Jump to content

Dictatuur in Nederland


Revolution-Designer

Nederlandse Dictatuur  

24 leden hebben gestemd

  1. 1. Is er een dictatuur mogelijk in Nederland?

    • Jazeker, dat is heel goed mogelijk.
      6
    • Ja, maar het zal wel lastig zijn om zoiets op te zetten.
      10
    • Nee, daar is onze regering te intelligent voor.
      8


Recommended Posts

Goedenavond iedereen,

Ik heb vorige week en vandaag de film 'Die Welle' bekeken op school. Het is een Duitse verfilming van de film 'The Wave'. The Wave is een (bekende) film over een middelbare school in Amerika waar een geschiedenisleraar een experiment probeert met zijn leerlingen. Samen met zijn leerlingen bedenkt hij een soort groep waarmee hij zijn klas en vervolgens de school mee manipuleert. Het loopt uiteindelijk uit de hand maar op het eind komt alles toch nog goed. In Die Welle is het precies zo, een leraar op een middelbare school onderzoekt of het nog steeds mogelijk is om een grote groep mensen, hier dus de leerlingen, te manipuleren zoals in de tweede wereld oorlog. Uiteindelijk loopt alles uit de hand met grote gevolgen. Het is een zeer indrukwekkende film die goed laat zien hoe een groep mensen gemanipuleerd word. Jammer genoeg heeft de film maar kort in de bioscopen van Nederland gedraaid.

Genoeg informatie, je kunt op wikipedia meer over de film(s) lezen. Nu is mijn vraag of stelling: Is er een dictatuur, zoals in de tweede oorlog, mogelijk in Nederland?

Ik denk dat het wel mogelijk is aangezien het tijdens de tweede wereld oorlog ook mogelijk was, je hebt alleen de 'juiste' mensen nodig.

Link to comment
Delen op andere websites

Genoeg informatie, je kunt op wikipedia meer over de film(s) lezen. Nu is mijn vraag of stelling: Is er een dictatuur, zoals in de tweede oorlog, mogelijk in Nederland?

Ik denk dat het wel mogelijk is aangezien het tijdens de tweede wereld oorlog ook mogelijk was, je hebt alleen de 'juiste' mensen nodig.

Mja een dictatuur is in feite nooit goed. Je kunt beter een heel kabinet over plannen laten debatteren dan dat 1 persoon alles gaat beslissen. In de Tweede Wereld oorlog was er inderdaad ook een dictatuur. Alleen de NSB'ers en Duitsers in Nederland waren er blij mee, maar de echte bevolking van Nederland was er dus totaal niet blij mee.

Laat het maar gewoon zoals nu, democratie ftw!

Link to comment
Delen op andere websites

Het is nu eigenlijk niet meer mogelijk. Er moeten dan veel wetten veranderd worden, en daar moet dan weer over gestemd worden, en de kans dat de tweede en eerste kamer beiden overal mee eens zijn, lijkt me vrij sterk.

En maar goed ook. Als een grote groep mensen allemaal achter één persoon aanlopen, heeft die persoon zo veel macht, dat misbruik ervan maken zeer verleidelijk wordt.

Niemand is groter dan de wet. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Ja dit is ZEKER mogelijk in dit land, of in welk land dan ook.

Sterker nog ik heb die film vroeger op school gekeken in de geschiedenisles. En daar wist onze leraar precies dezelfde manipulatie (welliswaar in kleinere maten) toe te passen op de leerlingen.

Dus daarom ben ik ook bang voor het toekomstig Nederland waarin wij dreigen te komen met Wilders en de zijne.

Er is eerst de angst die men krijgt voor moslims, en wilders weet dat steeds meer en meer om te buigen in haat.

Ik zeg niet dat er vergelijkingen zijn met het verleden, maar denk eens goed na welke dictators dit nog meer hebben toegepast.

