Goliat Geplaatst: 20 juli 2006 Rapport Geplaatst: 20 juli 2006 Sorry ik had me vergist, ik verwarde een intel pentium D met een intel Celeron D. Maar die 3.06GHZ had ik dus gezien in een intel celeron D voor een erg lage prijs (ik meende iets rond de 70 euro). Dus denk ik dat niet zo'n goede kwaliteit zal hebben. Of is Intel celeron D wel goed genoeg. Ik denk eerlijk gezegd dat je PC zal ontploffen als je een next-gen game erin doet. (sarcastisch ) Je moet echt gaan denken aan een processor van minimaal €300,- en zoals ik al zei raad ik je dan een Pentium 4 of een AMD Athlon 64 aan. Reageren
Le MrG Geplaatst: 21 juli 2006 Rapport Geplaatst: 21 juli 2006 In mijn ogen heb je aan beide niets, als je de echte games wil spelen die de komende jaren zullen komen dan geef ik deze kaartjes niet meer dan 2 á 3 jaar als je steeds de nieuwste games wil spelen.Het is allemaal nog even afwachten hoe de PC-games zich zullen ontwikkelen nu met de komst van revolutionaire consoles zoals de PS3. Het is nu moeilijk om een schatting te maken maar er zijn met deze kaartje nu al games die je niet kan spelen, zoals DOOM III en volgens mij kan je battle field 2 ook maar net spelen en dan zijn dit nog maar voorbeelden. Als je echt een kaartje wil hebben geschikt voor de toekomst dan zou ik gewoon of afwachten of met een hele grote zak met geld het duurste kaartje uit de winkel kopen en bij een winkel als b.v. Dynabyte spreek je dan toch al over €500,- tot €1000,- wat me echt zonde geld is als je bedenkt dat die kaartje over een jaartje of 2 al stukken goedkoper zijn. Even wachten dus. Oke, ik heb de duurste op die site opgezocht, dat is de : Sapphire RADEON X1600 PRO RADEON™ X1600 core (*Overclocked Version - 575MHz*) 512MB DDR2 / 256MB DDR2 / 128MB GDDR3/ (256MB GDDR3 *Overclocked Version - 1200MHz*) PCI Express x16 / AGP 4x,8x versions available CrossFire™ Support (PCI-E model only) Microsoft® DirectX® 9.0c / OpenGL 2.0 acceleration Avivo™ Technology 3D Graphics Resolution of 2560x1600 Max TV-Out Smoothvision HD + Adaptive AA Vido acceleration of :MPEG-2, MPEG-4, DivX, WMV9, VC-1, and H.264 Voor : € 180.95 Is dat dan niet wat? Overigens, onze hele PC hebben we gekocht van iemand die em zelf in elkaar had gezet. Hij kosttte 500,nogwat euri's, dus dan ga ik er geen videokaart inzetten die duurder is dan de hele PC Is de Edit Functie kapot ofzo? Als ik er een groot stuk tekst wil bij doen gebeurt er nix Dit wou ik dus toevoegen: Oke, ik heb de duurste op die site opgezocht, dat is de : Sapphire RADEON X1600 PRO RADEON X1600 core (*Overclocked Version - 575MHz*) 512MB DDR2 / 256MB DDR2 / 128MB GDDR3/ (256MB GDDR3 *Overclocked Version - 1200MHz*) PCI Express x16 / AGP 4x,8x versions available CrossFire Support (PCI-E model only) Microsoft® DirectX® 9.0c / OpenGL 2.0 acceleration Avivo Technology 3D Graphics Resolution of 2560x1600 Max TV-Out Smoothvision HD + Adaptive AA Vido acceleration of :MPEG-2, MPEG-4, DivX, WMV9, VC-1, and H.264 Voor : 180.95 Is dat dan niet wat? Anders de 2na duurste: Point of View - G-Force 6600LE 256MB Graphics Engine: NVIDIA 6600 LE GPU Video Memory: 256 MB Core Clock: 300 Mhz Memory Clock: 400 Mhz Memory Speed: DDR Memory Bus: 128 bit Interface: AGP RAMDAC: 400 Mhz Pipelines: 4 D-Sub:Yes DVI-I: Yes TV-Out: Yes Video-In: No Pipelines: 4 pixel / 3 vertex € 127.95 Zijn die beter dan? Overigens, onze hele PC hebben we gekocht van iemand die em zelf in elkaar had gezet. Hij kosttte 500,nogwat euri's, dus dan ga ik er geen videokaart inzetten die duurder is dan de hele PC Reageren
Marius Geplaatst: 21 juli 2006 Rapport Geplaatst: 21 juli 2006 Wanneer je een nieuwe videokaart wil kopen, moet je wel in je achterhoofd houden wat voor spellen en hoe je die wilt spelen. Als je bijvoorbeeld geen AF of AA gebruikt dan kan je al zo een goedkopere videokaart kopen. Maar als je echte nextgen games op 'high' wil kunnen spelen dan zal je toch wel aan belanden bij een Nvidia 7800 of een Ati X1800. Mits je ondersteuning hebt voor PCI-Express, anders wordt het een beetje moeizaam. Reageren
