Jump to content

Dure Kerst en Sinterklaas cadeaus


Rinaldootje

Recommended Posts

Oke simpel.

Het gebeurt steeds vaker dat met Kerst en Sinterklaas kinderen (en Tieners) steeds duurdere cadeaus krijgen. Playstations, Xdozen, Scooters enz.

Prijzen voor cadeaus worden steeds hoger. De kinderen (en dan spreek ik vooral over de wat mid jong (8 tot 12 jaar) Willen de leukste duurste dingetjes, Maar nemen veelal met maar 1 cadeau genoeg.

De tieners willen nog duurder, Hypermodern, first-class spul. En 1 cadeau is vaak te weinig.

Kijkt niemand meer naar de echt betekenis van Kerst en Sinterklaas? Wat voor mij dus gewoon gezellig samen zijn is.

Wat vinden jullie hiervan? Maakt het jou echt niks uit? Of vind je toch dat veel kinderen tegenwoordig steeds meer veeleisender worden rond cadeaus.

Zelf vind ik dit verontrustend. Het is veelal dat het kerstochtend is, bij het ontbijt worden de cadeaus onder de boom vandaag gehaald. Ze worden uitgepakt en dan ziet het jongetje wat hij altijd al wou. Een PS3. Hij gaat snel naar zijn kamer en sluit hem aan op zijn TV. Komt daar niet veer vandaan tot school weer begint.

Dan ben je toch niet meer samen?

Op die manier sluit je juist kinderen af van de buitenwereld. En ja ik weet waar ik van spreek want een van me vrienden kreeg een vorig jaar voor kerst een Ps3 en een Fullscreen Hd tv. Heel de kerst dee hij niks anders meer. Familie keek hij niet meer naar om. En het is zelfs zo ver gekomen dat hij zijn vriendschappen liet verdwijnen. Zijn cijfers gingen omlaag en hij spijbelde veelal totdat hij van school werd gestuurd.

En ook met al die dure cadeaus verwen je de jeugd waardoor ze later zelfs nog meer veeleisender zijn. Ze willen alsmaar meer en meer. En door die dure cadeaus kan je weer bij de kinderen die het al minder hebben jaloezie opwekken.

Dus nogmaals jullie mening?

En ga niet ineens omdat je in dit profiel hoort van 'ik kan krijgen wat ik wil bij Kerst en sinterklaas' zomaar zeggen 'Jah het maakt mij niks uit, is juist leuk'

Probeer het eens door de ogen van de mensen te kijken die het juist minder hebben en alle beetjes bij elkaar moeten rapen om voor hun kind een leuke kerst te maken.

Link to comment
Delen op andere websites

Bij mij thuis doen we niet meer aan Sinterklaas. Maar we zorgen wel dat het extra gezellig is dan. ;) Misschien komt daar een pakje aan te pas, maar dat speelt een bijrol, zoals het zou moeten. Wij vieren trouwens ook geen verjaardagen, en ook dan ben ik tevreden met een enkel computerspelletje. Waarom vieren dat je een dag dichter bij de natuurlijke dood bent?

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben het wel met je eens dat er vaak dure cadeaus worden gegeven, maar dat moeten de ouders zelf weten. Ikzelf heb ook een Playstation met Sinterklaas gekregen, maar dat doet er toch niet veel toe? Het is inderdaad leuk om een met je hele familie samen te zijn bij bijvoorbeeld Sinterklaas. Cadeaus horen hierbij, maar hier hoeft het natuurlijk niet om te gaan. Het gaat om de gezelligheid, dat is dan denk ik ook de reden waarom veel mensen (ik ook) het twee keer vieren. Niet alleen met je eigen familie, maar ook met kennissen etc. Puur om de gezelligheid. Dit staat bij Kerst denk ik nog meer centraal. Bij ons is Kerst niets meer dan samen zijn. Cadeaus doen wij met Kerst niet eens aan, alleen een paar cadeaus voor mijn opa en oma, maar verder voor de rest niet. Doet er ook niet toe, want het is altijd leuk! :)

Daarnaast een scooter voor Sinterklaas of Kerst lijkt me een beetje onlogisch. Dit krijg je denk ik eerder bij een verjaardag, maar niet met Kerst of Sinterklaas lijkt me. Beetje overdreven als dit wel gebeurd, maar goed. Degene zal er vast plezier mee hebben, en daar gaat het om. Of het nou €10,- is of €1000,-.

