Jump to content

Windows XP upgraden naar Windows 7


Tjapie

Recommended Posts

Ook ik wil van Windows XP overstappen naar Windows 7. Mijn moeder is toevallig lerares en kan daardoor heel goedkoop (17e) via www.slim.nl aan Windows 7 komen.

Mijn vader kreeg toendertijd via z'n werk Windows XP Professional voor thuisgebruik, en diezelfde XP (zelfde licentiecode) staat ook op mijn PC. Maar via de aanbieding van mijn moeders werk kun je alleen een upgrade van Windows 7 kopen, dus je moet eerst al XP of Vista geinstalleerd hebben. Maar kunnen mijn vader en ik dan samen van hetzelfde schijfje Windows 7 installeren? Of moeten we beide ons eigen 'upgrade-schijfje' hebben? Of kan dat zelfs uberhaupt niet omdat we dezelfde licentiecode hebben?

Verder nog een vraag over het verschil tussen 32 en 64 bits. Heeft 64 bits echt zoveel voordeel en maakt dit geen ruzie met programma's die alleen 32 bits ondersteunen? En kan ik wel van een Windows XP 32 bits naar een Windows 7 64 bits?

Alvast bedankt! :cya:

Link to comment
Delen op andere websites

Ook ik wil van Windows XP overstappen naar Windows 7. Mijn moeder is toevallig lerares en kan daardoor heel goedkoop (17e) via www.slim.nl aan Windows 7 komen.

Mijn vader kreeg toendertijd via z'n werk Windows XP Professional voor thuisgebruik, en diezelfde XP (zelfde licentiecode) staat ook op mijn PC. Maar via de aanbieding van mijn moeders werk kun je alleen een upgrade van Windows 7 kopen, dus je moet eerst al XP of Vista geinstalleerd hebben. Maar kunnen mijn vader en ik dan samen van hetzelfde schijfje Windows 7 installeren? Of moeten we beide ons eigen 'upgrade-schijfje' hebben? Of kan dat zelfs uberhaupt niet omdat we dezelfde licentiecode hebben?

Verder nog een vraag over het verschil tussen 32 en 64 bits. Heeft 64 bits echt zoveel voordeel en maakt dit geen ruzie met programma's die alleen 32 bits ondersteunen? En kan ik wel van een Windows XP 32 bits naar een Windows 7 64 bits?

Alvast bedankt! :cya:

Ik ben geen expert op het gebied van licenties, maar ik weet wel dat 64 bits dingen alleen handig zijn voor als je meer dan 4GB aan RAM hebt. Daarbuiten is het handig als je 64-bit only dingen kunt gebruiken. 32bits programma's zijn geen probleem.

Link to comment
Delen op andere websites

Je kan helaas niet upgraden van Windows XP naar Windows 7. Een upgrade uitvoeren naar Se7en kan alleen van Vista naar Windows 7 of van een lagere Windows 7 versie naar een hogere. Dus bijvoorbeeld Vista Starter naar Vista Home Premium. Jij kan dus niet naar Windows 7 upgraden met je huidige Windows XP installatie. Je zult dus óf een OEM exemplaar moeten bemachtigen, of de Retail versie. Dus aan de upgrade versie heb je niet zoveel

Tevens kun je, als je nu een X86 (32 BITS) PC hebt, alleen upgraden naar X86, je kan niet van X86 naar X64 (64 BITS). Ook kun je niet naar een andere taal upgraden. Dus als je een systeem hebt met Vista NL, kun je enkel naar een Nederlandse Se7en overstappen.

Link to comment
Delen op andere websites

Dat zou niet zo fijn zijn! :N Windows 7 ziet er namelijk erg strak uit en ik hoor d'r goede verhalen over :sigaar: Op die site staat ook dit:

DIT IS EEN UPGRADE!

Slim levert een upgrade, deze controleert of uw computer een (legale) volledige versie van Windows bevat, alleen dan kan deze versie geinstalleerd worden. Windows Vista of Windows XP zijn vereist.

Ik hoop dat dit echt zo is, en geen foutje op hun site! Ik zal nog ff verder erop zoeken, heb je miss een (officieele) site waar dat op staat?