Blastov Geplaatst: 21 juli 2006 Rapport Geplaatst: 21 juli 2006 Ik heb een vraag, ik wil me computer upgraden en nu heb ik deze onderdelen uitgezocht: Dit moederbord: (reden: ik wil een pci-e 16x slot) http://www.alternate.nl/html/shop/productD...tno=GQEA85& Deze videokaart: (reden: die ik nu heb is brak voor de nieuwste games) http://www.alternate.nl/html/shop/productD...mp;artno=jaxxnf Deze kast: (reden: omdat ik een casemod wil) http://www.alternate.nl/html/shop/productD...mp;artno=TQXJ26 Met deze 2 lichten: (reden: voor bij de casemod) http://www.alternate.nl/html/shop/productD...o=TK%23S60& http://www.alternate.nl/html/shop/productD...o=TK%23S61& Deze cpu koeler: (met deze warmte is me cpu rond de 80 graden bij zware programma's loopt hij zelfs op tot 110) http://www.alternate.nl/html/shop/productD...tno=HXLZ30& Nu is mijn vraag, maak ik een goede keus met deze nieuw onderdelen ? En vergeet ik iets ? Reageren
SummerBase Geplaatst: 22 juli 2006 Rapport Geplaatst: 22 juli 2006 (bewerkt) Moederbord Er zijn verschillende soorten en maten, in de processor wereld passen niet alle procesoen op elk moederbord. Men spreekt dan ook wel grof gezien over Sockets oftewel Processor- voet. Deze Socket moet overéén komen met de Socket van het Moederbord en die van de Processor. Zijn deze niet van hezelfde Socket dan zal je computer het nooit doen. De Processor en het moederbord vormen namelijk de kern van de computer. Het lijkt me dan een goed plan om wat extra geld aan deze twee dingen te schenken, want beter- spul is altijd gewenst lijkt mij. Natuurlijk zijn er nog een aantal andere dingen waar je op moet letten, bijvoorbeeld of je Videokaart word ondersteund door het moederbord. Je hebt Grofweg gezien 3 soorten: AGP/PCI/PCI-Extreme de meest gebruikte zijn toch wel de: 'AGP' en de 'PCI-Extreme'. De laatste word vooral gebruikt voor snelle kaarten en kan dus veel gegevens voor grote games verwerken. AGP is nog iets meer uit de oudere generatie van de computer, maar het behaalt nog rendabele snelheden. Ik vertel dit in het Moederbord gedeelte, omdat je uiteraard moet kiezen of je voor en AGP of PCI-Extreme moederbord gaat. Ik kan je wel wat aanraden ik zou dus zeker voor een PCI-Extreme gaan de redenen lijken me duidelijk en die zijn ook al beschreven in dit stuk tekst. Natuurlijk is dat wat algemene informatie waar je verder wat van kunt leren, maar om jou keuze te versterken zal ik even aangeven wat het moederbord dat je in gedachten had te bieden heeft. Het is geen Snel moederbord en je moet goed bekijken of de socket's en de snelheid met elkaar overéén komen. Ik heb even zitten kijken en ben er achter gekomen dat 'dit' moederbord dat je hebt gekozen over meerdere type's Slots beschikt, namelijk: AGP, PCI en PCI-Extreme. Dit Moederbord bevat een Socket: 478, dus je Processor moet ook over een Socket 478 processor- voet beschikken. Verder ziet het er allemaal wel rendabel uit en kan hier wel van uit gaan dat je goed zit, alleen wil je het beste uit je computer halen dan zou ik toch voor een duurdere versie gaan, want meestal zijn de duurdere iets beter en dan heb je uiteraard ook waar voor je geld. Je kan dus beter overwegen een duurdere te nemen, want dan kun je wel genieten van je gekocht waren. - - - Videokaart Zoals ik al zei beschikken sommige hardware onderdelen over een aantal factoren. De Videokaart beschikt daar uiteraard over en daarom is het ook weer een stuk moeilijker om een goed eindresultaat te krijgen. Je hebt geen Budget gegeven, maar gezdien de keuze's van de Hardware kan ik wel inschatten dat het geen groot game-systeem word, maar een computer waar je gewoon wat leuke dingen op kan doen. Natuurlijk hoort normaal Gamen- daar ook bij. En ik kan je vertellen dat normaal gamen met deze kaar aardig gaat lukken. Er zitten 12pixel- pipelines op dit model en er zit een goede- en rendabele snelheid op. Nu kun je natuurlijk van model geen extreem goede Resultaten, want dan ben betaal je 500euro voor een Graphische- kaart. Mocht je hele daverende plannen tot gamen hebben dan zou ik toch voor een iets duurder type- gaan. Niet gezien de prijs, maar gewoon gezien Qua kwaliteit, want een miskoop kost je altijd geld. Verder zijn er niet echt veel dingen over 'deze' videokaart te vertellen. Je moet in iedergeval beschikken over een PCI-Extreme slot op het moederbord, maar deze kun je ere eventueel bij kopen. In mijn ogen is het dus een Goede kaart voor een goede prijs. - - - Behuizing