OWN 429 - OWN Sprak Met...
@EnergyCorse heeft inmiddels een serieuze naam gemaakt als modder.
Er zijn verschillende soorten modding, waaronder Maps, Vehicles, Player/Models, Audio, Scripting, Animation, Graphics, Gameplay en Tools. In GTA IV hield ik me vooral bezig met Animation en een klein beetje scripten, nu ben ik in GTA V bezig met Graphics, Gameplay, Audio en sinds kort met Player/Models, maar vooral met Graphics/Gameplay. Dat vind ik het makkelijkst omdat ik daar de meeste ervaring mee heb en het snel resultaat geeft.
De Rage-engine heeft veel meer potentie dan wat Rockstar er in heeft gestopt. Verander je bijvoorbeeld Scenario`s en Popcycle, dan verander je de hoeveelheid pedestrians en wat ze allemaal op straat doen. Met als gevolg dat Los Santos eindelijk als een levendige stad aan begint te voelen.
Het liefst zou ik Animeren , gezien je daarmee daadwerkelijk compleet nieuwe verhaallijnen kan maken en tevens complete nieuwe gameplay elementen. Helaas kost dit dusdanig veel tijd dat het lastig is om progressie te maken en een mod af te ronden.
Het idee van modden komt terug uit de tijd van GTR2 (Racesim). Hier begon ik bestanden aan te passen zodat de AI een daadwerkelijke uitdaging werd. Daarna heb ik nog Bioshock 1 gemod en vervolgens begonnen met GTA IV in combinatie met met IceEnhacer/ENB. Uiteindelijk is IV het platform geweest waarop ik het modden door heb gekregen, maar nu vind ik het modden in V leuker, mede omdat die een stabielere engine heeft.
Er zijn verschillende redenen waarom ik mods maak. Meestal is het zo dat ik vind dat er iets ontbreekt, of omdat ik een mod wil maken voor een Machinima. Ik doe alles alleen, ik heb niet de behoefte om samen te werken aan een modificatie. Maar voor 1974 en zijn tekenskills maak ik een uitzondering.
Voor wie wil beginnen met modificeren raad ik het programma OpenIV aan. Hiermee kan je bestanden in GTA IV en V bekijken en aanpassen. Het is een programma wat in ontwikkeling is, aangezien er nog steeds een hoop niet aan te passen is. Hopelijk dat dit in de toekomst wel mogelijk is. De lead-designer bij OpenIV is GooD-NTS, die ik toch wel zie als de beste modder die er is. Er zijn verschillende programma's die je kunt gebruiken bij het modden. Ik gebruik vooral Open IV, Texture tool, 3D Max, Gimp en Sony Vegas.
De activiteit in de modding-fora ligt momenteel niet zo hoog, maar toch post ik mijn modificaties hier en niet op bijvoorbeeld het grotere GTAforums.com. Hoewel het lijkt of er momenteel weinig interesse is in het maken van mods, zou ik best wel willen helpen met tips en trucs, of een tutorial als daar behoefte aan is.
0 reacties
Recommended Comments
Er zijn geen reacties om weer te geven.