Jump to content

Twee posters voor feesten


Puma

Recommended Posts

Hai,

Mij werd gevraagd om posters te maken voor twee hockeyfeesten. Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb bij het maken van de posters gecombineerd gebruik gemaakt van SketchUp en Paint Shop Pro (dus geen Photoshop). Beide afbeeldingen zijn ongeveer 8000 pixels hoog (anders worden ze onscherp, formaat wordt A3 of groter), dus het laden zal iets langer duren dan normaal (haal maar kopske koffie ofzo :Y ).


"Proud to be Fout"

posterabfeestproudtobefx.th.jpg

(klik voor een vergroting)

De twee afbeeldingen van de pimp en de golfster heb ik van Google geplukt, ik heb deze enkel wat meer contrast gegeven en donkerder gemaakt. De rest is gewoon een kwestie van modeling: alle letters zijn 3d en de zonnebril komt uit mijn "Pilotenbril" mod. Ik heb een "profile edges" aan laten staan, zodat je een soort van cartoony effect krijgt op de randen van bepaalde stukken model. Wat schaduwtjes toegevoegd en klaar was ik.


"Cowboys en Indianen"

postercdfeestcowboysind.th.jpg

(klik voor een vergroting)

Bij deze afbeelding heb ik wat meer gebruik gemaakt van Paint Shop Pro. Het landschap onderin was gewoon een fotootje dat ik van internet heb geplukt. De lucht heb ik uitgerekt over de hele achtergrond. Wat spelen met licht-donker-contrasten, wat meer kleur hier en daar en het geheel iets donkerder maakt het allemaal een graadje 'zoeter'. Bovenin in de lucht nog een stuk wolken/zon toegevoegd (wat de maan moet voorstellen :{ ). Gezichten van een cowboy en van een indiaan van internet geplukt en in zwart wit in geblend met de lucht. Paar kogelgaten erin en toen vond ik 't wel mooi geweest.

Die afbeelding heb ik vervolgens geïmporteerd in SketchUp. De houten lijst eromheen is een 3dmodel. Dit samen (lijst+afbeelding) weer geëxporteerd. Daarna heb ik de tekst apart gemaakt in SketchUp en die ook weer geëxporteerd. Deze twee afbeeldingen samen (lijst+afbeelding en de tekst) heb ik weer samengevoegd waarbij ik de tekst op de afbeelding heb geplakt en er een vage witte schaduw aan heb gegeven, om de tekst wat duidelijker te maken.


SketchUp kan dus goed van pas komen bij het maken van posters ;) . Comments _O_ ?

Link to comment
Delen op andere websites

Bij een poster voor een feest moet de poster interesse wekken en de tekst moet uitblinken. Bij je eerste foto kun je Proud nog wel lezen, maar het is niet in één opslag duidelijk dat er Proud to be Fout staat. Door de schaduw en effecten van de tekst is de uitgebreide informatie niet zo makkelijk te lezen.

De andere poster ziet er een stuk interessanter uit, de cowboy sfeer zit er in. Maar de tekst is gewoon niet te lezen. Daar bedoel ik niet mee dat ik scheel ben, maar zoals ik al zei, je moet in één oogopslag zien hoe het feest heet. Daarnaast moet de verdere info kort maar krachtig zijn.

2nvqrlc.jpg2i8hf0i.jpg

Bij deze posters zie je meteen Let's Get Loud! en I Love Techno staan. Daarna zie je bij beiden de datum, vervolgens valt de locatie en line-up op.

Link to comment
Delen op andere websites

Bedankt voor je comment:)!

Ik snap wat je bedoelt. Probleem is alleen dat ik met Paint Shop Pro werk en niet met Photoshop. Photoshop is gemaakt om nieuwe afbeeldingen te creëeren, Paint Shop Pro eigenlijk alleen om bestaande afbeeldingen, en dan vooral foto's, te bewerken. Je ziet dus ook duidelijk dat daar bij het maken van mijn spul last van heb: je ziet nergens vormen of effecten zoals je dat in Photoshop hebt of kan maken. Ik gebruik vaak bestaande plaatjes, die ik vervolgens bewerk en samenvoeg.

Paint Shop Pro kan dus om een of andere domme reden geen teksten maken groter dan lettertypegrootte "72", wat natuurlijk enorm klein is als het gaat om posters. Gevolg is dus dat ik alle teksten altijd in SketchUp moet maken, waarna ik ze exporteer als render van duizenden pixels bij duizenden pixels, zodat ze alsnog groot en scherp zijn. Een omweg, ik weet het.

Die posters die jij als voorbeeld geeft, zijn inderdaad goede posters. Ik heb "tekenen" als vak op school en ik weet onderhand wat een poster, afbeelding, schilderij o.i.d. wel of niet goed maakt. Felle kleuren en of contrasten zijn altijd goed, maar je poster, afbeelding o.i.d. moet zich er wel voor lenen. Ik had eigenlijk een fel wit-roze contrast willen maken in de "Proud to be Fout" poster, maar ik kwam er niet helemaal uit hoe ik dat ging doen. Zelfde geldt voor de laatste. Ik wilde een licht-donker contrast creëeren, maar dit is maar half gelukt. De letters heb ik een hout-texture gegeven, om wat meer sfeer te zaaien in het geheel. Nadeel daarvan is dan weer dat de letters weer wat onduidelijker worden. Dit heb ik geprobeerd te fixen door er een dubbele witte schaduw (een scherpe en een vervaagde) achter te zetten, zodat de letters door een licht-donker contrast weer wat duidelijker zijn geworden. Omdat de achtergrond toch nog wel redelijk belangrijk was, was het ook een beetje lastig om er vervolgens een knallende tekst op te zetten: dat ziet er niet uit.

Achja, volgende keer beter. Van je fouten leer je :D .

Link to comment
Delen op andere websites

Photoshop dient juist eerder om te bewerken he ;) Nouja eigenlijk zijn de mogelijkheden met Photoshop grenzeloos. Maar om echt logo's of andere dingen te creëren is Illustrator een beter programma imo.

Ik zou je aanraden toch op de een of andere manier aan Photoshop te geraken. Je zal zien. Na een tijd verdubbel je jouw prestaties. :bier:

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...