en Casemodding CPU- Koeler Een behuizing is eigenlijk een keuze die aan jouzelf is, en die is natuurlijk niet van mij of één van de andere die jou willen helpen. Ik weet niet wat jou voorkeuren zijn en waar jij van houd dus ik kan niet bepalen wat ik nou eienlijk voor Kast je zou moeten kiezen, maar toch is er iets waar je bij z'n project kan ontfermen over de bepaalde Computers. Verder kan ik je echt niet veel er over vertellen er zou eventueel een speciale Click- en go methode in kunnen zitten. Dit betekent dat je de Drive's (Cdrom) er zo in kan schuiven zonder schroeven. Eigenlijk was dit wel zo'n beetje alles wat ik kon verzinnen over de kast, maar wat ik wel jammer vind is dat de versiering er allemaal op zit. Het is namelijk de kunst bij case-modden om oude rot computers om te bouwen naar nieuwe. Denk aan het programma Pimp my Ride daar bouwens ze auto's om. Dan hebben we nog het Casemodding gebeuren, veel mensen die al wat onderweg zijn met een Pc proberen hem zo mooi mogelijk gemaakt, het is dus de bedoeling in dit ritueel dat je een eigen computer compleet ombouwt en dat kun je met verschilldende voertuigen behalen bijvoorbeeld een Sniper Firle. Kun je hem van afstand ook al vermoorden als je dat zo graag wou. Verder is casemodden echt duur je wacht een half uur je bent een klap veel geld minder, rijk. Verder wil ik ook nog zeggen, maak er een succes van. En om niet weer een nieuwe Alinea te beginnen zal ik hier het antwoord vinden voor iemand op msn. Verder is deze koeler tot wel 5 keer tot beste van de Maand gekozen, het werkt heel handig dus dat raad ik je dan ook verder in. --- Ik had Vrijdag op Zaterdag nacht heel weinig te doen dus ik ging, maar even deze grote beschrijving maken. Verder als er nog iets te doen is of je hebt hulp nodig vraag het even over de PB (Persoonlijk Bericht). Mocht er iets niet lukken dan kun je het altijd nog eens vragen. Veel succes en plezier. Bewerkt: 22 juli 2006 door SummerBase Reageren
Blastov Geplaatst: 22 juli 2006 Rapport Geplaatst: 22 juli 2006 (bewerkt) SummerBase, echt heel erg bedankt dat je mij wilt helpen, aan die informatie heb ik echt veel. Over het moederbord, mijn processor is socket 478 en ik wil inderdaad een pci-e videokaart. Je hebt het trouwens niet gehad over de ram sloten die zijn DDR SDRAM evenals mijn ram kaarten. Ik wil niet te veel geld besteden aan de onderdelen, daarom heb ik voor deze gekozen. Over de videokaart, mijn budget voor een videokaart is is niet meer als €200,-. Deze kaart is de beste die ik voor dat budget kon vinden. (als jij nog een betere weet zeg het even, liefst wel van diezelfde site) Ik vind zelf deze behuising erg mooi, daarom heb ik er voor gekozen. Van Matiscus weet ik al dat die CPU Koeler heel krachtig is en bijna geruisloos is. Nu heb ik zelf nog een vraag, hoe ben ik er zeker van dat alles in die behuizing past ? Of spreekt dat voor zich ? Nog een vraag, wat is er beter aan een DVI kabel dan een VGA kabel ? En bij dvi heb je single en dual link, wat is dat dan ? EDIT: In je bericht zeg je 'omdat je uiteraard moet kiezen of je voor en AGP of PCI-Extreme moederbord gaat' Dat moedrbord heeft zowel AGP als PCI-E. (Dat vond ik zelf ook al raar maja tis wel zo.) Bewerkt: 22 juli 2006 door Blaster27 Reageren
SummerBase Geplaatst: 22 juli 2006 Rapport Geplaatst: 22 juli 2006 Inleiding Ik heb je gister ook geholpen en toen liep mijn browser ook al vast en toen was ik ook weer opnieuw begonnen nu begin ik vandaag weer en nu loopt mijn browser weer vast, maar dat doet er verder niet toe ik was even verder gegaan toen met Call of Duty 2 en toen was me humeur weer op orde. Ik ga je nu wat vertellen over diverse zaken over de vraag: 'Wat is beter Agp of Dvi?', en verschillende zaken die je moet weten als je begint aan een upgrade, want er zijn veel dingen waar je bij een upgrade ook op moet letten, verder ga ik jou nog wat externe informatie geven waar je zeker wat aan zult hebben. Natuurlijk worden ook al je vragen beantwoord, via Msn- heb ik nog wat vragen van je gekregen en die ga ik ook zeker behandelen voor iedereen die hier in geintereseerd is veel lees plezier, en ik hoop dat jullie er iets van leren. - Upgraden Voor veel mensen komt er eens een tijd dat hun Computer- niet meer