OWN 425 - World Of Games
Welkom bij de 2e editie van World of Games in OWN. Vorige week stond in het teken van Donkey Kong, maar deze week staat volledig in het teken van Maxis. Dit bedrijf heeft onder andere games zoals The Sims, Sim City en Spore ontworpen. In maart dit jaar is Maxis gesloten en zijn alle medewerkers overgegaan naar Electronic Arts om daar verder te werken aan The Sims.
Het verhaal
Maxis is opgericht in 1987 door Will Wright en Jeff Braun. Jeff Braun was de ontwikkelaar van de lettertypes van Amiga dat later gekocht werd door Commodore. Will had rond 1985 een stedenbouwspel ontworpen dat Micropolis heette, maar omdat je de game niet kon winnen of verliezen zag geen enkele uitgever iets in de game. Jeff maakte naast dat hij lettertypes ontwikkelde ook een game die gebaseerd was op gevechtsvliegtuigen. Ze vonden elkaar games heel goed en besloten om samen een bedrijf op te richten en de games eigenhandig uit te geven. Zo was Maxis geboren. Will Wright had voordat hij SimCity maakte ook nog een andere game gemaakt namelijk: Raid on Bungeling Bay. In deze game moest je in een helikopter 6 fabrieken bombarderen. Hiervoor had Will een speciaal kaartenprogramma ontwikkeld waar hij de speelwereld in kon maken. Hij bleek het maken van de map veel leuker te vinden dan het spelen van de game zelf. Zodoende kwam hij op het idee om SimCity te gaan maken. In 1997 werd Maxis deels overgenomen door Electronic Arts en uitbetaald in 128 miljoen dollar in aandelen, waardoor Jeff Braun in een klap de grootste aandeelhouder was van Electronic Arts.
SimCity Classic
De eerste game die Will en Jeff samen maakten was SimCity. Dit spel verscheen in 1989 en wordt door sommigen ook wel SimCity Classic genoemd. Deze game speel je van boven af, je kijkt dus neer op de game. Het spel begon als Micrpolis, maar omdat het geen winst of verlies kende, hebben ze de game aangepast. Omdat Will op het moment dat hij SimCity voor het eerst liet zijn bij zijn voormalige werkgever Brøderbund Software moest hij de auteursrechten overkopen, waarna de game in 1989 uitgegeven werd voor de Amiga, Apple Macintosh, IBM Personal Computer en Commodore 64. De originele uitgave bevat een aantal levels die zich in het verleden of de toekomst afspelen. Een van deze levels is Rio de Janeiro waar je als burgemeester te maken krijgt met vloedgolven als gevolg van de opwarming van de aarde. De game was hier en daar zijn tijd al ruimschoots voor. Een aantal andere consoles hebben een aantal extra levels, zoals SimCity voor de SNES waar je inplaats van vecht tegen Godzilla vecht je daar tegen Bowser in Tokio uit 1961. SimCity verscheen voor de SNES pas in 1991.
SimCity Classic uit 1989
Enkele jaren later
In 1993 verscheen SimCity 2000 en was de eerste SimCity waarmee je online kon spelen samen met een andere gamer en kon je samen twee steden bouwen op een kaart. Revolutionair in deze game was dat je ook diepte had, waar SimCity Classic alleen op de grond gebouwd kon worden, ging SimCity 2000 verder. Het was in deze game zelfs mogelijk om pijpleidingen aan te leggen en metro's te bouwen onder de grond. De meest bekende verander ten opzichte van SimCity waren de kranten. De kranten gaven je inzage over bepaalde gebeurtenissen in de stad, zoals vervuilingen, files of als je bepaalde inwoneraantallen had bereikt in je stad. Naast de serieuze zaken stonden er ook nog een aantal leuke of grappige dingen in de krant. De meest verbazingwekkende feature in de game was de Arcology feature. Je had Arcology gebouwen die zichzelf lanceren als je meer dan 250 van deze gebouwen in je stad had staan na 2051 om vervolgens in het heelal te gaan wonen. Na SimCity 2000 volgde nog een 4-tal games, waaronder SimCity (2013). Dit spel had hoge verwachtingen, maar door een aantal nadelige ontwikkelingen zoals altijd online via Origin moeten zijn (later in update 10.0.0 werd deze online verplichting opgeheven) en de vele storingen bij Electronic Arts werd deze game een flop. Toch werden er bij de Launch in 2013 rond de 1 miljoen kopieën verkocht van SimCity.
SimCity 2000 uit 1993
The Sims
In 2000 verscheen er een nieuwe game van de makers van SimCity. Dit was The Sims. In deze game ging het meer om het onderhouden van jouw Sims en het bouwen van huizen. De game was veel meer ingezoomd op het leven en de behoeften van de Sim die jij kan creëren. The Sims is ontworpen in een 2D setting met 3D aspecten. Jouw Sim is gecreëerd in 3D, terwijl de wereld daarom heen in 2D is gemaakt. Enige verschillen tussen The Sims en opvolgers van The Sims waren dat je Sim niet ouder kon worden, maar baby's wel kinderen konden worden. Je kind naar een militaire school gestuurd kon worden als hij slechte cijfers haalt op school waarna hij niet meer terug kan naar jouw speelwereld en dat elke dag hetzelfde was. Weekenden bestonden nog niet in de Sim-wereld en moest je Sim dus iedere dag werken. De originele game kende ook naast de game ook veel uitbreidingspakketten, waaronder The Sims: Hot Date waar je Sims uit konden gaan en een nieuw stadgebied konden ontdekken. The Sims was voor die tijd een best zware game en kon niet op elke computer gespeeld worden. Je had 1,4 GB vrije ruimte nodig op de PC met 64MB werkgeheugen (Wat tegenwoordig echt niks is) Deze game werd later nog uitgebreider met tal van nieuwe features en uitbreidingen om de Sims-ervaring nog beter te maken.
Wat zijn jouw SimCity of Sims ervaringen van vroeger of nu?
The Sims uit 2000
3 reacties
Recommended Comments