Over 32 of 64 bits; ik dacht dat dat werkgeheugen alleen bij Windows XP (en lager?) 32 en 64 bits uitmaakte? Nu ziet hij idd maar iets van 3,5GB terwijl ik 4GB heb. Maar ik dacht dat bij Vista (en dus ook 7 neem ik aan) het niet uitmaakte of je 32 of 64 bits draait omdat hij sowieso je complete werkgeheugen ziet? Maargoed, mocht ik dus toch van die aanbieding gebruik kunnen maken moet ik sowieso naar 32 bits ;) Opzich niet zo heel erg, want hoorde dat sommige 32 bits programma's wel eens problemen geven met een 64 bits besturingssyteem.

edit: Ik heb op Microsoft's officieele site (http://emea.microsoftstore.com/nl/Microsoft/Windows-7-Ultimate-Upgrade) dit gevonden:

Gebruikt u een eerdere versie?

Als u Windows XP hebt, kunt u Windows 7 Upgrade-versies aanschaffen. U moet echter een back-up maken van uw bestanden en uw toepassingen opnieuw installeren. Als u Windows 2000 hebt, dient u het volledige product te kopen en een schone installatie uit te voeren.

Ik kan dus niet die automatische installatie doen zonder dingen te herinstalleren, maar ook al kon ik dat dan zou ik dat nog niet doen. Ik betwijfel of alles wel lekker zou blijven werken met een nieuw besturingssyteem op de achtergrond terwijl alle programma's op een ander besturingssysteem zijn geinstalleerd. Maar miss was je door de war met Windows 2000? Want dan kun je idd de upgrade versie niet gebruiken.

Nu blijft alleen de vraag nog of mijn vader en ik met dezelfde licentiecode Windows 7 eroverheen kunnen zetten?

Bewerkt: door Tjapie
Link to comment
Delen op andere websites

Dat is zeker een foutje op de website van slim. Da's niet zo slim van ze...

32 Bits ondersteund enkel tot om en nabij de 3.5 GB geheugen. De 64 Bit versie ondersteund veel meer geheugen. Als jij nu 4 GB hebt is een clean install Windows 7 64 BIT het beste wat je doen kan.

EDIT: Je kan dus wel upgraden, zoals je aangeeft. Dat wist ik niet. Echter is het de vraag of je veel opschiet met een upgrade, als je daarna weel al je programma's weer moet installeren.

Bewerkt: door Sprunk
Link to comment
Delen op andere websites

Dan zal ik dat Vista sowieso meer RAM ondersteunt wel ergens fout hebben gelezen ofzo. Zoveel boeit het me gelukkig ook niet, ik maak de 3,5 GB die ik nu heb nauwelijks vol geloof ik ;)

Het is inderdaad een nadeel dat ik alles weer opnieuw moet installeren, maar uiteindelijk lijkt het me wel een stuk strakker en prettiger besturingssyteem met ook wat meer voordelen (DirectX 11 bijvoorbeeld, ookal ondersteunt m'n grafische kaart maximaal 10, beter dan 9 bij XP! :puh:).

Ook heb ik wat meer informatie gevonden over die upgrade; die kun je namelijk maar 1x uitvoeren! Als je nog een keer wilt installeren upgraden, zal je moeten bellen voor een nieuwe code. Ik en m'n vader zullen dus ieder onze eigen versie moeten halen :puh:

Toch iedereen bedankt voor de hulp! :klap:

Link to comment
Delen op andere websites

Sorry voor de misschien wat offtopic vraag maar ik vind het onnodig om een nieuw topic aan te maken.

Ik heb Windows Vista Home Prenium op m'n PC staan. Nu ben ik dus van plan om Windows 7 Ultimate (Upgrade) te kopen. Kan ik nu wel een "schone installatie" uitvoeren of alleen een "upgrade installatie"?

@Edit: Bedankt ik weet genoeg! :)

Bewerkt: door paul007
Link to comment
Delen op andere websites

Sorry voor de misschien wat offtopic vraag maar ik vind het onnodig om een nieuw topic aan te maken.