voldoet aan de eisen die tegenwoordig voor gamers gestetl worden. Dan moeten er onderdelen vervangen worden, hierdoor kun je het Computer- Systeem verbeteren, maar je kunt het systeem ook verminderen. Er zijn een bepaald aantal eisen waar je op moet letten, want niet alle hardware- onderdelen passen op en aan elkaar, vergelijk het met een puzzel. Als de stukken passen werkt het ook, natuurlijk is dit maar een voorbeeld, maar veel dingen passen wel op elkaar. Als je gaat Upgraden moet je eerst kijken wat je computer op dit moment tot zijn/haar beschikking heeft, want daarna moet je natuurlijk gaan uitzoeken wat beter kan en wat je beter kunt laten. Het is natuurlijk zonde om iets te kopen wat je al hebt. Of mischien is het onderdeel- wat je in gebruik hebt wel beter dan datgeen dat je in gedachten had, daarom is het goed om te gaan kijken naar de huidige instellingen oftewel de specificaties van de computer op dit moment. Natuurlijk rest er op dit moment de vraag: 'Wat heb ik op dit moment in mijn Computer?'. Er zijn aantal manieren waarmee je er vrij- simpel achter komt. Je kan helaas niet alles met Windows bekijken, maar hoe het in zijn werk gaat zal ik je nu uitleggen. Eerst gaan we de simpele manier bekijken, dit kun je gewoon met Windows doen, maar helaas is dit niet uitgebreid genoeg om erachter te komen wat er compleet in je computer zit. Ga naar: 'Start » Uitvoeren » Vul in: Dxdiag'. Je krijgt op dat moment een venster te zien met diverse informatie, dit programma is oorspronkelijk bedoelt om de DirectX versie te testen, maar de meeste mensen gebruiken het om globaal te kijken wat er een klein beetje in hun computer zit. Je ziet als het programma: 'Dxdiag (Diagnostisch Hulpprogramma voor DirectX)' opgestart hebt een aantal Tabbladen staan, ga om te beginnen naar het tabblad: 'Systeem'. Zoek dan een gedeelte op genaamd: 'Systeem Info'. In die kolom staan globaal de spec(ificatie)s die jou computer op dit moment beschikt. Je kan helaas niet daverende informatie verwachten, want dat kun je met een meer uitgebreid programma verwachten, maar voor de gegevens die wij willen weten is het wel mogelijk, alleen als je echt zeker wilt zijn dan kun je het beste een iets beter programma gebruiken, maar daar vertel ik je zometeen meer over. Het programma: 'Dxdiag' kan ook kijken welke Video/geluids- kaart je op dit moment in de computer hebt. Dit doe je bij de Tabbladen: 'Beeldscherm' en/of 'Geluid'. Als je achter de informatie bent moet je gaan vergelijken met de producten die je in gedachten had. Kijk naar de tip's die hebt gehad van mij en of de andere personen en ga rustig na- denken of het eigenlijk wel de moeite waard is om te Updaten. Want het kan natuurlijk wezen dat het hardware onderdeel dat je wilt updaten veel beter is dan het product dat je in je gedachten had. Daarom moet je er goed over na- denken voordat je iets erbij gaat kopen, want als het niet past dan kun je het wel weer verkopen. Kijk gewoon naar de tijd waneer een bepaald product uitgebracht is dit zegt meestal al iets over de oorspronkelijke waarde van het product. Komt het uit 2000 dan weet je bijna wel zeker dat het niet meer goed functioneert voor de normale games/zaken. Ga er dus maar vanuit dat het na het jaar 2004 t/m 2006 nog allemaal normaal en goed werkt op dit moment. Natuurlijk hoef je er nu niet van uit te gaan dat alles goed werkt, dus daarom moet je gaan kijken of het product dat je eerst had minder presteert dan het product wat je nu wilt kiezen, verder kan ik niet echt veel meer vertellen over het upgraden, want dat staat allemaal hierboven. Mochten er nog problemen zijn met het matchen of vergelijken van de producten dan kan je me altijd de vraag stellen, dat lijkt me geen punt eerlijk gezegt. - Dvi of Vga Er zijn veel mensen die niet weten wat Dvi en Vga inhoud. Dit zijn standaarden die gebruikt worden in de Digitale- wereld. Dvi betekent in feite 'Digital Visual Interface' dit zegt al iets over de Standaard, hier kun je namelijk uit opmaken dat het met Digitale Signalen werkt. Klik 'hier' voor een foto van deze Kabel (Soort) zoals je ziet is het in feite een kabel met een extra toevoeging. Dit resulteert dat Dvi veel meer data- met zich mee kan nemen namelijk 24bits per Pixel. Ga maar na