Jump to content

[tutorial] Map editor in Vista [Voor beginners en hoger]


kayle

Recommended Posts

De meest populaire map editor voor SA is MTA. Maar aangezien deze niet in Vista werkt heb ik een andere editor gezocht en gevonden. Hier leg ik uit hoe je deze kunt gebruiken. Deze werkt ook op XP.

Wat heb je nodig?

-Een computer

-Gta SA en sa-mp

-Een half uurtje de tijd

-Een hoop gedult :engel:

-Basiskennis van het scripten

1. Downloaden:

Je moet als eerste het programma downloaden. Dat kun je hieronder op de pagina. Je moet wel ingelogt zijn...

2. Uitpaken:

Het uitpakken van het bestand is het makkelijkste.

-Open het bestand

-Kopieer alle bestanden naar waar je gta San Andreas hebt geinstallerd.

Meestal sttaat het hier:

C:\Program Files (x86)\Rockstar Games\GTA San Andreas\

Als deze map niet bestaat zet je alles waar ook het bestand GTA_SA.EXE staat.

Hier zie je hoe het ongeveer moet uitzien.

1248600573-980.jpg

3. Snelkoppeling:

Nu heb je een bestand in de map staan wat editor.EXE heet. Ga naar je achtergrond en

klik er met je rechter muisknop op, klik dan op Nieuw/New en dan op Snelkoppeling/Shortcut

om een snelkoppeling te maken. Selecteer in het scherm de locatie van het gekopieerde

bestand genaamd: editor.exe . Op de volgende pagina geeft u een naam aan de snelkoppeling.

Bijvoorbeeld 'GTA-SA Map editor'.

De snelkoppeling ziet er uiteindelijk zo uit.

1248601641-220.jpg

4. Het gebruik:

SA-MP Map editor is eigenlijk eenvoudig te gebruiken. Maar ook niet even goed als die van MTA.

Je start het programma door op je bureaublad op de snelkoppeling te klikken. Na het openen ziet

het ongeveer zo uit:

1248602184-960.jpg

Ik heb in de afbeelding verschillende nummers gezet. Ik ga nu iets vertellen over hun plaatsen.

1) Als je het programma start dan moet je op deze knop klikken om de map van GTA SA

te openen. Als er een error in beeld komt heb je niet alle bestanden in de juiste map geplaatst

(waat gta SA is geinstalleerd). Als er geen error wordt getoond kun je linksonder in het scherm

zien hoever hij is met het laden van de map. En hier kun je de map ook bewerken.

2) Hier staat als je het programma opent: 'DRAW OpenGL'. Als de map is geladen staat de

map in dit venster. En kun je rondkijken.

3) Bij 3 zie je een paar plaatsnamen staan. Als je hierop dubbel klikt ga je naar de coördinaten

plaats toe. als je een bepaalt zicht hebt met de editor kun je deze opslaan door op Add te

klikken. Als je op een naam 2 keer met wat tijd ertussen klikt kun je deze aanpassen. als je

op Delete klikt wordt de positie verwijdert. De positie's worden overigens opgeslagen in

het bestand 'editor_views'.

4) De map editor is misschien traag. Daarvoor is er een handige oplossing. Namelijk deze

knop (bij nr. 4). Als je hierop klikt worden de textures oftewel kleuren/afbeeldingen van

objecten niet gelaten zien. Je ziet dan alleen dingen zoals hieronder:

(boven is met textures en onder zonder)

1248603651-70.jpg

5. Gebruiken:

Deze map editor is op een best vreemde manier te besturen. Als je wat wilt doen moet je altijd de

Shift toets inhouden. Je kunt de camera besturen met Shift + w/a/s/d. Net zoals je in het spel CJ

bestuurd. Deze bewegingen gaan erg schokkerig en snel. Daarom kun je het beste de Ctrl knop

erbij ingedrukt houden zodat de camera wat rustiger beweegt. Je kunt de richting van de camera

ook verranderen door de Shift knop in te houden en dan je muis te bewegen. Als dit erg schokkerig

gaat zet je de 'LOD Distance factor' aan de rechter bovenzijde lager. De Ctrl knop werkt hier niet.