Link to comment
Delen op andere websites

Natuurlijk is het mogelijk, alles kan in principe. Er gebeuren de laatste tijd wel vaker rare dingen in de politiek waarbij ik me verbaas waarom het 'volk' als makke schapen blijft zitten. Tot je beseft dat je zelf ook een mak schaap bent, en je dan maar voor gaat doen als konijn. Maar dit even geheel terzijde. Een dictatuur heeft overigens niet alleen nadelen. Denk bijvoorbeeld aan de besluitvorming, die is in ons systeem zo vreselijk omslachtig dat er vrijwel nooit echt wat veranderd. Een dictator heeft dan wel veel macht en zal niet altijd namens het vol spreken, maar er veranderen wel dingen. Neem een Wilders als voorbeeld. Hij kan veel willen en mooi praten, maar in het huidige systeem kunnen zulke ideeën nooit een werkelijkheid worden. Elke partij komt op namens een stukje van de bevolking en allemaal moeten we geven en nemen, in die zin zodat alle scherpe kanten eraf gesneden zijn en er alleen nog maar een suf besluit overblijft. Eindstand, er veranderd niets. Democratie is mooi, maar dan moet het volk ook een zwaardere stem hebben. In Nederland worden teveel besluiten genomen waar niemand (gezien de algemene reactie in de media) het er mee eens is. Daar waar tevens niemand tegengas zal bieden, kan de politiek in principe alles maken.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik denk dat het nog verdraait moeilijk wordt. In Nederland heerst een algemene afgunst voor dicaturen, deze is erin gepraat door de tweede wereld oorlog en de beelden die we via de tv over het communisme binnenkrijgen. Ik ga er niet van uit dat het onmogelijk is: als je alles heel mooi in kan pakken en het lang genoeg verborgen kan houden kan je de dictatuur al redelijk overeind hebben voordat de massa tot de conclusie komt dat het er is. Maar dan zul je wel eerst types als Wilders de mond moeten snoeren, anders wordt het te vroeg algemeen bekend.

Link to comment
Delen op andere websites

Je hoeft de eerste en de tweede kamer zichzelf niet te laten wegstemmen, je moet gewoon zorgen dat het volk ze niet meer mag en jou wél. Dan kan je de eerste en de tweede kamer omver gooien en zo een dictatuur starten. Op papier, tenminste.

Bewerkt: door KillerZero86
Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Natuurlijk is het nog mogelijk. Kijk maar naar China, Hitler, en The Wave.

Mensen die zeggen dat het niet kan liegen. Kijk maar naar The Wave. Dat is uit de hand gelopen en koste iemand het leven, en een gewonde aan de schouder. Oke, dat was 1964. Maar sluit niks uit, kijk maar naar China.

Link to comment
Delen op andere websites

Natuurlijk is het nog mogelijk. Kijk maar naar China, Hitler, en The Wave.

Mensen die zeggen dat het niet kan liegen. Kijk maar naar The Wave. Dat is uit de hand gelopen en koste iemand het leven, en een gewonde aan de schouder. Oke, dat was 1964. Maar sluit niks uit, kijk maar naar China.

China was nooit een democratie.

Hoe communisme in een land zoals Nederland met de 2e kamer en 1e kamer:

Stap 1: Krijg veel trouwe aanhangers (1/2 deel bevolking is goed)

Stap 2: Start partij in 2e kamer met concrete ideeën

Stap 3: Verover de 2e kamer dmv. veel stemmen, absolute meerderheid = geen coalitiepartijen nodig.

Stap 4: Vorm een regering, plaats mensen in de 1e kamer van jou

Stap 5: Verander de grondwet dmv. eerlijk stemmen zodat de 1e en de 2e kamer zichzelf wegstemmen (een grondwetswijziging moet door beide kamers goed wordne gekeurd)

Stap 6: Doe wat je wilt doen.

Wat een jaartje Maatschappijleer en een artikel uit de Kijk al niet voor een info bevat. :) Gelukkig kan dit niet omdat iedereen in NL nu een eigen mening kan vormen ipv op de lokale dingen stemmen, nieuws van 2 kanten kan bekijken.

Link to comment
Delen op andere websites

Genoeg informatie, je kunt op wikipedia meer over de film(s) lezen. Nu is mijn vraag of stelling: Is er een dictatuur, zoals in de tweede oorlog, mogelijk in Nederland?

Ik denk dat het wel mogelijk is aangezien het tijdens de tweede wereld oorlog ook mogelijk was, je hebt alleen de 'juiste' mensen nodig.

Mja een dictatuur is in feite nooit goed. Je kunt beter een heel kabinet over plannen laten debatteren dan dat 1 persoon alles gaat beslissen. In de Tweede Wereld oorlog was er inderdaad ook een dictatuur. Alleen de NSB'ers en Duitsers in Nederland waren er blij mee, maar de echte bevolking van Nederland was er dus totaal niet blij mee.

Laat het maar gewoon zoals nu, democratie ftw!

ik ben geen voorstander van dictatuur ofzo, maar of je nou discussieerd of niet, in een dictatuur gebeurt het ten minste, en word er neit eindeloos over een onderwerp gediscussieerd. Een dictatuur heeft op dat opzicht de boel een stuk beter voor elkaar dan een democratie

Link to comment
Delen op andere websites

Genoeg informatie, je kunt op wikipedia meer over de film(s) lezen. Nu is mijn vraag of stelling: Is er een dictatuur, zoals in de tweede oorlog, mogelijk in Nederland?