dat is erg veel en het levert scherpe beelden op en dit komt met name bij het gebruik van een TFT en/of LCD- scherm erg van pas. Het houd dus in dat DVI op een zeer efficiente manier haar/zijn data- verpakt en ze verzend op een hele hoge Bandbreedte- dit levert een goede en betrouwbare verbinding op en er gaan dus ook hele grote pakketen- door deze soort (kabel). Dit levert een hoge FPS (Frames per Seconde) op en dat gaat natuurlijk alleen maar ten goede van je Graphische- prestaties. DVI is nog niet zo heel oud, maar het is al wel zo ontwikkeld dat het rendabel en heel goed kan werken, om precies te zijn het is geintroduceerd in: 1998 dus het bestaat nu (2006) ongeveer 8 jaar, natuurlijk is dat al een tijd, maar als je naar VGA kijkt is dit een hele jonge broer. Natuurlijk is er ook nog een andere standaard in de omloop en wel 'VGA' vertaald betekent het 'Video Graphics Array' een in 1987 geïntroduceerde standaard die diende voor de toegang van data voor de monitor. Het was namelijk één van de eerste manieren die veilig genoeg waren voor thuisgebruik. Ik heb bij DVI ook beschreven hoe het werkt, en dat doe ik dan bij Vga ook. Vga werkt niet digitaal, maar met 3 drie kleuren namelijk 'rood', 'groen' en 'blauw' (RGB). Deze kleur- codes worden over 3 verschillende draden verstuurd. Dit creëert en analoog systeem en word dus niet als Digitaal omschreven. De data- stromen met de kleuren worden in de Monitor gesychroniseert met het oorspronkelijke doel. Dit maakt het mogelijk om een hoge Resolutie te behalen, omdat het analoge signalen zijn, maar de bandbreedte- is helaas een stuk lager bij Vga en voor Gamers is dat eigenlijk wel af te raden. Maar Vga is dus wel de oudste uit zijn familie en is dus (bijna) altijd goed. Het werkt direct en het heeft geen vertraging, uiteindelijk is het wat minder voor een LCD en/of TFT scherm, maar daar hebben ze uiteindelijk Dvi voor uitgevonden. Verder als je de beschikking hebt over Dvi dan zou ik zeggen gebruik het, want het is veel beter in zijn/haar gebruik. Vga zit standaard op elke Videokaart dus daar hoef je geen probleem over te maken en anders zijn daar wel speciale tussenstukken voor waarmee je dus voor Vga kan kiezen terwijl dat eigenlijk niet op je videokaart aanwezig is. Natuurlijk kan het ook andersom als je Vga op je videokaart hebt zitten en Dvi wilt, daarvoor hebben ze ook een tussenstuk. Behuizing Je vroeg of het moederbord en de dergelijke hardware wel in de kast past. Nou dit kan ik je wel even op een uitgebreide manier vertellen, want er zijn een aantal maten waar je rekenening mee moet houden. Er zijn grof weg een aantal verschillende maten die men gebruikt voor de behuizingen. Dat zijn: Barebone, Midi-Tower en Big-Tower. De eerste (Barebone) is eigenlijk een hele kleine variant hier moet dan ook een heel klein moederbord in. De tweede (Midi-Tower) word veel gebruikt in de Behuizing- wereld, en is dan ook de standaard uit de 3 soorten behuizingen voor thuisgebruik, hier past een normaal moederbord in. De derde (Big-Tower) word meer gebruikt voor de Hardware fanaten dit is een grote kast en er past veel in, meer mogelijkheden tot het opvoeren van een computer, hier past een Normaal moederbord in, en dit soort behuizing is erg hoog en heeft een verbreding. Natuurlijk hebben de Kasten ook een bepaald soort maten voor de plaats waar het moederbord thuis hoort. Deze maten moet je tijdens het uitzoeken van een moederbord goed controleren, want anders gaat het zaakje niet passen. Ik noem de bepaalde soorten op met de nodige uitleg van dien: Mini-ATX, ATX en ATX2. Mini-ATX is vooral bedoelt voor de Barebones die ik eerder in dit blok al had genoemd, het zijn tamelijk kleine moederborden. ATX is samen met ATX2 gelijkmatig dit zijn normale moederborden voor de Midi-Tower en de Big-Tower. Let er wel op of het ATX of ATX2 is, want er zit wel een heel klein verschil in de structuur van het moederbord. Dus een ATX moederbord past niet op een ATX2 plaats in de behuizing, en andersom ook niet natuurlijk. Ik heb ook even voor het gemak gekeken of het moederbord dat je wilt aanschaffen past in de behuizing die je wilt aanschaffen. Het lijkt mij duidelijk dat deze producten goed op elkaar aansluiten, want het Moederbord heeft een ATX vorm en