Jump to content

Thundertje's Blog

  • artikelen
    266
  • reacties
    577
  • bezichtigingen
    85697

Hamiltons Eerste


Typhoon

399 bezichtigingen

blogentry-13783-1194549711.png

Na een van de spectaculairste races sinds jaren met maar liefst vier Safety Car-situaties, komt Lewis Hamilton als eerste over de streep. Achter hem maken Heidfeld en Wurz het bijzondere podium compleet.

Al voor de start van de race gaat het mis met de auto van Albers. Zijn versnellingsbak laat hem in de steek en hij start dus vanuit de pits. Als de lichten zelf doven, is Alonso goed weg. Hij is echter net iets te enthousiast en schiet rechtdoor in de eerste bocht. Hij komt wel weer de baan op, maar helaas voor hem achter Heidfeld. Raikkonen heeft ook geen goede start en valt terug daar de zesde plaats. Button blijft op de startgrid stilstaan en is de eerste uitvaller.

In de vierde ronde probeert Webber Kubica te passeren in bocht 1. Helaas schiet hij een beetje door en spint. Vijf ronden later is het weer raak. Wurz en Speed raken elkaar, waarna Speed moet opgeven. Wurz heeft een zwaar beschadigde achtervleugel, maar zoekt de pits niet op. In ronde 15 is het dan opnieuw Webber die een aanval waagt, dit keer op Liuzzi. Ook nu faalt Webber en schiet rechtdoor in de hairpin. Drie ronden later gaat Alonso voor de zoveelste keer rechtdoor in bocht 1 en nu kan Massa er voorbij.

In ronde 20 en 21 stoppen de leiders in de wedstrijd: Heidfeld en Hamilton. Dit blijkt een gouden keus te zijn, want in ronde 22 maakt Sutil kennis met de muur en komt de Safety Car voor het eerst naar buiten. Dit betekent ook dat we kennis maakten met de nieuwe regels voor de Safety Car, die dit jaar zijn ingevoerd. Hamilton krijgt de horen dat de Safety Car uit is en trapt meteen op z'n rem. Massa komt daardoor aan de leiding, terwijl Alonso en Rosberg een stop maken. Dit mag echter nog niet en zo krijgen beide heren een Stop & Go Penalty. Als men weg mag stoppen, stopt bijna het hele veld, waardoor de Ferrari's wegvallen.

In ronde 25 wordt de baan weer vrijgegeven, waarna Hamilton meteen een voorsprong neemt. Het is echter meteen weer raak, en niet zo'n beetje ook. Met meer dan 250 km/h komt Kubica op het gras, schiet vol in de muur en vliegt over het asfalt heen terwijl hij enkele keren over de kop vliegt. Tientallen meters verder komt hij tegen de muur tot stilstand. Meteen komt de Safety Car uit, terwijl Kubica nog bewusteloos in zijn wagen ligt. Tijdens de crash is hij drie banden, zijn neus (van de auto dan :sigaar:), beide vleugels en zijn HANS-beschermer verloren.

In ronde 30 wordt de pitstraat vrijgegeven, waarna er opnieuw veel stops zijn. Drie ronden later wordt de baan vrijgegeven, waarbij Heidfeld ligt te slapen en Hamilton meteen een aantal seconden voorsprong pakt. Alonso en Rosberg lossen tegelijk hun Stop & Go Penalty in en vallen ver terug. Coulthard heeft dan ook problemen en komt niet veel later binnen om niet meer naar buiten te komen. Davidson komt ook naar binnen, maar er is echter niemand om hem op te vangen. Daarna kregen we een voorstelling Synchroon Dansen In De Formule 1, toen Rosberg Trulli in de eerste bocht wilde pakken maar beiden uit zichzelf spinden.

Daarna gebeurt er qua crashes weinig. Alonso haalt veel mensen in en Webber ligt een tijd lang op de derde plaats. In ronde 47 en 48 stoppen opnieuw de leiders: Heidfeld en Hamilton. Daarna is het weer meteen raak. In ronde 49 schiet Albers rechtdoor en verliest zijn voorvleugel. Hoewel de Safety Car meteen naar buiten had moeten komen, bleef de wedstrijdleiding nog lekker een rondje wachten op een extra crash op die plek. Die kwam niet en dus kwam in ronde 50 de Safety Car voor de derde keer naar buiten. Als er weer gestopt mag worden, maken veel coureurs weer een stop. Ondertussen worden Massa en Fisichella gediskwalificeerd voor het door rood licht rijden tijdens het uitgaan van de pitsstraat. Tijdens de stops passeert Alonso Raikkonen.

In ronde 54 gaat de Safety Car weer naar binnen. Webber maakt meteen zijn stop en verliest zo zijn podiumplek kwijt. Davidson rijdt dan langzaam en lijkt een probleem te hebben. Toch rijdt hij de wedstrijd uit. Dat kan niet gezegd worden van Liuzzi, die ook een ontmoeting heeft met de muur. In de laatste bocht schiet hij rechtdoor en veroorzaakt een Safety Car situatie. Op hetzelfde moment schoot Alonso weer even door in bocht 1, waardoor Raikkonen en Schumacher hem voorbij konden.

Tijdens de Safety Car-situatie maakt Trulli een stop waar op zich natuurlijk niets mis mee is, maar wel dat hij tijdens het uitgaan van de pitsstraat te veel overstuur heeft en in de bandenstapels terecht komt. De Safety Car gaat voor het laatst naar binnen, waarna we nog een inhaalrace zien van Sato. Eerst pakt hij Schumacher, en even later vernedert hij Alonso door de wereldkampioen buitenom te pakken.

Na 70 ronden vol spektakel komt daar dan eindelijk die eerste overwinning van Hamilton. Heidfeld komt keurig als tweede over de finsih, gevolgd door Wurz met nog steeds een kapotte achtervelugel. Het is te hopen dat hij niet bij de technische controle gediskwalificeerd wordt :engel: Kovalainen pakt zijn beste resultaat ooit met een vierde plek en Sato wordt knap zesde en pakt weer drie punten. Met Kubica lijkt het ondertussen wel mee te vallen, maar daarvoor houden we je op de hoogte.

Uitslag

1. Hamilton

2. Heidfeld

3. Wurz

4. Kovalainen

5. Raikkonen

6. Sato

7. Alonso

8. Schumacher

9. Webber

10. Rosberg

11. Davidson

12. Barrichello

DNF Trulli

DNF Liuzzi

DNF Albers

DNF Coulthard

DNF Kubica

DNF Sutil

DNF Speed

DNF Button

DSQ Fisichella

DSQ Massa

Foto's

76322.jpg

Alonso schiet weer eens rechtdoor

76330.jpg

Webber reed toch nog rond op de tweede plaats

76326.jpg

Kovalainen werd kanp vierde

76359.jpg

Sato werd zesde en pakte drie belangrijke punten

76363.jpg

Eindelijk Hamilton

Door: Thundercover

2 reacties


Recommended Comments

Gast
This blog entry is now closed to further comments.
×
×
  • Create New...