Jump to content

[TUT|VB] Visual Basic tutorial


Crypteq

Recommended Posts

@ hierboven

webbrowser1.url = "http://www.gtaforum.nl"

Zal niet werken. Gebruik het volgende:

WebBrowser1.Url = New Uri("http://www.gtaforum.nl")

Vergeet niet http:// ervoor te zetten anders werkt het niet.

Bewerkt: door BC7
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 87
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Crypteq

    16

  • Casss

    8

  • vice

    6

  • Donald F. Duck

    6

Hoe kan ik, als ik bijvoorbeeld een webbrowser heb en die maximaliseer dat alles uitvergroot en dus zegmaar de browser breder word, het URL-Vak breder word en de hele layout zich aanpast naar de grootte van het venster?

Hoe kan ik iets zo maken dat als je met je muis in een bepaald gebied komt er bv. een menu bar verschijnt? Zoals met WMP in full-screen maar dan als je in dat stuk komt.

Link to comment
Delen op andere websites

Een beetje domme vraag ;l

Hoe zorg je dat als je op een button klikt in je programma dat die dan naar een website gaat?

Ik ben namelijk voor je eerste keer aan het scripten en vanmiddag ga ik mijn programma al online zetten :D

Hij is bijna klaar!!!

Goedzo, even iets zeggen: Als je een webbrowser maakt, release 'm dan maar niet. Niemand zou hem gebruiken en er zijn betere VB/C#/C++ webbrowsers gemaakt.

Voor de rest heb ik 't gevoel dat je copy/past doet, en dat noem ik geen scripten. Begrijp je wel wat je typed/plakt?

Hoe zorg je dat als je op een button klikt in je programma dat die dan naar een website gaat?

Private Sub button1_Click() 
webbrowser1.url = "http://www.gtaforum.nl"
End Sub

Dit dacht ik dat het is in Visual Basic. Je kan ook gewoon dubbelklik op de button doen en dan toevoegen:

webbrowser1.url = "http://www.gtaforum.nl"

Dankjewel, nu is mijn probleem opgelost :)

Ik zal hem niet relaese maar ik maak wel een ander programmma :)

Link to comment
Delen op andere websites

  • 5 weken later...

Hallo, ik heb een vraagje (sorry als hij al ergens in het topic staat, had niet zoveel zin om het allemaal door te lezen :puh: ).

Maar ik maak een soort programma waarmee je met je computer kunt spreken door een vraag in een Textbox te typen en als die vraag bestaat je op een button kunt klikken. Dit lukt nog wel...

1) ...maar hoe kan je een tekst maken die niet hoofdlettergevoelig is? (Dus of het niet uitmaakt of je bijvoorbeeld De Appel of de appel schrijft).

2) Hoe voorkom je dat je in een Textbox kunt enteren?

3) En nog een vraagje :puh:: Hoe kan je zorgen dat het programma herkent als je een bepaald woord erin typt.

Bijvoorbeeld, ik stel in dat hij iets moet doen als er in een tekst "vanavond" en "doen" staat

Hoe kan ik er dan voor zorgen dat wanneer iemand "Wat ga jij vanavond doen" typt (bijvoorbeeld), het programma weet dat dat een juiste vraag is en die button dan zichtbaar maakt (dat laatste weet ik wel, maar ik weet niet hoe hij woorden kan herkennen of zo :puh:).

4) Ik wil ook een aantal 'standaardvragen' toevoegen, als je op een knop drukt dan komt er een nieuwe form te voorschijn en kan de persoon daar een vraaguitkiezen (tot hier toe lukt het), maar hoe zorg ik er dan voor dat de geselecteerde vraag uit Form 2, in de textbox in Form1 verschijnt?

5) Final Question: Hoe kan ik zorgen dat het programma (als dat mogelijk is) een bepaalde benaming gebruikt zoals het getypt is? Dus bijvoorbeeld als iemand vraagt "hoe heet je" en hij vraagt dan hoe jij heet en je typt dat dan in en je drukt terug op vraag, dat hij dan bijvoorbeeld zegt: Wat heb jij een mooie naam, *hier-de-ingetypte-naam*.

6) Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij bij sommige vragen random antwoorden geeft (dus bijvoorbeeld de ene moment zegt hij 'Ja' en dan de andere keer 'Nee', maar dan willekeurig :puh:).

Alvast bedankt, hopelijk zijn het niet te moeilijke (of te veel) vragen :puh: .

Link to comment
Delen op andere websites

Hoe kan ik, als ik bijvoorbeeld een webbrowser heb en die maximaliseer dat alles uitvergroot en dus zegmaar de browser breder word, het URL-Vak breder word en de hele layout zich aanpast naar de grootte van het venster?

Dan moet je met de Anchor instelling van je je controls prutsen. Daarmee geef je aan, aan welke kanten van het scherm de controls moeten worden vastgehecht.

Hallo, ik heb een vraagje (sorry als hij al ergens in het topic staat, had niet zoveel zin om het allemaal door te lezen :puh: ).

Maar ik maak een soort programma waarmee je met je computer kunt spreken door een vraag in een Textbox te typen en als die vraag bestaat je op een button kunt klikken. Dit lukt nog wel...

1) ...maar hoe kan je een tekst maken die niet hoofdlettergevoelig is? (Dus of het niet uitmaakt of je bijvoorbeeld De Appel of de appel schrijft).

2) Hoe voorkom je dat je in een Textbox kunt enteren?

3) En nog een vraagje :puh:: Hoe kan je zorgen dat het programma herkent als je een bepaald woord erin typt.

Bijvoorbeeld, ik stel in dat hij iets moet doen als er in een tekst "vanavond" en "doen" staat

Hoe kan ik er dan voor zorgen dat wanneer iemand "Wat ga jij vanavond doen" typt (bijvoorbeeld), het programma weet dat dat een juiste vraag is en die button dan zichtbaar maakt (dat laatste weet ik wel, maar ik weet niet hoe hij woorden kan herkennen of zo :puh:).

4) Ik wil ook een aantal 'standaardvragen' toevoegen, als je op een knop drukt dan komt er een nieuwe form te voorschijn en kan de persoon daar een vraaguitkiezen (tot hier toe lukt het), maar hoe zorg ik er dan voor dat de geselecteerde vraag uit Form 2, in de textbox in Form1 verschijnt?

5) Final Question: Hoe kan ik zorgen dat het programma (als dat mogelijk is) een bepaalde benaming gebruikt zoals het getypt is? Dus bijvoorbeeld als iemand vraagt "hoe heet je" en hij vraagt dan hoe jij heet en je typt dat dan in en je drukt terug op vraag, dat hij dan bijvoorbeeld zegt: Wat heb jij een mooie naam, *hier-de-ingetypte-naam*.

6) Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij bij sommige vragen random antwoorden geeft (dus bijvoorbeeld de ene moment zegt hij 'Ja' en dan de andere keer 'Nee', maar dan willekeurig :puh:).

Alvast bedankt, hopelijk zijn het niet te moeilijke (of te veel) vragen :puh: .

1) Aan beide kanten van je controle alles hoofdletters of kleine letters maken. Zoals (kleine):

If LCase(Wachtwoord.Text) = LCase(Controle.Text) Then ... 

2) Zet de eigenschap "Enabled" óf "Locked" op True. Bij Enabled kun je niets meer, bij Locked kun je nog wel tekst selecteren.

3) Zet een Timer op je form die om de zoveel tijd (interval) de tekst controleert. Bijvoorbeeld om de halve seconde (Interval: 500).

Private Sub Timer1_Tick()
If Invullen.Text = "Ik kan niet klikken!" Then Command1.Enabled = True
End Sub

Je kunt ook de Change functie van een TextBox gebruiken:

Private Sub Invullen_Change()
If Invullen.Text = "Ik kan niet klikken!" Then Command1.Enabled = True
End Sub

4) Geef de naam van de form en dan de control en dan de eigenschap:

Form1.Invullen.Text = Form2.Lijst.Selected

5) Je kunt de naam bijvoorbeeld laten opslaan in een onzichtbare textbox op je form of in een variabele.