de kast heeft een ATX- moederbord plaatst, dit betekent dus dat het moederbord er op past. Ook vroeg je of alle onderdelen van de computer er in paste, het moederbord past in ieder geval al maar nu de andere onderdelen nog. Ik denk dat de meeste dingen wel gaan passen in de door jou uitgekozen Kast, maar omdat het een Midi-Tower is kan het wel eens lastig zijn, omdat je niet overal flexibel bij kan. En omdat de door jou uitgekozen Koeler fors geschapen is kan het nog wel eens lastig worden, maar ik denk wel dat hij past, maar het word krap denk ik. De Zalman Koeler is uiteindelijk toch de beste koeler die er voor thuis- gebruik te vinden is op het moment. Dus ik denk toch dat je dit type moet proberen, want hij zoals Matiscus al zei Efficient, snel, betrouwbaar en bijna geruisloos. Verder kost deze koeler niet heel veel geld en kan het daarom dus niet zo heel veel uitmaken als hij niet past. Er zijn genoeg mensen op internet die dit model koeler voor bijvoorbeeld 5 euro goedkoper dan de winkel- waarde willen kopen, het is namelijk ene gewild product en als ik me niet vergis zit er ook nog een Lcd- lampje op waardoor het geheel er nog mooi uit ziet, vooral met een kast met een Casewindow en die heb je uiteraard ook gekozen. Verder heb ik wel het één en ander over jou uitgekozen kast te vertellen. Het is geen heel stevige kast, want daar is de prijs ook niet op gericht, ik raad je dan ook niet aan deze kast te nemen als je hem veel mee- neemt naar Lan- party's of andere Event's, want daarvoor kun je beter een sterker model kopen. Verder vind ik hem ook wel mooi, maar zoals ik kan zien zit er toch wel veel plastic op en dat is eerlijk gezegt niet mijn stijl, maar als dat jou stijl is dan vind ik dat goed. Verder heb ik niet veel meer te vertellen over de behuizingen en ik laat het dan ook hierbij voor de behuizingen uiteraard. Overige vragen en het Nawoord Je (Blaster27) vroeg me op msn nog een enkele vraag die ik echter zelf ook niet zo uit me hoofd wist. De vraag was: 'Wat is het verschil tussen Ddr, Ddr Sd en Ddr2' en 'Wat is het verschil tussen Ddr2 en Gddr3 op een videokaart'. Op de vraag wat het verschil tussen de DDR, DDR-SD en DDR2 is kan ik heel gemakkelijk ee antwoord geven. Het zijn namelijk gewoon verschillende soorten type geheugen, het DDR geheugen is meer geschikt voor de wat oudere serie en word dan ook niet meer uitbundig verkocht. Dan hebben we DDR-SD(Ram), dit is een Geheugen dat normaal gesproken de standaard is voor de thuiscomputer. Het is goedkoop en goed te verkrijgen, verder past het bijna op ieder zijn/haar geheugen banken. Tenminste als het moederbord over de DDR-SD(Ram) geheugen banken beschikt, maar de meeste moederborden beschikken daar uiteraard ook over. Het moederbord dat jij in je gedachten had beschikt ook over een DDR-SD(Ram) geheugen bank, maar dan moet je er natuurlijk wel zeker van zijn dat jou huidige Geheugen- ook DDR-SD(Ram) is anders kunnen ze niet op je moederbord. Ik zal aan het eind het programma uitleggen waarmee je het kan controleren. Dan hebben we ook nog DDR2, hier heb ik helaas zelf nog niet echt veel ervaring/kennis mee dus hier kan ik niet veel over zeggen, alleen het is geintroduceerd als opvolger van het DDR-SD(Ram). - De tweede vraag ging over het feit dat je graag wilde weten wat het verschil was van het videokaart geheugen DDR2 en GDDR3. Op het videokaart gebied kan ik bijna zeggen dat ze een eeuw voorliggen op het geheugen dat normaal gebruikt word voor een computer, want DDR2 is sinds kort geintroduceerd cvoor het normale geheugen en voor de videokaarten hebben we zelfs an G(iga)DDR3. Kan je na- gaan wat een verschil dat is, ik heb je al een beetje uitgelegt dat het eigenlijk wat te maken heeft met de series, maar GDDR3 zal vast wel over meer Cache beschikken en eventueel is de doorvoer snelheid van de GDDR3 soort velen malen hoger. Ik heb het in deze post of eigenlijk het Verhaal al meerdere keren gehad over een programma waarmee je bepaalde Hardware gegevens die je computer op dit moment heeft kan zien op een daarvoor bestemd scherm. Dit programma heet Cpu-z en is ontwikkeld door Freelancers het is gratis te gebruiken en vrijblijvend te downloaden. Je kan er bepaalde waardes op zien en dat komt ook goed van pas bij het uitzoeken en upgraden van de hardware, ik ga je verder niet precies elke optie uitleggen, maar ik leg je wel uit hoe het programma opzich werkt en waar je het kan downloaden. Je download Cpu-z op 'deze' site en de directe download link vind je 'hier'. Pak het .zip (Winzip) bestand uit en druk tweemaal op het bestand: 'Cpuz.exe', je zult op dit moment een scherm te zien krijgen. Hier vind je diverse gegevens over je computer met name over de dingen die je niet kan vinden in de Dxdiag. Je ziet als het programma Cpu-z actief is 6 tabbladen waaronder: 'CPU', 'Cache', 'Mainbord', 'Memory', 'SPD' en 'About'. 