Link to comment
Delen op andere websites

ben het er wel mee eens ja,maar goed vorig jaar ofzo had ik wel een xbox 360 gekregen maar ik ging niet op me kamer opgesloten zitten e gamen.heb toen die kerst nog met met stief pa zitten te gamen in de woonkamer en het was heel gezellig hoor ^_^ maar scooters en TV's vind ik toch wel een beetje té.

edit@dus vind het ook inderdaad om de gezelligheid gaan he :Y

Bewerkt: door thegodfather91
Link to comment
Delen op andere websites

De kinderen willen misschien wel steeds duurder, maar de verantwoordelijkheid ligt toch nog steeds bij de ouders in de handen, als het kind een ps3 en full hd scherm van bij elkaar 1000 euro wil, is er een grote kans dat, als je normaal in het geld zit, je het niet krijgt. De economie voor de crisis was dan wel zo gunstig genoeg om de ouders ook echt duurdere cadeau's te laten kopen, deze sinterklaas zullen ouders dat waarschijnlijk niet meer doen.

Nu kun je wel gaan zeggen dat de economische crisis wel is afgelopen, maar als voorbeeld:

Neem de hele economie als een trapje, in begin 2008 (voor de crisis dus) zaten we op treetje 10, toen de crisis begon zakte we 2 treetjes en begon men al te panieken, elke periode zakte we een treetje en hadden we daardoor het dieptepunt bereikt, treetje 1. Nu hebben we treetje 2 behaald, en is de economische crisis dus officieel afgelopen, maar we zitten nogsteeds 8 treetjes onder dan bij het begin.

Mensen hebben dit als het goed is zelf ook wel door, dus zullen ze nog steeds bezuinigen op alles wat kan, dus ook sinterklaas en kerst.

Zelf hoef ik ook niet het allerduurste wat er is, maar wil ik gewoon een gezellige tijd met mijn familie en vrienden :)

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vier alleen sinterklaas, en kerst is alleen maar samenzijn, gezellig (zolang de openhaard aan staat). Ik vind bedragen van boven de €50,- wel overdreven. Het moet wel speciaal blijven.

een spel is 60-65 euro maar dat gebeurt toch vaak,vind je dat ook overdreven dan?

Link to comment
Delen op andere websites

Sinterklaas wordt overigens bij ons niet echt zo erg gevierd. Als er niemand meer in huis is die geloofd in de sint dan is kerst toch echt veel leuker. Een mooie boom met kerstballen zorgt voor goede sfeer. En de films die dan altijd op televisie komen zijn leuk. Die sinterklaas series sucken keihard als je ouder dan 10 jaar bent. En kerst vind ik vaker daarom ook gezelliger.

Bij kerst krijgen we trouwens dan niet cadeaus.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik weet nu al dat ik een Xbox 360 + GTA voor sinterklaas krijg, niemand in het gezin geloofd meer in sinterklaas, maar toch doen we Cadeau's. Aan kerst doen wij niet, da's gewoon een te saai feest :7 We hebben alleen een kerstboom, maar die vind ik echt ... Maargoed, ik vind het niet erg dat kinderen dure cadeau's krijgen, als die ouders het maar goed vinden.

Overgens, Rinaldootje? Hoe oud ben jij eigenlijk? Niet dat ik er iets mee bedoel ofzo, maar ik hoor niet zo snel uit een mond van een kind horen dat ze te dure cadeau's krijgen :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...