Ik heb Windows Vista Home Prenium op m'n PC staan. Nu ben ik dus van plan om Windows 7 Ultimate (Upgrade) te kopen. Kan ik nu wel een "schone installatie" uitvoeren of alleen een "upgrade installatie"?

Als het goed is kan je dan voor een schone installatie kiezen of voor een upgrade.:Y
Link to comment
Delen op andere websites

Als je een Upgrade DVD koopt kun je natuurlijk geen schone installatie doen, en kun je alleen upgraden. Vandaar ook de lagere prijs, omdat je al Windows hebt en dus een lager bedrag hoeft te betalen dan bij de retail versie. Wil je een schone installatie moet je de retail versie aanschaffen.

Link to comment
Delen op andere websites

Als je een Upgrade DVD koopt kun je natuurlijk geen schone installatie doen, en kun je alleen upgraden. Vandaar ook de lagere prijs, omdat je al Windows hebt en dus een lager bedrag hoeft te betalen dan bij de retail versie. Wil je een schone installatie moet je de retail versie aanschaffen.

Aangezien een echte upgrade van XP naar 7 niet mogelijk is wordt XP als Windows.old overgezet.

Link to comment
Delen op andere websites

Als je een Upgrade DVD koopt kun je natuurlijk geen schone installatie doen, en kun je alleen upgraden. Vandaar ook de lagere prijs, omdat je al Windows hebt en dus een lager bedrag hoeft te betalen dan bij de retail versie. Wil je een schone installatie moet je de retail versie aanschaffen.

Ja maar deze link zegt weer wat anders:

Klikkie! Foutje ik bedoel natuurlijk deze link: Deze dus

Alleen ik begrijp de tutorial niet helemaal. Moet je gewoon dan gewoon de Windows 7 Upgrade CD opstarten vanaf boot (ik weet niet hoe ik het anders moet verwoorden) en dan gewoon installeren zonder het automatisch valideren boxje aan te vinken?

Cheers :bier:

paul007

Bewerkt: door paul007
Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb ook ergens gelezen (ben ff het linkje kwijt) dat je inderdaad een schone installatie met een Windows 7 Upgrade versie kunt doen.

Maar let op: Als Windows 7 dan online de licentiecode gaat controleren, kan hij die code niet vinden. Hij gebruikt hiervoor namelijk de code van Windows XP/Vista. Je kunt Windows 7 wel normaal gebruiken, maar deze zal dan als beta versie gezien worden welke op 1 juni 2010 (en na 1 maart 2010 elke twee uur een herstart om je te iriteren) verloopt. Veel schiet je hier dus niet mee op, want je geeft geld uit aan iets wat ook gratis legaal te downloaden is.

edit: Dit is dus in het geval dat je een computer hebt met helemaal geen Windows er op. Ik weet niet dat als jij gewoon Vista hebt draaien je de keuze krijgt tussen upgraden en schone installatie met een Windows 7 Upgrade pakket. Dat lijkt me overigens wel zo, maar dat weet ik dus niet zeker!

Bewerkt: door Tjapie
Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb ook ergens gelezen (ben ff het linkje kwijt) dat je inderdaad een schone installatie met een Windows 7 Upgrade versie kunt doen.

Maar let op: Als Windows 7 dan online de licentiecode gaat controleren, kan hij die code niet vinden. Hij gebruikt hiervoor namelijk de code van Windows XP/Vista. Je kunt Windows 7 wel normaal gebruiken, maar deze zal dan als beta versie gezien worden welke op 1 juni 2010 (en na 1 maart 2010 elke twee uur een herstart om je te iriteren) verloopt. Veel schiet je hier dus niet mee op, want je geeft geld uit aan iets wat ook gratis legaal te downloaden is.

edit: Dit is dus in het geval dat je een computer hebt met helemaal geen Windows er op. Ik weet niet dat als jij gewoon Vista hebt draaien je de keuze krijgt tussen upgraden en schone installatie met een Windows 7 Upgrade pakket. Dat lijkt me overigens wel zo, maar dat weet ik dus niet zeker!

Bedankt voor je reactie!

Ik bezit gewoon een legale versie van Windows Vista Home Prenium... dus het is maar even afwachten dan wat mijn opties zijn.

paul007

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...