'CPU' lijkt mij vrij duidelijk dit gaat dus over de Centrale Processor Unit., de Processor dus. 'Cache' word ook wel omschreven als de korte opslag van het geheugen, hier kun je verschillende dingen lezen over de grote en de verdere informatie. 'Mainbord' spreekt als je het mij vraagt ook voor zich, want dit geeft informatie weer over het Moederbord en dit tabblad geeft tevens informatie over het BIOS. 'Memory' is in het nederlands ook wel Geheugen, dit spreekt voor zichzelf als je het mij vraagt. 'SPD' hier kun je de soort geheugen bekijken per Geheugen- strook, dit lijkt me handig om te bekijken als je niet precies weet welk geheugen er in je computer zit. 'About' dit is een simpele pagina met informatie over de Auteur (Maker) en wat informatie over het programma, verder is daar niet echt veel moois te zien. --- Ik heb denk ik nu alles al verteld wat er te vertellen valt, paar uur aan gewerkt, maar ik heb het met plezier gedaan. Ik ben er zelf ook wat van opgestoken zeg ik altijd maar, want sommige dingen wist ik ook niet precies. Verder wens ik je veel succes en ik hoop dat je een verstandige keuze maakt, want upgraden doe je namelijk niet elke maand en je geld moet je goed besteden kijk wat je voor een bepaald product waard vind en koop niet het eerste wat je ziet. Bekijk alles rustig voordat je aan de slag gaat, want het kan je eventueel geld kosten. Nou deze post (of half hardware boek) is nu wel compleet met een oplage van; '16153' karakters/letters wens ik je veel succes nogmaals. Reageren
GTA-Sheep Geplaatst: 22 juli 2006 Rapport Geplaatst: 22 juli 2006 In tutorial-topics krijg je altijd onmiddellijk een warn als je roept: erg goed, ziet er erg goed uit!. Maar ach, het is hier 38 graden, ik zit niet in een tutorial-topic én ik ben GM , dus toch maar even: Erg fraai Summerbase. Duidelijk, netjes, zeer overzichtelijk en volgens mij ook inhoudelijk helemaal oke. Mooi werk Reageren
Blastov Geplaatst: 23 juli 2006 Rapport Geplaatst: 23 juli 2006 Heel erg bedankt SummerBase. Even een paar dingen doornemen, Zowel op mijn tft scherm als mijn videokaart zit een dvi en vga poort. Ik heb ze met een vga kabel aangesloten. Dat de case niet erg stabaiel is zei matiscus ook al, ik laat mijn pc ook altijd staan waar die hoort, ik doe niet aan lan party's enzo. Zoals jezelf al zegt zit er op dat moederbord DDR SD Ram sloten, op mijn huidige moederbord zit die ook dus ik heb DDR SD Ram kaarten. De cpu koeler, laten we hopen dat die past, anders kan ik altijd nog een kleinere nemen. (of me huidige, maar die is een beetje brak. Ik heb besloten om die nieuwe case, moederbord, videokaart en cpu koeler te kopen. Reageren
Le MrG Geplaatst: 26 juli 2006 Rapport Geplaatst: 26 juli 2006 (bewerkt) Oke, ben ik weer Zoals je op de vorige pagina kunt lezen ben ik op zoek naar een nieuwere videokaart. Maargoed, heb ik weer, zeg m'n pa gister dat m'n videokaart is geintegreerd op m'n moederbord Ik heb nu dus 3 vraagjes. 1.Ik heb gezien dat er verschillende Sockets zijn om te kiezen, even gekopierd: Socket 370 Socket 478 Socket 479M Socket 479Y Socket 604 Socket 754 Socket 771 Socket 775 Socket 939 Socket 940 Socket A Socket AM2 (Bron:www.alternate.nl) Moet ik dezelfde type Socket nemen als mijn vorig moederbord, of maakt dit niks uit? 2. Indien vraag 1 ja is, hoe vind ik uit wat m'n huidige socket is? 3. Zit er verschil in Type socket, is bijv AM2 het beste en 370 het Slechtste? Bewerkt: 26 juli 2006 door Le MrG Reageren
