Jump to content

[PS] Reparatietool


Kloep

Recommended Posts

Welkom, in deze tutorial ga ik jullie leren gebruik te maken van de reparatietool die standaard in Photoshop zit. Zelf maak ik gebruik van Photoshop CS3, maar ik weet vrijwel zeker dat de tutorial erg goed met zowel CS2 als CS4 te volgen is. Ik denk zelfs dat Photoshop 7 ook nog wel zal werken.

Ik heb zelf de Nederlandse versie, maar ik heb alles zo goed mogelijk vertaald. Hier kunnen dus wel kleine veranderingen inzitten, maar wees niet bang om te vragen!

Om te beginnen zal ik jullie het resultaat laten zien:

Voor:

rkybro.jpg

Na:

2w4mzox.jpg

Je kunt hiermee dus afbeeldingen weghalen, die op een andere afbeelding staan. Natuurlijk zul je niet de precieze afbeelding terugkrijgen, en zal het ook niet werken bij afbeeldingen die geen bepaalde structuur hebben. Bovenstaande afbeelding is een prima voorbeeld waarbij het wel werkt, wees vrij om deze te gebruiken voor je eigen werk. :)

Stap 1:

Open je foto in Photoshop. Selecteer vervolgens met de Reparatietool (Patchtool, J). Deze tool ziet er zo uit:

ip4kn8.png

Stap 2:

Bovenin heb je drie opties, op de afbeelding kun je zien welke:

jaht85.png

Met Bron (Source) zorg je ervoor dat je een selectie maakt van dat wat je weg wilt hebben.

Met Doel (Destination) zorg je ervoor dat je een selectie maakt van een deel buiten datgene wat je weg wilt hebben. Dit gedeelte kopieert hij dan over datgene wat je weg wilt hebben.

Met Transparant (Transparent) zorg je ervoor dat je een selectie maakt van een deel van een afbeelding met bijvoorbeeld een mooi patroon erop. Dit patroon vervaagt hij dan mooi over datgene waar je hem naar sleept.

In deze tutorial maken we gebruik van Bron (Source) en moet je deze dus ook aangevinkt hebben.

Stap 3:

Selecteer rondom de vlinder, dit hoeft niet precies:

2zflgec.png

Stap 4:

Sleep je selectie naar beneden. Je zal zien dat hij de vlinder vanzelf vervaagt. Het gedeelte waar je naartoe sleept, kopieer je naar je selectie. Doe dit een paar keer. Maak ook steeds een nieuwe selectie rondom de overblijfselen en sleep hem dan weer naar beneden. Als je dit vaak genoeg hebt gedaan, zal je zien dat je vlinder verdwijnt. Erg handig als je in dit geval dit patroon als een texture wilt gebruiken.

Veel plezier ermee en laat hier je outcome zien. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...