Vrouwelijke coureurs?
Sinds het begin van de Formule 1 wordt de hoogste klasse in de autosport gedomineerd door mannen. Dat er op dit moment geen vrouwen meedoen, komt ook doordat weinig vrouwen aan racerij doen. Toch zijn er enkele vrouwen doorgedrongen tot de Formule 1 wereld.
Voor de oorlog (WOII), toen de Formule 1 nog niet bestond, maar de autosport wel, reden er al vrouwen mee. Sommigen waren zelfs redelijk succesvol, zoals Kay Petre en Elizabeth Junek (het is niet raar als deze namen jullie niks zeggen, ik lees ze nu ook pas voor het eerst ). Na de oorlog ontstond de Formule 1 zoals die nu is: de dominantie van mannen. Pas in 1958 kwam de eerste vrouw aan de start, de Italiaanse Maria Teresa de Filippis. Zij debuteerde in België met haar Maserati. Echt succesvol was ze nog niet: op het 14 kilometer lange circuit moest ze 34 seconden toegeven op pole-position, de race finishte ze als tiende. Na enkele races zette ze een punt achter haar carrière.
Het duurde pas tot in de jaren zeventig dat de volgende vrouw zich meldde. Lella Lombardi reed in 1975 voor Brabham en werd tijdens de Grand Prix van Spanje zesde. De race werd echter door een zwaar ongeval voortijdig afgevlagd, waardoor ze in plaats van één punt, een half punt aan deze race overhield. In de overige races haalde ze geen punten meer. Toch is ze officieel de meest succesvolle vrouw in de Formule 1.
In de jaren daarna kwamen ook Desiré Wilson, Davina Galica en Giovana Amata in de Formule 1, al wisten zij zich niet te kwalificeren. Dit kwam vooral doordat ze slecht materiaal tot hun beschikking hadden. Desiré Wilson schreef wel historie door een F1-race te winnen, maar deze telde niet mee voor het WK en mag ze zich dus geen GP-winnaar noemen. Ze won in 1980 op het Engelse Brands Hatch met haar Wolf-Ford. Galica gooide het over een heel andere boeg en werd zevende in de reuzenslalom op de Olympische Spelen van 1972 (zie ook het artikel Van F1-coureur tot skiër ).
Amata was de laatste vrouwelijke coureur die zich probeerde te kwalificeren met het armoedige Brabham. Na drie vergeefse pogingen mocht ze vertrekken en werd vervangen door latere wereldkampioen Damon Hill, die het bij Brabham nauwelijks beter deed. Amata was echter niet de laatste vrouw die in een F1-wagen reed. In oktober 2002 reed Sarah Fisher drie ronden in een McLaren, al waren het gewoon demonstratierondes voor het Amerikaanse publiek. Wie de volgende vrouw wordt die in een F1-wagen rijdt, is niet bekend, al zien veel mensen de Amerikaanse Danica Patrick als toekomstig F1-coureur. Het is te hopen dat het niet lang meer duurt voordat we vrouwen niet alleen maar als pitspoezen in de Formule 1 zien
Door: Thundercover
0 reacties
Recommended Comments
Er zijn geen reacties om weer te geven.