Ik denk dat het wel mogelijk is aangezien het tijdens de tweede wereld oorlog ook mogelijk was, je hebt alleen de 'juiste' mensen nodig.

Mja een dictatuur is in feite nooit goed. Je kunt beter een heel kabinet over plannen laten debatteren dan dat 1 persoon alles gaat beslissen. In de Tweede Wereld oorlog was er inderdaad ook een dictatuur. Alleen de NSB'ers en Duitsers in Nederland waren er blij mee, maar de echte bevolking van Nederland was er dus totaal niet blij mee.

Laat het maar gewoon zoals nu, democratie ftw!

ik ben geen voorstander van dictatuur ofzo, maar of je nou discussieerd of niet, in een dictatuur gebeurt het ten minste, en word er neit eindeloos over een onderwerp gediscussieerd. Een dictatuur heeft op dat opzicht de boel een stuk beter voor elkaar dan een democratie

INDIEN de leider een goede moraalkompas heeft, veel weet en in het kabinet hoogopgeleide mensen die over veel onderwerpen expert zijn heeft. Net zoals sommige koningen in de middeleeuwen. Anders lukt het niet.

Link to comment
Delen op andere websites

Genoeg informatie, je kunt op wikipedia meer over de film(s) lezen. Nu is mijn vraag of stelling: Is er een dictatuur, zoals in de tweede oorlog, mogelijk in Nederland?

Ik denk dat het wel mogelijk is aangezien het tijdens de tweede wereld oorlog ook mogelijk was, je hebt alleen de 'juiste' mensen nodig.

Mja een dictatuur is in feite nooit goed. Je kunt beter een heel kabinet over plannen laten debatteren dan dat 1 persoon alles gaat beslissen. In de Tweede Wereld oorlog was er inderdaad ook een dictatuur. Alleen de NSB'ers en Duitsers in Nederland waren er blij mee, maar de echte bevolking van Nederland was er dus totaal niet blij mee.

Laat het maar gewoon zoals nu, democratie ftw!

ik ben geen voorstander van dictatuur ofzo, maar of je nou discussieerd of niet, in een dictatuur gebeurt het ten minste, en word er neit eindeloos over een onderwerp gediscussieerd. Een dictatuur heeft op dat opzicht de boel een stuk beter voor elkaar dan een democratie

INDIEN de leider een goede moraalkompas heeft, veel weet en in het kabinet hoogopgeleide mensen die over veel onderwerpen expert zijn heeft. Net zoals sommige koningen in de middeleeuwen. Anders lukt het niet.

Weet je het zeker? velgens mij bepaald de dictator zelf alleen en heeft hij adviseurs om zich heen, hij bepaald het uiteindelijk, dus als hij iwlt dat iedereen naakt moet lopen in zijn land word die wet gewoon doorgevoerd, ookal is iedereen van de adviseurs erop tegen.

Link to comment
Delen op andere websites

Genoeg informatie, je kunt op wikipedia meer over de film(s) lezen. Nu is mijn vraag of stelling: Is er een dictatuur, zoals in de tweede oorlog, mogelijk in Nederland?

Ik denk dat het wel mogelijk is aangezien het tijdens de tweede wereld oorlog ook mogelijk was, je hebt alleen de 'juiste' mensen nodig.

Mja een dictatuur is in feite nooit goed. Je kunt beter een heel kabinet over plannen laten debatteren dan dat 1 persoon alles gaat beslissen. In de Tweede Wereld oorlog was er inderdaad ook een dictatuur. Alleen de NSB'ers en Duitsers in Nederland waren er blij mee, maar de echte bevolking van Nederland was er dus totaal niet blij mee.

Laat het maar gewoon zoals nu, democratie ftw!

ik ben geen voorstander van dictatuur ofzo, maar of je nou discussieerd of niet, in een dictatuur gebeurt het ten minste, en word er neit eindeloos over een onderwerp gediscussieerd. Een dictatuur heeft op dat opzicht de boel een stuk beter voor elkaar dan een democratie

INDIEN de leider een goede moraalkompas heeft, veel weet en in het kabinet hoogopgeleide mensen die over veel onderwerpen expert zijn heeft. Net zoals sommige koningen in de middeleeuwen. Anders lukt het niet.

Weet je het zeker? velgens mij bepaald de dictator zelf alleen en heeft hij adviseurs om zich heen, hij bepaald het uiteindelijk, dus als hij iwlt dat iedereen naakt moet lopen in zijn land word die wet gewoon doorgevoerd, ookal is iedereen van de adviseurs erop tegen.

Dat kan, maar ik heb het over een scenario waar de dictator een mooi en goed land wilt met prima omstandigheden en dergelijke. :puh: Maar je moet wel dingen doen waar je onderdanen het mee eens zijn. Anders ben je zo weg. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...