6. Objecten

Objecten kun je niet zoals in MTA opzoeken in een gerubriekeerde lijst. Je komyt ze gewoon in de

map tegen en voegt ze toe. Dit toevoegen doe je als volgt.

1) Je selecteerd een object door er 1 keer op te klikken (door 2 keer te klikken krijg je er info over)

2) Dan klik je rechtsboven op het tabblad Objects

3) Daar net iets onder staat Add. Klik hierop en geef het object een naam. Als je op het

afbeeldingetje van het object klikt en naar links trekt kun je zelf een afbeelding in 3D kiezen.

4) Klik op 'Okay'.

Je kunt op deze manier zoveel objecten (dubbel) toevoegen.

7. Omzetten naar PWN:

Je hebt niks aan een programma als je er niks uit kunt halen. Daarom leg ik nu uit hoe je een map

omzet naar een pwn bestand.

1) Klik op de knop Export, helemaal links boven in het menu.

2) kies waar je het opslaat en met welke naam.

3) Klik op Opslaan/Save om alles op te slaan.

LETOP! Als je het bestand hebt opgeslagen zijn alleen de objecten opgeslagen en niet de callbacks

dus het script zul je wel nog moeten aanpassen voordat je het met Pawno, sa-mp editor etc. kunt

compilen.

8. Importeren:

Als je eens bezig bent geweest met het maken van een map en ermee moet stoppen wil je het liefst

er later mee verder gaan. Als je de map zoals hierboven hebt opgeslagen/geexporteerd kun je deze

openen met de knop import helemaal linksboven naast Export. Als je erop geklikt hebt kun je ermee

een pawno bestand openen. Open het pawno bestand dat je net hebt geexporteerd. En voila! je hebt

je oude werk terug.

<<<<<<Hopelijk bevalt deze tutorial goed.>>>>>>



Zeg hieronder wat je ervan vond en geef ook commentaar wat er beter kan

Er komt een vervolg

editor.rar

Bewerkt: door kayle
Link to comment
Delen op andere websites

Leuke tutorial, ik zie dat je er je tijd in hebt gestopt, maar MTA Race werkt zeker wel op Vista, en dat valt niet te ontkennen, aangezien ik het zelf ook gebruik. Het probleem is dat je alleen even wat bestandsnamen e.d. moet veranderen, en het werkt.

En @

C:\Program Files (x86)\Rockstar Games\GTA San Andreas\

Eeh, wat doet die (x86) daar? Dat is niet standaard hoor...

@

Als deze map niet bestaat zet je alles waar ook het bestand GTA_SA.EXE staat.

San Andreas hoofdmap dus.

Verder, zoals ik al zei, mooie tutorial. Alleen jammer dat deze editor een stuk minder goed is dan de MTA Race Map Editor.

PS: Jij hebt SA illegaal :schater: Hoodlum :puh:[/font]

Bewerkt: door Remi-X
Link to comment
Delen op andere websites

Leuke tutorial, ik zie dat je er je tijd in hebt gestopt, maar MTA Race werkt zeker wel op Vista, en dat valt niet te ontkennen, aangezien ik het zelf ook gebruik. Het probleem is dat je alleen even wat bestandsnamen e.d. moet veranderen, en het werkt.

En @

C:\Program Files (x86)\Rockstar Games\GTA San Andreas\

Eeh, wat doet die (x86) daar? Dat is niet standaard hoor...

@

Als deze map niet bestaat zet je alles waar ook het bestand GTA_SA.EXE staat.

San Andreas hoofdmap dus.

Verder, zoals ik al zei, mooie tutorial. Alleen jammer dat deze editor een stuk minder goed is dan de MTA Race Map Editor.