Mania-92 Geplaatst: 26 juli 2006 Rapport Geplaatst: 26 juli 2006 Oke, ben ik weer Zoals je op de vorige pagina kunt lezen ben ik op zoek naar een nieuwere videokaart. Maargoed, heb ik weer, zeg m'n pa gister dat m'n videokaart is geintegreerd op m'n moederbord Ik heb nu dus 3 vraagjes. 1.Ik heb gezien dat er verschillende Sockets zijn om te kiezen, even gekopierd: Socket 370 Socket 478 Socket 479M Socket 479Y Socket 604 Socket 754 Socket 771 Socket 775 Socket 939 Socket 940 Socket A Socket AM2 (Bron:www.alternate.nl) Moet ik dezelfde type Socket nemen als mijn vorig moederbord, of maakt dit niks uit? 2. Indien vraag 1 ja is, hoe vind ik uit wat m'n huidige socket is? 3. Zit er verschil in Type socket, is bijv AM2 het beste en 370 het Slechtste? 1. Als je je huidige processor wilt houden welja, en je moet ook naar je geheugen enzo kijken. 2. Weet je toevallig de naam van je moederbord? Download anders eens everest (google) 3. De Socket zelf niet maar voor AM2 kun je wel snellere processoren krijgen dan voor 370. Maar ookal is je videokaart onboard als er nog een slot vrij is is dat geen probleem. Reageren
Blastov Geplaatst: 26 juli 2006 Rapport Geplaatst: 26 juli 2006 (bewerkt) Dat je videokaart geintergreerd is in je moederbord maakt weinig uit, dan heb je later wel 2 videokaarten in je computer maar wat boeit het. Als je een nieuwe videokaart wilt heeft dat verder weinig met de socket te maken. Je moet wel kijken wat voor sloten je hebt op je moederbord, die zijn: PCI, AGP en PCI-E. Als je alleen pci hebt heb je al een probleem aangezien er voor dit type geen goede videokaarten meer zijn. PCI-E is de beste, die is namelijk veel sneller dan AGP en de games zullen er dan beter op lopen. Bewerkt: 26 juli 2006 door Blaster27 Reageren
Marius Geplaatst: 26 juli 2006 Rapport Geplaatst: 26 juli 2006 1.Ik heb gezien dat er verschillende Sockets zijn om te kiezen, even gekopierd:Socket 370 Socket 478 Socket 479M Socket 479Y Socket 604 Socket 754 Socket 771 Socket 775 Socket 939 Socket 940 Socket A Socket AM2 Moet ik dezelfde type Socket nemen als mijn vorig moederbord, of maakt dit niks uit? 2. Indien vraag 1 ja is, hoe vind ik uit wat m'n huidige socket is? 3. Zit er verschil in Type socket, is bijv AM2 het beste en 370 het Slechtste? Het type Socket moet hetzelfde zijn als je CPU, dus als je een nieuwe CPU wil dan moeten de typen Sockets van het moederbord en de CPU hetzelfde zijn. Op de 2e vraag kan ik even geen antwoord geven, alhoewel je de naam van je CPU wel op Google kan intikken en zo het type Socket kan achterhalen. De Socket AM2 is het nieuwste en zou dus eigenlijk het beste moeten zijn, maar je moet ook kijken naar dingen zoals zuinigheid bij die nieuwere Sockets. En de nieuwe CPU's worden natuurlijk gemaakt voor de nieuwe Sockets omdat ze nieuwere technieken ondersteunen, zoals DDR2 in het geval van de Socket AM2. Reageren
Le MrG Geplaatst: 27 juli 2006 Rapport Geplaatst: 27 juli 2006 (bewerkt) Bedankt voor de Info. Om even terug te komen, inderdaad ik heb in de handleiding gekeken, ik heb 6 PCI sloten en 1 AGP slot. ( Met hulp van Kraay, hij vermellde dat gister ) Maar, een van mijn vereisten is toch wel dat als ik de PC zou upgraden ik meteen PCI-E wil. Aangezien Marius zij dat AM2 het nieuwste is heb ik dus ook de onderdelen gekozen uit de AM2 categorie. Grafische Kaart Moederbord Processor Nou, aangezien net iemand zij dat ik ook moest kijken naar m'n geheugen ( Thnx, zelf was ik het vergeten ) Nu zie ik net dat ik geen IDE Controller op het moederbord zit, is dit wel nodig? Bewerkt: 27 juli 2006 door Le MrG Reageren
Mania-92 Geplaatst: 27 juli 2006 Rapport Geplaatst: 27 juli 2006 Bedankt voor de Info.Om even terug te komen, inderdaad ik heb in de handleiding gekeken, ik heb 6 PCI sloten en 1 AGP slot. ( Met hulp van Kraay, hij vermellde dat gister ) Maar, een van mijn vereisten is toch wel dat als ik de PC zou upgraden ik meteen PCI-E wil. Aangezien Marius zij dat AM2 het nieuwste is heb ik dus ook de onderdelen gekozen uit de AM2 categorie. Grafische Kaart Moederbord Processor Nou, aangezien niet iemand zij dat ik ook moest kijken naar m'n geheugen ( Thnx, zelf was ik het vergeten ) Nu zie ik net dat ik geen IDE Controller op het moederbord zit, is dit wel nodig? Dat moederbord is een beetje overkill, er zit SLI op maar dat gebruik jij toch niet. Maar wat voor geheugen heb je dan? Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.