MsgBox "Wat heb jij een mooie naam, " & Naam.Text & "!"

6) Dit kun je met een array doen. Met deze code hoef je alleen de array verder op te vullen met antwoorden, de code past zichzelf aan.

Dim Antwoorden() As Variant, Antwoord As String
Antwoorden() = Array("Ja", "Nee")
Randomize
Antwoord = Antwoorden(Rnd * (UBound(Antwoorden) - LBound(Antwoorden)) + LBound(Antwoorden))
MsgBox Antwoord

Hopelijk is het zo duidelijk genoeg. :engel:

Mvg,

Flitskikker

Link to comment
Delen op andere websites

  • 4 weken later...

waarom doet dit het niet

    Private Sub Timer1_Tick(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Timer1.Tick

       If Process.GetProcessesByName("taskmgr.exe").Length = 0 Then

       Else
           Dim proces As Process() = Process.GetProcessesByName("taskmgr.exe")
           For Each p As Process In proces
               p.Kill()
           Next
       End If
   End Sub

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

heb een web browser met een vriend gemaakt, alleen een paar dingetjes:

1. ik heb dit in een form gezet

maar dr gebeurt niks als ik er op klik

   Private Sub MenuItem7_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MenuItem6.Click
       Me.Opacity = 25
   End Sub

2. ik heb een nieuw venster knop gemaakt, maar wat moet ik er onder plakken om er voor te zorgen dat hij een nieuw venster opent(zonder 6 form's te maken)

3. ik heb een home button gemaakt met de code

webbrowser1.gohome ()

als ik het goed heb(ff uit me hoofd getypt)

nu heb ik de homepage in google veranderd maar nu gaat hij naar de homepage van mijn internet explorer als ik dr op klik

4. kan iemand mij in zeggen hoe je een text box maakt en daarin kan zeggen wat je als home page will hebben en dat hij dat dan ook in die website veranderd???? zoals in normale web browsers

thnx he

Link to comment
Delen op andere websites

heb een web browser met een vriend gemaakt, alleen een paar dingetjes:

1. ik heb dit in een form gezet

maar dr gebeurt niks als ik er op klik

   Private Sub MenuItem7_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MenuItem6.Click
       Me.Opacity = 25
   End Sub

2. ik heb een nieuw venster knop gemaakt, maar wat moet ik er onder plakken om er voor te zorgen dat hij een nieuw venster opent(zonder 6 form's te maken)

3. ik heb een home button gemaakt met de code

webbrowser1.gohome ()

als ik het goed heb(ff uit me hoofd getypt)

nu heb ik de homepage in google veranderd maar nu gaat hij naar de homepage van mijn internet explorer als ik dr op klik

4. kan iemand mij in zeggen hoe je een text box maakt en daarin kan zeggen wat je als home page will hebben en dat hij dat dan ook in die website veranderd???? zoals in normale web browsers

thnx he

1. Ik zal even snel reageren, Me.Opacity = 25 is opzig een goede code, probeer deze is in een button te plakken, wedden dat ie werkt, ik heb niet zo veel ervaring met menuitems, wat voor menu is het eigenlijk, check ook even of het menitem bestaat. Visual Basic geeft geen error als je een code schrijft voor iets wat niet in het form staat.

PS: Waarom wil je je programma doorschijnend maken, geloof me het is echt ontzettend irritant.