PS: Jij hebt SA illegaal :schater: Hoodlum :puh:[/font]

@Ik heb een Windows Vista 64 bits versie en daarbij zit dus ook de map:

C:\Program Files (x86)\

Die heb ik zelf niet aangemaakt of hernoemt. Maar misschien dat het daar aan ligt. wat je zegt.

@Voor de rest ben ik erop gekomen dat er geen mta voor vista is door deze pagina:

http://www.gtaforum.nl/index.php?showtopic=100650

@En wat je op het laatste hebt geschreven dat ik gta illegaal heb klopt ook niet want ik heb de cd samen met mijn broer gekocht en omdat we samen met 2 pc's spelen en de cd vol krassen zit (door het wisselen van cd om in een andere server te komen) hebben we besloten dat ik de crack nam.

gr. Kayle

Ps. Kun je me eens citeren met mta op Vista?

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb al rondgekeken en het is al opgelost :D

ga naar de install map van mta dan ga je naar de map mods, dan naar race meen ik. En het bestand Client moet je verranderen. Bijv. hallo.dll

Ok :D dit probleem is opgelost

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Ik gaf net nog een soortgelijke post in een ander topic ;)

-De MTA Race Map Editor is de bekendste van beide, en naar mijn mening vind ik deze ook het makkelijkst. Alleen is deze editor erg basisch. Er zijn geen plugins of dergelijke voor.

Download: Hier.

Installatie:

1. Download het EXE bestand.

2. Open het EXE bestand.

3. Als je word gevraagd welke elementen je wilt installeren: MTA Server kan je uitvinken, MTA Mods moet volledig aangevinkt.

4. Kies een installatie map voor MTA Race.

5. Zoek naar je GTA San Andreas Installatie.

6. Installeren.

7. Ga naar de map waar je MTA Race hebt geïnstalleerd, gewoonlijk C:\Program Files\MTA San Andreas\.

8. Ga naar de map mods. Verander de naam van de map 'editor' in 'map_editor'.

9. Ga die map nu in, en maak een nieuwe map aan, genaamd 'maps'.

Ga nu weer een map terug, en ga dan naar de map 'race'. Verander de naam 'client.dll' in iets anders. Maakt niet uit wat.

10. Klaar :)

-MTA Nightly is de nieuwste versie van MTA, met behoorlijk wat meer functies dan MTA Race. Deze MTA ondersteunt bijvoorbeeld plugins, zoals deze.

Installatie + Download: Klikkie :)

Link to comment
Delen op andere websites

Ik gaf net nog een soortgelijke post in een ander topic ;)

-De MTA Race Map Editor is de bekendste van beide, en naar mijn mening vind ik deze ook het makkelijkst. Alleen is deze editor erg basisch. Er zijn geen plugins of dergelijke voor.

Download: Hier.

Installatie:

1. Download het EXE bestand.

2. Open het EXE bestand.

3. Als je word gevraagd welke elementen je wilt installeren: MTA Server kan je uitvinken, MTA Mods moet volledig aangevinkt.

4. Kies een installatie map voor MTA Race.

5. Zoek naar je GTA San Andreas Installatie.

6. Installeren.

7. Ga naar de map waar je MTA Race hebt geïnstalleerd, gewoonlijk C:\Program Files\MTA San Andreas\.

8. Ga naar de map mods. Verander de naam van de map 'editor' in 'map_editor'.

9. Ga die map nu in, en maak een nieuwe map aan, genaamd 'maps'.

Ga nu weer een map terug, en ga dan naar de map 'race'. Verander de naam 'client.dll' in iets anders. Maakt niet uit wat.

10. Klaar :)

-MTA Nightly is de nieuwste versie van MTA, met behoorlijk wat meer functies dan MTA Race. Deze MTA ondersteunt bijvoorbeeld plugins, zoals deze.

Installatie + Download: Klikkie :)

Overstap 3...

Als je alles uitvinkt behalve MTA map editor (mits versie 1.1.1) ben je na stap 6 al klaar en werkt het.

PS. download geen 1.1.2 voor vista!!!

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...