug naar Nederland, waar Boudewijn, zijn broer en zijn zus werden ondergebracht in verschillende pleeggezinnen.
Boudewijn begon met het bespelen van de akoestische gitaar, waarop hij vooral liedjes van idolen als Jacques Brel speelde. Soms trad hij op op huisfeestjes van bevriende studenten. Dit bleef De Groot op recreatieve basis doen, tot een nieuwslezer een filmopname van zo'n feestje in handen kreeg en deze doorspeelde aan een kennis bij Phonogram Records. Zo kwam het dat De Groot met jeugdvriend Lennart Nijgh de nummers Strand, Sexuele Voorlichting, Élégie Prenatale en Refrein voor... (sic) mocht opnemen.
Succes bleef uit, dus werd om een doorbraak te forceren besloten om een aantal covers op te nemen. Op het officiële, self titled debuutalbum prijkten vijf songs van Nijgh en De Groot. De rest van de plaat bestond uit Nederlandse bewerkingen van nummers van onder meer The Kinks en Bob Dylan.
Boudewijn de Groot zou uitgroeien tot één van de meest succesvolle solomuzikanten uit de Nederlandse geschiedenis. Hij treedt tot op de dag van vandaag nog steeds op. De protestnummers uit zijn vroege periode speelt hij echter nog maar zelden, terwijl dat juist de nummers zijn die veel mensen verliefd lieten worden op de muziek van De Groot. Klassiekers als
Als kind van de 12e eeuw is het misschien moeilijk om de muziek van De Groot te waarderen. Vooral de vroege platen zijn erg lo-fi qua productie en arrangementen, maar mijns inziens zit daar 'm nou juist de charme van early Boudewijn in. Alles is gestript van toeters en bellen, je hoort een zingende man met zijn gitaar, en dat is het. Het is alsof hij zich direct tot jou richt. In die categorie zou je absoluut eens moeten luisteren naar Beneden Alle Peil, een liedje over een meisje dat het niet zo nauw neemt met monogamie. Mij laat het in ieder geval nooit onberoerd.
Tot slot nog even een auteursmededeling: blijf alsjeblieft reageren op de artikelen die wij elke week voor jullie schrijven, en laat het vooral ook weten als er een bepaalde artiest is die je graag eens besproken ziet worden. Alle input is welkom.
1 reactie
Recommended Comments