2. Volgensmij kan je niet twee dezelfde forms tegelijk open laten staan, je kan ook werken met Tabs, maar dat weer ik niet uit mijn hoofd, hier een youtube tutorial.

http://www.youtube.com/watch?v=s1tiAGzFiC8&translated=1

De code om een form te openen is: Formnaam.show

3. Sorry hier kan ik je niet mee helpen.

4. Ja, dat is heel gemakkelijkelijk.

Voeg een textbox toe en een button, klik tweemaal op de button en voeg deze code toe: webbrowser1.URL = Textbox1.text als je nu op de button klikt ga je er naar toe, geef deze button de naam: Ga naar dan, voeg een timer toe en plaats een opslaan code erin, maar wel diegene zodat je geen dialog krijgt~! deze code moet de ctextbox opslaan, Voeg nu bij Form1_load een open code in zodat je geen dialog krijgt weer voor de textbox!

Voeg nog een timer toe en voeg deze code toe:

Webbrowser1.URL = Textbox1.text

Timer2.stop

Dit is een beetje de moeilijke makkelijke versie van die code, zo doe ik het, werkt goed!

Nu moet alles goed zijn~!

Bewerkt: door Gta-kneusje
Link to comment
Delen op andere websites

1. euhm hij zit eigenlijk onder een button, onder de button van het main menu.

2. -

3. -

4.euhm nou heb ik nu in form 1(de web browser) een main menu en daar staat een "optie knop" in en die verwijst naar form 2.

daar wil ik dus het optie scherm openen en dat lukt ook, maar als ik de code invoer onder de button in form 2 dan zegt hij van webbrowser1 is not declared omdat die web browser niet in form 2 zit maar in form 1, maar het moet wel verwijsen naar form 1

dus hoe doe ik dit???

Bewerkt: door Thundercover
Lange quote verwijderd. ~~ Thundercover
Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...
  • 1 maand later...

Ik heb nog een vraagje:

Ik ben in listview bezig, en is er een mogelijkheid dat de lijst automatish wordt geleegd na een bepaald aantal lijnen?

Want anders kan die lijst vreselijk lang worden, dus dat die dan bijvoorbeeld na 25 lijnen gewist wordt of zo.

Alvast bedankt ^^. (weet niet zeker of het kan, maar ik vraag het toch even).

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb nog een vraagje:

Ik ben in listview bezig, en is er een mogelijkheid dat de lijst automatish wordt geleegd na een bepaald aantal lijnen?

Want anders kan die lijst vreselijk lang worden, dus dat die dan bijvoorbeeld na 25 lijnen gewist wordt of zo.

Alvast bedankt ^^. (weet niet zeker of het kan, maar ik vraag het toch even).

Bedoel je dat de lijst naar 25 lijnen volledig geleegd word?

Of dat bijv alleen het 1e item uit de lijst word gehaald zodat ie niet langer dan 25 lijnen word?

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb nog een vraagje:

Ik ben in listview bezig, en is er een mogelijkheid dat de lijst automatish wordt geleegd na een bepaald aantal lijnen?

Want anders kan die lijst vreselijk lang worden, dus dat die dan bijvoorbeeld na 25 lijnen gewist wordt of zo.

Alvast bedankt ^^. (weet niet zeker of het kan, maar ik vraag het toch even).

Bedoel je dat de lijst naar 25 lijnen volledig geleegd word?

Of dat bijv alleen het 1e item uit de lijst word gehaald zodat ie niet langer dan 25 lijnen word?

Het is eigenlijk de bedoeling dat via de "opties"-form deze functie adhv een Checkbox kan worden in- of uitgeschakeld, en dat de speler dan zelf een limiet instelt adhv een textbox.

In de listview staan ook 3 lijnen zoals dit:

ListView1.Columns.Add("Type", 100, HorizontalAlignment.Left)

Dus stel dat de speler 50 invoert (in die textbox), dan wordt de listview geleegd na 50 lijnen, maar moeten die 3 'Columns' wel blijven staan. Want ik heb al gemerkt dat als ik listview1.clear gebruik, dat ie dan alles wist. Maar op dat laatste heb ik wel al wat gevonden, dus daar heb ik niet echt hulp mee nodig.

PS: Is het ook mogelijk om te zoeken door een listview? Heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, maar anders kan dat ook nog wel een handige functie zijn.

Bewerkt: door vice
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...